Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 7549
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Kan du lese posten min litt tidligere først før du svarer? Som jeg har sagt jeg sender ikke hunden etter deg DEN BRUKES KUN I SELVFORSVAR som er alt du har lov til som vekter. Da utfører den et lovlig angrep og du kan ikke si at det er rettstridig at den da biter deg.
Hadde du drept bikkja mi ville ejg sagt at det var en nødsituasjon og at jeg da mente og nøytralisere deg fordi du allerede har vist at du er kapabel til å ta liv og at jeg derfor mente at volden jeg måtte bruke var berettiget. Skal ikke mange slag til med en lommelykt av det kaliberet vi bærer før du har enten permanent hjerneskade eller at du rett og slett er død.
Vis hele sitatet...
Vel, kan ikke se for meg at en vekter har lov til det noe mer enn en helt vanlig person, kanskje noen har kilder? Haha, så du mener altså at du hadde sluppet unna med "nøytraliseringen" fordi du tok en vurdering utifra at du sendte hunden på noen, og vedkommende kverka angripende hund? Skjønner selvfølgelig at du ikke hadde sendt den på noen som ikke virket truende.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Sitat av hafnor Vis innlegg
Det høres (mildt sagt) utroverdig ut at man skal risikere 21 års fengsel for å drepe en politihund.

Er det noen jurister her inne som vet hvordan dette skal tolkes? At vold mot politihund skal straffes som vold mot off. tjenestemann er jo en ting, men det betyr jo ikke at straffeutmålingen vil bli lik som om det hadde vært en politimann?
Vis hele sitatet...
Dette er tull og tøys. Det er nok en viss straff for å drepe en politihund, men det er ikke det samme som å drepe en politimann. Som jeg sa i min tidligere post er det avisene som enten av mangel på juridisk kompetanse eller i ønske på å lage en oppsiktsvekkende overskrift, gir en missvisende overskrift og innhold.

Som strl. § 127 sier:
"Den, som ved Vold søger at formaa en offentlig Tjenestemand til at foretage eller undlade en Tjenestehandling eller at hindre ham under en saadan".

Den sier ikke eksplisitt at volden må utøves mot tjenestemannen, men at den er egnet til å hindre ham i å utføre en tjenestehandling. Høyesterett foretok en utvidende tolkning for å sikre at klarhetskravet for straff etter legalitetsprinsippet skulle være oppfylt.

Kan ikke uttale meg videre om saken, men saken er definitivt ikke et uttrykk for at en politihund er en tjenestemann, og kan ikke fungere som prejudikat for sådan.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er nok riktig at man som regel klarer å holde seg oppreist når man står med paddet drakt eller arm og mer eller mindre tar i mot hunden, men jeg skulle likt å se den som forblir oppreist når man ikke har pads og sannsynligvis allerede løper så fort bena klarer i det man får 40 kg schäfer i ryggen.
Vis hele sitatet...
En stor del av trikset er faktisk å IKKE løpe så fort man bare klarer helt til man blir tatt (for DA blir man garantert dratt over ende)
Sitat av Delusional Vis innlegg
Kan ikke uttale meg videre om saken, men saken er definitivt ikke et uttrykk for at en politihund er en tjenestemann, og kan ikke fungere som prejudikat for sådan.
Vis hele sitatet...
Fra saksdokumentet til Høyesterett:
Når politiet benytter en polititjenestehund ved utførelsen av en
tjenestehandling, kan hunden enten bli benyttet til direkte hjelp for å få gjennomført en
pågripelse, eller den kan bli benyttet i forebyggende øyemed eller for å beskytte
tjenestemannen. Polititjenestemannen og hunden opptrer i slike tilfeller som en enhet, og
for at § 127 skal nå sitt formål, må et angrep på hunden bedømmes på samme måte som et
angrep på tjenestemannen
. Dette gjelder selv om angrepet bare er ment å ramme hunden,
og ikke tjenestemannen.
Vis hele sitatet...
Min utheving. Nå gjelder bestemmelsen riktignok bare § 127, men det setter likevel en kraftig presedens om at polititjenestehund likestilles med polititjenestemann. Derfor mener jeg det er langt fra urimelig å anta at også uprovosert vold mot polititjenestehund ville blitt straffet på samme måte som uprovosert vold mot polititjenestemann, men så vidt jeg vet har vi ikke hatt noen slik sak enda, og det derfor foreløpig ingen presedens for det.

Sitat av atomet Vis innlegg
En stor del av trikset er faktisk å IKKE løpe så fort man bare klarer helt til man blir tatt (for DA blir man garantert dratt over ende)
Vis hele sitatet...
Ja, og jeg mener de fleste som får en politihund sendt etter seg uten at det er i en treningssammenheng gjerne forsøker å løpe så fort de kan. Det er i hvert fall gjengangeren i de videoene jeg har sett av slik pågripelser.
Sitat av flexx Vis innlegg
Vel, kan ikke se for meg at en vekter har lov til det noe mer enn en helt vanlig person, kanskje noen har kilder? Haha, så du mener altså at du hadde sluppet unna med "nøytraliseringen" fordi du tok en vurdering utifra at du sendte hunden på noen, og vedkommende kverka angripende hund? Skjønner selvfølgelig at du ikke hadde sendt den på noen som ikke virket truende.
Vis hele sitatet...
En vekterhund skal kun benyttes til selvforsvar av vekter. Skal finne noen kilder her.

Lov om vaktvirksomhet paragraf 13
§ 13. Bruk av hund

Hund kan bare benyttes til egenbeskyttelse under utførelse av vakttjeneste. Hunden skal føres i kort line.

Bruk av hund under utførelse av vakttjeneste skal være godkjent av vaktforetaket.

Som du ser kan jeg ikke sende hunden på noen men må faktisk fysisk havne i en krangel med personen før bruk av hund er tillatt.
I nødverge om du allerede har tatt livet av hunden min ville jeg ikke vist vilken tilstand du var i dermed eventuelt tatt et liv ja. Du har jo nettopp tatt et liv rett forann meg. Hadde nok blitt en rettsak på det ja men tviler på at jeg hadde blitt dømt og hadde jeg blitt dømt hadde nok strengt tatt ikke dommen vært så streng.
Som en hundefører en gang sa til meg når du først har brukt hunden i et angrep og det blir sak ut av det skal du bare si at du var så redd som du aldri har vært før selv om du gikk der og spiste en kebab mens kampen pågikk
very impotent freak
Delusional's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Fra saksdokumentet til Høyesterett:

Min utheving. Nå gjelder bestemmelsen riktignok bare § 127, men det setter likevel en kraftig presedens om at polititjenestehund likestilles med polititjenestemann. Derfor mener jeg det er langt fra urimelig å anta at også uprovosert vold mot polititjenestehund ville blitt straffet på samme måte som uprovosert vold mot polititjenestemann, men så vidt jeg vet har vi ikke hatt noen slik sak enda, og det derfor foreløpig ingen presedens for det.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at det ikke er aktuelt å tolke andre bestemmelser utvidende også, men 127 er en meget vidtfavnende bestemmelse, med en terskel lavere enn legemsfornærmelse. En utvidende tolkning var på sin plass i denne saken for å oppfylle formålet i bestemmelsen.

Sterke rettssikkerhetshensyn gjør seg gjeldende mot en slik utvidende tolkning på områder med høyere strafferamme, og som har annet innhold. Forutberegneligheten er allerede lav i Politihunddom I, det har sine beste grunne for seg at mindre vide bestemmelser ikke omfatter politihund.
Sitat av Provo Vis innlegg
Høres ut som typisk bullshit..
Vis hele sitatet...
Tja, nå var det morra mi som jobber på sykehuset og fikk denne typen inn som fortalte meg om det da
Sitat av Delusional Vis innlegg
Jeg sier ikke at det ikke er aktuelt å tolke andre bestemmelser utvidende også, men 127 er en meget vidtfavnende bestemmelse, med en terskel lavere enn legemsfornærmelse. En utvidende tolkning var på sin plass i denne saken for å oppfylle formålet i bestemmelsen.

Sterke rettssikkerhetshensyn gjør seg gjeldende mot en slik utvidende tolkning på områder med høyere strafferamme, og som har annet innhold. Forutberegneligheten er allerede lav i Politihunddom I, det har sine beste grunne for seg at mindre vide bestemmelser ikke omfatter politihund.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt usikker på hva du vil frem til.. At for saker med alvorlig legemsbeskadigelse eller drap av tjenestehund, så vil alvorligheten anses som forskjellig fra identisk skade av tjenestemann? Det kan i så fall godt være, men jeg finner ingen rettsavgjørelser som tyder på dette, og politiet selv sier i hvert fall at "det er like alvorlig å knivstikke en tjenestehund som en tjenestemann".

Sitat av Duun Vis innlegg
Tja, nå var det morra mi som jobber på sykehuset og fikk denne typen inn som fortalte meg om det da
Vis hele sitatet...
Det blir ikke mer troverdig av den grunn. Gitt en schäfers smidighet, hurtighet, styrke og kjevetrykk, samt at det er minst tre gjenfortellinger av historien hvor alle kan ha misforstått, overdrevet eller løyet, vil jeg si det er en overhengende fare for at historien ikke stemmer.