Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 21202
Jeg og en venn hadde tenkt å lage en rakett til et skoleprosjekt, og jeg har ansvaret for å få tak i drivstoff. Tenkte kanskje å lage en blanding av KNO3 og sukker, men er ikke helt sikker på om jeg kan få tak i KNO3(er bare 14). er det noen andre typer drivstoff som kan funke? må også kunne forklare hvordan det funker, vise til de kjemiske reaksjonene som oppstår osv.
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Du kan jo jobbe litt med leksene dine slv da.. Søk og let etter info
Hva med sink+svovel?
Trådstarter
9 0
skal ikke være en stor rakett. vil ikke at den skal fly mer en 5 meter hvis den ikke flyr helt rett. hvor mye drivstoff trenger jeg til det?
Hva med vann under trykk?
Trådstarter
9 0
han jeg jobber med vil helst ha noe som brenner, og han er ikke så lett å snakke med
Å lage en rakett med brennende drivstoff (svartkrutt, KNSU, whistle mix osv.) kan være forholdsvis utfordrende uten forkunnskap og tid/mulighet til å teste mye, under kontrollerte omstendigheter. Å få en KaliumNitratSUkker(KNSU) rakett til å fungere krever at du leser deg litt opp på emnet, samt at du har litt mellom øra, og ikke minst litt utstyr. Å lage dette til et skoleprosjekt i 8. klasse (?) vil jeg påstå at er litt utrygt og risikabelt. For det første er dette ulovlig, og for det andre er det farlig. Viss du gjør det feil, og ikke tar nødvendige forhåndsregler, kan raketten fort eksplodere eller fare i feil retning.

Jeg vil derfor foreslå at du lager en annen type rakett (feks. vann og trykkluft), eller, viss du virkelig ønsker å gjennomføre dette, leser deg kraftig opp på emnet (forumet her er en god start), og tester mye før du tar det med på skolen. Husk at sikkerhet er viktig, spesielt i en slik sammenheng som dette.

KNO3 som du spør om, har blitt mye vanskeligere å få tak i i det siste. Viss du allierer deg med en hyggelig lærer, er det mulig at skolen har dette (tviler på at du får bruke det). Ellers, har du apoteket (dyrt!!) og Internett (søk).

Viss det er andre ting du lurer på, er jeg, og mange andre her berett til å hjelpe deg!

Sist, men ikke minst, velkommen til forumet!
Sitat av moret Vis innlegg
Hva med sink+svovel?
Vis hele sitatet...
This. Zinkitt kalles det, og er veldig kraftig. Du trenger bare å blande Sink og Svovel. Ellers ville jeg hørt på Znerk. Dette er strengt ulovlig, og ikke minst farlig.
Hvis du skal gå for KNSU kan du jo spørre naturfaglæreren om du får noen gram? Det er jo tross alt til et skoleprosjekt.

Hvis dere får tak i KNO3 kan dere lage både KNSU (KNO3+sukker/melis) eller rc-candy (link)

Ellers tror jeg det beste blir å bruke vann under trykk i ei flaske (Fin liten video om hvordan du fikser en slik

Velkommen til forumet håper du bosetter deg her
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Regner med hobbysjapper fremdeles selger rakettmotorer? Det blir kanskje regnet som juks, men bortsett fra at dere faktisk går frem på en trygg måte mht. drivstoff så må jo resten av raketten konstrueres på egen hånd. Disse motorene mener jeg å huske er ganske svake, men gang ihvertfall 5 meter med 10
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei. Har også tenkt litt på lage en liten rakett med sukker og KNO3. Men trenger lunte. Noen som har en ide om hvor jeg kan få tak i fyrverkeri lute (sånn grønn (visco fuse, chinese firework fuse, ect.) )? Lurer også på om det er lov å imporere slike lunter fra utlandet.
Tror nok du skal få lunte gjennom tollen, men prøv å unngå DHL/UPS. De har visst blitt litt strenge.
Finnes mange sider som selger sånt, bare å google.
Hvordan er det å få tak i Kno3 når for dagen? Blir man oppsøkt av PST hvis man handler på eBay?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
I små kvanta (type én kilo) ville jeg ikke vært bekymret. PST er ute etter storfisk, ikke folk som skal lage en liten rakettmotor som skoleprosjekt. Om PST skulle ringe vil jeg bli overrasket om de gjør annet enn å si "Ålreit, vi ville bare vite om du hadde skumle planer. Kos deg med miniraketten/stubbefjerningen/rustblåneringen." og sjekke deg ut av saken.
GOP
snikfreak siden 2008
Sitat av TomBombadil Vis innlegg
Hei. Har også tenkt litt på lage en liten rakett med sukker og KNO3. Men trenger lunte. Noen som har en ide om hvor jeg kan få tak i fyrverkeri lute (sånn grønn (visco fuse, chinese firework fuse, ect.) )? Lurer også på om det er lov å imporere slike lunter fra utlandet.
Vis hele sitatet...
http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=26360 Hvis du vil være sikker på å få det er svindyrt og ferdig kappa, men slipper eventuelle Gestapo-offiserer som jobber som tollere. Skal i grunn være lov og importere lunte, men jeg har kun bestilt igjennom firmaet mitt. Men råder deg til å bruke el tenner (evt. juletrelys med BP slurpy og 9v batteri(og lang ledning selvfølgelig)). Skal bare en luftboble til i KNSU motoren så går du fra apollo 13 til columbia STS-107, spesielt hvis du ikke har erfaring med kjemiske drivstoffer. Er så vanskelig å åpne julegaver uten fingrene.
Så det er ikke noe problem med og kjøpe 200 g kno3 på ebay ?
Sitat av GOP Vis innlegg
http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=26360 Hvis du vil være sikker på å få det er svindyrt og ferdig kappa, men slipper eventuelle Gestapo-offiserer som jobber som tollere. Skal i grunn være lov og importere lunte, men jeg har kun bestilt igjennom firmaet mitt. Men råder deg til å bruke el tenner (evt. juletrelys med BP slurpy og 9v batteri(og lang ledning selvfølgelig)). Skal bare en luftboble til i KNSU motoren så går du fra apollo 13 til columbia STS-107, spesielt hvis du ikke har erfaring med kjemiske drivstoffer. Er så vanskelig å åpne julegaver uten fingrene.
Vis hele sitatet...
Hehe. Takk for et bra og morsomt svar! Det er trolig best å kjøpe fra Norsk side ja. Bra forslag (elektrisk tenning), spesielt den med juletrelys ;D
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Og KNO3 (Potassium nitrate), kattesanda er bare for å lage pluggene. Sett den videoen før og liker ikke overskrifta på den, synes den er missvisende,