Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 1945
Hei!

Trenger noen innspill fra noen som har vært borte i lignende eller som har kunnskap om svakstrøm og forstyrrelser.

Jeg har tidligere laget en scenekontroller med ferdige touchmoduler på baksiden av sort semi-transparent plexiglass, men nå skal jeg i gang med v2.

Planen er at jeg skal lage totalt 4 touchknapper med en OLED skjerm i midten som jeg kan sette egendefinerte ikoner på.
Jeg bruker en arduino med capsense biblioteket for touch og en ESP til å kontrollere OLED skjermene.
Jeg har testet med forskjellige motstander (fra 17M til 1M) for å prøve å begrense følsomheten til touch-en.
Arduinoen er for øyeblikket koblet til jord via usb tilkobling på pc-en.

Det er litt vanskelig å forklare men om du ser oppsettet forfra vil lagene se slik ut:
Plexiglass - kobbertråd (fra en dupont kabel) - dobbeltsidig teip - alu folie - og OLED i midten.

Jeg har lagt kobbertråd som en firkant på baksiden av plexiglasset, så har jeg puttet dobbeltsidig teip over kobbertråden som gjør at kobbertråden legger seg helt inntil plexiglasset og som lar meg legge aluminiumfolie som en firkant over kobbertråden som skal fungere som jording/skjerming.

Dette virker helt fint uten OLED, men med en gang jeg setter OLED skjermern i midten av firkanten og skrur den på blir det for mye forstyrrelse slik at touch-en ikke lenger er stabil nok for vanlig bruk.

Og da dukker det opp mange mulige løsninger og problemer.

Bør jeg bruke en spesiell dobbeltsidig teip som isolerer godt?
Har jeg utformet og plassert jordingen/skjermingen riktig?
Blir det riktig å forme jordingen som en firkant over kobbertråden, eller bør den ligge over hele OLED skjermen?
Er aluminiumfolie nok eller behøver jeg en tynn metallplate som jording?
Er kobbertråden feil dimensjon? Eller må jeg bruke noe som gir meg større flate for å fange opp touch?

Om oppsettet er forvirrende så kan jeg ordne bedre bilder om det er ønskelig.

På bildene jeg har lagt ved har jeg ikke satt på alu-folien enda, men den ligger over den hvite teipen som er rundt OLED skjermen og over kobbertråden.
Den er koblet til GND på arduinoen.

Sett forfra (plexi -> Kobbertråd -> dobl.sidig teip -> Alufolie)

Fra baksiden (OLED i midten, alu. folie over den hvite teipen -> kobbertråd -> plexi)