Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 413
Hei dere.
Jeg gjennomfører ofte videoanrop via. SIP, Skype, Messenger og lignende. Jeg har lagt merke til en merkelig ting som jeg gjerne skulle ha funnet en forklaring på.

Når jeg er tilkoblet WiFi, uansett hvor det er, så opplever jeg at bilde / lyd hakker / fryser litt under samtalen. Dette skjer ikke når jeg er på cellular (4G).

Jeg må påpeke at et eller to av WiFi-nettverkene jeg ofte er tilkoblet er det vi vil kalle for overpowered, altså er utstyret og oppsettet mye bedre enn det som egentlig er nødvendig. Med det mener jeg for eksempel at hjemme har jeg et aksesspunkt (AC Lite) i hver eneste etasje, og alt internt i huset er gigabit. Linjen er på 300/300 Mbit.

Klarer noen å forstå hvorfor det egentlig er sånn? Hva burde jeg undersøke for å finne årsaken? Kan det være så enkelt som at enheten min veksler mellom aksesspunkt så ofte at dette skjer?

Jeg ville trodd at WiFi var mer stabilt og mer til å stole på enn cellular, men det er omvendt. Hver gang jeg isåfall skal gjennomføre video / lydanrop, så kobler jeg fra WiFi og bruker cellular.
Er det mange andre "sendere" i området ditt? Bruker du 5ghz? Bruker du mobilen eller pc? Prøvd med kablet tilkobling for å sjekke om det kan være linje inn?


Ja, det kan være at enheten veksler mellom forskjellige sendere, og at du får et glipp i mottak når dette skjer.


Kan også være at utstyret er dårlig konfigurert for oppsette det kjører i.
Det er mange faktorer som kan spille inn på hvorfor trådløse tilkoblinger kan bli dårlige.