Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 5400
Heisann. Har kjøpt magic mushroom grow kit. Dette er andre gang jeg kjører, første runden gikk ikke så greit. Jeg lurte på hvilken temperatur som er best for Thai. Har tatt kaken ut og driver og frukter (Heter fruiting på engelsk, så vill gjetting sier at det heter å frukte på norsk :-) Har søkt en del, men finner så mye forskjellige info. Noen sier at den trenger litt lys hver dag, men ikke direkte sollys. Andre sier at det er best i mørket. Vil jo gjerne at denne runden skal gå bedre.
Det funker med vanlig romtempratur. Og 12 timer med lys og 12 timer med mørke er vel optimalt. Men det du må huske på er og lufte soppen 3-4 ganger om dagen, og spraye med vann. Du burde også ha ca 20 cm med perlitt i bunnen, og hvis du vil ha mer sopp burde må dunke kakene dine.
Er perlitt det samme som vermiculite? i såfall har jeg det i bunnen av en plastboks. Jeg helte kokende vann i bunnen av boksen og la på lokk. Når det hadde kjølt ned helte jeg ut vannet og la kaken i boksen. etter det la jeg boksen i en plastpose som har et "filter" hull på toppen. Trenger den virkelig mere vann hver dag med en gang da? holder ikke fuktigheten i perlitten en stund?

Edit: trykkleif
Sist endret av donjohnson; 22. januar 2009 kl. 14:34.
Ja, en sopp trenger alltid mer fuktighet! heheh : ) Hmmm, vermikulitt er ikke det samme som perlitt, vermikulitt funker faktisk veldig dårlig til det du bruker den til. Du burde heller legge vått papir i bunn eller noe, men seriøst.. skaff deg perlitt, du får kjøpt det på plantasjen eller noe.

Jaa, du burde spraye med vann flere ganger om dagen, for kakene kommer til å tørke ut! Og du må lufte nedi boksen din, ta av lokket og vift det nedi boksen for og få ny luft nedi der. Det er veldig viktig for det bygger seg opp masse co2 nedi der og det er ikke bra.

Du burde også lage deg en annen fruiting boks for og få ut mer co2, hvis du søker på google etter shotgun FC så ser du et forslag iallfall. Det koster ingenting og du kan lett lage det ut av den boksen du har : )
Ok, tusen takk for hjelpen. Var vermikulitt jeg fikk med i growkittet. Har ikke lokk på boksen, siden den er så liten. Har bare pose. http://www.allsalvia.co.uk/images/mycobox/myco_box_4.jpg slik ser det ut. Men blir vel samme prinsippet med pose. Anywayss. Tusen takk for tips.
Åjaaaaa, okei okei.. Det du kan gjøre er og ta den vermikulitten å putte den i ovnen på 125 grader til den tørker, du kan kanskje regne en halvtime eller.no også dunke kaka i 24 timer også rulle den i vermikulitten etterpå. Hvis du gjør det så får du garantert mer sopp.

Bare hyggelig det : I)
Vermikulitten er allerede kjempetørr. Hva mener du med å dunke kaka? Sorry om det er noob spørsmål. Et til spørsmål. Er romtemperatur og 12 timer lys 12 timer mørke ideelt for de fleste typer Psilocybe cubensis?
Sist endret av Dodecha; 22. januar 2009 kl. 17:40. Grunn: Fjernet supplier
Det du gjør er å fylle en boks (ikke den du har men en med lukk) med vann, og sett et eller annet over som holder hele kaken under vann. Så latt du den ligge der i 24 timer, så tar du kaka ut av beholdern sin og skyller den godt under springen. Så dekker du hele kaka med tørr vermikulitt. Så putter du dem i boksen din og latt den være der i ca 1 time før du sprayer den med vann. Det er ikke mye jobb men du tjener veldig på det =)

Det er kanskje kjekt og putte vermikulitten i ovnen forde for da får du sterilisert den også i samme slengen.

Ja, det er ideelt.
YAY. Takk for alle tips. Blir spennende å se hvordan denne runden går.
Joa, ikke noe problem. Bare hyggelig og hjelpe til.
Hold oss oppdatert på hvordan det går
Hey, åssen går det med soppen?
Har gått nesten to uker siden jeg fruktet den. Har ikke skjedd stort enda, små dupper som har begynnt å poppe opp rundt omkring kaken. Har holdt meg så godt som 12 timer lys 12 timer mørke, men det er problematisk å holde romtemperatur, siden jeg bor i et skikkelig gammelt kaldt hus. Kan være derfor det går litt sakte. Forrige gang når jeg bare hadde mørke hele tiden tok det 6-7 uker før det kom to sinnsykt store sopp, men ikke noe mer enn det. Håper på bedre resultat denne gangen. Oppdaterer så fort det skjer no spennende.
Lyset er ikke så nøye, er bare så soppen vet hvilken vei den skal vokse. Fuktighet og tempratur er de viktigste faktorene.
En sopp vokser faktisk motsatt vei av tyngekraften, den strekker seg kanskje litt mot lyset, men opp vokser den uansett Lyset er mest for å si til soppen at den skal starte og gi frukter.

Grunnen til at det går litt sakte, og sannsynligvis kommer til og ta en stund til er pga du ikke får skifta ut lufta til kaka di ofte nok. Eller iallfall det at samler seg for mye co2 fordi du ikke har noen hull i FC'n din! Men ja, tempen spiller sikkert sin rolle i det den også.

Det du kan prøve er å gi kaken din 10 min direkte sollys, bare husk og spray vann på dem først så de ikke tørker ut. Når du våkner opp dagen etter har du sikkert mange pins.
De vanligste psilocybene er faktisk fotosensitive sopper, så de bruker lyset i langt større grad enn sopp som ikke er det.

Men psilocybene er as far as I know ikke fotosensitive under koloniseringsfasen, så at lys skal kunne iverksette fruktingsfasen har jeg liten tro på.

Det som derimot kan fremprovosere pins er kulde. Å sette boksen i kjøleskapet i 12 timer for eksempel.
Sist endret av mentalmelt; 3. februar 2009 kl. 22:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
huh? Så kulde, men varme? Jeg lufter tre fire ganger om dagen og spreier vann like ofte. Mentalmelt, mener du jeg skal slenge den i kjøleskapet i 12 timer en gang og så ellers ha den i romtemp?
Hvis du har problemer med å iverksette frukting så kan du legge prosjektet 12 timer i kjøleskapet ja. Dette gjøres normalt mens kakene fortsatt er på glass, men burde funke fint også med et dyrkesett.

Henviser til post i kultivasjonsguiden:
http://freakforum.nu/forum/showthrea...68#post1150668
Sist endret av mentalmelt; 4. februar 2009 kl. 16:14.
Det ja, den tråden hadde jeg ikke sett. Tar selvkrittik for dårlig søking. Takker for tipset mentalmelt, 12 timer i kjøleskapet it is.

Hvor mye vann bør tilføres om dagen?

Kjøpte forresten denne idag, så kose meg med litt lesing ikveld
http://bildr.no/thumb/339129.jpeg
Sist endret av donjohnson; 4. februar 2009 kl. 16:21.
Jeg har liten til ingen erfaring med ferdige dyrkesett selv, det jeg vet fra generell kultivasjon er at man bare skal holde overflaten fuktig, altså forhindre at den tørker ut. Det gjør man på øyemål.

Boken til Mckenna ja, den er fin =) Ikke optimale teknikker som beskrives der mtp at den ikke nevner casing for eksempel, men absolutt en bok som er verdt å eie..
Er faktisk O.T. Oss og O.N. Oeric som har skrevet boka. Forrord av McKenna. hihi, pirke pirke. Neida. Kjøpte først en sykt stor bok som jeg prøvde å sette meg inn i, men ga fort opp. Denne var litt lettere å forstå seg på. Neste runde skal jeg nok gjøre fra scratch, disse kittene er alt for dyre.
O.T. Oss og O.N. Oeric er pseudonymer, det er ingen som heter det på ordentlig =)

Boken er skrevet av Terence og Dennis McKenna..
Sist endret av mentalmelt; 4. februar 2009 kl. 16:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hahah, der fikk jeg den rett i fleisen.
Jeg hadde ikke gjort et kuldesjokk hadde jeg vært deg, da kommer det nok til og ta et par dager ekstra før du ser noen pins. Andre sopparter trenger det, men for cubensis er det meningsløst. Vet det står at det kan fremkalle pins flere steder mentalament, feks i den norske PF-teken på fungifun, men det er faktiskt meningløst og hemmer faktisk veksten litt. Rogerrabbit fra shroomery sine ord, ikke mine
Sist endret av appel; 4. februar 2009 kl. 19:05.
mentalament?

Vel, jeg skal ikke påstå at jeg er utdannet mykolog, men jeg kan litt om soppkultivasjon. Jeg vet ikke hvem Rogerrabbit er heller, men du kan kanskje henvise oss kilden så vi kan dømme selv?

Eller jeg kan google meg fram til det.. Antar at det er den siden her du har lest på:
http://www.shroomery.org/9736/Do-I-h...itiate-pinning

Vel, det er en påstand som i og for seg virker logisk. Kuldesjokk er kun hensiktsmessig på arter som vokser i kalde klimaer.. Det må allikevel testes selv med flere identiske substrater før jeg lar meg overbevise, men jeg ser jo absolutt logikken i det.
Sist endret av mentalmelt; 4. februar 2009 kl. 19:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
mentalmelt, hehe sorry!!

Ja, det var en bedre post enn den jeg fant frem.
Jeg valgte å ikke slenge den i kjøleskapet, kanskje det hadde gått raskere, men ble litt usikker.


Da har soppen begynnt å komme opp. Etter litt testing med lys og temp så virker det som om det vokser raskest i litt varmere enn rom temp og i mørket. Lufter posen tre ganger om dagen og spreier vann like ofte. Eneste problemet er at det er noen deler av kaka som er blitt litt blågrønn. Soppen ser ikke ut til å ha denne fargen. Har sett f.eks. Hawai sopp være litt blåaktig uten at det har vært farlig, er dette noe jeg skal bry meg om med min Thai? Slenger opp noen bilder om litt, har ikke kabel til kameraet mitt akkurat nå.
Ah, så fett da. Grattis..

Neida, det er ikke noe problem hvis den er litt blå.

Er det mange sopper som har kommet? Gleder meg til å se bilder
7 stk hittil. tre kjempestore. Se ut til at det er noen nupper til some r på vei opp.
du burde slenge opp noen bilder av den blågrønne delen av kaka på et eller anna soppforum så du får noen med bedre peil enn deg til å sjekke hva det egentlig er. Kan være såkalt "bruising" eller det kan være en eller anna kontaminasjon.
Hei!

Jeg har problemer med å finne noen butikker med Vermiculite. Er det noen som har et tips om hvor det finnes? Jeg bor i Oslo.

Du får iallfall tak i det på zoo's og plantasjen. Koster en hundrings begge steder tror jeg.. på plantasjen får du kjøpt perlitt og så da er vel kanskje greiest.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er det plantasjen på Storo du snakker om? Jeg var der for litt siden og fant verken perlitt eller vermikulitt
Perlitt og Vermikulitt er sesongvare hos plantasjen.
De kommer til og legge det ut for salg igjen når våren nærmer seg.
Noen som vet hvor i Oslo jeg kan få kjøpt perlitt og vermikulitt nå som vinteren nærmer seg?
Sitat av Transe Vis innlegg
Noen som vet hvor i Oslo jeg kan få kjøpt perlitt og vermikulitt nå som vinteren nærmer seg?
Vis hele sitatet...
dyrebutikker.. det brukes som sand i akvarier og tarantell-bur blant annet.. eller shayanashop.com - beginners mushroom cultivation kit.. der er rismel, og bokser og alt man kan trenge..