Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 672
Hei, har en i COM prohunt d52, med en piskantenne på 141mhz.
Er ikke fornøyd med rekkevidden på den, og har funnet flere antenner som er lengre.
MEN, de jeg har funnet er 145Mhz og ikke 141mhz.
Er det noen her som vet om ytelsen på antennen vil bli dårlig pga frekvensforskjell?

Jeg har ikke litt peiling på dette, så setter pris på svar
Sitat av Pillepalle Vis innlegg
Hei, har en i COM prohunt d52, med en piskantenne på 141mhz.
Er ikke fornøyd med rekkevidden på den, og har funnet flere antenner som er lengre.
MEN, de jeg har funnet er 145Mhz og ikke 141mhz.
Er det noen her som vet om ytelsen på antennen vil bli dårlig pga frekvensforskjell?

Jeg har ikke litt peiling på dette, så setter pris på svar
Vis hele sitatet...

https://www.tyroremotes.no/tyropedia...jernkontrollen


Hva er forskjell i sendestyrken på de to? Selv kjører jeg videooverføring på 868 mhz fremfor 6 ghz. Jo lavere frekvens dess høyere avstander.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
141 og 145MHz er for alle praktiske formål samme frekvens når det kjem til ei antenne. Dei er ikkje smale. For å vite nøyaktig svar må du ha eit datablad på antenna som viser frekvens-gain-plot.
Vil tro at effekten på senderen har størst betydning. Forutsatt at antennen matcher senderen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Vil tro at effekten på senderen har størst betydning. Forutsatt at antennen matcher senderen.
Vis hele sitatet...
Tjeh. Ingen antenner matcher senderen - dei har varierande skavanker. Ofte er ønsket ei fysisk lita antenne, men på 145MHz er λ=2 meter. Dvs at ei fullbølgeantenne er rundt rekna to meter lang, og ei kvartbølgeantenne halvmeteren. Det er ... upraktisk langt, og antennedesignere tar fram boka si med dirty tricks for å få lengda ned. Det gir gjerne ei antenne som har litt dårlegare eigenskaper (t.d. høgare swr), men funker "godt nok".

Så det å gå for ei lengre antenne kan faktisk gi relativt mykje betre rekkevidde, spesielt om den gamle antenna er dårleg.
Det går nok veldig bra. Ser man på gamle FM-båndet var jo det på 20% av frekvensen, en standard antenne håndterer det helt greit.
Tusen takk for svar alle sammen, helt konge. Da bestiller jeg en å ser oasen det blir