Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4207
Så jeg har tenkt til å lage et kostyme til Halloween, og jeg hadde tenkt til å gå for en rustning fra spillet dark souls, jeg har ikke tenkt til å ha den veldig detaljert (dette er første gang jeg prøver meg på noe lignende) men det enkleste stoffet å bruke som metall plater på kostymet hadde vært skumgummi tenkte jeg, plast og metall er ganske vanskelig å fikse og forme med. Jeg har sjekket litt rundt på nettsider men finner ikke noe sted å kjøpe skumgummi som jeg kan kutte ut og lime med (kanskje bare 1cm eller mindre i tykkelse) Noen som vet hvor man kan få i taket det?

her er et eksempel fra Pinterest sånn jeg planlegger å gjøre det. https://www.pinterest.com/pin/392587292494371285/
Har kjøpt skumgummi i løsvekt hos butikker som selger senger, madrasser ol.
Tror det beste materialet for dette må være blå isopor. Blå isopor er smeltet sammen under høyt trykk, så den er helt solid, istedetfor millioner av kuler. Brukte dette veldig mye når jeg lagde modeler og landskap for Warhammer. Fås forøvrig på de fleste byggevare forretninger.

PS! Du må ikke spraymale blå isopor, da isoporen vil smelte og krympe inn til en guggete masse. Så den må males med vanlig maling, gjerne noe billig husmaling e.l.

PS nr 2! Regner med det er Havel's rustning du skal lage?
Isopor er jo sprøtt og umulig å forme.

Ut fra bildet vil jeg tro du kan kjøpe et liggeunderlag i skumgummi og bruke det. Fåes kjøpt på sportsbutikk eller muligens Europris.
Styrofoam er jo også et godt alternativ. Det er lett å kutte/forme, kan males og veier lite. Se f.eks Styrofoamcrafts for tips.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Det på bildet du linker til ser ut som det som på norsk kalles "mosegummi". Det får du hos alle hobbybutikker, f.eks. Panduro. Fordelen er at man kan varme og forme, og du får det i mange forskjellige farger. Ulempen er at det ofte kommer i små ark som koster mye per stk.

Høres i hvertfall ikke dumt ut å øve seg på noe annet først. Liggeunderlag kan nok fungere fint, hvis ikke du kjøper et veldig tykt. Alternativt så får du matter av lignende materiale i ulik tykkelse hos byggevare. (Beregnet på å ligge under gulv. Kalles "Parkettunderlag", "underlagsfoam" etc.)
Dette får du kjøpt hos en møbel snekker / polstrer. Altså en som syr puter.

Se på gule sider, en større by i Norge bør ha en person som driver på med slikt.

Jeg har kjøpt dette, og skummgummien finnes i en rekke forskjellige tykkelser,

fra 5mm og oppover. Jeg brukte dette bak vinyl for å få en myk finish, og limte sammen med spray-kontaktlim.

Dette finnes på rull, og er ikke kostbart pr. løpemeter!

Du kan sikkert kjøpe 1cm tykt og lime sammen og forme med spray-kontaktlim?
Takk for svarene alle sammen. nå som jeg har litt bedre oversikt på hvor jeg skal se så drar jeg ut på lørdag for å finne det.

Sitat av OleBM Vis innlegg
Tror det beste materialet for dette må være blå isopor. Blå isopor er smeltet sammen under høyt trykk, så den er helt solid, istedetfor millioner av kuler. Brukte dette veldig mye når jeg lagde modeler og landskap for Warhammer. Fås forøvrig på de fleste byggevare forretninger.

PS! Du må ikke spraymale blå isopor, da isoporen vil smelte og krympe inn til en guggete masse. Så den må males med vanlig maling, gjerne noe billig husmaling e.l.

PS nr 2! Regner med det er Havel's rustning du skal lage?
Vis hele sitatet...
Havel's hadde vært litt vanskelig for en første gang, (så mange lag å lime på) men jeg prøver meg på Artorias sitt set akuratt nå, syns bare at den er så kul.
Sist endret av seekerstrike; 16. oktober 2015 kl. 00:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Beron Vis innlegg
Isopor er jo sprøtt og umulig å forme.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men derimot helt perfekt som materiale til platerustning/skjold og lignende.



Seekerstrike: Artorias rustning ja, den er badass. Lykke til! Post gjerne resultat!
Det som cosplayere bruker er gjerne E.V.A. foam (Ethylene-vinyl acetate) eller rett og slett bare yogamatter. Disse kan være litt tricky å få tak i med mindre du har Panduro eller en cosplay-butikk i nærheten, men de kan av og til dukke opp på treningssentre eller billigbutikker som Europris/Nille i visse byer.

Forskjellen på de ulike typene foam er hvor mye de krymper ved varme, og hvor mye de kan strekkes før de ryker. Ofte dekkes også foamen med et lag worbla (fås kjøpt på blant annet Outland) som primes, pusses og males. Dette tar ganske mye tid per del, men resultatet er en ganske solid bit som kan brukes som armor, beltespenne eller til våpen-replikas.
Sist endret av Dyret; 22. oktober 2015 kl. 00:57.