Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 11723
Er det noen som klarer å tolke dette?

Beroligende og smertestillende midler, samt en rekke andre medisiner, påvirker hjernen på ulike måter som gir økt risiko for trafikkulykker. Dette er bakgrunnen for at Stortinget i 2012 innførte "promillegrenser" også for flere legemidler. Fra 1. februar 2016 er det fastsatt grenser for 28 stoffer. I tabellen under får du en veiledende oversikt over hvor mange timer det tar fra du har tatt en tablett til du kan kjøre bil.
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2016-01-12-19

Skal en vente i oppmot 50 timer fra en har tatt innsovningspille?

http://s13.postimg.org/t7ddtewtj/Piller.png
Sist endret av mentalmelt; 3. februar 2016 kl. 19:24. Grunn: fikset bildet
Ikke godt og vite, vet ikke om det vurderes individuelt. Legen gir deg dispensasjon eller noe?
Blir dog ikke overrasket viss 0-tolleransemisjonerene synes det er bedre folk kjører rundt med diagnoser som går ut over konsentrasjon osv enn at dem tar noe som kan minnes om eller brukes til rusmiddel...
Sist endret av sneipen; 1. februar 2016 kl. 22:44.
Uten Filter
Trådstarter
http://s13.postimg.org/t7ddtewtj/Piller.png

Ser ut som feks ADHD medisin også er på lista, merkelig...
Sist endret av frtoretang; 1. februar 2016 kl. 22:45.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
http://s13.postimg.org/t7ddtewtj/Piller.png

Ser ut som feks ADHD medisin også er på lista, merkelig...
Vis hele sitatet...
Enig. Ville også sagt at det er langt mindre forsvarlig å la noen kjøre bil rett etter visse av disse stoffene har gått ut av kroppen. Ta MDMA, 12 timer etter inntak, eller amfetamin på nedtur, eller en med adhd som er på nedtur av medisinene sine... Uansett, tar jeg 20mg metylfenidat er jeg jo på peaken etter 2 timer, så det gir fint lite mening at ''nå er du tilbake til normalen igjen''. Også den med lsd. 10 timer etter 100mcg, og 13 timer etter 200 mcg. Hva driver de med? Vil gjerne se hvilke vitenskapelige metoder de brukte for å kalkulere risikofaren ved bruk av disse medikamentene bort til risikofarene til alkohol ved 0,2 i promille. Og hvordan tar de deg uansett? Hvis jeg sier jeg tok medisnen maaange timer siden men har vel bare treig metabolisering vil jeg kommer rundt lovverket? De må jo nesten bare stole på at du forteller sannheten om når du tok medisinen din. Hva ellers skal de gjøre? Det er så mange faktorer som spiller inn.
Sist endret av Relevant; 2. februar 2016 kl. 01:11.
Så bruk ketamin eller heroin folkens, helst intravenøst..mindre sjanse til å miste lappen..
Hvorfor står ikke psilocybin der tro?
Ikke at jeg vet hva «Fenazepam» er for noe, men opptil 520 timer, altså ~21 dager? Man kan værtfall konkludere med at dem som går på slike medisiner aldri for kjørt bil, lovlig værtfall.
Sist endret av 0xFF; 2. februar 2016 kl. 01:39.
Det følger av både veitrafikklovens § 22 og denne forskriften at bruk i henhold til forskrivning fra lege eller tannlege unntas. Uansett vil tilstandskravet i § 21 gjelde, er du ikke skikket til å kjøre bil skal du ikke kjøre bil. For øvrig bør en gjerne ta en kikk på rapporten fra referansegruppen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Hvorfor står ikke psilocybin der tro?
Vis hele sitatet...
Psilocybin er ikke et legemiddel i Norge eller EU. Det gjøres forskning på det men er ikke klassifisert som hverken smertestillende eller beroligende av Norske myndigheter.

Edit, forøvrig så sier DinSide artikkelen dette:
Reseptmedisiner gir individuell vurdering
Dersom du bruker medisiner med noen av disse virkestoffene og denne medisinen er foreskrevet av lege, vil det gjøres en individuell sakkyndig vurdering før eventuell straff fastsettes.

Bakgrunnen for dette er at en som jevnlig bruker samme dose av et bestemt legemiddel, vil etter en tid utvikle toleranse. Da er ulykkesrisikoen mindre enn hvis et legemiddel brukes bare sporadisk.

Det gjøres også individuelle vurderinger dersom sjåføren har vært påvirket av stoff som ikke står på listen.
Vis hele sitatet...
Så ja, det vil gjøres individuelle vurderinger om man har toleranse (bruker samme dose regelmessig over tid).
Sist endret av Dodecha; 2. februar 2016 kl. 10:06.
Kan dette være krampetrekninger fra en døende politikk? Kan virke som Bent Høie og gjengen sitter med fingrene i ørene og skriker for å holde virkeligheten unna, mens de febrilsk prøver å gjøre livet til folk så surt og vanskelig som overhodet mulig.
Gjelder dette kun ulovlig bruk? Jeg bruker Ritalin, altså metylfenidat, på grunn av ADHD.
Jeg tar 60mg depotkapsler. De varer i ca 12 timer. Kan ikke jeg kjøre til og fra jobb da?
Sitat av Jandre Vis innlegg
Gjelder dette kun ulovlig bruk? Jeg bruker Ritalin, altså metylfenidat, på grunn av ADHD.
Jeg tar 60mg depotkapsler. De varer i ca 12 timer. Kan ikke jeg kjøre til og fra jobb da?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke ta en snakk med legen/psykiateren din om dette? Tror han eller henne kan gi bedre svar.
Det fremgår klart av artikkelen - som også sitert ovenfor - at grensene ikke gjelder for de som får medikament på resept. Ulovlig opparbeidet toleranse anerkjennes imidlertid ikke.

Blandingsrus må vurderes av sakkyndig.

Hva du sier om når du inntok rusmiddelet har ikke betydning, det tas blodprøve som viser antall mikromol i blodet på prøvetidspunktet.

De faste grensene er i realiteten kun praktisk for å slippe å innhente sakkyndigrapport hver gang noen tas for ruspåvirket kjøring.
Om ikke psilocybin er et legemiddel, hvorfor står LSD på listen da? LSD er vel like lite et legemiddel i Norge som Psilocybin er. Vet at en lege i Sveits bruker LSD i behandling, men i Norge tar det nok mange år før disse stoffene blir annerkjent for de fantastiske legende egenskapene de kan ha under rette omstendigheter i behandling.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av shining96 Vis innlegg
Om ikke psilocybin er et legemiddel, hvorfor står LSD på listen da? LSD er vel like lite et legemiddel i Norge som Psilocybin er. Vet at en lege i Sveits bruker LSD i behandling, men i Norge tar det nok mange år før disse stoffene blir annerkjent for de fantastiske legende egenskapene de kan ha under rette omstendigheter i behandling.
Vis hele sitatet...
Veldig godt spørsmål.

Jeg må ærlig innrømme at jeg gløttet fort over listen og siden overskriften var "Beroligende og smertestillende midler samt en rekke andre medisiner" gjorde jeg en antakelse som var gal.

Det er merkelig at LSD nevnes men ikke psilocybin, det andre jeg stusser på er dosen som er nevnt, 0,1mg er 1000μg, som er en temmelig heroisk dosering, som en anekdotisk digresjon kan vi se hva noen som prøver å beskrive en slik dose sier:

1000 mics- Most people will never go this high. Only shamans and those who really seek will go this high. If you had a "two hits and you are floored" type of lsd, or 100 mics and up hits, this is where a ten strip would put you. You basically cant see anything but visuals, your mind as a whole is infinately connected with its self and your external environment. Amazing things happen on this dose no matter what if you use LSD as an entheogen. It would scare most people shitless because they were not ready for that dose. Some people will think they are dying. Many would end up dialing 911 if they were alone and could read the numbers on the phone.
Vis hele sitatet...
Vi kan anta at dette reflekterer manglende kunnskap om hallusinogener, kanskje det er en feil som har sneket seg inn, jeg vurderer å skrive en mail i morgen til myndighetene og be om en forklaring på det punktet,
Jeg bruker Pinex Forte, som inneholder 30mg kodein, tar 2 stk hver 4 time når jeg trenger det.

Hvordan blir det med kjøring? jeg vet jeg ikke kan kjøre rett etterpå ens..
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Veldig godt spørsmål.

Jeg må ærlig innrømme at jeg gløttet fort over listen og siden overskriften var "Beroligende og smertestillende midler samt en rekke andre medisiner" gjorde jeg en antakelse som var gal.

Det er merkelig at LSD nevnes men ikke psilocybin, det andre jeg stusser på er dosen som er nevnt, 0,1mg er 1000μg, som er en temmelig heroisk dosering, som en anekdotisk digresjon kan vi se hva noen som prøver å beskrive en slik dose sier:



Vi kan anta at dette reflekterer manglende kunnskap om hallusinogener, kanskje det er en feil som har sneket seg inn, jeg vurderer å skrive en mail i morgen til myndighetene og be om en forklaring på det punktet,
Vis hele sitatet...

Heldigvis(?) så er 1000μg det samme som 1 milligram, ikke 0,1mg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Hater Vis innlegg
Heldigvis(?) så er 1000μg det samme som 1 milligram, ikke 0,1mg.
Vis hele sitatet...
Tror jeg skal holde meg unna alt som heter tall denne uken, jeg flyter litt på en sky av overtrøtthet med 12-timersskift hver dag.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det noen som vet hvordan disse nye testene til UP fungerer?
Slår den f.eks ut på hver enkelt type benzo? Og sjekker de opp om du har resept på stedet eller blir du tatt med for blodprøve uansett?

Bruker stilnoct på resept, men nå er jeg faktisk i tvil om jeg tør å spørre legen om mer.

http://www.nrk.no/nordland/ups-nye-s...ere-1.12613798

Ser ut som det er hovedkategorier ja.
Men du blir jo tatt med for blodprøve uansett tydeligvis.
Sist endret av ID-Brikke; 14. februar 2016 kl. 08:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er vel som med alkometer, at du blir tatt inn til blodprøve itillegg.

Denne er relevant for diskusjonen: http://www.sixsafetysystems.com/site...tds-130413.pdf

Litt om hvor lenge de forsjellige stoffene kan spores i spytt og ved hvilke mengder de detekteres på, ifølge produsenten.
Nå vil jeg anta at om du har resept på en gitt mengde så vil de også vurdere denne opp mot de nivåer de finner i prøvene. Så om du har nivåer som overstiger resept og foreskrevede mengder blir du vel tatt.
Sist endret av Don P; 14. februar 2016 kl. 09:09.
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Kan dette være krampetrekninger fra en døende politikk? Kan virke som Bent Høie og gjengen sitter med fingrene i ørene og skriker for å holde virkeligheten unna, mens de febrilsk prøver å gjøre livet til folk så surt og vanskelig som overhodet mulig.
Vis hele sitatet...
Alvorlig talt. Selv om du er for en liberal narkotikapolitikk, som er et helt legitimt standpunkt, tror jeg det er relativt åpenbart for alle at vi ikke ønsker å ha mennesker som er "beruset" på lovlige eller ulovlige rusmidler som affekterer reaksjonsevne etc. kjørende rundt. Skadepotensialet ved trafikkulykker er såpass stort, og potensielle konsekvenser for andre er enorme.

Til alle andre i denne tråden: Dersom du får foreskrevet et medikament av legen og lurer på hvordan det er med kjøreevne når du bruker det, snakk med legen, ikke tilfeldige folk på et forum
Hei på dere, var hos legen i dag og tror at jeg kan bidra litt i denne tråden.
Jeg står fast på 25mg Sobril og 7,5 mg Imovane, tar de hver dag. Legen sa at etter de nye reglene måtte jeg søke om å beholde førerretten for bil. Står du på to eller flere medikamenter som kan påvirke kjøreegenskapene dine må dosen halveres, ifølge min lege og en tabell han fant på nettet. Han sa at de hadde fått nye regler, men ingen opplæring i å bruke dem. Når, for jeg regner med at jeg får fortsette å kjøre bil, vil papiret fungere som bevis på at medikamentspor i spytt eller blod vil komme fra lovlige medisiner. Det hjelper ikke å si at du har resept, du må ordne dette papiret, unntak fra reglene, dersom du bruker lovlige medisiner fast. Det er max doser for de ulike medikamenteneog den er ikke nødvendigvis den samme som høyeste dose av legemiddelet.
Klem fra Betty
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Bumper opp denne tråden litt, Det kommer nye regler fra 1.oktober nå. Jeg fikk beskjed av legen tidligere i år at jeg ikke fikk kjøre bil på pinex forte etter 1.okt, så da byttet jeg til norspanplaster. Dette måtte jeg nå slutte med pga det klør og får stygge sår. Langtidsvirkende opiat var lov å kjøre bil på, men ikke kortidsvirkende. For meg så ikke klarer å fungere uten smertestillende i hverdagen, var da valget å begynne på sterkere tabl (noe som jeg selv syns er helt idiotisk). som er langtidsvirkende, trodde jeg helt til jeg var til legen idag. Nå har de snudd, bruker man pf fast får man kjøre bil, men sånn jeg forsto det var det et krav om man bruker 3 eller flere i døgnet som man tar til faste tider fordelt utover dagen.
http://nhi.no/livsstil/helsetjeneste...28.html?page=3
Her står det litt info, artikkelen er oppdatert 21.09.16

Hvilke nye regler det er på benzo og sovetabletter vet jeg ikke, men for dem så ikke har sjekket dette med sin lege kan det være lurt.