Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 936
Så, jeg står (som veldig mange andre) i fare for å miste jobben i mars.

Har ved flere anledninger testet ut litt koding. HTML, C#, Python. Jeg syns det alltid er morsomt å lære, men etterhvert gir jeg opp fordi jeg ikke aner om jeg gjør det i «riktig» rekkefølge.

Nå vil jeg prøve å lære meg mest mulig på en best mulig måte, så jeg i fremtiden kan jobbe med det. Jeg tar vitnemålet mitt på Oslo VO og det kommer til å ta 1.5 år. Tenker å studere koding, IKT, Web, noe innenfor det, så å kunne mye før jeg starter er planen og jobb er håpet. Gjerne før det har gått 1 år.

Saken er at jeg ikke aner om jeg synes web, software, app eller spill er det rette for meg, eller hva jeg vil jobbe med. I alle fall ikke når jeg har digget det når jeg har prøvd det.

Fant denne her og tenkte å følge den, nå eller senere, down the road(map) https://youtu.be/4F2m91eKmts .

Hvor burde jeg starte?

HTML,css, JS?

Python?

Det er en hel del roadmaps der ute, men ingen er like. Jeg syns det er like gøy å lære html som c#.

Legg gjerne ved linker til gode og overkommelige roadmaps. Jeg tenker å bruke 4-6 timer hver ukedag på dette.

Takker for alle tips.
Fra mitt perspektiv som utvikler. Obs: Noen klyper synsing inkludert.

C# backend/APIs: Masse jobber. Ofte godt betalt.
Java backend/APIs: Masse jobber. Ofte godt betalt.
JS/React: Masse jobber. Ofte godt betalt.
Node.js: Noen jobber.
Python/Django/Flask: Noen jobber.
Spill: Få jobber.

Men: Alt du lærer deg er lett å overføre til andre språk. Cloud, queues, design patterns, async/scheduled jobber, threads, autentisering, cookies, databaser/SQL, caching. Alt dette er viktige ting som er uavhengige av hvilke programmeringsspråk du bruker.

Synes videoen du lenket så fin ut. Du burde lære deg omtrent alt som nevnes der.

Ellers så kan jeg gå god for denne roadmapen https://github.com/kamranahmedse/developer-roadmap . Skummet gjennom og omtrent alt som står der er fornuftig. Det er lurt å få en fot inni både frontend og backend før du går for dypt inn i en av dem.

For litt mer hands-on, sjekk ut https://www.freecodecamp.org/ som jeg også kan anbefale.
Sist endret av Ozma; 1 uke siden kl. 21:30.
Trådstarter
Sitat av Ozma Vis innlegg
Fra mitt perspektiv som utvikler. Obs: Noen klyper synsing inkludert.

C# backend/APIs: Masse jobber. Ofte godt betalt.
Java backend/APIs: Masse jobber. Ofte godt betalt.
JS/React: Masse jobber. Ofte godt betalt.
Node.js: Noen jobber.
Python/Django/Flask: Noen jobber.
Spill: Få jobber.

Men: Alt du lærer deg er lett å overføre til andre språk. Cloud, queues, design patterns, async/scheduled jobber, threads, autentisering, cookies, databaser/SQL, caching. Alt dette er viktige ting som er uavhengige av hvilke programmeringsspråk du bruker.

Synes videoen du lenket så fin ut. Du burde lære deg omtrent alt som nevnes der.

Ellers så kan jeg gå god for denne roadmapen https://github.com/kamranahmedse/developer-roadmap . Skummet gjennom og omtrent alt som står der er fornuftig. Det er lurt å få en fot inni både frontend og backend før du går for dypt inn i en av dem.

For litt mer hands-on, sjekk ut https://www.freecodecamp.org/ som jeg også kan anbefale.
Vis hele sitatet...
Passer fint den siste linken. Jeg holder på med html, css og JS kurset de har nå.

Så mao, uavhengig om jeg går for web eller soft dev, så er full stack web den beste måten å starte på?

Roadmapen du la med er jo helt utrolig massiv, men jeg så klippet han har på YouTube her om dagen, så vurderte faktisk å kjøre gjennom mapen hans.

Takker
Sitat av ronniba Vis innlegg
Så mao, uavhengig om jeg går for web eller soft dev, så er full stack web den beste måten å starte på?
Vis hele sitatet...
Slik web-utvikling er lagt opp om dagen så spiller det liten rolle hva du velger. Du kommer ikke unna backend om du skal programmere for web, og du kommer ikke unna frontend/web-interface om du koder for lokal software. Alt bruker jo internett i mer eller mindre grad, du skal være rimelig beskyttet for å ikke være eksponert for det i en eller annen form.

Det kommer mest an på om du synes det er gøy å utvikle GUI eller om du heller mer mot funksjon; begynn med det du synes er interessant så baller det fort på seg med alt det andre.
Bare start et sted. Alt du lærer av programmerer har en tendens til å overlappe til et annet felt i programmering. Blir litt som å lære seg norsk. Du bruker også norsk for å lære historie, musikk og andre fag på skolen.

Vær obs på at det du kanskje har lyst til å drive med nå kommer til å endre seg dramatisk på svært kort tid. Jeg var alltid glad i å lage gui/grensesnitt/web, men har nå en forkjærlighet for alt av backend istedenfor, pga. det viste seg at jeg har et talent med komplisert logikk.

Så bare å sette i gang, uansett hva du gjør. Jeg kan for eksempel anbefale noe så enkelt som autoit dersom du bruker Windows, da det er ganske morsomt å styre mus/tastatur og manipulere andre programmer gjennom et script. Dette er forøvrig en underrated men svært nyttig evne i alle slags jobber, og du imponerer alle når du kan automatisere en litt kjip arbeidsflyt med noen enkle script.
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Slik web-utvikling er lagt opp om dagen så spiller det liten rolle hva du velger. Du kommer ikke unna backend om du skal programmere for web, og du kommer ikke unna frontend/web-interface om du koder for lokal software. Alt bruker jo internett i mer eller mindre grad, du skal være rimelig beskyttet for å ikke være eksponert for det i en eller annen form.

Det kommer mest an på om du synes det er gøy å utvikle GUI eller om du heller mer mot funksjon; begynn med det du synes er interessant så baller det fort på seg med alt det andre.
Vis hele sitatet...
Takker for tips og tanker Jeg tenker å finne ut hva jeg vil mens jeg går veien. Alt jeg har prøvd tidligere, har vært veldig gøy, så får vel bare se hvor talentet mitt ligger å gå den veien

Sitat av Patrick Vis innlegg
Bare start et sted. Alt du lærer av programmerer har en tendens til å overlappe til et annet felt i programmering. Blir litt som å lære seg norsk. Du bruker også norsk for å lære historie, musikk og andre fag på skolen.

Vær obs på at det du kanskje har lyst til å drive med nå kommer til å endre seg dramatisk på svært kort tid. Jeg var alltid glad i å lage gui/grensesnitt/web, men har nå en forkjærlighet for alt av backend istedenfor, pga. det viste seg at jeg har et talent med komplisert logikk.

Så bare å sette i gang, uansett hva du gjør. Jeg kan for eksempel anbefale noe så enkelt som autoit dersom du bruker Windows, da det er ganske morsomt å styre mus/tastatur og manipulere andre programmer gjennom et script. Dette er forøvrig en underrated men svært nyttig evne i alle slags jobber, og du imponerer alle når du kan automatisere en litt kjip arbeidsflyt med noen enkle script.
Vis hele sitatet...
Sitter på Mac. Blir nok å kjøre gjennom Python tutorialen jeg linket til i hovedinlegget, så se hvor det fører meg etter det
Sist endret av ronniba; 1 uke siden kl. 12:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil slå et slag for PHP og jeg. Selv om det er veldig in å snakke ned PHP er det veldig mye brukt på web, spesielt gjennom CMS som WordPress og Drupal.

Javascript kommer du nesten ikke unna om du skal jobbe med web, og rammeverkene React, Vue og Angular brukes mye.
Trådstarter
Sitat av Yochi Vis innlegg
Jeg vil slå et slag for PHP og jeg. Selv om det er veldig in å snakke ned PHP er det veldig mye brukt på web, spesielt gjennom CMS som WordPress og Drupal.

Javascript kommer du nesten ikke unna om du skal jobbe med web, og rammeverkene React, Vue og Angular brukes mye.
Vis hele sitatet...
Takk Skal ha det i bakhodet når jeg er ferdig med Python tutorialen
Føler det er alltid manko på embedded og cloud utviklere.
Epleplukker
Hvis du går web og PHP-veien, vil jeg anbefale å ta en titt på Laravel.