Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 3774
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Dette er desverre den bitre sannhet om hva norsk skolevesen lærer ut i 2004.

http://elev05.iktskolen.org/

<xxxxxx> læreren viste folk font-tag
<xxxxxx> så sa jeg: "skal du si noe om validering?"
<xxxxxx> "nei"

<xxxxxx> romeo og haider sine er gull
Jeg tro en reformasjon innen IKT linjen hadde vært noe
Har jo sett barn på 10 år som har laget bedre sider enn det der.
Spar meg... *finne solbrillene*
Nå vet jeg vertfall hva jeg skal gå på når jeg blir stor
Til og med JEG kan lage bedre sider en det der.
Det som er synd er at selv elever på Medier og kommunikasjon ikke får ordentlig innføring i webstandarder. Dreamweaver er ikke for ekte designere.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Minner meg om noe som kom frem da jeg snakka med noen bekjente om en side jeg hadde laget.. Gikk omtrent sånn:

1: "Dritfet side, hva har du laget den i?"
2: "Sikkert Frontpage, det er det beste"
1: "Nei nei, dreamweaver.."
jeg: "Notepad"
1 & 2: "kan man lage websider i NOTEPAD?"


Desverre er it i skolen i dag, ofte lært bort av folk godt oppi årene, 40-50 åringer, som er utdatert på området. Og som kan NADA om ny teknologi.. Håper dette skjerper seg, synd for fremtidens it-elever..
-totto
haha, syns synd på meg!

Jeg går VK1 almenn/øk. og har webdesign!

dette er min side: (VI MÅTTE HA MED FRAMES OG ANDRE DRITT STUFF)

http://home.no.net/dweep85

(Merk. Jeg har ALDRI mekka webside før)
WOOW!!!.... Hadde tenkt meg på IKT faget, men det der fikk meg til å tvile litt. Shit damn...de sidene minner meg på når jeg satt på skolen og mekket hjemmesiden med Geocities( i 8.klasse). Og de sidene var markant mye bedre en de som jeg så der...skuffende..får ta en ny vurdering om det blir media/kommunikasjon eller IKT..
Fullt klar over det, og det er så forferdelig trist. Medier og Kommunikasjon er like ille. Om alt går etter planen går jeg der to år og så utplassering fotograffaget - skrekk og gru
Sidene laget i brukersystemer på min skole er vel faktisk noen hakk verre, hehe... www.iktfag.net
Waffel..du sier at Media/Kommunikasjon er like ille. Hvordan er det med Ullern Videregående? De skryter jo av at de har oslos beste m/k linje. Anyway..har tenkt å bli mediearbeider i et eller annet grafisk blad.
Opprinnelig postet av RadioSlave
WOOW!!!.... Hadde tenkt meg på IKT faget, men det der fikk meg til å tvile litt. Shit damn...de sidene minner meg på når jeg satt på skolen og mekket hjemmesiden med Geocities( i 8.klasse). Og de sidene var markant mye bedre en de som jeg så der...skuffende..får ta en ny vurdering om det blir media/kommunikasjon eller IKT..
Vis hele sitatet...
Det funker fett sålenge linja lar deg fylle læreplanmålene gjennom selvvalgte prosjekter. Det er slik det foregår på Sogn iallefall. Andre skoler kan du være mer uheldig med, har hørt skrekkhistorier fra folk som omtrent ikke har drevet med annet enn Excel 2000 i et år.
Opprinnelig postet av Nichotin
Det som er synd er at selv elever på Medier og kommunikasjon ikke får ordentlig innføring i webstandarder. Dreamweaver er ikke for ekte designere.
Vis hele sitatet...
Jeg går MK VK1 nå, og vi har den siste måneden holdt på med webdesign. Vi har måtte kode alt av sider i CSS og HTML, og har fått opplæring i å holde sidene standarkompilante.
Syntes webopplæringen vår har vært meget bra, men det kan komme av en meget resurssterk lærer som har tidligere erfaring innen webdesign. Kan hende det bare er vi i Narvik som er heldige
Det var litt skummelt å se. HTML er jo bare ren tekstbehandling. Agree med totto; de er utdatert. De kommer til å irritere helvetet av folk med sider som har iFRAME og små javaprogrammer som laster og krasjer nettleseren. Vi er lei av dette nå, de må bruke mer dynamiske sider i ASPNET eller gjerne PHP. Går ut fra de vet om include funksjonen og kan legge iFRAME til side da.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Trådstarter
totto: hadde det ikke vært for at hu er et rotehue av de sjeldne er vel egentlig vår weblærer grei nok.
Iallefall skaffet hun seg et par poeng i min bok når hun i første time holder en skikkelig hitlerspeach om "validering! xhtml! strict! validering! validering! VALIDERING!!! VALIDERING OG STRICT XHTML ER VEIEN TIL INNSIKT!!!!"
Går selv VK2 Serviceelektronikk (som er noe av det samme som IKT), og vi holder også på med webdesign for tiden.

Heldigvis er læreren vår nogenlunde kompentent, da vi har fått innføring i både HTML, PHP og MySQL.

Han har også fått frem at Frontpage og frames er noe dritt ( ) og kun bør brukes til tabellkonstruksjon.

Sidene klassen har laget ligger ikke på nett, men vi har iallefall vært gjennom det mest elementære i PHP, HTML og er på god vei inn i MySQL-verdenen, så det er ikke bare mørketall
Jeg går i klassen til Lee, og kan bekrefte at vi har lært css og html fra bunnen av, noe som er veldig bra. Men dette er første året det praktiseres på skolen vår. De tidligere årene har elever laget hjemmesider ved hjelp av Adobe GoLive.

IKT-elever her i byen fikk nettopp en oppgave hvor dem skulle designe en webside, og desverre sa ikke oppgaven noe at websiden skulle være valid.
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, IKT-faget virker rimelig bortkastet.
Skulle vært opplæring fra bunnen av i ren CSS/HTML, i stedet for at de skal bruke tabeller og tåpelige javascripts som tydeligvis hele gjengen har brukt.

De de også skulle tenkt på er validering, kompatibilitet, design ++. Slik det er nå ser jo ting rett og slett fryktinngytende ut. Kan ikke skolevesenet innse at det er på tide å fornye litt?


Selv går jeg medier&komm i Narvik jeg og, og vi har hatt en rett og slett utrolig opplæring i CSS/HTML og designmessige prinsipper. Dette er tydeligvis noe IKT også kunne hatt godt av.
Vi har webdesign som tilvalgsfag på skolen,
"lærern" er ei dame på noen og femti, hun er bestemor, noe vi så smertefullt erfarer når hun skal vise nettsider med bilder av barnebarna.
Hun er sekretær på skolen, og har ikke fått noen som helst form for utdanning i faget, eller tatt lærerskolen.
Hittil har vi lagd en tabell i word, som visstnok skal fungere som sideplanlegger.
Kan poste resultatene etterhvert :P
Argh! Bildene! Ta bort bildene! :'(

*løpe til psykiater*

http://elev05.iktskolen.org/bergeme2005/ var jo ikke så ille. XHTML og greier
edit: wow.. han har god smak og jo
SkyFex: Du så det sikkert, han er en Linux-fyr. Linux-folk pleier som oftest å ligge på et veldig høyt nivå på IKT.
Jeg likte Arnfinn sin side!
Opprinnelig postet av Nichotin
SkyFex: Du så det sikkert, han er en Linux-fyr. Linux-folk pleier som oftest å ligge på et veldig høyt nivå på IKT.
Vis hele sitatet...
Jeg kan nesten ingenting om Linux, men det du sier det er meget sant Nesten alle som jeg kjenner som ligger på et høyt nivå innen IKT/IT kan sakene rundt Linux

Derfor jeg skal starte å lære meg det

Slik som IKT linjen, så ser det jo ut som at å hente inn nye lærere eller sende dem på kurs er det eneste som hjelper.
Opprinnelig postet av Nichotin
Det som er synd er at selv elever på Medier og kommunikasjon ikke får ordentlig innføring i webstandarder. Dreamweaver er ikke for ekte designere.
Vis hele sitatet...
Jeg går media og kommunikasjon og vi har fått opplæring i html, css og en smule php, alt i notepad.



Forresten, IKT folk skal jo holde fremtidens nettverk og shit, og at de har opplæring i windows og ikke linux er jo hjernedødt.

Å legge nettets fremtid i microsoftslavenes hender er vel ikke det lureste, eller hur?

Ser for meg en fremtid hvor hele nettet er et eneste anarki, hvor ingenting har restriksjoner og ingenting er kopibeskyttet.
Sist endret av zpn*; 5. desember 2004 kl. 02:09.
Går på IKT jeg. Heldigvis lærer vi å skrive html/xhtml og css i notepad, og koden vår må være validert.
Jeg er en av de elevene ved IKT-linjen i Narvik som Marjo referer til. Jeg har hatt HTML som en -liten- hobby siden mine første dager på internett, på en iMac, sent på 90-tallet (rundt '97). Vi er to stk i klassen som har drevet med HTML o.l. en stund, mens resten av elevene ikke har sett en HTML-kode før.

Må si meg enig i det Marjo sier, at det å gå IKT-linjen ikke er noe vits. Kan lære det samme som på skolen, pluss litt mer, ved å søke på Google. Vi lærer bare om Windows, og vi har nettopp hatt en oppgave der vi skulle oversette en brukermanual fra engelsk til norsk - kanskje ikke helt det jeg hadde tenkt meg når jeg søkte dit?
Men dog, ingen annen måte å få fagbrev innenfor det emnet. :/
Kikket litt på det som var der. Følte meg fristet til å spore de fleste (noen hederlige unntak) opp, og banke inn med hammer at de ikke skulle ha lovt til å legge noe ut på web. EVER.
meitemark: det var ikke særlig oppløftende for fremtiden dette. Hvis disse er fremtiden mener jeg...
Den doomtech-sida var ikke så verst, nei..
Da jeg gikk på IKT var web design og alt under det ikke med i det hele tatt. Vi fikk beskjed om å lage en side for oppgavene skulle leveres som en link til siden våres via e-post. Hvordan det såg ut hva samme faen..
Jeg går også på mk vk1. Jeg går på vennesla og her er det veldig dårlig opplæring i webdesign vil jeg påstå.
Selve design delen er grei nok, men når det kommer til koding går det kun i dreamweaver og frames. Læreren visste ikke engang hva css var.

Hvorfor i allverden gidder de å lære oss noe de ikke kan?
sebastianb2005 må jobbe litt mer med linking:

<p>
<a href="C:\Skole dokumenter\Web\sider\om meg.htm">
Om meg</a>
</p>
Vis hele sitatet...
Men alle har vel gjort dette en gang!
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Dere syns kanskje det er tragisk at ikke IKT lærer det bedre, now here's my life story: Jeg går nå høyskole, mediefag med design. Læreren påstår det er akseptabelt å bruke photoshop med slices til å lage nettsider. Validerte sider er bare "luksus", og MIE er en dugende nettleser. I tillegg lærer vi ingenting da, vi bare har forelesninger OM å lage nettsider, uten å lære hvordan. At jeg kan det er slumptreff med tidligere hobbyer, men de som var blank når de begynte her er like blank nå. Jeg trodde seriøst man gikk på høyskole for å lære det man skal jobbe med, tydeligvis er denne bachelorgraden bare å prate om mediedesign. Kanskje det er det jeg blir? En som kan prate om ting uten å kunne det i praksis? Merkelig, stod ingenting om det i studieplanen. Sløsing av studielån? Absolutt! Elendige studier? Absolutt! Skal jeg slutte? Hell's yeah!
Hell's yeah ...? :s
huff... er vel egentlig glad for at jeg bynte å jobbe isteden for å lære alle di viktige tingene som folkene som har laget di sidene har lært.
hoho. dere trakk opp nichotins side.

men uansett, slutt å kall det lage siden i notepad, det blir så teit å høre på. si at dere skriver kodene selv, eller si at dere skriver dem selv i en teksteditor.

forresten lager jeg nettsider i taco.
Som CrazyWeb sier, så er nicholasp2005 min

kimk sin er phun-q på forumet, alexanderk er xeqtr.

Zpawn, Lee og TheSec0nD: Selvfølgelig. Jeg hadde aldri forventet at alle skoler skulle være sånn, men problemet gjelder de fleste.
Sist endret av Nichotin; 5. desember 2004 kl. 11:21.
I brukersystemer 1A fikk vi dette heftet der "alt" vi trengte å kunne sto.

Ser man på kravene så er det både animerte gifer og frames med på lista

Den sida jeg endt opp med å lage, var valid xhtml 1.1 og css2, css-layout, semantisk strukturert og med xml+xhtml/application mime-type. Den fulgte WAI og 508 kravene.

Hadde det noe å si?
NÆH....
Sist endret av SilverKhan; 5. desember 2004 kl. 11:40.
SubEthaEdit er et genialt program med highlighting av koder, i tillegg til at det bare er en ren tekst editor.
Opprinnelig postet av Nichotin
Det som er synd er at selv elever på Medier og kommunikasjon ikke får ordentlig innføring i webstandarder. Dreamweaver er ikke for ekte designere.
Vis hele sitatet...
Tull.

Man trenger ikke nødvendigvis bruke Design View. Bruker selv DW og bruker KUN Code View. Jeg bruker DW pga highligtingen av koden, og at man enkelt kan skifte mellom forskjellige dokumenter.

Men DW koster en god del penger, så for skolen ville det nok vært mye mer lønnsomt og brukt et gratis alternativ med like god highligting.

Forresten, veldig flott å høre at det finnes enkelte lærere som tar HTML-undervisningen serriøst.
Opprinnelig postet av SilverKhan
I brukersystemer 1A fikk vi dette heftet der "alt" vi trengte å kunne sto.

Ser man på kravene så er det både animerte gifer og frames med på lista

Den sida jeg endt opp med å lage, var valid xhtml 1.1 og css2, css-layout, semantisk strukturert og med xml+xhtml/application mime-type. Den fulgte WAI og 508 kravene.

Hadde det noe å si?
NÆH....
Vis hele sitatet...
Du får legge ut siden vår igjen.. den ble jo helt knall
Sist endret av Dweep; 5. desember 2004 kl. 16:46.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Dweep: AKKURAT sånn måtte vi lage også Men hovedsaken er jo at den oppgaven faktisk går igjen. Hadde IBR/ISU systemutvikling når jeg gikk på Nesodden, og vi lagde database systemer for å registrere hvem som skulle være med på den skidagen
-totto
Opprinnelig postet av totto
Dweep: AKKURAT sånn måtte vi lage også Men hovedsaken er jo at den oppgaven faktisk går igjen. Hadde IBR/ISU systemutvikling når jeg gikk på Nesodden, og vi lagde database systemer for å registrere hvem som skulle være med på den skidagen
-totto
Vis hele sitatet...
Snakker vi Guro Kle**e?

http://khanix.thefreebizhost.com

Siden er egentlig valid, men hosten legger til et liten snutt med javascript som ødelegger heile shiten

Her er den jeg lagde, i protest for dårlig html-opplæring osv osv:
Klikk!
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
SilverKhan: redd for at vi gjør det ja Neida, vi hadde noen andre, Jarle ett eller annet.. Men, virker som en oppgave som "alle" skal ha..
-totto
Totto: Tror det er jarle som har laga det hefte faktisk, men han er en jævlig bra lærer. Vi har han innimellom fordi den egentlige læreren, er så crap
Ikke skyld så mye på lærerne.
Når mesteparten av dem gikk på skole, var ikke data det, det er idag.

Vi nff folk nerder forran pc-skjermen hele dagen lang, fra vi har vært bittesmå, det er ikke rart vi har så mye mer erfaring enn stort fleste.

Den opplæringen vi får når vi går ikt linja, virker kanskje veldig basisk, og den lærte vi når vi gikk i 5. klasse.
Men jeg vedder på at 35-40% av klassen deres aldri har satt opp et fult fungerende nettverk mellom 2 datamaskiner.
Og det er jo det dere får opplæring i, å sette opp maskiner\nettverk, instaleringer og vedlikehold.
Skal dere lære webdesign, kan dere betale 39 000,- og ta kurs hos MI eller IT- Akademiet.

Denne tråden er bare teit, dere blir jo opplært om it, ikke hvordan dere skal finne pr0n passord på nettet, eller hvordan man camper i cs.

Det er et stort antall folk som ikke er flinke til å f.eks tenge.
Du kan ikke sette dem forran photoshop og lære dem det på noen uker.
Jeg har selv brukt photoshop i flere år nå, jeg har lest uttalige tutorials, men jeg suger likevel.
Vill dere lære design, så går dere feil linje.

Det jeg ser når jeg ser gjennom disse websidene.
Er at eleven er opplært i å sette opp, finne primitive feil og laste opp en webside ut på nettet.

Holder ikke det ?
Sist endret av raz; 5. desember 2004 kl. 22:23.
Opprinnelig postet av raz

*snip*

Det jeg ser når jeg ser gjennom disse websidene.
Er at eleven er opplært i å sette opp, finne primitive feil og laste opp en webside ut på nettet.

Holder ikke det ?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg synes ikke det holder. Ikke etter dagens standarder. Hadde dette vært for 4-5-6 år siden, hadde det nok holdt i massevis - og alle hadde holdt kjeft, men vi lever i 2004, og det er på tide å fornye visse ting når det kommer til skoleverket.