Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  124 8536
Sitat av LyngogMose Vis innlegg

Argumentasjonen din kan brukes begge veier. Kan mangel på kritikk av innvandring være en mangel på kunnskap?
Vis hele sitatet...
Kanskje, men har vært kritisk før så føler ikke det. At ikke alle integrerer seg i samfunnet kan kanskje vi som ansvarlig takke oss selv for? Og istedet for å klage på de som ikke integrere seg så må vi kanskje ta en titt på om det er noe vi kan gjøre annerledes?
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Kanskje, men har vært kritisk før så føler ikke det. At ikke alle integrerer seg i samfunnet kan kanskje vi som ansvarlig takke oss selv for? Og istedet for å klage på de som ikke integrere seg så må vi kanskje ta en titt på om det er noe vi kan gjøre annerledes?
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt, men at vi som vertsnasjon skal ta skylda for oppførsel av nye landsmenn på grunn av dårlig integrering synes jeg er å dra det for langt. Hvis jeg hadde måttet flykte til et annet land, og blitt tatt i mot der så hadde jeg oppført meg med den dypeste respekt til lover, og regler i dette landet. Uansett hvordan de blir integrert i Norge så er tilværelsen her langt bedre enn den de kommer fra.
Hva ser du på som en langsiktig løsning på at du ikke ønsker at dine etterkommere skal leve i en ustabil verden hvor det er behov for å flykte over landegrensene og eventuelt ha problemer med å tilpasse seg - hva enn nå slags årsak det måtte være?

Hvor lang tid er langsiktig? Hvilken skala er det vi ser på av tid?
Sist endret av Hilbert; 4. januar 2023 kl. 14:11.
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Hva ser du på som en langsiktig løsning på at du ikke ønsker at dine etterkommere skal leve i en ustabil verden hvor det er behov for å flykte over landegrensene og eventuelt ha problemer med å tilpasse seg - hva enn nå slags årsak det måtte være?

Hvor lang tid er langsiktig? Hvilken skala er det vi ser på av tid?
Vis hele sitatet...
Det er vel ganske åpenbart hvilken løsning jeg vil frem til? Stanse innvandringen før det går for langt. Jeg vet ikke hvor lang tid dette vil ta, men at nordmenn vil være en minoritet i eget land innen de neste 100 årene er for meg ikke utenkelig.
Hvordan vil du stanse den? Bygge høyere og høyere murer? Hvordan vil du ordne opp i årsaken til redselen din, som du tidligere har beskrevet?
Sist endret av Hilbert; 4. januar 2023 kl. 14:22.
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Hvordan vil du stanse den? Bygge høyere og høyere murer? Hvordan vil du ordne opp i årsaken til redselen din, som du tidligere har beskrevet?
Vis hele sitatet...
Norge er et selvstendig land. Vi kan selv bestemme hvem som slipper inn eller ikke. Murene trengs ikke.
Sist endret av LyngogMose; 4. januar 2023 kl. 14:24.
Vi er som du tidligere har skrevet i et mindretall på verdensbasis. Hvordan skal det mindretallet stå i mot den overfloden du ser for deg?

Du har tidligere snakket om at vi ikke vet de fulle konsekvensene av innvandringen. Nei vi kan ikke se i en spåkule og vi kan ikke definitivt vite konsekvensene av absolutt alt vi gjør hundre år frem i tiden. Man må ta avgjørelser med den informasjonen man på et gitt tidspunkt har. Vi vet heller ikke den fulle konsekvensen av at vi har stykket opp verden i land og/eller skal segregere de, eller om det i det hele tatt er aktuelt om hundre år.

Hvordan vil du ordne opp i årsaken til redselen din, som du tidligere har beskrevet?
Sist endret av Hilbert; 4. januar 2023 kl. 14:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Blir du ikke litt lei av å ignorere halvparten av svarene du får?

Hvis du tror det virker som om du elegant parerer motargumenter, kan jeg forsikre deg om at det ikke gjør det. Det er veldig innlysende hva du driver med. Hundefløyter høres ikke, men når du står og blåser så hardt i en at du omtrent letter fra bakken, er det ikke så veldig mye subtilitet i det likevel.

Alle har fått med seg hvor redd du er for innvandrere, hvor utakknemlige og lovløse ol. de angivelig er, hvor perfekt du ville vært i en tilsvarende situasjon, hvor forferdelig det ville vært å ende opp som minoritet i eget land, og liknende greier du visstnok aldri har lest på Resett. Hvordan dette er relevant, realistisk eller engang litt kompatibelt med virkeligheten er det verre med.
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Vi er som du tidligere har skrevet i et mindretall på verdensbasis. Hvordan skal det mindretallet stå i mot den overfloden du ser for deg?

Du har tidligere snakket om at vi ikke vet de fulle konsekvensene av innvandringen. Nei vi kan ikke se i en spåkule og vi kan ikke definitivt vite konsekvensene av absolutt alt vi gjør hundre år frem i tiden. Man må ta avgjørelser med den informasjonen man på et gitt tidspunkt har. Vi vet heller ikke den fulle konsekvensen av at vi har stykket opp verden i land og/eller skal segregere de, eller om det i det hele tatt er aktuelt om hundre år.
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik at flyktningene som kommer til Norge kommer med koffert og bag til svenskegrensa og venter på å bli sluppet inn til Norge. Heller ikke kommer de inn fra Nordsjøen i skute. De kommer som asylsøkere, kvoteflyktninger osv. Rettere sagt; papirarbeid og avtaler mellom FN og de forskjellige landene i verden, hvor til slutt en bestemt mengde mennesker blir henvendt til å sendes til Norge.

Du skriver og om hvordan vi ikke vet konsekvensene av at vi har stykket verden opp i land. Dagens nasjoner er et produkt av trettiårskrigen i Europa på 1600-tallet, og mennesker har levd adskilt fra hverandre i forksjellige kulturer, samfunn og stater lenge før dette. Å si at vi ikke vet hva konsekvensen er av å ha land stykket opp er historieløst. Ulike kulturer og raser er dannet fordi vi nettopp har levd adskilt.
Hei ChatGPT.

Hvordan vil du ordne opp i årsaken til redselen din, som du tidligere har beskrevet?
Sist endret av Hilbert; 4. januar 2023 kl. 14:48.
Hva er egentlig problemet?
Vi har alle samme utgangspunkt og er mennesker. Hvorfor skiller du et menneske fra et annet basert på landegrenser og hudfarge, hårfarge og øyenfarge?
Den kulturen du nyter i dag er ikke i nærheten av den kulturen vi hadde før du ble født og er blitt mer og mer visket ut og hva er problemet med det? Verden går fremover og takk for det.

Et annet spørsmål er hvorfor du mener din kultur og bakgrunn er bedre enn andre og hva med den er så viktig å beholde?
Hvorfor er du så opptatt av hudfarge osv når dette ikke har noe å si?
Sitat av hala Vis innlegg
Hva er egentlig problemet?
Vi har alle samme utgangspunkt og er mennesker. Hvorfor skiller du et menneske fra et annet basert på landegrenser og hudfarge, hårfarge og øyenfarge?
Den kulturen du nyter i dag er ikke i nærheten av den kulturen vi hadde før du ble født og er blitt mer og mer visket ut og hva er problemet med det? Verden går fremover og takk for det.

Et annet spørsmål er hvorfor du mener din kultur og bakgrunn er bedre enn andre og hva med den er så viktig å beholde?
Hvorfor er du så opptatt av hudfarge osv når dette ikke har noe å si?
Vis hele sitatet...
Er ikke det opplagt? Hans/hennes sinn er like lukket, som han/hun vil at landegrensen skal være.
Sitat av hala Vis innlegg
Hva er egentlig problemet?
Vi har alle samme utgangspunkt og er mennesker. Hvorfor skiller du et menneske fra et annet basert på landegrenser og hudfarge, hårfarge og øyenfarge?
Den kulturen du nyter i dag er ikke i nærheten av den kulturen vi hadde før du ble født og er blitt mer og mer visket ut og hva er problemet med det? Verden går fremover og takk for det.

Et annet spørsmål er hvorfor du mener din kultur og bakgrunn er bedre enn andre og hva med den er så viktig å beholde?
Hvorfor er du så opptatt av hudfarge osv når dette ikke har noe å si?
Vis hele sitatet...
Det er poenget med innlegget mitt. Jeg mener det er forskjell på raser utenom hudfarge, øyenfarge osv., og at samfunnet vårt er bedre egnet hvis vi holder det homogent. Som nevnt tidligere i innlegget så observerer jeg en oppførsel hos enkelte innvandrere som ikke gjenspeiler den vanlige nordmann. Jeg tror også mennesker naturlig trives best hos dem som likner en selv. Se i USA hvor åpenbart det er at områder er splitta mellom sorte, hvite osv, samme med Sverige. Jeg mener at det ikke er noe galt med dette fenomenet.

At all tidligere kultur hviskes ut ser jeg ikke på som noe fremskritt, men heller som et skritt tilbake.
Hvordan vil du ordne opp i årsaken til redselen din, som du tidligere har beskrevet?
Sitat av LyngogMose Vis innlegg
Det er poenget med innlegget mitt. Jeg mener det er forskjell på raser utenom hudfarge, øyenfarge osv., og at samfunnet vårt er bedre egnet hvis vi holder det homogent.
Vis hele sitatet...
Hva akkurat baserer du dette på?


Sitat av LyngogMose Vis innlegg
At all tidligere kultur hviskes ut ser jeg ikke på som noe fremskritt, men heller som et skritt tilbake.
Vis hele sitatet...
Er ikke det bra, at deler av kulturen blir borte?

- Du vet at tvangsekteskap var vanlig også her, når du går tilbake i tid?
- Du vet at damer ble nesten sett på som ei hore, om hun fikk barn utenfor ekteskap? Dette husker jeg selv.
- Du vet at om en hadde giftet seg med feil mann, måtte man bare holde ut med han? Ingen hjalp deg da. Selv om han voldtok og banket deg omtrent daglig. Flyttet du vekk fra en slik mann, sto du der uten penger til livets opphold.
- Du vet at du ikke kunne nevne ordet sex, ei heller f.eks. lange underbukser så sent som 50-tallet? Nevnte du slike ord, ble du jo sett ned på.

Eller for å ta en riktig gammel tradisjon:
- Du vet at du mistet hånden, om du stjal et brød? Selv om du nesten sultet ihjel, men den du stjal det ifra var rik. Gjorde du dette flere ganger, ble du til slutt halshugget.
- Du vet at du ble straffet, hvis du ikke gikk til kirken hver søndag uten en veldig god grunn?
- Du vet at du ble brent levende som heks, om du hadde noen sære sykdommer, eller hadde spist mat forurenset med noen typer sopp? Man mente at ved slike symptomer, hadde du kontakt med djevelen, og ondt skulle ondt fordrives.

Kanskje det ikke er så feil, at kulturen går fremover allikevel?
Sitat av LyngogMose Vis innlegg
Det er poenget med innlegget mitt. Jeg mener det er forskjell på raser utenom hudfarge, øyenfarge osv., og at samfunnet vårt er bedre egnet hvis vi holder det homogent. Som nevnt tidligere i innlegget så observerer jeg en oppførsel hos enkelte innvandrere som ikke gjenspeiler den vanlige nordmann. Jeg tror også mennesker naturlig trives best hos dem som likner en selv. Se i USA hvor åpenbart det er at områder er splitta mellom sorte, hvite osv, samme med Sverige. Jeg mener at det ikke er noe galt med dette fenomenet.

At all tidligere kultur hviskes ut ser jeg ikke på som noe fremskritt, men heller som et skritt tilbake.
Vis hele sitatet...
"Jeg mener" tilfører lite i denne diskusjonen.
Du finner også nordmenn som oppfører seg på samme måte som de du refererer til. Dessuten så er det ikke nødvendigvis hvor de kommer fra som fremprovoserer denne adferden.

Viss du og andre ikke hadde fremmedfrykt og drevet med mistenkeliggjøring så hadde vi nokk trivdes bedre sammen og ikke søkt til "våre egne" som du kaller det. Du er ikke akkurat med på å gjøre det bedre.

Gi meg en kilde som viser til at vi er annerledes enn resten av verden.
Sitat av LyngogMose Vis innlegg
Jeg ser poenget ditt, men at vi som vertsnasjon skal ta skylda for oppførsel av nye landsmenn på grunn av dårlig integrering synes jeg er å dra det for langt. Hvis jeg hadde måttet flykte til et annet land, og blitt tatt i mot der så hadde jeg oppført meg med den dypeste respekt til lover, og regler i dette landet. Uansett hvordan de blir integrert i Norge så er tilværelsen her langt bedre enn den de kommer fra.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor flykter de? Folk som kommer f. eks fra krigsrammede eller områder med terror kan det tenkes har ptsd, traumer osv. Er vell ett par år siden en innvandrer i trondheim knivstakk og drepte noen. Om jeg ikke husker helt feil var han i psykose og hadde store psykiske problemer pga det han opplevde i hjemlandet.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
[quote=hala;3806241
Viss du og andre ikke hadde fremmedfrykt og drevet med mistenkeliggjøring så hadde vi nokk trivdes bedre sammen og ikke søkt til "våre egne" som du kaller det. Du er ikke akkurat med på å gjøre det bedre.[/QUOTE]

Hvorfor mener du det er fremmedfrykt som gjør at du får innvandrer dominerte bydeler og miljøer? Er vel helt normalt at folk vil bo med dem som er lik seg selv på kultur og væremåte. Det som skaper problemer da det ikke bidrar til integrering.

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Men hvorfor flykter de? Folk som kommer f. eks fra krigsrammede eller områder med terror kan det tenkes har ptsd, traumer osv. Er vell ett par år siden en innvandrer i trondheim knivstakk og drepte noen. Om jeg ikke husker helt feil var han i psykose og hadde store psykiske problemer pga det han opplevde i hjemlandet.
Vis hele sitatet...
De aller fleste som flykter fra MENA land er jo ikke fra områder hvor det er for farlig å bo og fullt av krig.
Sist endret av Quakecry; 4. januar 2023 kl. 15:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hala Vis innlegg
Hva er egentlig problemet?
Vi har alle samme utgangspunkt og er mennesker. Hvorfor skiller du et menneske fra et annet basert på landegrenser og hudfarge, hårfarge og øyenfarge?
Den kulturen du nyter i dag er ikke i nærheten av den kulturen vi hadde før du ble født og er blitt mer og mer visket ut og hva er problemet med det? Verden går fremover og takk for det.

Et annet spørsmål er hvorfor du mener din kultur og bakgrunn er bedre enn andre og hva med den er så viktig å beholde?
Hvorfor er du så opptatt av hudfarge osv når dette ikke har noe å si?
Vis hele sitatet...

Så å si alle mennesker skiller mellom andre mennesker basert på nasjonalitet, etnisitet, kultur og religion. Jeg vil påstå at det er bare en ør liten minoritet som ikke plasserer andre mennesker i grupper, bevisst eller ubevisst. Det er bare i moderne vesten at det har blitt populært å prøve å helt ignorere og legitimisere bort ting som etnisitet, kultur og nasjonalitet. De fleste innvandrerne Norge tar inn vil jeg påstå har en viss tilknytning til sin nasjonalitet, etnisistet og religion. Generelt enn mye sterkere tilknytning til disse en hva som er vanlig blant etniske normenn. De fleste kriger i løpet av de siste 50 årene stammer nettopp fra etniske og religiøse forskjeller. Syria, Irak, Afghanistan, Palestina, Lebanon, Somalia er alle eksempler. Forskjeller i etnisitet og religion er to veldig relevante punkter når man snakker om konflikt. Selv om du kanskje drømmer om en verden hvor etnisitet, nasjonalitet og religion har ingenting å si, så er realiteten at disse punktene er viktige deler av identiteten til majoriteten av mennesker. Likheter bygger tillitt.
Sist endret av neiass; 4. januar 2023 kl. 16:10.
Jeg har ikke giddet å lese gjennom alt, det er altfor mye Men noen kommentarer:
Det burde være mulig å være innvandringskritisk uten at man trekker fram Breivik. Det fører bare til sterkere polarisering.
Så tenker jeg man må stille noen spørsmål:
- Løser det landene i tredje verden sine problemer med storstilt innvandring (ofte av unge, arbeidsføre menn i hovedsak) til vestlige land? La oss snu på perspektivet litt.
- Hvor mye innvandring er positiv for samfunnet, med tanke på arbeidsplasser, integrering?
- Har vi som rikt land, som lever godt av ressurser fra andre deler av verden, som deltaker i kriger i andre deler av verden, plikt til å ta imot mange innvandrere? Har de tidligere kolonimaktene en spesiell plikt?
- Er det mulig og ønskelig å skape et multikulturelt samfunn? Er det det vi ønsker for Norge?
Vi må huske på at Norge ikke er USA eller Frankrike eller Storbritannia. Vi har ikke samme historie, og har/har ikke hatt samme behovet for arbeidskraft. Det er lett å tenke på Vesten som en enhet/blokk bare, jeg ser mer og mer denne tankegangen. Norge har nok mindre selvstendighet enn før, og er mer aktiv i det pan-vestlige systemet (i hovedsak ledet av USA, men ikke utelukkende). Norge hadde ikke kolonier, som f.eks. Storbritannia, så vi hadde ikke den "skylden", selv om det virker som en del unge folk nå tror det pga. enkeltpersoner som tjente penger på slavehandel. Slik jeg forstår hadde Norge heller ikke et akutt behov for arbeidskraft da innvandring fra det vi kaller den tredje verden begynte.
Det er en del faktorer som må diskuteres. Det handler ikke om å være snill vs. å være slem. Flyktninger er også noe annet enn arbeidsinnvandrere, og det virker som om tingene blir blandet sammen i større grad enn før. Flyktning fra krig er ikke det samme som person som ønsker en bedre økonomisk fremtid. Jeg vil ikke gå inn på hva som er moralsk riktig og galt, snilt og slemt, men jeg savner helhetsperspektivet, som også må inkludere hva som er best for landene med stor utvandring.
Sist endret av okbrukernavn; 4. januar 2023 kl. 18:15.
Sitat av neiass Vis innlegg
Så å si alle mennesker skiller mellom andre mennesker basert på nasjonalitet, etnisitet, kultur og religion. Jeg vil påstå at det er bare en ør liten minoritet som ikke plasserer andre mennesker i grupper, bevisst eller ubevisst. Det er bare i moderne vesten at det har blitt populært å prøve å helt ignorere og legitimisere bort ting som etnisitet, kultur og nasjonalitet. De fleste innvandrerne Norge tar inn vil jeg påstå har en viss tilknytning til sin nasjonalitet, etnisistet og religion. Generelt enn mye sterkere tilknytning til disse en hva som er vanlig blant etniske normenn. De fleste kriger i løpet av de siste 50 årene stammer nettopp fra etniske og religiøse forskjeller. Syria, Irak, Afghanistan, Palestina, Lebanon, Somalia er alle eksempler. Forskjeller i etnisitet og religion er to veldig relevante punkter når man snakker om konflikt. Selv om du kanskje drømmer om en verden hvor etnisitet, nasjonalitet og religion har ingenting å si, så er realiteten at disse punktene er viktige deler av identiteten til majoriteten av mennesker. Likheter bygger tillitt.
Vis hele sitatet...
Ja, så da hadde vi løst alle disse problemene og konfliktene om vi heller hadde fokusert på at vi alle er likeverdige mennesker i stedet for å fokusere på forskjellene i kultur osv?

Så hadde det vært morsomt å høre hvorfor man mener det er viktig å ta vare på blondt hår, blå øyne og hvit hud?
Sist endret av hala; 4. januar 2023 kl. 19:00.
Hadde jeg bodd i ett land folk ble skutt, hengt, pisket, steinet og kappet av lemmer på åpen gate for alle å se nesten daglig med terroriststyre som hele tiden skal tvinge sin ideologi på befolkningen, drepe de som ikke vil og nekte de grunnleggende prinsipper, så ville nok jeg også ha rømt til ett av de landene i verden som tar imot flyktninger og innvandrere med åpne armer...
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Hadde jeg bodd i ett land folk ble skutt, hengt, pisket, steinet og kappet av lemmer på åpen gate for alle å se nesten daglig med terroriststyre som hele tiden skal tvinge sin ideologi på befolkningen, drepe de som ikke vil og nekte de grunnleggende prinsipper, så ville nok jeg også ha rømt til ett av de landene i verden som tar imot flyktninger og innvandrere med åpne armer...
Vis hele sitatet...
Og vært utrolig takknemlig og fornøyd og innrettet deg helt og holdent til plassen du dro til?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Og vært utrolig takknemlig og fornøyd og innrettet deg helt og holdent til plassen du dro til?
Vis hele sitatet...
Du skal ikke se bort ifra det nei, spørs jo på omstendighetene rundt alt annet også.

Alder man har, om man har utdanning, familie, hvor man bor osv osv osv.
Stor forskjell på en 25+ utdannet mann/kvinne og barn/ungdom fra 12-15 feks.
Førstnevnte vil mest sannsynlig integrere seg, være mer enn takknemlig og ekstremt fornøyd.
Sistnevnte statistisk sett er i stor fare for å bli rekruttert til kriminalitet.
De bryr seg fint lite om å være fornøyd eller takke for noe som helst som ungdom flest uansett om de er fra utlandet eller er født og oppvokst her, uansett etnisitet.

Tar ikke bare 1 dag å tilpasse seg ett nytt språk, land, lover og regler og mer og når du har levd hele livet i fight or flight mode, så er ikke det noe du bare rister av deg så fort du tar flyet til ett annet land.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Du skal ikke se bort ifra det nei, spørs jo på omstendighetene rundt alt annet også.

Alder man har, om man har utdanning, familie, hvor man bor osv osv osv.
Stor forskjell på en 25+ utdannet mann/kvinne og barn/ungdom fra 12-15 feks.
Førstnevnte vil mest sannsynlig integrere seg, være mer enn takknemlig og ekstremt fornøyd.
Sistnevnte statistisk sett er i stor fare for å bli rekruttert til kriminalitet.
De bryr seg fint lite om å være fornøyd eller takke for noe som helst som ungdom flest uansett om de er fra utlandet eller er født og oppvokst her, uansett etnisitet.

Tar ikke bare 1 dag å tilpasse seg ett nytt språk, land, lover og regler og mer og når du har levd hele livet i fight or flight mode, så er ikke det noe du bare rister av deg så fort du tar flyet til ett annet land.
Vis hele sitatet...
Det er så det. Men da må en gjøre alt en kan for å rette seg mot det nye landet. Nå er det også slik at de som ikke rømmer fra krigshandlingene du nevner ikke utgjør de fleste som kommer.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det er så det. Men da må en gjøre alt en kan for å rette seg mot det nye landet. Nå er det også slik at de som ikke rømmer fra krigshandlingene du nevner ikke utgjør de fleste som kommer.
Vis hele sitatet...
Innvandring generelt handler vel om at folk ønsker ett bedre liv og derfor drar fra ett dårlig sted til ett bedre sted.
De som kommer ifra mer fredelige land og ikke har opplevd krig og galskap er gjerne også mer villige til å rette seg mot det nye landet og det er også enklere for de.
Samme hvor flest kommer ifra, det har ingenting med saken å gjøre.

Det finnes utrolig mange utlendinger i Norge som prøver å gjøre alt for å integrere seg mest mulig og som har klart det veldig fint.
Det er vel 2 aldersgrupper som velger å ikke integrere seg:
Den eldre generasjonen som er oppvokst på tradisjon og at ting skal være sånn og sånn hele tiden og som kanskje også har vanskeligheter og sykdommer som gjør det vanskelig å skulle lære noe nytt.
Så er det de yngste som bare gir faen, skal være kule og tjene penger.
De i mellom disse aldersgruppene er som regel veldig flinke på å integrere seg. Det finnes selvfølgelig unntak, men igjen så spiller det inn på omgivelsene du hadde både før og etter du kom til landet.

Vanskelig for deg som nordmann i trygge lille Norge som aldri har opplevd krig eller daglig terror i vår levetid å sette seg inn i situasjonen til en person i Irak, Afghanistan eller Syria, sitte med det samme traumene, PTSD, skadene etc fra alt du har opplevd.
Selvfølgelig er det første du har i hodet da at du må lære norsk, spise poteter og stå på ski, ikke finne ett sted å bo, tjene penger, få hjelp med helsa og sånne ting. Det er liksom ikke så viktig som å integrere seg så raskt som overhodet mulig?
Ting tar faktisk tid.

Du driter i hvilket land du havner i, så lenge du får kommet deg vekk og når du ikke skjønner språket, ikke har jobb, venner eller noe, nettopp fordi du har flyktet eller innvandret så er det veldig vanskelig å integrere seg og man faller fort utenfor.
Det står ingen på flyplassen og venter med ett skilt hvor det står "kom hit for å integrere deg, vi hjelper deg med alt du trenger" på språket landet du kommer ifra snakker.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Og vært utrolig takknemlig og fornøyd og innrettet deg helt og holdent til plassen du dro til?
Vis hele sitatet...
Hva mener du med å innrette seg? Skal de legge igjen identitet, kultur og synspunkter bare for at man kommer til et annet land fordi det er ikke bra nokk for noen i mottakslandet?
De fleste innretter seg veldig fint. Samme som nordmannen. De fleste innretter seg etter samfunnet.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av hala Vis innlegg
Hva mener du med å innrette seg? Skal de legge igjen identitet, kultur og synspunkter bare for at man kommer til et annet land fordi det er ikke bra nokk for noen i mottakslandet?
De fleste innretter seg veldig fint. Samme som nordmannen. De fleste innretter seg etter samfunnet.
Vis hele sitatet...
Ja. Det skal dem om dem har valgt å bosette seg her. Akkurat som jeg ville gjort om jeg flytta dit.
Du mener slik som nordmenn i Spania gjør?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Du mener slik som nordmenn i Spania gjør?
Vis hele sitatet...
Tenker nordmenn i spania bidrar positivt til økonomi og samfunnet der. Dem dominerer nok kystbyene og kan nok være til irritasjon. Spansk og norsk levemåte er nok ikke så fryktelig ulik. Forskjell tenker jeg på europeiske ferieturister og folk som kommer hit fordi det er mer penger å få her. Er ganske mange land du må forbi eller igjennom for å komme deg hit. Det at norge er et bedre land å leve i gjør det ikke til vårt ansvar å huse alle som måtte ha lyst å komme hit. Det er et økonomisk tapsprosjekt.
Sist endret av Quakecry; 4. januar 2023 kl. 21:44.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Du mener slik som nordmenn i Spania gjør?
Vis hele sitatet...
Tror ikke norske pensjonister i Spania domminerer uheldige kriminelle statistikker slik som i scenarioet i tråden. Tror heller de er en ressurs for lokalmiljøene der de bor, hvor de har med seg sin norske pensjon/trygd.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Tenker nordmenn i spania bidrar positivt til økonomi og samfunnet der. Dem dominerer nok kystbyene og kan nok være til irritasjon. Spansk og norsk levemåte er nok ikke så fryktelig ulik. Forskjell tenker jeg på europeiske ferieturister og folk som kommer hit fordi det er mer penger å få her. Er ganske mange land du må forbi eller igjennom for å komme deg hit. Det at norge er et bedre land å leve i gjør det ikke til vårt ansvar å huse alle som måtte ha lyst å komme hit. Det er et økonomisk tapsprosjekt.
Vis hele sitatet...
Å dominere kystbyene til ett annet land å bidra med økonomi og samfunn er langt ifra det samme som å innrette seg etter landet man er i.
Innvandrere bidrar også til økonomi og samfunn, men det blir vel kanskje ikke det samme siden de ikke er nordmenn bosatt i syden?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Du mener slik som nordmenn i Spania gjør?
Vis hele sitatet...
Du er vel den som har bidratt mest til en produktiv debatt i denne tråden med svarene dine, men føler du selv at du hadde en bra sammenlikning nå?
Sist endret av Superspurv; 4. januar 2023 kl. 22:22.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Er ikke det bra, at deler av kulturen blir borte?

- Du vet at tvangsekteskap var vanlig også her, når du går tilbake i tid?
- Du vet at damer ble nesten sett på som ei hore, om hun fikk barn utenfor ekteskap? Dette husker jeg selv.
- Du vet at om en hadde giftet seg med feil mann, måtte man bare holde ut med han? Ingen hjalp deg da. Selv om han voldtok og banket deg omtrent daglig. Flyttet du vekk fra en slik mann, sto du der uten penger til livets opphold.
- Du vet at du ikke kunne nevne ordet sex, ei heller f.eks. lange underbukser så sent som 50-tallet? Nevnte du slike ord, ble du jo sett ned på....
...Kanskje det ikke er så feil, at kulturen går fremover allikevel?
Vis hele sitatet...
Jo, jeg er absolutt enig med deg her, men... du beskriver dette som en fortid vi har fått kvittet oss med, noe som kanskje er sant for majoriteten av kvinner som er så heldige at de er født i Norge.

(La det være sagt at jeg gjennomskuer TS sin dårlig skjulte fremmedfiendtlighet via hens innlegg, så dette er mer et forsøk på å ta debatten videre )

Samtidig vet vi at brutal sosial kontroll er en del av hverdagen for en god del av de norske kvinnene som har bakgrunn fra (enkelte) andre kulturer, kvinner som fortjener likeverd og frihet akkurat like mye som resten av oss. (anekdotisk svada følger jeg har, via min jobb, selv møtt flere unge kvinner som er født i Norge, som beskriver sin hverdag ganske så likt den teksten jeg siterte deg på. De forteller om å måtte lyve når de skal jobbe samme vakt som menn, om familiemedlemmer som overvåker dem hvis de går i sentrum, om foreldre som truer med å sende dem "hjem" til sine egne fødeland hvis de ikke er dydige nok.

Jeg vil anta at denne type sosial kontroll har bedre vekstvilkår i et nabolag har en høy prosentandel av beboere fra en kultur som anerkjenner sosial kontroll som legitim oppdragelse, kontra et nabolag bestående av beboere jevnt fordelt fra samtlige verdenshjørner.

Når mennesker flytter til en annen kultur har noen av oss en tendens til å forherlige vår opprinnelse, til å ta patriotismen og proteksjonismen til ganske nye, for ikke å si, usaklige nivåer. Norskamerikanere har vel rykte på seg for å være "norskere" enn den gjennomsnittlige nordboer, i henhold til å opprettholde sin visjon av "ekte" tradisjoner?

Så, det jeg vil frem til; kan det tenkes at såpass mange norske kvinner lider under den sosiale tyngden av sine foreldres kultur, at vi som nasjon totalt sett vil tjent med å begrense innvandringen fra enkelte kulturer? Ikke at jeg personlig lider noen nød grunnet andre kulturer, men jeg ser jo til stadighet medmennesker som må forholde seg til 1950-varianten av frihet, i Norge anno 2023.

Og til slutt, siden dette er et nettforum; jeg er ikke interessert i å definere hvilke kulturer som er mer eller mindre negative i møte med det morderne Norge, jeg er nysgjerrig på hvorvidt det finnes en smertegrense for hvor mye av fortidens menneskefiendtlige idioti vi bør ofte på medmenneskelighetens alter.
Norsk kultur som folkemusikk, og sunt bondevett dørv av modernisering, ikke innvandring. Kulturen forandrer seg, sånn har det alltid vært. Til dere som sier at dere vil ha stopp på innvandring og at vi ikke kan huse alle og en hver... Det er noe som heter KVOTE flyktninger og dere fremstår som folk med null livserfaring eller selvinnsikt når dere stiller krav til hvordan en innvandrer skal være og hvordan dere hadde vært. Jeg tror ikke et sekund på at dere bare hadde innrettet dere etter den andre kulturen, og om dere hadde prøvd så hadde det ikke blitt noen tur i parken, spesielt med de rasistiske holdningene om at de ikke er skrudd sammen som oss og "baje se på MalMØØØ". Den manglende kunnskapen ville skapt store utfordringer. Og hvis dere tror vi bare tar inn masse folk så har dere en manglende forståelse av hvordan asylsøknader blir behandlet. Hvor jævla selvgode og hjernedøde må man være for å hevde at vi nordmenn er så snille og bare se på Spania. Bare se på Pattaya... Det at vi har penger med oss skaper ikke nødvendigvis et bra samfunn å andre enden. Æsj, jeg blir kvalm av å lese at folk bare anntar at hey vi Nordmenn vi er jo en annen sort, vi er ordentlige folk, vi har så mye penger. Veit dere hva? Det er jævlig mange late, dumme og frekke nordmenn også. I de fleste land så er folk avhengig av å drive selvstendig eller jobbe for å få mat på bordet. Men dere mener altså at vi skal sitte å håndplukket folk, for det har vi liksom fortjent?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av knert1 Vis innlegg
Men dere mener altså at vi skal sitte å håndplukket folk, for det har vi liksom fortjent?
Vis hele sitatet...
Hvem sa det? Men man må være varsom og selektiv med hvor mye innvandring som skal komme fra MENA-land. Jeg lurer også på hvorfor du mener man ikke skal tilpasse seg kulturen dit man kommer fra? Dem flykter vel fra der dem kom fra for en grunn..
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Hvem sa det? Men man må være varsom og selektiv med hvor mye innvandring som skal komme fra MENA-land. Jeg lurer også på hvorfor du mener man ikke skal tilpasse seg kulturen dit man kommer fra? Dem flykter vel fra der dem kom fra for en grunn..
Vis hele sitatet...
Du sier det jo egentlig veldig bra selv..
Å skulle håndplukke folk ut av en mengde blir akkurat det samme som å være "varsom og selektiv"..

Om du virkelig tror folk flykter pga sin egen kultur, så tror jeg du skal tenke deg om.
Folk flest elsker kulturen og arven sin, det er andre problemer rundt det igjen de flykter ifra. Sult, katastrofer og terror er ikke kultur.
forskjellsbehandling av kjønn vil jeg heller ikke kalle for kultur, det er bare normalen som henger igjen ifra gammelt av og tar tid og endre på.
Noen steder mer en andre, men vi kommer dit etterhvert også.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Hvem sa det? Men man må være varsom og selektiv med hvor mye innvandring som skal komme fra MENA-land. Jeg lurer også på hvorfor du mener man ikke skal tilpasse seg kulturen dit man kommer fra? Dem flykter vel fra der dem kom fra for en grunn..
Vis hele sitatet...
Du nekter på at du sier det også sier du det igjen. Vi får ikke styrt hvor mange som kommer fra hvert enkelt land med sine søknader her til Norge, og søknadene blir heldigvis behandlet ut ifra den enkeltes behov/situasjon og ikke om de kommer fra noe MENA land.

Mener jeg at innvandrere ikke trenger å tilpasse seg altså? Eller mener jeg kanskje at blandt annet du stiller usaklige krav som er helt blåst og viser en ovenifra og ned holdning ovenfor innvandrere?
Sitat av knert1 Vis innlegg
usaklige krav som er helt blåst og viser en ovenifra og ned holdning ovenfor innvandrere?
Vis hele sitatet...
Dette!

Vi smiler kanskje litt nedlatene over norske fløyelsghettoer i Spania, mens en hver antydning til det samme her må bekjempes for en hver pris.
Og skulle de tilpasse seg litt blir det faenmeg feil det også. Mus født i en stall er ikke hest osv.
Så hva er løsninga? Fascisme? Tvangsdeportasjon? Begrense eller stoppe innvandringa?

Men hvordan skal det gå an når vi mangler arbeidere som kan fylle helsesektoren når vi har en voksende eldre demografi? Norge har jo en forventet levealder på hele 83 år(2022). Er løsninga da å øke pensjonsalderen enda mer? Den kommer jo til å bli skyhøy uansett.

Du mangler perspektiv.
Skal jeg være helt ærlig så har jeg endel fremmedfrykt på «innerste grind». Jeg har aldri lest reset, eller holder med de langt på høyresiden. Men saker i media, denne siste jeg leste f.eks gjør at jeg får angst og frykter for barn av førstegenerasjon innvandrere.
Ikke fordi de er dårligere mennesker eller har andre verdier medfødt en «oss» men fordi integreringen har sviktet de, slik jeg ser det. Har også personlig dårlig erfaring med gjenger med «innvandrere» som dessverre har ført til denne frykten og angsten.

Er absolutt noe jeg jobber med men saker i media om hvordan det virker som integreringen svikter mange av barnene, særlig i Oslo bekymrer meg stadig. Kan legge til at jeg kun leser nyheter fra NRK og iblant Vg
Sitat av 30otalent Vis innlegg
Men saker i media, denne siste jeg leste f.eks gjør at jeg får angst og frykter for barn av førstegenerasjon innvandrere.
Ikke fordi de er dårligere mennesker eller har andre verdier medfødt en «oss» men fordi integreringen har sviktet de, slik jeg ser det. Har også personlig dårlig erfaring med gjenger med «innvandrere» som dessverre har ført til denne frykten og angsten.

Er absolutt noe jeg jobber med men saker i media om hvordan det virker som integreringen svikter mange av barnene, særlig i Oslo bekymrer meg stadig. Kan legge til at jeg kun leser nyheter fra NRK og iblant Vg
Vis hele sitatet...
Leste du artikkelen om hvordan dette gjelder særlig de årskullene som har gått glipp av det forebyggende arbeidet politiet ellers gjør under pandemien?

Det har vært lignende tendenser her i byen med noen bølger av årskull som tar litt av. Dette gir FrP vann på mølla å de hiver seg rundt med det kjente shit-showet sitt. Så følger politet opp å det roer seg når ungdommen får litt oppdragelse, oppmerksomhet og kontakt med samfunnet.
Sitat av LyngogMose Vis innlegg
Det er poenget med innlegget mitt. Jeg mener det er forskjell på raser utenom hudfarge, øyenfarge osv., og at samfunnet vårt er bedre egnet hvis vi holder det homogent. Som nevnt tidligere i innlegget så observerer jeg en oppførsel hos enkelte innvandrere som ikke gjenspeiler den vanlige nordmann. Jeg tror også mennesker naturlig trives best hos dem som likner en selv. Se i USA hvor åpenbart det er at områder er splitta mellom sorte, hvite osv, samme med Sverige. Jeg mener at det ikke er noe galt med dette fenomenet.

At all tidligere kultur hviskes ut ser jeg ikke på som noe fremskritt, men heller som et skritt tilbake.
Vis hele sitatet...
Hvordan forsvarer du at ditt ønske om et homogent samfunn veier mer for deg enn å hjelpe mennesker i nød?
Freak.no, de politisk korrektes safespace. Her var det en med upopulær mening som ytret seg. Han skal slaktes uavhengig av om det går forbi den vanlige freakers moralske tålegrense.

Hva innvandring anngår så er det en legitim bekymring som mange har, og det dummeste jeg hører er at vi har nedarvet kulturen vår fra andre enn oss selv. Dette er det mest bedritne argumentet som finnes for å vinne en diskusjon om innvandring. Vi nordmenn har en felles kulturarv vi kan være stolte av. Vi har skapt et tillitsbaseert samfunn som har blomstret til å bli et av verdens beste å bo i. Å begrense innvandring slik at vi kan fortsatt ha disse godene er ganske smart. Jeg lurer på om de som blir triggered her inne over helt legitime bekymringer hadde blitt de største nyazistene så fort velferdsgodene deres ble inndratt grunnet omdisponering av velferdspenger og andre goder.

Og ikke vær en feiging og dra rasistkortet bare fordi DU er redd for å tape en diskusjon.
Jeg drar rasismekortet når jeg ser rasisme. Om du ikke liker det kan du jo alltids la være å si rasistiske ting. Evt dra til helvete.
Sitat av dödskadaver Vis innlegg
Og ikke vær en feiging og dra rasistkortet bare fordi DU er redd for å tape en diskusjon.
Vis hele sitatet...
Eventuelt kan folk slutte å dra rasistkort-kortet fordi de ikke greier å forsvare de rasistiske holdningene sine.
Sitat av dödskadaver Vis innlegg
Vi nordmenn har en felles kulturarv vi kan være stolte av.
Vi har skapt et tillitsbaseert samfunn som har blomstret til å bli et av verdens beste å bo i.
Vis hele sitatet...
Helt enig, men hvorfor er det et argument for å ikke hjelpe andre som er i nød?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av dödskadaver Vis innlegg
Freak.no, de politisk korrektes safespace. Her var det en med upopulær mening som ytret seg. Han skal slaktes uavhengig av om det går forbi den vanlige freakers moralske tålegrense.

Hva innvandring anngår så er det en legitim bekymring som mange har, og det dummeste jeg hører er at vi har nedarvet kulturen vår fra andre enn oss selv. Dette er det mest bedritne argumentet som finnes for å vinne en diskusjon om innvandring. Vi nordmenn har en felles kulturarv vi kan være stolte av. Vi har skapt et tillitsbaseert samfunn som har blomstret til å bli et av verdens beste å bo i. Å begrense innvandring slik at vi kan fortsatt ha disse godene er ganske smart. Jeg lurer på om de som blir triggered her inne over helt legitime bekymringer hadde blitt de største nyazistene så fort velferdsgodene deres ble inndratt grunnet omdisponering av velferdspenger og andre goder.

Og ikke vær en feiging og dra rasistkortet bare fordi DU er redd for å tape en diskusjon.
Vis hele sitatet...
Bitch please. OP har en aktiv tråd som har fått stå i flere dager der han er mer eller mindre eksplisitt rasistisk og tar omtrent til tale for en etnonasjonalistisk stat. Siden det får stå, er vel det politisk korrekt også, da?

Her var det en med en upopulær mening som delte den meningen og fikk servert motstridende synspunkter. For en krise. Ytringsfriheten er jo knust! Rett i gulag uten å passere start hvert øyeblikk.

Det du tilfører er derimot... vel, ingenting. Alt du sier er hvor hysteriske alle er, eller "triggered", politisk korrekte, og andre intetsigende klisjéer du formodentlig har plukket opp fra ett eller annet amerikansk shitshow. Du peker ikke ut noen spesifikt engang, du bare påstår, og bruker det som påskudd til offerposeringen din.

I karakteristisk stil bryter du ut i erkehysteriske krokodilletårer om hvor undertrykket du er, stakkar - selv før du har kommet med noen meninger noen kunne ha "undertrykket deg" over. Ingen rekker å få med seg hva noen mener over all den teatralske hylingen.

Det... det er feigt, det. Og følgelig er debattskikk og "åpenhet" noe du bør kommentere minst mulig overhodet.

Hykler.
Sist endret av robhol; 7. januar 2023 kl. 14:30.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Helt enig, men hvorfor er det et argument for å ikke hjelpe andre som er i nød?
Vis hele sitatet...
Nå er de fleste migranter og ikke folk i nød. Så kan man jo definere hva nød er.
Sitat av robhol Vis innlegg
Bitch please. OP har en aktiv tråd som har fått stå i flere dager der han er mer eller mindre eksplisitt rasistisk og tar omtrent til tale for en etnonasjonalistisk stat. Siden det får stå, er vel det politisk korrekt også, da?

Her var det en med en upopulær mening som delte den meningen og fikk servert motstridende synspunkter. For en krise. Ytringsfriheten er jo knust! Rett i gulag uten å passere start hvert øyeblikk.

Det du tilfører er derimot... vel, ingenting. Alt du sier er hvor hysteriske alle er, eller "triggered", politisk korrekte, og andre intetsigende klisjéer du formodentlig har plukket opp fra ett eller annet amerikansk shitshow. Du peker ikke ut noen spesifikt engang, du bare påstår at folk blir kneblet.

I karakteristisk stil bryter du ut i erkehysteriske krokodilletårer om hvor undertrykket du er, stakkar - selv før du har kommet med noen meninger noen kunne ha "undertrykket deg" over. Ingen rekker å få med seg hva noen mener over all den teatralske hylingen.

Det... det er feigt, det. Og følgelig er debattskikk og "åpenhet" noe du bør kommentere minst mulig overhodet.

Hykler.
Vis hele sitatet...
Faen ass, at jeg gidder. Hvis du leser litt mellom «hylingen» i det lengste avsnittet, så er det et mulig problem som folk bekymrer seg over. Det er lov og ikke ekstremt eller rasistisk å stille spørsmål om det?