Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 10069
Noe må en gjøre mens en venter på at livet fortsetter, så hvorfor ikke en 3D printer?

Designet blir en delta bygd på V-Slot 2020. Delta siden de magnetiske leddene formelig ber om utskiftbare hoder, både laser og pcb-borring er aktuelt. Størrelse er ikke bestemt, men øvre grense er rundt 600x320mm.

Det mest effektive er vel å sette motorene på topp, eller er det noen ulemper jeg ikke har fått med meg? Ser for meg GT2-belte, selv om jeg kan finne på å prøve med fiskeline.

Design så langt:
https://ibb.co/6s5sxWT

Synspunkter?
Ingen? Er forumet helt dødt?

*sjekker*

Jepp.Synd...
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Ingen? Er forumet helt dødt?

*sjekker*

Jepp.Synd...
Vis hele sitatet...
Nja bare få som har deltaer generelt, lureste er vel å ha motorene nederst så det ikke blir så ille med vibrasjoner, burde ha så "lite" vekt i toppen, heller tung bunn, og god avstivning i kroppen, min delta med motorer på toppen vibrerer ganske kraftig med motorer på toppen, men fine prints uansett. Måtte bare stive av
Fair point mtp vekt i toppen ja. Ramme blir i 2020, hvor stivt det blir må jeg nesten bare finne ut trur eg. Blir maskinerte alu-klosser i hjørnene, (skrue til senter av skinnene), det bør hjelpe litt. Bør kanskje legge til en avstiver på litt over midten et sted, men det betyr 3 ekstra braketter å maskinere. På den andre siden gir de også bedre feste for sideplater som bør øke stivhet betydelig.
Tips til leverandører av stæsj er også velkomment. Helst i Noreg da jeg hater lange leveringstider.

Stivere oppsett:
https://ibb.co/7Wt1NxN
Sist endret av Fulmen; 9. januar 2021 kl. 00:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Burde være ganske plenty med stivhet det,
https://www.e3printable.no/nettbutik...34-3dprinting/ er en ganske grei side, bestilt litt derfra, men foretrekker aliexpress mtp pris
Så langt har jeg bare funnet V-slot hos https://www.creative3d.no
Tenker at jeg starter med ramme fra Norge og resten fra ali/DX, da kan jeg komme i gang før isen går...
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Så langt har jeg bare funnet V-slot hos https://www.creative3d.no
Tenker at jeg starter med ramme fra Norge og resten fra ali/DX, da kan jeg komme i gang før isen går...
Vis hele sitatet...
V slots er vanskelig å finne er få sider som selger(norge), vet at kjell og co har noen div lengder,
Stemmer det, har vel sett et par andre som også har. Men de var mye dyrere enn creative3d. Er vel bare vslot som passer om en skal eliminere lineære føringer.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Stemmer det, har vel sett et par andre som også har. Men de var mye dyrere enn creative3d. Er vel bare vslot som passer om en skal eliminere lineære føringer.
Vis hele sitatet...
ja, dog vanlig 2020 skal også funke, men det sliter ut hjulene mye fortere,
Fant denne pakken på DX, synspunkter?

https://www.dx.com/p/cnc-shield-uno-...r-2714447.html
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Fant denne pakken på DX, synspunkter?

https://www.dx.com/p/cnc-shield-uno-...r-2714447.html
Vis hele sitatet...
den funker den, bare elgammelt design. bedre å gå for https://www.aliexpress.com/item/3280...archweb201603_ med tmc2088 drivere
4 stk steppermotorer, litt same same så lenge det er nema 17
og en skjerm https://www.aliexpress.com/item/4000...archweb201603_
Hva er prisen for å gå for det gamle? Jeg prøver å holde budsjettet nede, så "godt nok" får holde. Kan alltids oppgrader ting etter hvert...
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hva er prisen for å gå for det gamle? Jeg prøver å holde budsjettet nede, så "godt nok" får holde. Kan alltids oppgrader ting etter hvert...
Vis hele sitatet...
Kan slite litt med printehastighet da deltaer krever en del kalkulasjoner av prosseroren, det vil funke, må bare ha litt lavere forventninger enn å bruke feks 16 bit evt 32 bit kort
Det kan jeg leve med. Kan alltids skifte kort etter hvert, en ekstra arduino skal jeg alltid finne et bruksområde for.
4988-driverne bør være gode nok, kommer neppe til å kjøre de på mer enn 24V uansett. Og mer enn 1/2-1/4 stepping er vel mest for støy?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Det kan jeg leve med. Kan alltids skifte kort etter hvert, en ekstra arduino skal jeg alltid finne et bruksområde for.
4988-driverne bør være gode nok, kommer neppe til å kjøre de på mer enn 24V uansett. Og mer enn 1/2-1/4 stepping er vel mest for støy?
Vis hele sitatet...
Trenger ikke mer en 24v de fleste kjører på 12v det med mer stepping er mest for støyredusering, driverne funker bare bråker litt, lurt å ha en vifte til de oh kjøleribber, gjerne noen større enn de kommer med
Jeg har aldri klart å tro på det de lover av ytelse på disse driverne, de er jo knøttsmå. At den fjerten av en chip skulle kunne håndtere flere ampere er helt uvirkelig. Jeg vil nok uansett satse på aktiv kjøling bare for å ha sjelefred.
Har allerede en 24V10A PSU som egner seg, så hvorfor ikke? Burde gi litt mer punch i motorene...
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg har aldri klart å tro på det de lover av ytelse på disse driverne, de er jo knøttsmå. At den fjerten av en chip skulle kunne håndtere flere ampere er helt uvirkelig. Jeg vil nok uansett satse på aktiv kjøling bare for å ha sjelefred.
Har allerede en 24V10A PSU som egner seg, så hvorfor ikke? Burde gi litt mer punch i motorene...
Vis hele sitatet...
de tåler overraskende mye, så lenge de har kjøling, funker fett med 24v psu

tenkte du å ha med skjerm eller bare styre alt fra pcen/octopi?
Sist endret av mrracerhacker; 11. januar 2021 kl. 05:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan fint styre den fra pc til å begynne med, finesser kan jeg legge til etter hvert.

Har startet litt forsiktig med brakettene:


Nå ser jeg litt på selve skrivehodet. Det ser jo ikke ut som rakettforskning, så jeg kan lage det aller meste selv. Hvor vanskelig kan det være? Rustfritt og teflon-slange?

Dyse prøver jeg ikke på en gang. Jeg kommer til å starte med PLA, det er vel det aller enkleste å jobbe med...
Sist endret av Fulmen; 11. januar 2021 kl. 23:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Kan fint styre den fra pc til å begynne med, finesser kan jeg legge til etter hvert.

Har startet litt forsiktig med brakettene:


Nå ser jeg litt på selve skrivehodet. Det ser jo ikke ut som rakettforskning, så jeg kan lage det aller meste selv. Hvor vanskelig kan det være? Rustfritt og teflon-slange?

Dyse prøver jeg ikke på en gang. Jeg kommer til å starte med PLA, det er vel det aller enkleste å jobbe med...
Vis hele sitatet...
Ikke noe sånt allt for hokus pokus med hotend, krever ikke sånn allverdens med presisjon, dog hadde holdt meg til alu, hvertfall på kjøledelen, evt funker rustfritt, bare leder varme dårligere, pla er det letteste å starte med petg er også relativt lett
Jeg tenker noe slikt:

https://imma.gr/101059x2f1c3

Kjøleribbe i alu, varmesperre i rustfritt, teflonslange rett på dyse, hurtigkobling i toppen (ikke vist).
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg tenker noe slikt:

https://imma.gr/101059x2f1c3

Kjøleribbe i alu, varmesperre i rustfritt, teflonslange rett på dyse, hurtigkobling i toppen (ikke vist).
Vis hele sitatet...
funker fett det, tenker du å ha oppvarmet "seng",
Tja. Jeg vet jeg må ha det for en del materialer, men om jeg kan klare meg uten for mye pes så utsetter jeg det gjerne. Er greit å holde det enkelt til å begynne med. Dessuten er det mye lettere å vite hva en trenger etter å ha køddet litt med ting først.
Ekstruder: Er "dobbeltvirkende" matehjul nødvendig for pla/abs/pet? Har ikke utstyr for å frese tannhjul enda...
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Ekstruder: Er "dobbeltvirkende" matehjul nødvendig for pla/abs/pet? Har ikke utstyr for å frese tannhjul enda...
Vis hele sitatet...
Nei er ikke det, dog fin oppgradering til seinere


Tror jeg har en grovplan for ekstruder og hotend. Kommer til å følge MK8-specs, gidder ikke kjøpe tapp i M7. Nå venter jeg bare på litt materiell så jeg kan få begynt på rammen.
Litt mer detaljer på designet:


Fikk pakke med 5m 2020 VSlot i dag, så nå skal det kappes. Kan noen komme på en vettug grunn til å spare noe materiale? Eller for å ikke lage ramma så stor som mulig (660x330mm)?
ikke noe problem å lage den så stor som mulig, bare mer avstivning, men du har jo en del av det i designet, eneste er om du trenger så stor printer
Nei, det kan du jo si. Aner vel ikke helt hvor stor jeg trenger, men litt mer enn en de knøttene de fleste selger kan nok være kjekt. Vil bl.a. printe positiver for sandstøping (kan ikke fordra tresløyd og sandpapir). Ville bare forsikre meg om at jeg ikke hadde glemt noe viktig før jeg kapper, om den blir for stor kan jeg alltids korte de ned senere.

Spørsmål: Er det ønskelig med en viss tempraturgradient gjennom heatbrake? Jeg stusser litt over det jeg finner av design, vil ikke glass være bortimot optimalt?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Spørsmål: Er det ønskelig med en viss tempraturgradient gjennom heatbrake? Jeg stusser litt over det jeg finner av design, vil ikke glass være bortimot optimalt?
Vis hele sitatet...
er nok det, bare vet ikke tallene for det, ikke helt optimalt design, men det funker med en vifte, glass evt keramikk er det optimale sånn sett, men er vanskligere å masseprodusere enn stål mtp pris, men kopierer du en kjent hotendmerke så går det ganske greit
Jeg er helt med på dette med pris, men det er jo alltid folk med mer penger enn vett? Burde vel være noen som "nerder ut" på det punktet?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg er helt med på dette med pris, men det er jo alltid folk med mer penger enn vett? Burde vel være noen som "nerder ut" på det punktet?
Vis hele sitatet...
vet at ultimaker hadde hotend med keramikk, og er vel ett par andre som lager, fant ett klipp på youtube på ett enkelt design: https://www.youtube.com/watch?v=PeME...ature=youtu.be

denne har keramisk heatbreak https://3dprintbeginner.com/nf-zone-...ic-heat-break/
Se der ja, var bare jeg som ikke hadde funnet de. Nå stemmer alt igjen :-)
Litt fremskritt siden sist:


Nå må jeg bare smøre meg med tålmodighet mens jeg venter på deler fra Kina. Har heldigvis masse igjen på design og fabrikering av ekstruder, så jeg skal nok holde meg opptatt en stund fremover.

Heatbrake m/4mm boring, OD= 4.6mm


Det desidert beste metallet er titan grad 5, også kjent som Ti6Al4V. Ledningsevnen er 1/2-1/3 av rustfritt, så det burde være verdt bryet. Utfordringen er å få tak i en liten stump. Maskinbolter kanskje? Jeg har en liten stump liggende, men jeg tror det er grad1 elns.
Sist endret av Fulmen; 19. januar 2021 kl. 00:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Har ikke utstyr for å frese tannhjul enda...
Vis hele sitatet...
Du mener selve hjulet som skal drive frem filamenteh?
Må det være tannhjul?
Det holder ikke å serratere - om du har utstyr for det da?
Sistnevnte koster ikke allverden.

Ellers kan du indeksere sporene i en fres, om du har det.
Sist endret av Grimdoc; 19. januar 2021 kl. 00:15.
Nei, trenger ikke tannhjul så lenge en kan leve med drift på ett hjul. Drift på begge er dog en fordel.

Har en plan for hvordan jeg kan "hobbe" ut sporene i hjulet med en gjengetapp.
Sitat av Fulmen Vis innlegg

Det desidert beste metallet er titan grad 5, også kjent som Ti6Al4V. Ledningsevnen er 1/2-1/3 av rustfritt, så det burde være verdt bryet. Utfordringen er å få tak i en liten stump. Maskinbolter kanskje? Jeg har en liten stump liggende, men jeg tror det er grad1 elns.
Vis hele sitatet...
det letteste er vel å spørre rundt på div mekaniske verksted for små emner, dog de færreste driver med titan
Nettopp. Og de som driver med det her i området bruker som regel ren titan.

Finner titan-bolter på div. sykkelsjapper online, men har ikke funnet noen lokalt (nekter å betale mer for frakt enn for varen). Andre segmenter hvor folk kan være jålete nok til å bruke titan?

Ellers har jeg endret litt på designet:


Avstivning i senter funker ikke pga løpehjulene. Lineære føringer ville fungert, men blir også dyrere. Tipper det blir stivt nok med 2mm alu på topp, bunn og bak :-) Har også gått for 3 hjul på sleidene, reduserer vekten og forenkler justering.

Dette er oppdatert hotend:


30mm vifte, dette er vel innafor folkeskikken for en "grei nok" printer? Må bare bestemme meg for innfesting til effektor, så kan jeg begynne å lage spon igjen.

Og så gjør vi så når vi vil ha ting rett:
Sist endret av Fulmen; 19. januar 2021 kl. 23:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
30mm vifte funker fint det, kan bli litt bråkete men ikke så ille, for festning av effektor så funker magneter, evt fish eye joint. hva tenker du å bruke som materiale til stengene til effektoren, mest brukt er enten carbon eller alu
Har masse 10x1mm alu, tenker jeg starter der. Når det gjelder innfesting mente jeg mellom effektor og hotend. Lener mot gjenget stuss og en serratert mutter på topp.
Fikk tid til å lage litt spon i dag:


Har gått opp til 40mm vifte og valgt en enklere innfesting:


Er bedre å ha litt marginer å gå på til å begynne med, og om jeg kan eliminere litt viftestøy skader ikke det heller.
ser bra ut det, savner litt å ha mekanisk verksted hjemme, har en liten dreiebenk, men mangler en real fres
Det finnes minifreser, men når det gjelder fres er det ingen erstatning for MASSE. Jeg gikk "skolen" på en mini-benk, og det er ikke grenser for hva en får til om en bare er kreativ og tålmodig. Med fres er det mye verre, selv min Bridgeport sliter ganske fort på grove kutt.

Når det gjelder ekstruder ser jeg litt delte meninger på dette med dreving. Problemet slik jeg forstår det er svikt i bowden-slangen ved tilbaketrekking. Dette krever høyt dreiemoment for rask reversering. Ulempen er dårlig kontroll, spesielt med fine dyser. Så for mitt bruk bør vel udrevet være det tryggeste?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Det finnes minifreser, men når det gjelder fres er det ingen erstatning for MASSE. Jeg gikk "skolen" på en mini-benk, og det er ikke grenser for hva en får til om en bare er kreativ og tålmodig. Med fres er det mye verre, selv min Bridgeport sliter ganske fort på grove kutt.

Når det gjelder ekstruder ser jeg litt delte meninger på dette med dreving. Problemet slik jeg forstår det er svikt i bowden-slangen ved tilbaketrekking. Dette krever høyt dreiemoment for rask reversering. Ulempen er dårlig kontroll, spesielt med fine dyser. Så for mitt bruk bør vel udrevet være det tryggeste?
Vis hele sitatet...
Vet at det finnes minifreser men ikke noe for meg, savner å ha en god gammel russer, intet som slår de. Tenker du på retraction? Går grei med lang bowden, må bare ha en god pneumatikk kobling, går greit må bare fintune litt med riktig retraction og hastighet, hvilken størrelse dyser tenker du på, 0,4mm går det veldig greit med,
Ja, 0.4 eller større er nok mest aktuelt til å begynne med.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ekstruder er ferdig:


Drivhjul med serratering. Tapp i M2.5 passet strøkent:
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vært stille her en stund, posten går tregt for tiden. Så i mellomtiden har jeg kjørt inn en Creality CR6 med PLA.

Møt Donnie The Hut:


Dette var perfect timing, den er bygd med samme føringer (V-slot) så jeg kan se at det funker. Maskina funker fra første print, null tuning eller fikling.

Et hovedmål er "lost PLA investment" støping av kobberlegeringer og plugger for sandstøping.

Brukte dagen på å spore opp litt etylacetat (neglelakkfjerner) for polering, men det fungerte ikke. Varierer visstnok fra tråd til tråd, så uansett ikke en god løsning. Skal prøve å spore opp metylenklorid, hvis ikke det funker så er det alltids ABS.
Sist endret av Fulmen; 3. mars 2021 kl. 22:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.