Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1664
Hej!

Vurderer å klage inn en karakter i et fag jeg nettopp fikk karakter i, men lurer på om jeg har grunnlag for å gjøre det. Har allerede sendt inn en forespørsel om begrunnelse for karakter, men mens jeg venter på tilbakemelding vil jeg finne ut av noe.

Fagets vurderingsgrunnlag er et prosjekt som skal telle 60% av karakteren, og en netteksamen som skal telle 40%. Jeg fikk henholdsvis B og A som karakter, noe de har slått sammen til en B. Det er naturligvis den første karakteren jeg vil klage inn, men jeg lurer - er dette standard praksis?

Prosjektkarakterfordelingen på trinnet er slik: 17% A, 23% B, 51% C og 8 % D. Ut i fra hva jeg har sett av andres arbeid (prosjektet ble gjort alene forresten), er jeg ganske sikker på at jeg ligger i det øvrige sjiktet av B-ene, altså jeg tror jeg er nærmere A enn C. Netteksamen var feilfri.

Hadde det vært poeng i stedet for bokstavkarakterer kunne man kanskje tenke seg at jeg har fått 55/60 poeng i prosjektet og 60/60 poeng på netteksamen. (0,6*55)+(0,4*60)= 57. Da hadde det så vidt jeg forstår resultert i en A. I stedet er praksisen tydeligvis at man må få en karakter på netteksamen som er to hakk høyere eller to hakk lavere enn prosjektkarakteren for at det skal kunne gi noe utslag, det vil si at jeg like gjerne kunne fått C på eksamen, men endt opp med samme karakter.

Tanker, anyone?
Sist endret av Roolfe; 14. mai 2011 kl. 13:00. Grunn: leif
Så lenge du er sikker på at du ikke kan vippes ned, så er det bare å klage. Det skader ikke deg på noen måte!
:-)
Roolfe's Avatar
Trådstarter
Ja, den ser jeg, har uansett tenkt å klage på prosjektkarakteren.

Det jeg lurer på er egentlig om jeg også burde klage på metoden som brukes for å slå sammen karakterene. Jeg synes ikke karakteren gir et helhetlig bilde av kompetansen jeg har i faget. Om jeg lå å vippet mellom A og B på prosjektet synes jeg en A på netteksamen burde dra karakteren opp. Slik situasjonen er nå kunne jeg nærmest ha gitt blaffen i eksamen, da jeg uansett ikke hadde fått D.
HiST gjør slik som du beskriver (60/40 %, 55/45 %) på hhv prosjekt og eksamenskarakter. Grunnen til det er at de den største prosentandelen anses som tellende.
Har du A (40%) og B (60%) vil du få B.
Har du C (40%) og B (60%) vil du få B.

Teit system? Jepp...
:-)
Roolfe's Avatar
Trådstarter
Crap. Får krysse fingrene for at jeg får ny karakter på prosjektet da.. Idiotisk system.