Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 750
jeg skulle skifte CMOS batteriet i den gamle pcen til min far, så etter jeg hadde gjort det og startet maskinen igjen fikk jeg denne meldingen opp


No boot device available

jeg er ikke så veldig datakyndig, så må si jeg freaker litt ut siden han har masse viktige filer inne på denne pcen, så jeg vil helst ikke miste dem


Kan det være en løs ledning inne i pcen etter jeg åpnet den, som gir denne feilmeldingen?

-Swii
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Det kan være at boot-rekkefølgen ikke har HDD i seg. Sjekk det
Trådstarter
Som sagt jeg er meget ubrukelig på dette ommerådet, hvordan vet jeg hvilken rekkefølge som er riktig ?
Du kan gå inn i BIOS under oppstart ved å trykke på dell knappen helt til du kommer i BIOS. Her kan du se under noe som kanskje heter Boot i den BIOS'en der. Der kan du se rekkefølge på boot device under oppstart. Du vil ha harddisken din først. Det står "navnet på harddisken" etterfulgt av hdd eller noe lignende.

Du kan også prøve å velge boot device selv under oppstart. Veit ikke hvilket hovedkort du har, men regner med det er F8 eller F12 du skal trykke på under oppstart for å få opp boot meny.

Prøv dette og se hva du får til.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Det sjekker du i BIOS, mer er vanskelig å forklare da det er så mange forskjellige utsener og oppsett
Trådstarter
Tok et bilde, det ble litt uklart, men er det her jeg skal fikse noe? Var det eneste stedet det stod boot

http://bildr.no/thumb/1347182.jpeg
Sitat av Swii Vis innlegg
Tok et bilde, det ble litt uklart, men er det her jeg skal fikse noe? Var det eneste stedet det stod boot

http://bildr.no/thumb/1347182.jpeg
Vis hele sitatet...
Sjekk om du har vært borti strømkablene/datakablene som går til harddisken(e).

Om du ser på bildet ditt, står det Not Present, mao. BIOS finner heller ingen harddisker.
Ja det er der du skal endre.
Nr 1 er den som den skal søke igjennom først etter OS, også 2 osv som man da skjønner.

Nr1: Der skal harddisken din stå, der du har OS.
Nr2: Her velger du selv, men jeg har alltid CDrom'en min der.

Sjekke om du ser harddisken din på lista og sett den som nr 1.
Som jeg ser så står ikke harddisken din der. Sjekke da om du har kommet borti sata kabelen eller strømkabelen til harddisken.
Sist endret av Nikon01; 20. desember 2012 kl. 13:27.