Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 17480
CPU-en og viftene løper helt fullstendig løpsk når jeg er inne på kalenderen til Knowit. Hva er det som skjer?

Tar jo bare et par sekunder før jeg sitter med en stråleovn i fanget. Ligger på over 80% på samtlige 12 kjerner, og med en gang jeg lukker fanen, så dropper det ned til det normale 1–2%. Så i kommentarene for et par dager siden at de var klar over problemet og skulle fikse det, men i all verden da. Er det like jævlig hos dere? Miner de crypto eller?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
CPU-en og viftene løper helt fullstendig løpsk når jeg er inne på kalenderen til Knowit. Hva er det som skjer?

Tar jo bare et par sekunder før jeg sitter med en stråleovn i fanget. Ligger på over 80% på samtlige 12 kjerner, og med en gang jeg lukker fanen, så dropper det ned til det normale 1–2%. Så i kommentarene for et par dager siden at de var klar over problemet og skulle fikse det, men i all verden da. Er det like jævlig hos dere? Miner de crypto eller?
Vis hele sitatet...
Det er en knapp heeeelt nederst til venstre for å skru av animasjonene i bakgrunnen. Tror det er synderen.
Jeg sliter med å forstå oppgaven i luke 6 på KnowIt sin julekalender.

https://julekalender.knowit.no/luke/6

Jeg får ikke eksempelet som er gitt til å stemme.

Oppgave
Julenissen vil vite hvor mange biter han kan gi til hver alv uten at noen får mer enn andre.

Eksempel
10,14,14,13,13,13,15,14,11,15,11
Vis hele sitatet...
For de 11 pakkene over for 9 alver vil svaret være 13.

I dette eksempelet, så er det totalt 11 pakker, med totalt antall biter 143.
Slik jeg forstår oppgaven, så skal disse 143 bitene deles på 9 alver, og da får vi 15,88 biter til hver, eventuelt 15 biter rundet ned.

Derimot, for å få svaret 13, så kan man dele 143 biter på antall pakker, som gir et gjennomsnitt på 13. Her er da ikke antallet alver tatt hensyn til for å få et svar.

Er det noen som klarer å forstå denne oppgaven annerledes enn meg? Ser at oppgaveteksten har blitt oppdatert i løpet av dagen, men jeg klarer fortsatt ikke å skjønne hva de er ute etter.
Sist endret av HelixFelix; 6. desember 2020 kl. 22:59.
Jeg kom for å spørre om akkurat det samme. Skjønner ikke bæret av hva de mener. Kjedelig når det er så dårlig formulerte oppgaver.
Slik jeg forstår det er oppgaven å finne den lengste prefiks summen som er delelig på ni.

Løsning av eksempelet i wolframalpha:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Max(Select(Accumulate([10,14,14,13,13,13,15,14,11,15,11]), # mod 9 == 0)))/9
Sist endret av lor3ntz; 7. desember 2020 kl. 00:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tusen hjertelig lor3ntz!

Alt ble så veldig mye enklere når man forstår at ikke alle pakkene åpnes. Da var oppgaven ganske enkel og grei til slutt.
Noen som henger med på alle kalenderne?

Tror det er første gang jeg selv holder ut til siste halvdel av AoC, i alle fall! Gøy!
Likte spesielt oppgave 10b og 13b. Det er to oppgaver jeg kunne brukt timesvis på for et par år siden, men som gikk fort og greit nå. Tyder på at enkelte teknikker fester seg, i det minste
55535 HP
Ozma's Avatar
Trådstarter
Har løst alt hittil i AoC. Håper vi får en fortsettelse på dag 8 (assembly code), slik som i fjor.
13b er den desidert vanskeligste opppaven hittil i år, men jeg kjente igjen trikset, så den gikk fort unna.
Er noen dager siden jeg hadde tid til å sette meg ned. NPST droppet jeg fort, da jeg så den kom til å bli veldig tidkrevende å henge med.

AdventOfCode kommer jeg nok til å løse hvertfall første oppgaven av samtlige, men gir også andreoppgaven en kikk.
Til nå bare 7b jeg har hoppet over etter å ha kikket skikkelig på den, men henger noe etter som sagt.

Hoppet rett på 13 etter å ha lest her, 13a gikk kjappt, men 13b...
Har du noen tips hvor å i det hele starte?
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Hoppet rett på 13 etter å ha lest her, 13a gikk kjappt, men 13b...
Har du noen tips hvor å i det hele starte?
Vis hele sitatet...
Bruteforce er ikke veien å gå, stikkordet for 13b er "Chinese Remainder Theorem" .
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Hoppet rett på 13 etter å ha lest her, 13a gikk kjappt, men 13b...
Har du noen tips hvor å i det hele starte?
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner ikke til det teoremet som Yochi nevner over her. Vet ikke om det finnes flere måter å gjøre det på, eller om jeg «oppfant» teoremet på nytt.

Jeg tenkte i alle fall omtrent slik:
SPOILER ALERT! Vis spoiler

Prøvde først å bare starte på t = t0 og så iterere oppover, én om gangen, men etter et minutts resultatløs kjøretid skjønte jeg at det ble for tregt. AoC pleier jo å være flinke slik – enten kjører løsningen på et blunk, eller så har man gjort noe feil.

Først etterpå la jeg merke til at oppgaven faktisk understreket at svaret kommer til å bli altfor stort for en så naiv approach...

Min neste tanke:
Hvordan kan jeg «hoppe oppover» kjappere?
Vel, hvis jeg begynner med å iterere med 1 opp til jeg finner et tidspunkt som er delelig med det første bussnummeret, så vet jeg jo at det ikke er vits å hoppe én og én lengre – da kan jeg hoppe med intervaller lik det første bussnummeret (da alle tidspunkt imellom ikke vil være i sync med bussen).
Og tilsvarende, når jeg har hoppet meg opp til buss nr 2, så vet jeg jo hvilket intervall jeg kan hoppe videre oppover med – nemlig nr 1 * nr 2. (eller deres minste felles multiplum, om de ikke er coprime, men ser ut som om alle bussene har primtall, så...)
Slik kan man fortsette, for hver buss man «synkroniserer seg med», så øker man sprangene med produktet av alle bussene hittil. Da øker spranglengden fort dramatisk, og man kommer opp i 300 billioner (som var mitt tall) på et blunk.
Sist endret av Realist1; 14. desember 2020 kl. 16:19.
Merker det begynner å dra seg til i AoC nå, ja. Brukte lengre tid på de siste lukene nå, og på 15b fikk jeg også min første kode som ikke kjørte på et blunk. Koden min kjører her på ca 15 sekunder, og jeg ser ikke helt hvordan jeg kan optimere heller.

Ellers, et par andre kalendere jeg har kommet over:
* TryHackMe's Advent of Cyber og Advent of Cyber 2.
* (Norske) Scrimba's 24 days of #JavaScriptmas
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tok meg en liten julepause, og skulle gjøre ferdig kalenderen nå. Enten så har ribbefettet blokkert nervebanene i hjernen min, eller så ble det brått vanskeligere akkurat da jeg tok pause. Gjorde luke 18 og 19 i sted, og det tok aaaaltfor lang tid. Nesten så jeg ikke tør å begynne på nr 20.

Har noen av dere gjort hele kalenderen?
55535 HP
Ozma's Avatar
Trådstarter
Jeg har gjort hele.

Både 18 og 19 er mer tricky enn de resterende oppgavene, så de siste burde gå fint om du har kommet så langt.