Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1392
Har et ganske rart problem.
PCene i underetasjen, får kun internett-tilgang når dem er koblet til en VoIP boks, men ikke når dem er koblet til ruter eller direkte i modemet (modemet har en intgrert 5-porters switch), og siden jeg vil få til å streame til mine foreldre sin WDTV, så funker ikke det, i og med at de ligger på forskjellige subnet.

Min fetter har tatt en titt på ruter administrasjonen, og der ser alt helt greit ut, men jeg får ikke sjekket administrasjonen til VoIP boksen, da jeg ikke finner ut passordet den har. Default passordet fungerer ikke.

Så er det noen som kan hjelpe meg med dette problemet?
Sist endret av 23732; 20. januar 2013 kl. 12:46.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1. Definer modem, hvis det har integrert switch er det trolig et multimodem eller en router.
2. Gi oss en tegning av hvordan alt er koblet og hvilke IPadresser enheter har.
Megahurtz
23732's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
1. Definer modem, hvis det har integrert switch er det trolig et multimodem eller en router.
2. Gi oss en tegning av hvordan alt er koblet og hvilke IPadresser enheter har.
Vis hele sitatet...
Modemet tar inn internett-tilgang fra telefonkabel og gjør det om til RJ-45 utgang.

http://i.imgur.com/AImcfRw.png

Hvis jeg tar kabelen "Ut til kablede PCer", og kobler den til enten ruter eller modem, så får ikke kablede PCer internett-tilgang.

Ruteren gir IP-adresse 192.168.0.XXX
VoIP boksen gir IP-adresse 192.168.1.XXX
Hva med en hard reset på router? Kanskje på VoIP-boks også
Megahurtz
23732's Avatar
Trådstarter
Det kan godt være at det virker, men er jo litt rart at PCene kun får nett når dem er koblet til VoIP boksen, og ikke når dem er koblet i ruteren eller modemet :P
Har du kontrollert at du ikkje har statisk IP adresse på den pcen du sliter med å koble til?

Tenkte på at den ikkje har 192.168.1.* ip når du kobler til router/modem.
Sist endret av 0xFF; 20. januar 2013 kl. 23:52.
Megahurtz
23732's Avatar
Trådstarter
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Har du kontrollert at du ikkje har statisk IP adresse på den pcen du sliter med å koble til?

Tenkte på at den ikkje har 192.168.1.* ip når du kobler til router/modem.
Vis hele sitatet...
Ifølge PCen så er DHCP slått på. VoIP boksen har nok sin egen DHCP server, da den har web-administrering på 192.168.1.1.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Megahurtz
23732's Avatar
Trådstarter
Fortsatt ingen som har en idè om hva som kan gjøres?

Då var problemet fikset. Måtte restarte alle nettverksinterfacene, og da gikk alt som smør