Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 493
Heisann.

Jeg bor på en hybel og deler internett med 7 andre personer, til tider blir derfor denne linjen noe i det treigeste laget for så mange personer. Jeg vil derfor dele opp nedlastningsmulighetene for alle på nettet slik at vi får like stor del av hastigheten alle mann.
Er det noen enkel måte å gjøre dette på?

Takk.
Du kan gjøre det på hver enkelt maskin med netlimiter.. eller så kan du sette en server imellom utlinja og nettverket som kjører limiting..

en linux variant for server: http://monkey.org/~marius/pages/?page=trickle
Har tatt en liten titt på routern her nå, og jeg kan se at den støtter QOS og lest litt om det. Skal det ikke da være mulig å begrense nedlastningene til alle her da?
Google ga meg i grunn få svar om hvordan jeg skulle sette opp QOS.
Tror jeg vil gjøre biffen. Basert på FreeBSD, kjørte selv FreeBSD i kollektivet og lagde ulike køer for ulike IP adresse, slik at hver maskin fikk garantert X/4 (vi var 4 personer) av utlinjen (innlinjen er det lite å gjøre med, det som kommer inn, er kommet inn ), men kunne bruke X hvis det faktisk var ledig.

Kan evt. sende deg pf.conf filen min hvis du ønsker det. Du må ha to NIC i serveren.