Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1821
Jeg mistenker at jeg har adhd, hvordan går jeg fram med dette og hvordan fungerer utredningen?
Du kan jo starte med å lese denne https://www.helsedirektoratet.no/ret...ning-av-voksne

Be legen om henvisning til utredning og ta det derfra, du har nok av tid til å lese deg opp innen utredning starter

Adhd Norge har også mye bra informasjon online
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Du kan jo starte med å lese denne https://www.helsedirektoratet.no/ret...ning-av-voksne

Be legen om henvisning til utredning og ta det derfra, du har nok av tid til å lese deg opp innen utredning starter

Adhd Norge har også mye bra informasjon online
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Hvor lang tid pleier en slik utredning å ta i det offentlige?
Enten via fastlege som henviser til DPS, eller gå direkte til privat psykiater.

Sitat av Revklo Vis innlegg
Takk for svar! Hvor lang tid pleier en slik utredning å ta i det offentlige?
Vis hele sitatet...
Kommer nok an på ventetiden der du bor, men generelt mye mer effektivt privat. Noen private har driftsstøtte, så du betaler kun egenandel. Det kan være litt ventetid hos dem også, men de er trolig mer effektive når du først kommer til. Helseforetakene har liste over disse. De kan du ta kontakt med selv for timebestilling, og ta med henvisning fra legen din.

Selv om du går privat for å få utredningen så kan du gjerne stå i kø hos DPS likevel, det kan hende de har noe nyttig tilbud til deg, kurs eller noe.
Sist endret av *pi; 8. februar 2023 kl. 08:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Enten via fastlege som henviser til DPS, eller gå direkte til privat psykiater.
Vis hele sitatet...
Ja jeg har vurdert privat. Men jeg har en kompis som nettop fikk diagnosen via en privat psykolog nærmest på dagen, noe som ikke akkurat virket særlig gunstig
Hvis du skal til utredning anbefaler jeg å holde deg clean hvis du driver med rus. Mest sannsynlig må du levere urinprøve og får du utslag på denne må du ta jevnlige urinprøver i 3-6mnd før du kan få medisin.
Sitat av Revklo Vis innlegg
Ja jeg har vurdert privat. Men jeg har en kompis som nettop fikk diagnosen via en privat psykolog nærmest på dagen, noe som ikke akkurat virket særlig gunstig
Vis hele sitatet...
Vel, det er jo ikke så mye annet enn selvrapportering og eventuelt samtale med noen som kjente deg som liten de har å gå etter. De finner ikke mer ut om deg etter ti timer enn etter to. Man kan riktignok ta en nevropsykologisk test, men den gir heller ikke noen diagnose i seg selv. Har ikke inntrykk av at DPS heller pleier å gjøre det på voksne. For barn i skolealder gjøres det for å avdekke eventuelle lærevansker og behov for spesifikk oppfølging.

Det er forresten psykiater du bør gå til, ikke psykolog. De skriver ikke ut medisiner. Medisinutprøvingen er det absolutt best å ha en psykiater med på, ikke bare fastlegen.
Sist endret av *pi; 8. februar 2023 kl. 08:47.
Jeg fikk henvisning til privat og det tok ca 1,5 år før jeg fikk svar og har første time om 1 mnd noe som er litt i seneste laget da jeg nettopp har søkt uføretrygd.. ��
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg fikk henvisning til privat og det tok ca 1,5 år før jeg fikk svar og har første time om 1 mnd noe som er litt i seneste laget da jeg nettopp har søkt uføretrygd.. ��
Vis hele sitatet...
Ojda
Jeg snakket med fastlegen om at jeg mistenkte at jeg har add i mars/april. Ting ble litt dyttet på, samt ferie som kom i mellom, men jeg hadde første konsultasjon i august. Da konkluderte de med at jeg hadde nytte av en utredning og sendte meg videre til DPS.
DPS ville sjekke meg for andre psykiske problemer først, så har vel vært på rundt 8-9 timer så langt. Nå er vi i sluttfasen på ADD utredningen og har fått beskjed om at vi er ferdige før sommeren.
Så du må nok regne med opp mot 1 år i det offentlige.
Sitat av Stone1 Vis innlegg
Jeg snakket med fastlegen om at jeg mistenkte at jeg har add i mars/april. Ting ble litt dyttet på, samt ferie som kom i mellom, men jeg hadde første konsultasjon i august. Da konkluderte de med at jeg hadde nytte av en utredning og sendte meg videre til DPS.
DPS ville sjekke meg for andre psykiske problemer først, så har vel vært på rundt 8-9 timer så langt. Nå er vi i sluttfasen på ADD utredningen og har fått beskjed om at vi er ferdige før sommeren.
Så du må nok regne med opp mot 1 år i det offentlige.
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt like mange timer selv, dog i rusbehandling. Føler ikke vi nærmer oss mål enda. Kan du huske litt om hvilke tester og lignende du har vært gjennom? Mistenker selv ADD, noe psykiateren virker å være enig i, men det er så mye som dreier seg om barndommen, og det husker jeg svært lite av dessverre..
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Jeg har hatt like mange timer selv, dog i rusbehandling. Føler ikke vi nærmer oss mål enda. Kan du huske litt om hvilke tester og lignende du har vært gjennom? Mistenker selv ADD, noe psykiateren virker å være enig i, men det er så mye som dreier seg om barndommen, og det husker jeg svært lite av dessverre..
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt sikker på når det gikk fra vanlig psykologtimer til utredning for ADD. Men kan ramse opp det som tydelig er i forbindelse med ADD.

Har vært gjennom spørreskjema der de spurte meg om en hel drøss med spørsmål. Veldig tydelige spørsmål rettet spesifikt mot ADHD og spesifikt mot ADD.
Så har det vært noen timer der hun har spurt om forskjellige ting fra hverdagen, og om det har vært sånn siden barndommen.
Så har psykologen hatt en møte med min mor for å høre hvordan jeg var som barn.
Har tatt test for å sjekke om jeg er mentalt oppegående, eller smart hvis du vil kalle det for det. Dette gikk ut på alt fra klosser jeg skulle sette sammen til figurer utifra et bilde, til å huske tallrekker, til å beskrive likheten mellom 2 ord. Osv..
Hvor gamle er dere? Vil alderen og/eller livssituasjonen din ha noen betydning for hvordan de prioriterer deg osv?
Sitat av Revklo Vis innlegg
Hvor gamle er dere? Vil alderen og/eller livssituasjonen din ha noen betydning for hvordan de prioriterer deg osv?
Vis hele sitatet...
Hvis du er under 18 så henvises du til BUP, har inntrykk av at det er litt mer ressurser der. Ellers er det vel hvor mye du sliter som avgjør. Legen som henviser deg må få frem at du har det vanskelig i hverdagen, hvis ikke tar de deg ikke inn i det hele tatt.
Det offentlige suger. De dømmer deg for alt. Og se her. 1 år for utredning osv. bare PISS! Helsevesenet er på vei i dass.
Gå til privat! Men ikke be om henvisning fra fastlege. Kontakt selv.
Min erfaring hos dps i Oslo var at selve utredningen tok typ 3-4 uker. En del spørsmål fra skjema og vipps så hadde jeg adhd. De hadde mistenkt det og spurt meg om utredning flere ganger før men jeg takket nei. Skulle sagt ja med en gang. Det var rett før jeg ble overført til LAR og fikk medisiner med en gang
Hvis du klarer å hinte frempå om hvilke medikamenter du "burde" ha.. så er Metamina best og få evt concerta i tillegg...
det tok omlag 1 år fra første time til diagnose for meg, og noen mnd. til før jeg fik sime hos psykiater for medikamentutprøving. Tiden mellom der meldte jeg meg opp på kurs med adhd norge, som var veldig nyttig - både å høre andres opplevelser og mestringsstrategier og å bevisstgjøre litt rundt det at en kan (og må) gjøre en del selv for å få orden i det daglige.

Prosessen startet via rusbehandling i mitt tilfelle, så veien til psykolog var nok en del kortere for meg enn for en som står utenfor systemet på starten.

Ta ventinga til hjelp og sjekk hva adhd norge har av informasjon og kursing osv. Medisiner hjelper for mange, men plutselig blir det mer hverdag igjen, og da er det viktig å ha jobbet med seg selv på forrhånd
Hvis papira dine er som mine så må du ha sinnsykt mye oppfølging og kuttes av alle legemidler uansett om du har resept eller ikke i 3mnd i forvei. Står på xanor 2mg x2 daglig så å komme seg av de for å så pisse rent så utrede så har nok jeg dødd av de sinnsyke benzo abstinensene. Har fått tidligere epilepsianfall når jeg prøvde å cold turkey
Sitat av Makkafreak02 Vis innlegg
Hvis papira dine er som mine så må du ha sinnsykt mye oppfølging og kuttes av alle legemidler uansett om du har resept eller ikke i 3mnd i forvei. Står på xanor 2mg x2 daglig så å komme seg av de for å så pisse rent så utrede så har nok jeg dødd av de sinnsyke benzo abstinensene. Har fått tidligere epilepsianfall når jeg prøvde å cold turkey
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke helt, men det kan være at noen ikke ønsker å utrede folk som bruker benzo, men jeg holder på med utredning selv og jeg står på 500mg dolcontin om dagen. Selve utredningen kunne gått veldig fort merker jeg, men det blir gjerne ikke mer enn èn session i uken.. for min del virker det ut som jeg kommer i mål i løpet av de neste to ukene, begynte på starten av nyåret.