Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 728
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Heisann.

Et eller annet har fylt opp / -partisjonen på ene serveren og jeg er ikke kar om å finne ut hva det er.

Er det noen som vet om et kjekt program/script for å få oversikt over hvilke dirs/filer som bruker plass?
Legg merke til at dette er en headless server med tilgang kun via SSH, så ingen grafiske programmer fungerer, desverre.
(Kanskje det tilogmed finnes et program som kan eksportere en xml elns som kan importeres noe sted og presenteres grafisk?)

Har ellers fått svaret "får scripte litt med 'du'", men føler ikke jeg har helt kompetansen...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Prøv

Kode

$ du -h | sort -n
Sorterer basert på størrelse, der den største mappen kommer sist.

Eventuelt legg til en directory etter du -h, eks. du -h /home/bakkussan/ | sort -n
Sist endret av Tias; 3. november 2008 kl. 09:44.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Får ikke til å redigere innlegget mitt, så jeg poster på nytt under. Det ser ut som det forige eksemplet ikke gjør helt det jeg hadde tenkt det skulle gjøre, så hvis du prøver med

Kode

$ du path | sort -n
i stedet, så burde det fungere bedre. Bytt ut path med en arbitrær filsti, eksempelvis /home/.