Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4180
Min situasjon:
Har ruter koblet til i stua, men mine to stasjonære pcer står i naborommet. Disse kan ikke kobles til trådløst nettverk. Det finnes et hull i veggen for ledning, men er for lite for nettverkskabelen.

Problem:
Jeg vil ha internett på pcen (naturligvis) helst uten å forstørre hullet i veggen, eller å legge en kabel rundt.

Finnes det noe som kan motta trådløst internett og sende signalet videre til pcene via kabel?
Eller noen som har en annen løsning?
Sist jeg gjorde dette kjøpte jeg en router som støttet Tomato (custom firmware), og satte den opp i 'Wireless Client' mode. Dette fungerte strålende.

Det kan muligens gjøres med DD-WRT også, men jeg har ikke prøvd det.
Det du leter etter er en trådløs nettverksbro (også kalt nettbro).
Asus rutere støtter dette out of the box vet jeg, her er en test av DinSide på dette.
Evt er hullet stort nok til en kabel uten pligger på enden kan du lage en selv. Veldig enkelt å gjøre.
Har du vurdert powerline?

https://www.komplett.no/product/9039...500-powerline#

Jeg har også ruter på stuen og bruker powerline for å få internett på to stasjonære PCer som står i et annet rom. Stabilt og bra hastighet oss meg iallefall.
Wifi Extender med ethernet uttak?
Spørsmål: Hvorfor kan ikke disse kobles til trådløst nettverk? Mener du slik som de er nå, eller har du bare ikke tenkt på at det finnes trådløse nettverkskort?

Det enkleste må jo være å kjøpe til et trådløst nettverkskort. Enten PCI eller USB.
Trådstarter
3 0
Takk for mange gode forslag alle sammen
Problem løst.

@KarlsenK jeg mente at de ikke kan kobles opp til trådløst nett sånn de står nå. Jeg vet ikke selv hva som er den beste løsningen, eller hva som finnes av løsninger der ute.
Du sier ikke hvordan du løste det, men jeg kan jo fortelle at jeg bruker denne setupen. Det finnes mange andre alternativer, bl.a så finner du switcher med færre porter:

*Routermodem fra Telenor ---> ASUS RP-AC56 Range Extender ---> TP-LINK 8-port Gigabit Switch ---> Datamaskiner

Routermodemet ditt fra ISP burde ha en 'WPS'-knapp. Dette har også "rekkeviddeutvideren" til ASUS. Trykk på begge knappene innenfor et minutt så vil de enkelt og greit koble seg opp mot hverandre. Man trenger derfor i utgangspunktet ikke å konfiguere noe selv. Før jeg endte på ASUS, så testet jeg to repeatere fra Netgear og én fra D-link uten at jeg fant rekkevidden god nok.
Ikke gjør det vanskeligere enn nødvendig. Kjøp trådløst nettverkskort. Ferdig arbeid.

Om du har BEHOV for kablet nett så må du trekke kabel. Du får helt sikkert kabel uten plugg gjennom hullet. Du får kjøpt plugger og krympetang på clas for en billig penge.
Trådstarter
3 0
Sitat av caperno Vis innlegg
Du sier ikke hvordan du løste det
Vis hele sitatet...
Ut i fra de forslagene jeg har fått her, ser det ut til at det å kjøpe trådløst nettverkskort er den enkleste løsningen, og relativt billig?


Sitat av caperno Vis innlegg
*Routermodem fra Telenor ---> ASUS RP-AC56 Range Extender ---> TP-LINK 8-port Gigabit Switch ---> Datamaskiner
Vis hele sitatet...
Ellers har jeg tenkt på å kjøpe "Range extender", men var usikker på om det fungerte å ha nettverkskabel fra extender til PC. Går ut i fra at dette også er en god løsning om PCene i fremtiden har større avstand fra ruter?
Sitat av arco3 Vis innlegg
Har du vurdert powerline?

https://www.komplett.no/product/9039...500-powerline#

Jeg har også ruter på stuen og bruker powerline for å få internett på to stasjonære PCer som står i et annet rom. Stabilt og bra hastighet oss meg iallefall.
Vis hele sitatet...
Mange som ikke vurderer dette. Men det er en veldig bra løsning så lenge en har ett relativt nytt strømanlegg.
Sitat av Soka Vis innlegg
Ut i fra de forslagene jeg har fått her, ser det ut til at det å kjøpe trådløst nettverkskort er den enkleste løsningen, og relativt billig?



Ellers har jeg tenkt på å kjøpe "Range extender", men var usikker på om det fungerte å ha nettverkskabel fra extender til PC. Går ut i fra at dette også er en god løsning om PCene i fremtiden har større avstand fra ruter?
Vis hele sitatet...
Mange extendere har uttak til nettverkskabel slik at du kan koble kabel fra den og rett i pc'cen.
Du vil miste noe av hastigheten ettersom extendere nesten halverer signalet men det funker.
Har selv 2 extendere for å få internett levert til rommet på andre siden av huset og det funker ganske greit.
TS, gå inn på linken jeg posta, trenger ikke gjøre det vanskeligere en det er :P