Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2497
Kan hende jeg skriver i feil tråd, men jeg prøver meg her.

Tittelen er egentlig det jeg tenker på, veit at diverse land som Canada for eksempel tillater dette. Er det noen som veit om disse landene som tillater dette tar imot folk utenifra? Altså folk som ikke bor der.

Scenario : Mann 25 år, psykisk syk uten håp for bedring, masse behandling uten nytte, flere år med smerte og depresjon. Ønsker en verdig og smertefri avslutning på livet. Kan denne mannen søke om legeassisterende selvmord i disse landene og dra dit for deretter og dø?

Så nylig en dokumentar på dette, jeg har ingen planer om og gjøre dette selv, kun nysgjerrigheten som klør. Fant heller ikke noe info når jeg søkte rundt på nettet. Fant også ut at selvmord i Norge er ulovlig, noe jeg stusset på.

Takker for svar
Medical assistance in dying (Canada) tilbys kun til landets innbyggere (statsborgerskap er ikke et krav). Per i dag tilfredsstiller du ikke kravene dersom du kun har psykiske plager.
https://www.canada.ca/en/health-cana...nce-dying.html

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror dette er mer liberalt i land som Sveits.
Dignitas i Sveits er en mulighet.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Dignitas i Sveits er en mulighet.
Vis hele sitatet...
Ja, der er du inne på noe. Kan jeg spørre hvordan du viste om det?
Sitat av NarkoPolo Vis innlegg
Ja, der er du inne på noe. Kan jeg spørre hvordan du viste om det?
Vis hele sitatet...
Dignitas er jo superkjent nettopp fordi aktiv dødshjelp er et kontroversielt tema.

Er mer overraskende om man ikke har hørt om det.

Googler man bare litt så finner man ut om det. Dignitas ligger nesten øverst om jeg googler. Er ikke akkurat hemmelige greier.

https://www.google.no/m?q=assisted+d...nel=new&espv=1
Sist endret av krystallkongen; 7. februar 2023 kl. 20:59.
Er tre innlegg her som er borte? Fikk mail om de men finner de ikke, hva har skjedd?
Sitat av NarkoPolo Vis innlegg
Er tre innlegg her som er borte? Fikk mail om de men finner de ikke, hva har skjedd?
Vis hele sitatet...
Tåkeprat som at du kan få dette gjort i Norge er nok blitt slettet av moderatorer.

Som nevnt er det Dignitas jeg også har kommet over når jeg har sett på dette. Der vil du også kunne lese om hvor vanskelig dette er å få gjennomført. Vil derfor være veldig forsiktig med å la dette få for mye oppmerksomhet med mindre du/kamerat virkelig er inneforstått med omfanget av å få dette gjennomført. Det er lett å la dette bli en illusjon hvis man virkelig er der du/kameraten din er. Det er heller ikke gratis, aner ikke hva det koster men man kan jo lett anta at det er 6-sifret beløp i NOK.

Q: I suffer from a mental illness and/or psychological problems. Can DIGNITAS arrange an accompanied suicide for me?

A: This is very difficult, a lengthy and complex proceeding with many obstacles and there is no guarantee to receive the “provisional green light” for an accompanied suicide. It depends much on the quality of the medical file: clear diagnosis of the illness, description of its cause and development, proof of all therapies tried (with or without success) plus an in-depth psychiatric appraisal concerning the capacity of judgement and discernment in regard of the wish for a self-determined end of life, also confirming that this wish is not a symptom of the psychiatric illness but a well-considered balance decision.
Vis hele sitatet...
FAQ

Because the co-operation of a Swiss medical doctor (physician) is absolutely vital in obtaining the required drug, further prerequisites mean that the person must have:
  • a disease which will lead to death (terminal illness), and/or
  • an unendurable incapacitating disability, and/or
  • unbearable and uncontrollable pain.
Vis hele sitatet...
Brosjyre
Sist endret av Dough; 8. februar 2023 kl. 09:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har flere metoder å smertefritt avslutte livet. Det gamle helium-trikset er jo en ting, men det alle er så redd for om dagen er fentanyl.
Fentanyl er veldig potent og kan ta livet ditt hvis du får i deg nok, doden er vanskelig å forutse. Men, hvis en skal være sikker så er fentanyl ingen match mot det 100x mer potente stoffet carfentanil, hvis jeg hadde valgt å dra så hadde jeg valgt carfentanil og tatt deg feige veien ut, det må være den beste måte å dø på.

Hva doseringen er på, eller LD50 er jeg litt usikker på men jeg er rimelig sikker på at det regnes i sub-milligram range for et vanlig menneske.
Sitat av NarkoPolo Vis innlegg
Er tre innlegg her som er borte? Fikk mail om de men finner de ikke, hva har skjedd?
Vis hele sitatet...
Når noe bare blir borte etterlater det seg mange spørsmål.
Litt det samme som med selvmord.

(hvis du vil ha svar, kontakt admin)
Jeg undrer. Hva skjer når vi faktisk dør? Hvis jeg kunne besøke tilstanden som jeg tidligere har gjort og gjør at jeg studerer det jeg gjør, så ønsker jeg dette mer enn annet. Jeg lurer på ekstremt mye vi enda ikke kan klassifisere eller har svar på, men jeg kan umulig være den eneste som lurer på hva som skjer når vi dør. Jeg har dødd mange, mange ganger uten at det faktisk har vært en ekte død. Som en "Psychonaught" vil jeg tro, tenke og være bevisst" vi kommer til et annet sted.

Sannheten er fra mitt synspunkt er at vi kommer til tilstanden før vi ble født. Det er ingenting der, alt avsluttes og vi kommer til sammme "state" fra før vi blir til eller født(diskutabelt)

det er ingenting der ute, uansett kraft. Hvorfor? Det er ingenting igjen når man dør.

ingen IQ eller EQ som paulus eller Pi besitter kan fortelle dette, de er vanlige mennesker. med en median av det som kan kalles mennesker, de thriver ovenfor dette og er ingenting ovenfor en gud, den ekte gud som ikke har noe med mennesket å gjøre, ingen av derers eksistens i format av perspektivet jeg beskriver har noe å si, de er ubetydelige sett i denne forstand. Ignorans og ved bruk så har de en tendens til å oppfattes som "smarte" individer, noe som ikke stemmer
Sist endret av noguhso; 9. februar 2023 kl. 01:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Jeg undrer. Hva skjer når vi faktisk dør? Hvis jeg kunne besøke tilstanden som jeg tidligere har gjort og gjør at jeg studerer det jeg gjør, så ønsker jeg dette mer enn annet. Jeg lurer på ekstremt mye vi enda ikke kan klassifisere eller har svar på, men jeg kan umulig være den eneste som lurer på hva som skjer når vi dør. Jeg har dødd mange, mange ganger uten at det faktisk har vært en ekte død. Som en "Psychonaught" vil jeg tro, tenke og være bevisst" vi kommer til et annet sted.

Sannheten er fra mitt synspunkt er at vi kommer til tilstanden før vi ble født. Det er ingenting der, alt avsluttes og vi kommer til sammme "state" fra før vi blir til eller født(diskutabelt)

det er ingenting der ute, uansett kraft. Hvorfor? Det er ingenting igjen når man dør.

ingen IQ eller EQ som paulus eller Pi besitter kan fortelle dette, de er vanlige mennesker. med en median av det som kan kalles mennesker, de thriver ovenfor dette og er ingenting ovenfor en gud, den ekte gud som ikke har noe med mennesket å gjøre, ingen av derers eksistens i format av perspektivet jeg beskriver har noe å si, de er ubetydelige sett i denne forstand. Ignorans og ved bruk så har de en tendens til å oppfattes som "smarte" individer, noe som ikke stemmer
Vis hele sitatet...

Hele første avsnitt satt jeg som et stort spørsmålstegn, haha. Du har dødd, flere ganger? Jeg tror ikke egodød kan helt sammenlignes med en faktisk fød, men det er en slags hilsen på noe lignende føles det definitivt som.

Dette er et spørsmål som nok har plaget menneskeheten siden tidenes morgen, det er veldig spennende. Utrolig hva vi har kommet opp for å betrygge oss litt mens vi lever
(Jeg antar at du hinter til egodød)
Sist endret av Door145; 9. februar 2023 kl. 02:12.
Sitat av Door145 Vis innlegg
Hele første avsnitt satt jeg som et stort spørsmålstegn, haha. Du har dødd, flere ganger? Jeg tror ikke egodød kan helt sammenlignes med en faktisk fød, men det er en slags hilsen på noe lignende føles det definitivt som.

Dette er et spørsmål som nok har plaget menneskeheten siden tidenes morgen, det er veldig spennende. Utrolig hva vi har kommet opp for å betrygge oss litt mens vi lever
(Jeg antar at du hinter til egodød)
Vis hele sitatet...
da min venn, har du misforstått fullstendig.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Jeg undrer. Hva skjer når vi faktisk dør? Hvis jeg kunne besøke tilstanden som jeg tidligere har gjort og gjør at jeg studerer det jeg gjør, så ønsker jeg dette mer enn annet. Jeg lurer på ekstremt mye vi enda ikke kan klassifisere eller har svar på, men jeg kan umulig være den eneste som lurer på hva som skjer når vi dør. Jeg har dødd mange, mange ganger uten at det faktisk har vært en ekte død. Som en "Psychonaught" vil jeg tro, tenke og være bevisst" vi kommer til et annet sted.

Sannheten er fra mitt synspunkt er at vi kommer til tilstanden før vi ble født. Det er ingenting der, alt avsluttes og vi kommer til sammme "state" fra før vi blir til eller født(diskutabelt)

det er ingenting der ute, uansett kraft. Hvorfor? Det er ingenting igjen når man dør.

ingen IQ eller EQ som paulus eller Pi besitter kan fortelle dette, de er vanlige mennesker. med en median av det som kan kalles mennesker, de thriver ovenfor dette og er ingenting ovenfor en gud, den ekte gud som ikke har noe med mennesket å gjøre, ingen av derers eksistens i format av perspektivet jeg beskriver har noe å si, de er ubetydelige sett i denne forstand. Ignorans og ved bruk så har de en tendens til å oppfattes som "smarte" individer, noe som ikke stemmer
Vis hele sitatet...
Sitat av noguhso Vis innlegg
da min venn, har du misforstått fullstendig.
Vis hele sitatet...

Vil du utdype?

Jeg synes det er spesielt å hevde at man vet noe som helst om hva som skjer etter man død, hvordan kan man faktisk vite? Du er ikke den første i vår historie som gjør det dog, mange hevder å vite det, dem om det. Man har jo hjerneaktivitet under en psykedelisk død, man opplever det, har en erfaring. Ved en faktisk død forsvinner hjerneaktiviteten, og vi vil jo ikke kunne erfare «det» som vi har erfart egodød
Sist endret av Door145; 9. februar 2023 kl. 02:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@Door145 og @ noguhso Snakker dere litt forbi hverandre her eller?

egodød = en følelse av å miste seg selv fullstendig, hvor 'jeget' og selvet er i oppløsning.
og
Det finnes folk som har vært klinisk døde, for så å bli "vekket til liv igjen" med for eksempel hjertestarter.

Man kan sikkert ha minner fra begge deler.
Sist endret av vindaloo; 9. februar 2023 kl. 02:37.
Sitat av Door145 Vis innlegg
Vil du utdype?

Jeg synes det er spesielt å hevde at man vet noe som helst om hva som skjer etter man død, hvordan kan man faktisk vite? Du er ikke den første i vår historie som gjør det dog, mange hevder å vite det, dem om det. Man har jo hjerneaktivitet under en psykedelisk død, man opplever det, har en erfaring. Ved en faktisk død forsvinner hjerneaktiviteten, og vi vil jo ikke kunne erfare «det» som vi har erfart egodød
Vis hele sitatet...
Definitivt.

Dette konseptet har ingen forbindelser med et ego-død, eller noe trippy å gjøre selv om jeg forstår at du tolker det på denne måten. Jeg har opplevd, sett og naturligvis selv vært i denne tilstanden hundrevis av ganger. Det er like spesielt og unikt ved hver anledning og jeg kan ikke fatte hvordan det er mulig å i det hele tatt komme ut av denne tilstanden.

Til tema: Jeg drøfter, filosoferer og tenker nøye over noe av det mest naturlige vi alle skal igjennom, nemlig døden selv.
For å starte med slutten så er det ingenting der, det er slutten. Ikke bare slutten for at sansene dine stopper å fungere sånn som syn, hørsel, følelse(fysisk) lukt og smak. Alt opphører og du kan ikke identifisere noe av det.

Kan du huske tiden før du ble født? Nå henviser jeg naturligvis til før din mor ble gravid med deg, før tiden hun møtte din far. I hvilken tilstand var du da? Før penis engang møtte vagina.

Vi kan strekke det flere tusen år tilbake, men dette blir mye å skrive.

Før du ble til eksisterte ingenting, du var der, men du kunne ikke observere. Du hadde ingen illusjon over hvordan verden var. Hørsel og smak utvikler seg, men du hadde ingen av disse, enda.

Perspektiv ovenfor verden bar for deg da ukjent, men du kunne høre utsiden av verden når du alt var 18 uker gammel, med andre ord svært tidlig i svangerskap "At around 18 weeks of pregnancy, your unborn baby will start being able to hear sounds in your body like your heartbeat. At 27 to 29 weeks (6 to 7 months), they can hear some sounds outside your body too, like your voice. By the time they are full term, they will be able to hear at about the same level as an adult. In other words, this is a great time to start reading and singing to them. "
illusjon ev en ekte verden treffer deg etter dette tidspunkt, fra og til noen uker. Du hører, hjertet ditt blir dannet etter serotonin skapes og starter i kroppen din, og ikke i mors kropp. Fra den tid så utvikler du de essensielle egenskapene som er deg, fra syn til bevissthet. Det er fra dette tidspunkt du blir til "jeg" med forkortede ord.

Du har fra fødsel og DNA egenskap av både mor og far - både psykisk og fysisk eller somatisk tilnærming, du føler smerte og tankene dine starter å trå i kraft noe enkelt som å si at bevissthet inntrer å starter fungere.

Du blir født, men dette husker du ikke. Det er en ekstrem påkjenning både for mor og barn. Enkelte kan hevde de husker sin egen fødsel, men det stemmer ikke, delen av hjernen som har en kapastet til dette er enda ikke utviklet - men det blir den.

langtidshukommelse, kortidshukommele, sanser(syn, lukt, hørsel, følelse, smak) utvikles hyppig.

Gjenfødelse: Du nevner Ego-død. det er som å bli født på ny, sanseintrykk og minner forsvinner og dannes nok en gang. Starten på noe nytt trer kraftig igang, den du var eller har vært er borte, og vil ikke ses til live nok en gang, en ny "deg" vil vekkes til live uten hukommelse elller tillit til det du opplever. En avglans av virkelighet vil oppstå, med svake minner og avminnelse av det du tidligere har opplevd.

Refererende til siste setning, hvordan kan du påminnes noe som du enda ikke har opplevd? Med hurtighet så vil du avminnelse virkeligheten som deg farer, og du vil få et bifall og en selvsikkerhet på at det du ser, hører eller smaker er ekte. Det eksisterer til nå ingenting annet enn en teori om at virkeligheten som du impliserer stemmer, som du gjør rede med faktisk er der.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
@Door145 og @ noguhso Snakker dere litt forbi hverandre her eller?

egodød = en følelse av å miste seg selv fullstendig, hvor 'jeget' og selvet er i oppløsning.
og
Det finnes folk som har vært klinisk døde, for så å bli "vekket til liv igjen" med for eksempel hjertestarter.

Man kan sikkert ha minner fra begge deler.
Vis hele sitatet...
dette beskriver en total transformasjon i en meget kort bane, jeg vil ikke kalle det du beskriver en død av indiviualitet på denne måten, dette er mer enn en viktig faktor på hva fenomenet og begrepet faktisk eksisterer for, og hva det faktisk betyr.
Sist endret av noguhso; 9. februar 2023 kl. 03:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av noguhso Vis innlegg
da min venn, har du misforstått fullstendig.
Vis hele sitatet...
Du kommuniserer jo ikke akkurat så helvetes klart heller, da, skal det nevnes.