Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 10387
Er det lov med marijuhana i blodet når man kommer hjem fra Amsterdam-tur?
I Norge er det norsk lov som gjelder. Det er ikke ulovlig i Norge å bruke narkotiske stoffer i utlandet.

Kjør på. Husk risikoen for å bli tatt ut til kontroll, meldeplikt ang. førerkort og alt sånt.
Men når man er på vei tilbake har man jo stoffet i blodet. Er det lovlig eller ei?
Det står ikke noe spesifikt om at det å ha hasj i blodet er ulovlig, nei
Noen andre som kan bekrefte dette?
Det er isolert sett lov å ha stoffet i blodet eller å være påvirket når du kommer, så lenge inntaket ikke har skjedd i Norge. Så vil det selvsagt ikke hjelpe deg om du blir tatt for ruskjøring, har rusavtale eller tilsvarende.
Det var nylig noen i en annen tråd som motbeviste at å røyke i utlandet er lov, på tross av besøkslandets lover. I Norge så er det ulovlig å være påvirket av narkotika, så ut i fra THC i blod eller urin kan man jo si at du har vært påvirket.
Det Mekkern skriver (nytt navn?) Mener jeg å ha hørt stemmer ja. Men har den serien tollvesenet at de egt ikke bryr seg noe særlig i realiteten. Men om noen har en hard-on for å ødelegge for deg er det nok fullt mulig.

Skal vel mye til for at dette sjekkes i normale omstendigheter ville jeg trodd.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 3. desember 2020 kl. 16:25.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Det var nylig noen i en annen tråd som motbeviste at å røyke i utlandet er lov, på tross av besøkslandets lover. I Norge så er det ulovlig å være påvirket av narkotika, så ut i fra THC i blod eller urin kan man jo si at du har vært påvirket.
Vis hele sitatet...
Kan såvidt erindre en slik tråd eller i det minste et slikt innlegg, men jeg søkte opp dette og det virker som det du sier ikke stemmer. Det ser ut til at det ikke er mulig å straffe noen for å ja en jonas i Amsterdam, siden bruk av jonas ikke straffes i nederland.

Det kan ha dog ha skjedd lovendringer siden jeg ikke fant noen dato får når dette ble besvart og postet på rustelefonen. Orket ikke sjekke jussen i dette da jeg uansett bare er en ganske vanlig mann og således lett kan tolke lovtekster helt annerledes enn jurister eller påtalemyndigheter gjør.



RUStelefonen svarer:

Legg spesielt merke til dette;

Det er en ganske vanlig myte at norske statsborgere kan straffes for kjøp ("ervervelse") av rusmidler som er ulovlige i Norge men lovlige i det aktuelle landet; dette er altså feil. Myten stammer nok fra det faktum at bruk/besittelse straffes etter Legemiddelloven § 24 (som kun har anvendelse for handlinger begått i Norge), mens kjøp ("ervervelse") straffes etter Straffeloven § 231, som har anvendelse for norske statsborgere også når handlingen begås i utlandet. Men, Straffeloven har kun gyldighet når handlingen også er straffbar i det aktuelle landet (§ 5).
Vis hele sitatet...
Ettersom kjøp/bruk/besittelse av såkalte "soft drugs" ikke er straffbart i Amsterdam, kan du heller ikke straffes for dette etter norsk lovgivning. Men du har selvsagt ikke lov til å ta med deg disse stoffene tilbake til Norge, med mindre du har gyldig legeerklæring. Det er en ganske vanlig myte at norske statsborgere kan straffes for kjøp ("ervervelse") av rusmidler som er ulovlige i Norge men lovlige i det aktuelle landet; dette er altså feil. Myten stammer nok fra det faktum at bruk/besittelse straffes etter Legemiddelloven § 24 (som kun har anvendelse for handlinger begått i Norge), mens kjøp ("ervervelse") straffes etter Straffeloven § 231, som har anvendelse for norske statsborgere også når handlingen begås i utlandet. Men, Straffeloven har kun gyldighet når handlingen også er straffbar i det aktuelle landet (§ 5). Men: hvis du f.eks. røyker cannabis på formiddagen i Amsterdam, flyr hjem til Norge like etter, og setter deg i bilen, vil du selvsagt kunne straffes for ruspåvirket kjøring (eller hvis du kjører bil i Amsterdam, for den saks skyld). Videre, hvis du f.eks. av en eller annen grunn skulle bli bedt av politiet om å avlegge en rus-urinprøve i Norge, forholdsvis kort tid etter at du har røkt cannabis i Amsterdam (og følgelig avlegger positivt prøveresultat), må du i prinsippet kunne bevise at røykingen fant sted i Amsterdam og ikke Norge, noe som i praksis kanskje er lettere sagt enn gjort. Her blir det nok en del bruk av skjønn fra politiets side. Vil for øvrig også legge til at psilocybin-sopp ikke lenger klassifiseres som "soft drugs" i Nederland, og dermed ikke lenger kan kjøpes over disk. Andre psilocybin-produkter er riktignok fremdeles i salg på lovlig vis per dags dato.
Vis hele sitatet...
Sist endret av _abc_; 3. desember 2020 kl. 16:59.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Det er isolert sett lov å ha stoffet i blodet eller å være påvirket når du kommer, så lenge inntaket ikke har skjedd i Norge. Så vil det selvsagt ikke hjelpe deg om du blir tatt for ruskjøring, har rusavtale eller tilsvarende.
Vis hele sitatet...
Jeg antar at de tar førerkortet om du innrømmer at du har røyket hasj i et land hvor det er lovlig, men jeg fant ingen eksempler for eller mot i skrivende stund. Vet du?
Dette går under legemiddelloven, som i motsetning til straffeloven ikke gjelder nordmenn i utlandet.

§ 24 a.Det er forbudt uten lovlig adkomst å erverve, besitte eller bruke stoff som etter forskrift med hjemmel i straffeloven § 234 første ledd er regnet som dopingmidler. Forbudet gjelder også for preparater som inneholder slike stoffer.
Vis hele sitatet...
Den sier ingenting om å ha noe i blodet, det er erverve, besitte eller bruke som er forbudt. Men da ikke i utlandet.
Sist endret av snuskatten; 3. desember 2020 kl. 17:22.
Det er lov som sier at man må følge norske lover i utlandet. F.eks strengt forbudt for nordmenn å kjøpe sex i utlandet selvom det er lov der, jfr Hoksrud.

Man kan bli straffet i Norge for å ha brukt rusmidler.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg antar at de tar førerkortet om du innrømmer at du har røyket hasj i et land hvor det er lovlig, men jeg fant ingen eksempler for eller mot i skrivende stund. Vet du?
Vis hele sitatet...
Det ville være i tråd med alle mine forventninger, men finner i farten ikke noe om problemstillingen selv.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg antar at de tar førerkortet om du innrømmer at du har røyket hasj i et land hvor det er lovlig, men jeg fant ingen eksempler for eller mot i skrivende stund. Vet du?
Vis hele sitatet...
Praksisen er førekortet ryker om du tar hasj ofte, type >4 ganger i året. Så en enkelt gang i utlandet tror jeg går fint. Dette er på grunn av at det bygger seg opp hasj i kroppen og du blir konstant rusa om du bruker mer enn en gang i kvartalet. Nemlig.

Men for å underbygge mine tidligere påstander viser jeg til denne artikkelen om Eirik Skutle, og hvordan riksadvokaten sier at han ikke gjorde noe ulovlig ved å røyke i Amsterdam.

https://www.nrk.no/vestland/ikke-str...dam-1.12379854
Det var noen som hadde stilt rustelefonen.no det samme spørsmålet og her er svaret deres:

Du vil ikke straffes for dette. Handlinger foretatt i Nederland, rammes av nederlandsk lov, ikke norsk. Norske tollere følger den Norske lovgivningen når det gjelder innførsel av ulovlige varer. Hvis de ikke har funnet noe på deg deg vil de ikke forfølge saken. Det eneste man ev. kan straffes for, er hvis du fortsatt er ruset når du ankommer Norge (i og med at det er ulovlig å være ruset på hasj i Norge). Men dette er svært lite sannsynlig at du vil straffes for.
Vis hele sitatet...
Jeg kan legge til at jeg har blitt stoppet selv etter markering og hvor jeg ble tatt til siden. Innrømmet bruk i Amster, men hadde ikke med noe. Fikk gå etter kort tid.