Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1003
Er i en slankeprosess siden 134kg er mye å drasse på selv om jeg er 2m og trener tung styrke 4-5 ganger i uka.

Går stødig ned i vekt og ligger på 120 nå. Har prøvd å finne ut hvor mye jeg trenger av kcal og hver kalkulator jeg bruker kommer fram til at jeg skal ha 3700kcal bare for å holde vekten. Er ikke det jævlig mye? Og 2300 på hviledager?

Kan veie meg hver dag og telle nøye hva jeg spiser men det er masete
Om det er mye eller lite spørs på det generelle aktivitetsnivået ditt. Styrke brenner ikke mye kalorier.

Jeg veier 94 kilo og spiser 3500 kalorier om dagen. Styrke tre dager og fire-fem timer i uka på sykkel.

Kan anbefale MacroFactor om du er ute etter en god kostholdsapp.
Spurte OpenAI om spørsmålet ditt ( ChatGPT ). Alder er også en faktor her.

-------------------------------------

For å bestemme ditt gjennomsnittlige daglige kaloriinntak for å opprettholde vekten din, kan du bruke Harris-Benedict-ligningen, som er en formel som estimerer basal metabolic rate (BMR), eller antall kalorier kroppen din trenger for å fungere i hvile. Din BMR står for omtrent 60-75 % av de totale kaloriene du trenger hver dag. De øvrige 25-40 % kommer fra fysisk aktivitet.

Slik bruker du Harris-Benedict-ligningen for å beregne BMR:

For menn: BMR = 66 + (6,2 x vekt i pounds) + (12,7 x høyde i tommer) - (6,76 x alder i år)

Konverter først vekten din fra kilo til pounds ved å multiplisere vekten i kilo med 2,2. Så hvis vekten din er 120 kg, er vekten din i pounds 120 x 2,2 = 264 pounds.

Deretter konverterer du høyden din fra meter til tommer ved å multiplisere høyden din i meter med 39,37. Så hvis høyden din er 2 meter, er høyden din i tommer 2 x 39,37 = 78,74 tommer.

Legger du disse verdiene inn i ligningen, og forutsatt at du er 30 år gammel, vil BMR være:

BMR = 66 + (6,2 x 264) + (12,7 x 78,74) - (6,76 x 30) = 1966,68 kalorier/dag

For å bestemme ditt totale daglige kaloribehov, må du vurdere ditt fysiske aktivitetsnivå. Hvis du trener hardt 4-5 ganger i uken, har du sannsynligvis et høyt nivå av fysisk aktivitet.

For å estimere ditt totale daglige kaloribehov, kan du multiplisere BMR med en aktivitetsfaktor, som følger:

Hvis du har en stillesittende livsstil (lite eller ingen trening): BMR x 1,2
Hvis du har en lett aktiv livsstil (lett trening/idrett 1-3 dager/uke): BMR x 1,375
Hvis du har en moderat aktiv livsstil (moderat trening/idrett 3-5 dager/uke): BMR x 1,55
Hvis du har en veldig aktiv livsstil (hard trening/sport 6-7 dager i uken): BMR x 1,725
Hvis du har en ekstra aktiv livsstil (veldig hard trening/sport og fysisk jobb eller 2x trening): BMR x 1,9

Ved å bruke Harris-Benedict-ligningen og aktivitetsfaktoren for en moderat aktiv livsstil, vil ditt totale daglige kaloribehov være:

Totalt daglig kaloribehov = 1966,68 x 1,55 = 3045,36 kalorier/dag

Dette er et estimat på antall kalorier du trenger for å opprettholde vekten din basert på din alder, vekt, høyde og fysisk aktivitetsnivå. Husk at individuelle kaloribehov kan variere basert på faktorer som muskelmasse, kroppssammensetning og genetikk. Det er også viktig å huske at kaloribehovet kan endre seg over tid, så det er lurt å revurdere kaloribehovet med jevne mellomrom.
Sist endret av d0nk3y; 20. desember 2022 kl. 10:07.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av d0nk3y Vis innlegg
Spurte OpenAI om spørsmålet ditt ( ChatGPT ). Alder er også en faktor her.

-------------------------------------

For å bestemme ditt gjennomsnittlige daglige kaloriinntak for å opprettholde vekten din, kan du bruke Harris-Benedict-ligningen, som er en formel som estimerer basal metabolic rate (BMR), eller antall kalorier kroppen din trenger for å fungere i hvile. Din BMR står for omtrent 60-75 % av de totale kaloriene du trenger hver dag. De øvrige 25-40 % kommer fra fysisk aktivitet.

Slik bruker du Harris-Benedict-ligningen for å beregne BMR:

For menn: BMR = 66 + (6,2 x vekt i pounds) + (12,7 x høyde i tommer) - (6,76 x alder i år)

Konverter først vekten din fra kilo til pounds ved å multiplisere vekten i kilo med 2,2. Så hvis vekten din er 120 kg, er vekten din i pounds 120 x 2,2 = 264 pounds.

Deretter konverterer du høyden din fra meter til tommer ved å multiplisere høyden din i meter med 39,37. Så hvis høyden din er 2 meter, er høyden din i tommer 2 x 39,37 = 78,74 tommer.

Legger du disse verdiene inn i ligningen, og forutsatt at du er 30 år gammel, vil BMR være:

BMR = 66 + (6,2 x 264) + (12,7 x 78,74) - (6,76 x 30) = 1966,68 kalorier/dag

For å bestemme ditt totale daglige kaloribehov, må du vurdere ditt fysiske aktivitetsnivå. Hvis du trener hardt 4-5 ganger i uken, har du sannsynligvis et høyt nivå av fysisk aktivitet.

For å estimere ditt totale daglige kaloribehov, kan du multiplisere BMR med en aktivitetsfaktor, som følger:

Hvis du har en stillesittende livsstil (lite eller ingen trening): BMR x 1,2
Hvis du har en lett aktiv livsstil (lett trening/idrett 1-3 dager/uke): BMR x 1,375
Hvis du har en moderat aktiv livsstil (moderat trening/idrett 3-5 dager/uke): BMR x 1,55
Hvis du har en veldig aktiv livsstil (hard trening/sport 6-7 dager i uken): BMR x 1,725
Hvis du har en ekstra aktiv livsstil (veldig hard trening/sport og fysisk jobb eller 2x trening): BMR x 1,9

Ved å bruke Harris-Benedict-ligningen og aktivitetsfaktoren for en moderat aktiv livsstil, vil ditt totale daglige kaloribehov være:

Totalt daglig kaloribehov = 1966,68 x 1,55 = 3045,36 kalorier/dag

Dette er et estimat på antall kalorier du trenger for å opprettholde vekten din basert på din alder, vekt, høyde og fysisk aktivitetsnivå. Husk at individuelle kaloribehov kan variere basert på faktorer som muskelmasse, kroppssammensetning og genetikk. Det er også viktig å huske at kaloribehovet kan endre seg over tid, så det er lurt å revurdere kaloribehovet med jevne mellomrom.
Vis hele sitatet...
Hva for no terminator shit er dette? Smart da. Takk
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Har prøvd å finne ut hvor mye jeg trenger av kcal og hver kalkulator jeg bruker kommer fram til at jeg skal ha 3700kcal bare for å holde vekten. Er ikke det jævlig mye?
Vis hele sitatet...
Jeg er 178 cm høy og veier cirka 75 kg. Spiser cirka 2500 kcal hver dag for å holde vekten. Du er høyere og tyngre, så 3700 kcal for å holde vekten høres ikke feil ut.

Hvis du vil gå ned i vekten, må du spise mindre. Ved å spise cirka 500 kcal mindre, går man ned cirka 0,5-1 kg i uken (hvis jeg husker rett). Men pass på å ikke spise mindre enn det, da risikerer man å miste muskelmasse.

Gjør det heller sakte og sikker. Lykke til!
Sist endret av marsboer; 20. desember 2022 kl. 10:23.
ChatGPT-svaret er en grov overforenkling av alle involverte prosesser, men du kan bruke det som en pekepinn.

En enkel måte å gå ned i vekt. Finn ut hva du spiser i dag, trekk fra 150-200 kalorier, og gjør det hver gang vektnedgangen stagnerer i to uker. Det er ikke anbefalt å gå ned så mye mer enn 0,5 kilo i uka om du vil beholde mest mulig muskelmasse.



https://jissn.biomedcentral.com/arti...1550-2783-11-7

Og disse kaloriene du får i deg bør jeg selvfølgelig være fordelaktig fordelt for målsetningen. Typ to gram protein per kilo, 20-25 prosent fett og resten karbohydrater.
Sist endret av voktern; 20. desember 2022 kl. 10:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Det har vist seg hittil å være veldig lett å gå ned. 14 kg hittil og tenker å lande et sted mellom 105-110. Driter egentlig i om jeg mister litt muskler her og der.

Men ålreit å vite litt mer om hvordan det beregnes.
Ja, det er ikke så veldig komplisert når man først skjønner hva som skal til. Det viktigste er ikke å stresse om du stagnerer i noen dager.

For å bruke meg selv som eksempel så veide jeg 98 kilo forrige mandag, og 91 kilo på søndag. Det er med andre ord store svigninger i vekta fra uke til uke og dag til dag. Dette er ofte ren vann- og dritvekt fra tarmen og fulle glykogenlagre som utgjør den store forskjellen.

Snittvekten de siste fem månedene har likevel ligget på 94 kilo blank.

Lykke til videre!