Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2240
Jeg er 21 år gammel og har fagbrev i mediegrafikerfaget.
Kom inn på allmennfaglig påbygging på andre opptaket.
Skal søke om stipend nå og er usikker på om jeg skal velge den delen som inkluderer ungdomsrett, eller den uten.
Nei, det vil jeg ikke tro.
momentum's Avatar
Trådstarter
Ungdomsrett betyr at du har rett til videregående opplæring.

Ungdomsrett, opplæringslova §3-1

Du har rett til vanlig videregående opplæring i tre år (eventuelt flere år hvis utdanningen varer lenger)
Gjør du et omvalg (bytter studieretning), har du rett til ett ekstra år

Du kan ta to "venteår" i løpet av opplæringen uten å miste retten

Du må bruke retten til videregående opplæring i løpet av en sammenhengende periode på fem år, eller seks år ved læretid

Du må bruke retten innen utløpet av det året du fyller 24 år
Vis hele sitatet...
Gikk to år medier og kommunikasjon og så rett på en lærlingeperiode på 2.5 år og så har jeg jobbet ett år i praksis samt ett halvt år arbeid i posten.

Usikker på om lærlingetiden regnes som en del av opplæringen når det kommer til ungdomsrett.
Sist endret av momentum; 25. juli 2011 kl. 17:16.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
mtp at du kan søke om både stipend og lån under lærlingetiden ville jeg tro det.
momentum's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
mtp at du kan søke om både stipend og lån under lærlingetiden ville jeg tro det.
Vis hele sitatet...
Takk!
Da går jeg for den delen med ungdomsrett.
Ungdomsrett gjelder etter hva jeg har blitt forklart av rådgiveren på skolen, de fire første årene på skolen, dvs 3 vanlige år + et år der du har tatt omvalg. Jeg har ikke ungdomsrett på mitt 3. år, fordi jeg har allerede droppet ut av skolen to ganger, og har begynt på nytt igjen. Så jeg må søke om utvidet ungdomsrett for å få stipend på mitt 3'e år (blir da det 5' året jeg går på skole).

Kanskje litt rotete forklart men håper det kan forstås