Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4308
Hei.

Har ikke vært hos kriminalomsorgen og har ikke hatt s.straff før.
Er det ikke slik at en time vil si en dag, og møter etc. kan tjene en time.
Og er det ikke slik at s.straff ikke normalt skal vare mer en et år. Står no skrevet slik på hjemmesiden deres.
Hvordan i all verden går det å gjøre unna denne straffen når et år har 250ish arbeidsdager eksklusiv 5 uker ferie, da blir det 220+ med andre fri greier.
Da slipper man jo veldig billig unna....men tviler på det da.

Man må kanskje dømmes til å ha lengre gjennomføringstid på s.straff en normalt? Noe som er tingretten sin oppgave?
S.straff skal som tidligere skrevet normalt gjennomføres på et år.



http://www.kriminalomsorgen.no/samfu...237888.no.html
Sist endret av Kutulu; 28. februar 2016 kl. 22:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om du jobber fulle uker er jo 420 timer kun 3mnd ish?

Finner ikke noe på at 1 time = 1 dag.
Paragraf 28a.straffeloven står det. En gjennomføringstid, som normalt skal svare til den subsidiære fengselsstraffen. Er den subsidiære fengselsstraffen kortere enn 120 dager, kan det likevel fastsettes en gjennomføringstid på inntil 120 dager.

Så det stemmer for min sak, ettersom subsidiære straff er 14mnd.
Men så var det disse timene da... Kan vel ikke stemme at jeg gjør noe samfunnsnyttig i 3mnd også er jeg ferdig?
Høres jo nesten urettferdig ut.
Vilkårene for bruk av samfunnsstraff er at

1. det ellers ikke ville ha blitt idømt strengere straff enn fengsel i 1 år, og
2. hensynet til straffens formål ikke taler mot en reaksjon i frihet, og
3. lovbryteren samtykker og har bosted i Norge.

I dommen skal det fastsettes et timetall fra 30 til 420 timer, en subsidiær fengselsstraff og en gjennomføringstid. Hvis den domfelte bryter vilkårene for samfunnsstraffen eller begår en ny straffbar handling før utløpet av prøvetiden, kan retten ved dom bestemme at den subsidiære fengselsstraffen skal fullbyrdes i fengsel.
Vis hele sitatet...

Du linker jo til en nettside du tydeligvis ikke har lest noe på og

Den utmåles ikke i dager og år, men i et antall timer som skal gjennomføres innen en tidsfrist. Minimum er 30 timer, maksimum er 420 timer.
Vis hele sitatet...
Timetallet skal være på mellom 30 og 420 timer, mens gjennomføringstiden normalt ikke skal være mer enn et år.
Vis hele sitatet...
Eller kanskje det blir delt opp etter gjennomsnitt så man akkurat blir ferdig etter 14mnd.

420timer/antall arbeidsdager på 14mnd=antall minutter pr arbeidsdag.

Jo har lest. Men synes det er rart å slippe unna etter noen mnd når man kunne vært i spjeldet 14mnd istedet.
Er noe for godt til å være sant er det som regel det. Og dette virker slikt synes jeg.

3ish mnd er jo bare 1/5 av subsidiære straff. Hvis man jobber fulle uker.
Sist endret av Kutulu; 28. februar 2016 kl. 23:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg fullførte akkurat 180 timer samfunnsstraff med en gjennomføringstid på 6 måneder. Man har møter hver 14. dag hos kriminalomsorgen. Arbeidet blir fordelt slik at du jobber bare et par dager i uka. Det tilpasses slik at du blir akkurat ferdig på dagen så og si.
Sitat av Kutulu Vis innlegg
Eller kanskje det blir delt opp etter gjennomsnitt så man akkurat blir ferdig etter 14mnd.

420timer/antall arbeidsdager på 14mnd=antall minutter pr arbeidsdag.

Jo har lest. Men synes det er rart å slippe unna etter noen mnd når man kunne vært i spjeldet 14mnd istedet.
Er noe for godt til å være sant er det som regel det. Og dette virker slikt synes jeg.

3ish mnd er jo bare 1/5 av subsidiære straff. Hvis man jobber fulle uker.
Vis hele sitatet...
Ja det høres veldig sannsynlig ut. Ser at karen over meg bekrefter dette hehe
Sist endret av slaskekladden; 28. februar 2016 kl. 23:09.
For mange år siden ble jeg dømt til 70-80 timers samfunnsstraff, men klarte å bli arrestert dagen før første time.
Det endte med ca70 dagers soning. Hadde vært rart hvis jeg kunne jobba to 37.5t uker også vips ferdig. Det blir også bare 1/4ca av straffen i tid.

Okay dokust, takker for svar.
Ja det blir noen spennende mnd jeg har i vente da.
Sist endret av Kutulu; 28. februar 2016 kl. 23:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når jeg hadde samfunnstraff så skulle timene fullføres på en ramme på seks måneder, dvs at jeg ikke kunne ta alle timene på en gang.
Hadde du mange timer pr uke, eller dager pr uke? Og hvor mange timer var du dømt for?

Så en annen tråd her på freak hvor en venta 6mnd på kriminalomsorgen før han fikk starta straffa.
Venta sjøl 1år og 3mnd på saken, selv om det var tilståelsessak.

Så regnestykket blir 2år5mnd med straff og venting på rettsak+ ventetid på kriminalomsorgen.
Håper for Guds skyld jeg slipper vente 6mnd på dem.

Jaja, nå skal jeg slutte å syte, før det kommer et innlegg at jeg syter for mye.
Sist endret av Kutulu; 29. februar 2016 kl. 10:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når jeg hadde samfunnsstraff fikk jeg 60t som hadde en gjenomføringstid som var satt på 6mnd,
På disse 6 mnd måtte jeg fordele mine 60timer ca jevnt utover, jeg kunne heller ikke bare bruke timene til å gjøre samfunnsnyttig arbeid men måtte ha en viss % av timene til møter å forebygging av nye straffbare handlinger.

Husker ikke hvor mange % av timene som ble brukt på det.
Psykedelisk bakverk
At antall dager du i utgangspunktet skulle sonet gjøres om til timer i samfunnstraff kan høres for godt ut til å være sant, men kan bekrefte at det er slik. Har sel gjennomført samfunnstraff to ganger, en på 35 timer, en på 120. Fikk også selv litt sjokk når dommeren sa at det var slik det ble regnet ut, men skal ikke akkurat klage
Kutulu's Avatar
Trådstarter
Hehe den var ny for meg hvertfall rævsnerk.

Nei var nok ikke tilfeldig, 420timer er maks timer man kan få.
Også teller dem 30t pr. Mnd og 30*14=420
De teller en time som en time, har du 5 timer samfstraff e mg nang får du fjernet 5 timer fra straffen og ikke en time. Du får også fjernet timer med alle møtene du har med KIF. Jeg brukte vel 3 mnd sånn ca på å fullføre 150 timer samfstraff der jeg jobba typ 15 timer i uka.
Kutulu's Avatar
Trådstarter
Ok. Hadde du gjennomføringstid på 3mnd også da eller?

Det som jeg lurer på er jo at i dommen står det gjennomføringstid på 14mnd.
Er no spent på opplegget dem setter opp.
Nei, er mye lengre enn det, måtte gjennomføre det på 150 timer på 8 mnd.
▼ ... flere år senere ... ▼
Noen som vet om man kan ha det møtet hver 14 dag over telefon?
Vært gunstig for min del mtp jobb og lang reisevei,,
Sitat av supersoda Vis innlegg
Noen som vet om man kan ha det møtet hver 14 dag over telefon?
Vært gunstig for min del mtp jobb og lang reisevei,,
Vis hele sitatet...
Noen som får videotelefon vet jeg.