Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 4829
Halloen =)

Har veldig lyst til å lære meg skateboard (evt. rulleskøyter?)
Trenger det hovedsaklig kun til å komme meg rundt om kring i byen!
Så noen tips til hvor jeg burde starte? Øvelser?
Hvilket brett jeg burde velge osv.
Kan absolutt ingenverdensting ;p

Takk =)
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Rullebrett er et forferdelig dårlig fremkomstmiddel.

Rulleskøyter er nok bedre til det formålet, men du må være oppmerksom på at du ikke slipper inn på all verdens steder med rulleskøyter på føttene.

Øvelse gjør mester.
Hva med et longboard?

http://www.design-extreme.co.uk/img/Longboard_DEX.jpg
Sist endret av apebob; 22. august 2009 kl. 16:09.
Hva er forskjellen på et longboard, og et "vanlig" skateboard da?
Longboard egner seg mer for langdistanse, ruller mye bedre med riktige hjul.... med et longboard, så cruser man i gata.
Med et vanlig skateboard så er det mer for triksing...
aha, fett!
Kanskje noe å vurdere.

Vanskelig for en "begynner"?
nei det er faktisk lettere: ) i trondheim har jeg merket at det nesten har blitt til en mote: ) kan ikke gå i byyn uten at noen med longboard kjører forbi
Vil heller anbefale longboard som fremkomstmiddel framfor skateboard. Som bluefrog sier, i Trondheim er det utrolig mange med longboard for tiden, ser ihvertfall ut som om det går mye fortere enn skateboard.
Personelig synes jeg at et vanlig skateboard er best. lettere å bære hvis man f,eks skal på buss eller t-bane også hvis det er noen hindringer i veien kan man hoppe over. Tar ikke så lang tid å greie det
Tøft!
Takk for mange gode svar!
Finnes det noen lokale longboard-sjapper her i Steinkjer, eller burde jeg ta turen innom Trondheim tror dere?
sikkert billigere i Trondheim , prøv swag eller session så finner du sikkert noe: ) jeg syns selv det er kules med longbourd. det blir mye mindre bråk og det følses mer som man flyter avgårde
Takk! Da tar jeg meg en tur på Mandagen =)
Ja, longboard høres mye mer ut som "crusing", som jeg trenger det egentlig mest til.

Noe spesielt jeg burde tenke på når jeg kjøper et longboard?
At det føles bra ut når du står på det, gjerne spør de i butikken om hjul-tips. Forklar dem hva du skal bruke det til og hvilken underlag du kommer til å kjører mest på.
sjekk denne profilen--> http://www.vimeo.com/user732208
De beste longboarderne fra Trodheim!
Kjøp deg et vanig skateboard, med myke feite gummihjul og gode kulelager.. Beste øvelsen er å bare begynne. Bruk det så mye som mulig så merker du fort at du får kontroll..
Det jeg digger med longboard er at man slipper den utrolig fæle skateboardylden (dere veit hva jeg mener) fordi hjula er så myke og fine.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Rullebrett er et forferdelig dårlig fremkomstmiddel.

Rulleskøyter er nok bedre til det formålet, men du må være oppmerksom på at du ikke slipper inn på all verdens steder med rulleskøyter på føttene.

Øvelse gjør mester.
Vis hele sitatet...
Regner med at du aldri har skata før.

Om du bor i byen er skateboard tvert imot et utmerket fremkomstmiddel. Lett å gå av og på, lett å ta under armen om du skal i butikken, på en buss eller lignende. Selv foretrekker jeg et vanlig skateboard fordi man kan poppe opp fortauskanter osv.
Hvis du skal kjøpe longboard så burde du bestille fra nett. Da kan man fort spare 500-600 kr...
Har stått på skateboard i 10 år nå, og det er ikke vanskelig å lære seg basics. Drit i longboard, kjøp deg heller ei skikkelig plate som bråker og durer. Det går kansje en smule saktere, men imo er det mye bedre og tricke langs veien i stede for å bare stå der.

Av brett osv så er det ufattelig mye du kan se i. Curve, pop, lengde, bredde, vekt osv. Av trucker vill jeg anbefale Independent. De er tunge, men de tåler alt mulig. Skaff deg en blanding av smale/breie hjul. Allround hjul heter det vell. Disse passer godt både i street og i park.

Good luck.
Takk for god info =)
Så du mener det er mye bedre med vanlig skateboard?
Jeg trenger det hovedsaklig til å pendle igjennom byen til jobb
Men er vel mye lettere med ett vanlig skateboard til å komme seg over fortauskanter og slikt?
kjøpte selv longboard i sommer, og kan bekrefte at det er et gøy fremkomstmiddel og VELDIG lett å lære.
Selv tok det meg 1time x 7dager å få Ok kontroll.
Anbefales
vil egentlig anbefale vanlig skateboard. aldri prøvd longboard, men kan se for meg at det blir litt kjedelig å ikke kunne ta noe triks eller noe.. bare kjøre rett fram og svinge. vil ta litt lengre tid sikkert å lære seg skateboard. men om du liker det. og vil ha det som en hobby, vil det jo gå fort å lære seg. og er litt kult å kruse rundt om kring å trikse litt osv. slenge en Kick-flip og senere litt vanskeligere triks ;D
Plan: start med longboard for å kjapt lære deg basicsa, så gå over til skateboard, når du føler du har god kontroll over brettet.
Ja mye lettere også er det mer praktisk
gå for longboard hvis du ikke har noe interesse av å skate, eller har planer om å lære deg no triks. du kan bestille fra daddiesboardshop.com da trenger du kun å velge plate så får du med noen brukbare trucker og hjul. hvis du kjøper skateboard må du garantert sparke i fart heletia, mens på longboard så suser du bare avgårde
▼ ... over en måned senere ... ▼
Håper virkelig for din skyld at du gikk for en standar plate, noen skikkelige trucker, og et par store, gode hjul.
Du kan få samme framkomst-funksjon som et longboard med vanlig skateboard. Kjøp deg en vanlig plate, truckere men store hjul. Du kan også kjøpe en pakning mellom truckene og plata for og redusere risting, men har du store nokk hjul kommer du deg fram like lett som et longboard + at det er mye mer praksis mtp at skateboard er mindre og generelt lettere å ta med seg på plasser en longboard.
Sitat av naxxo Vis innlegg
vil egentlig anbefale vanlig skateboard. aldri prøvd longboard, men kan se for meg at det blir litt kjedelig å ikke kunne ta noe triks eller noe.. bare kjøre rett fram og svinge. vil ta litt lengre tid sikkert å lære seg skateboard. men om du liker det. og vil ha det som en hobby, vil det jo gå fort å lære seg. og er litt kult å kruse rundt om kring å trikse litt osv. slenge en Kick-flip og senere litt vanskeligere triks ;D
Vis hele sitatet...

Tro meg, longboard er ikke skapt for bycruising. Longboard i bakker er noe av det deiligste som finnes.
Jeg bruker rullebrett, om jeg skal kjoere i by. Synes det er enkelt og greit, og man kan ha det med i forelesningssaler osv. uten aa se ut som en backpacker.

Og ang. han som hevder det er en mote i Trondheim aa kjoere rundt med longboard: Du har garantert sett en del av kompisene mine De er med paa landsen (landslaget) i diverse brettidretter osv.
De kjoerer longboard hovedsakelig fordi sponsorene deres har lyst til det. Men de liker det ogsaa, selv om de helst bruker brett. En av kompisene mine kjoerer foroevrig ogsaa paa en slik goped. Han vant den i en konkurranse. Han ser ut som Timmy i South Park naar han kjoerer paa den. Uansett et sykt raatt fremkomstmiddel.
Til de som mente longboard er mote i Trdh: ja, det er det, både her og i andre byer. Veit om flere som har kjøpt det "fordi det er kult".. Særlig jenter.

Ellers foreslår jeg sånn der hoppesko eller hoppestokk.. Da kan du jo hoppe over fortauskanter, uteliggere og andre obstacles uten å kunne noen triks!
Jeg ville laget meg et hybridbrett for ditt bruk, siden du tydeligvis ikke er så interessert i å dra treflips ned seksersettet ditt på vei til jobb. Longboard er utrolig mye mer stress å oppbevare og ta med seg, og siden du bruker det til rene transportårsaker er ikke det ideelt. Stress å oppbevare og drasse rundt på siden det er så stort. Et vanlig brett (si 8" i lengde, siden du bare skal cruise), noen store myke hjul og noen vanlige trucks med risers, så er du godt i gang. Risers putter du mellom truckerene og decket, som demper litt, men først og fremst hever platen fra trucksene, som er praktisk til cruising. Du trenger ikke å dra en kickflip om en tiåring utfordrer deg heller, fordi et slik brett egner seg ikke til det.

Det vil fungere utmerket til cruising, OG det blir praktisk å ta med seg. Jeg har både long og skateboard, og cruisefaktoren er en forskjell av dimensjoner. Å kjøre på et longboard er som å surfe på asfalten, mens et skateboard blir som å kjøre med muttre som hjul i forhold.
Kjøp deg vanlig skateboard du, lett å lære å hoppe ( ollie ) opp på fortauskanter og lignene, lite og kompakt. minimum pris 899.- men anbefaler dyrere! Du lærer deg kjapt å bremse. Du trener også balansen kjapt.

Man får også god trening av skating ; D
Evt. kan du jo kjøpe deg ett shortboard da (altså ett mye mindre longboard) som faktisk er laga for å cruise.
Hvis du derimot har interesse av å skate og trickse vil nok ett vanlig brett være det ideelle. Og i de fleste kryss (hvertfall her i Trondheim) går fortauskanten såpass langt ned at det ikke er noe problem å kjøre opp ^^
vanlig plate med longoard-type hjul er min favoritt i byen... det beste fra to verdner liksom..

duger ikke helt til superspeed kjøring, og heller ikke helt til flips og rails osv. men, velddig nice å kjøre rundt i by med, og litt bedre kontroll, og enklere å ha med å gjøre enn longboard.
Sist endret av moret; 27. september 2009 kl. 19:35.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har du lyst til og bare komme deg rundt, øv på balanse osv, kjøp enten long, eller old school brett=)

vill du trikse osv, start med ollie, søk på how to do på youtube osv, er en fin start
Skateboard er så mye bedre, longboard er lzm kjøring. Om du skal over en veikant "ollie" ( hoppe med brettet) over. Jeg skater selv og har selvfølgelig begge deler. Skateboard liker jeg best da. om du skal kjøpe skateboard, kjøp deg Enjoy komplett på swag eller lignende butikker. Koster deg en bærums tier (1000 kr ). Så går du over til å bygge ditt eget sånn som meg. Kan selv Kickflip, ollie, 180 , Popshuvit , Varial, rail, og mange flere jeg ikke kommer på i farta
Lykke til !
Jeg ville valgt ett Skateboard med cruisehjul, med tanke på at det er en smule mindre en ett longboard...
Jeg har et sector9 miniboard. Det er en slags krysning av longboard og old school skateboard, dvs et lite longboard. Perfekt som fremkomstmiddel pga av egenskapene til longboard og størrelsen av et old school skateboard. Anbefales!

http://www.mcphailscycle.com/documents/product_thumb_703.jpg
Det er digg med valig skateboard. Det er gangske mange bakker det jeg bor, men det er sykt gøy å ta old-school tiks i god fart ned en lang bakke.
Til ditt behov hadde jeg gått Old-School, noen middels feite hjul, Vanelige truckere, en Old-School plate og såklart Boardrails på platen:P