Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1034
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Heisann apple-freaks.

Jeg har en kunde med ca 10-12 MacBooks, og 4-5 PC.
De ønsker et system for backup av både macene og PCene, samt et felles datalagringsområde i sitt nett.

Det viktige her er at det skal være så strømlinjeformet og brukervennlig som mulig.

Jeg har desverre ikke muligheten til å teste noen av delene, så derfor tenkte jeg å spørre om noen har noen erfaringer eller formeninger om Time Capsule (den skal tydeligvis være fin på backup av macs, men hvordan er den til PC? Og kan man ha vanlige shares?) eller OSX Lion (har den noe system for backup? av pc?)
Det man vanligvis gjør i et rent Windows-nettverk er at man kun gjør backup av nettverksstasjonene. Lurer på at dette kan bli den enkleste løsningen her også. Da vil det i teorien duge med en enkel NAS-boks med backup-mulighet.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Det man vanligvis gjør i et rent Windows-nettverk er at man kun gjør backup av nettverksstasjonene. Lurer på at dette kan bli den enkleste løsningen her også. Da vil det i teorien duge med en enkel NAS-boks med backup-mulighet.
Vis hele sitatet...
Støtter denne.

Både OSX og windows støtter både iSCSI og SMB, dette får man fint i ethvert NAS, dette kan igjen AD-integreres og man kan plassere hjemmeområder på NASet.

OSXintegrasjon i en felles AD-base er visstnok blitt veldig enkelt de siste par årene og dersom AD er tilgjengelig er dette det smootheste ville jeg påstå.

Backup fra NAS kan jo gjøres på mange måter, replikering til et sekundært NAS eller direkte til USB-devices tilkoblet NASet.

Evt hvis kunden har rack fra før av, kjøp en standard 19" server med masse diskplass og kjør det OSet du vil for å dele disk.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Trådstarter
Jada, dette veit jeg. Problemet ligger egentlig i å få dette så strømlinjeformet som mulig for kunden.
AD-integrasjon i OS X er forøvrig blitt en stor vits, idet Apple plutselig har fått for seg å tolke alle .local-addresser som en del av zeroconf som fører til håpløs latency på alt som har med smb-trafikk å gjøre idet den skal time ut zeroconf-anrop først.

NAS i all ære, men hvilken ca fullstendig gjennomsiktig backupklient anbefaler dere?
Netgear sine nas støtte begge deler. For macene tas backup sømløst gjennom TimeCapsule-funksjonen som støttes av NASen, ellers tror jeg også det følger med backup-programvare til PC som samarbeider bra Netgear.