Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2999
Hei freaks!

Jeg har fundert på en ting i det siste. Det er jo allmenn kjent at diskriminering på bakgrunn av hudfarge, religion etc. På utesteder/restauranter eller ved bedrifter generelt ikke er akseptert - men likevel er det lov å nekte inngang på bakgrunn av hvilke klær man har på seg.

Er det hjemmel i lov for dette? Kan vektere/eier nekte inngang til lokale på grunn av klesvalg?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, men det er ikkje lovheimel for å forby det.

Det er positivt forbode å diskriminere på kjønn, etnisitet, religion m.m.

Klesdrakt, alder, fottøy også viare er det lovleg å diskriminere etter. Så ja - dei har lov til å nekte deg tilgang om du ikkje har på deg kler som er innafor.
Sist endret av Snillorg; 5. februar 2017 kl. 23:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Og godt er det!
Det er ikke like fett å sitte på restaurant med Tinderdaten, når det dukker opp en tjukk hårete mann i speedo og forlanger servering på et bord ved siden av dere.
Men er det egentlig lov å diskriminere på alder? Jeg får stadig vekk beskjed om at jeg er for full, når dem egentlig mener jeg er for gammel for utestedet sitt. Og kan vektere si at jeg er full når dem ikke har alkotester? Jeg vet jo selv om jeg er edru. (Og er jeg så full, er det vel bare så alt for tydelig).

Og mht kjønn: På "So" fikk jeg tydelig beskjed om at jeg ikke kom inn fordi jeg var mann (det er jo en lesbe-bar, så egentlig uinteressant sted da).
Er ikke dette eiers rett? Jeg kan vel fritt bestemme hvem som skal inn i kåken min, så lenge jeg ikke diskriminerer noen?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Men er det egentlig lov å diskriminere på alder? Jeg får stadig vekk beskjed om at jeg er for full, når dem egentlig mener jeg er for gammel for utestedet sitt. Og kan vektere si at jeg er full når dem ikke har alkotester? Jeg vet jo selv om jeg er edru. (Og er jeg så full, er det vel bare så alt for tydelig).

Og mht kjønn: På "So" fikk jeg tydelig beskjed om at jeg ikke kom inn fordi jeg var mann (det er jo en lesbe-bar, så egentlig uinteressant sted da).
Vis hele sitatet...
Man dømmer etter tegn og symptomper på rus, såklart ikke etter promille. Et utested kan fint sette en øvre aldersgrense om dem vil, men den må såklart gjelde for alle.
jf. diskrimineringsloven § 4

Et utested er et privat sted, men delvis åpent for offentligheten. Det vil si at vekter (som har eiersrett) kan nekte deg adgang dersom du kommer i joggebukse eller hva enn som ikke står i stil med hva utestedet ønsker å fremme. De kan ikke nekte deg adgang på følgende "etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion eller livssyn"

Om du er full eller ikke er det vekterne eller bartender som avgjør og de kan nekte deg servering/adgang. Det samme kan de gjøre med aldersgrenser. Jobbet som dørvakt på et 18 års sted, der hadde ingen over 30 adgang. Hva vil personer på 30 + på et utested for unger?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg får stadig vekk beskjed om at jeg er for full, når dem egentlig mener jeg er for gammel for utestedet sitt. Og kan vektere si at jeg er full når dem ikke har alkotester? Jeg vet jo selv om jeg er edru. (Og er jeg så full, er det vel bare så alt for tydelig).
Vis hele sitatet...
Har selv fått beskjed om at jeg var for full til å bestille i baren (helt edru, akkurat kommet frem og skulle ha første øllen)
Sykt kjipt når man får den.
Annen gang fikk jeg også beskjed om at jeg ikke fikk bestille fordi ''kompisen'' min var for full (bartenderen bare pekte på en random person jeg ikke kjenner engang)
Kort oppsummert, så handler dette først og fremst om trynefaktor. I tillegg ønsker mange utsteder en god fordeling mellom kjønnene. Og de prioriterer selvfølgelig de som er skikkelige ut.

Erfaringsmessig kommer man langt med å se bra ut, være i godt humør, og være på lag med vaktene. Da kommer man inn hvor man vil, med mindre man er 18 år og forventer å komme inn på 26-årssted.
Hva det handler om, er svært avhengig av utested og vekterne på jobb / selskapet de jobber for.

Noen steder er det ene og alene kun nivået på beruselse det handler om og andre plasser er det kleskode.

Uansett så er det opp til eier av stedet hvem som slipper inn og hvem som ikke gjør det, så lenge ingen blir diskriminert.

Min egen erfaring er at det ofte ikke har noe med trynefaktor å gjøre, men rett og slett hvordan man oppfører seg, hvordan man framstår og hvilket toneleie man er i. Er man sur/grinete/distrahert eller generelt noe annet enn glad/lykkelig/hyggelig, så vil man oftere bli nektet adgang når man er beruset.

Smil og vær glad, svar sikkelig på spørsmålene vekteren evt stiller og _IKKE_ lyg om hvor mye du har drukket. Så kommer du inn i 90% av tilfellene der du er på kanten til å være for beruset.
Kom i en situasjon i helgen faktisk hvor dørvakten reagerte på at jeg hadde joggebukse, men var selvfølgelig innenfor da jeg hadde en "swaggy" klesstil noe lignende asap rocky. Men en kompis av meg som gikk i en litt mer slækk joggebukse ble nekta adgang. Så det kommer nok i de fleste tilfellene an på hvordan stilen din ser ut. Senere på et annet utested sto jeg å pratet helt rolig og hadde en eller annen samtale med dørvakten(var tydelig beruset), og hadde ingen problemer med å komme inn og helt ut av det blå kommer eieren bort til meg og sier jeg er for beruset for å gå inn igjen. Er for så vidt enig med eieren nå i ettertid, men han vakten mente tydeligvis at det ikke var noe problem å slippe meg inn og hadde gjort om det ikke var for eieren.