Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1566
Hallo!

Jeg kjøpte nylig et hovedkort ASUS P5GT41T-MLX3 fra Pixmania.com.. Jeg sendte det tilbake fordi det var defekt.

Jeg fikk et nytt og dette funket. Jeg måtte nok installere windows på nytt, så derfor satt jeg inn windows 8 på en minnepenn og bootet fra den. Installasjonen kom opp og når jeg skulle velge harddisk så kunne jeg se harddisken; men jeg kunne ikke lage partisjon. Jeg fikk en feilmeldingen; 0x8007045d

Deretter valgte jeg å sette inn Windows XP inn på minnepennen og deretter prøve med den. Windows XP fant ikke harddisken min når jeg skulle velge partisjon. Det står Unpartitioned space 0 mb, og denne kan da ikke creates eller deletes. Men, minnepennen kom opp på listen.

Det er en SATA harddisk og 750 gb lagringsplass. Alle kablene er satt i riktig, dette har jeg dobbeltsjekket flere ganger.

Jeg har sittet og letet på BIOS i flere timer og jeg finner ikke noe der jeg kan gjøre om BIOS til IDE/AHCI.

Er det noen som kan løsningen på dette?

Takker!
Har du prøvd forskjellige SATA porter på hovedkortet og forskjellige kabler? Får harddisken strøm?
Integrert
kaan921's Avatar
Trådstarter
Jeg har prøvd forskjellige SATA porter på hovedkortet, ja. Jeg har prøvd helt nye kabler og harddisken får strøm siden den blir varm.
Du finner harddisken i BIOS?
Integrert
kaan921's Avatar
Trådstarter
Japp Det gjør jeg, men uheldigvis gjør ikke Windows det.
Har du aktivert noen form for RAID-funksjon? Viss ja, klarer ikke windows og finne harddisken siden installasjonsprogrammet har ganske laber støtte for raid uten ekstra drivere.
Integrert
kaan921's Avatar
Trådstarter
Nei, har ikke installert eller aktivert noe RAID-ting vet ikke hva det er engang ;P
Skjedde det samme med meg slå litt i PC'n din så går det over . Fikk et "klikke anfall" en gang på pc-en !
Integrert
kaan921's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ganglife Vis innlegg
Skjedde det samme med meg slå litt i PC'n din så går det over . Fikk et "klikke anfall" en gang på pc-en !
Vis hele sitatet...
not sure if real or just trolling
Sitat av kaan921 Vis innlegg
not sure if real or just trolling
Vis hele sitatet...
samme skjedde med meg engang, det var en laptop. den virker ikke lenger
Integrert
kaan921's Avatar
Trådstarter
Sitat av Seaturtle5 Vis innlegg
samme skjedde med meg engang, det var en laptop. den virker ikke lenger
Vis hele sitatet...
haha!!

kan punge ut med litt penger til den som hjelper meg ut
Finner du den i diskbehandlig? Altså, på en annen maskin
Sist endret av Julenisse97; 16. desember 2012 kl. 21:58.
Integrert
kaan921's Avatar
Trådstarter
Den er på diskpart, men jeg får ikke laget partisjon.. får ikke gjort noe som helst.. bare se den på lista..
Da ville jeg ha sendt inn klage til stedet du kjøpte den/produsent..
Integrert
kaan921's Avatar
Trådstarter
hard disken er jo 1,5 år gammel og den funket på det gamle hovedkortet mitt?
får du noen feilkode når du prøver å lage partisjon i diskpart?

Generelt får jeg alltid fikset harddiskproblemer i diskpart, så hvis det ikke går der en gang kan det dessverre se grått ut :/

får du selecta den i diskpart når du ser den i lista?

edit: Da mener jeg den kommandobaserte diskpart.exe. Bruk kommandoen list disk for å se diskene dine, ser du disken bruker du "select disc", etterfulgt av nummeret til harddisken. Hvis dette virker prøver du å lage en partition med f.eks. "Create partition primary".

Hvis du allerede har prøvd dette har jeg lite å komme med
Sist endret av Membranplan; 16. desember 2012 kl. 22:45.
Fyr opp linux på minnepenn og formater den. Klarer du det så må det være noe galt med installasjons disken. Har opplevd det før.
Du fikk error kode "0x8007045d" det jeg gjorde når jeg fikk den var å bytte sata kontakt å kabel.
Integrert
kaan921's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg får selecta den på diskpart.

Husker ikke feilmeldingen jeg fikk på partisjonlaging i diskpart, men fikk ikke kode; bare en melding som sa at jeg skulle slå av maskinen av og på, ikke noe mer.
Integrert
kaan921's Avatar
Trådstarter
Er på Ubuntu live USB nå og er på GPARTED. Får feilmeldingen "input/output error during read on /dev/sda" og "Unallocated space" på Gparted..
What to do? ny disk?

(skrev forrige innlegg på feil tråd, tilgi meg )
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Søkte litt og fant dette:
The error message says there was an i/o device error.
Vis hele sitatet...
Prøv dette
Run Checkdsk

Error 0x8007045D can be fixed by running checkdsk scan. This scan helps you find the internal corruption in Windows. To run the checkdsk follow steps below:

1. Click Start
2. In search box type CMD and press Enter
3. Enter the following command in the command prompt Chkdsk /R X
NOTE: In the command X is used for drive letter
4. Press Enter
5. Hit Y to run a disk check when you restart your PC
6. Close all programs
7. Reboot your computer
8. Repeat the steps 1-5 to run the disk check for all drives
9. On completion of disk check for all drives re-run the backup process
Vis hele sitatet...
Integrert
kaan921's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zendium Vis innlegg
Søkte litt og fant dette:


Prøv dette
Vis hele sitatet...
På ubuntu? Har ikke noe os installert
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av kaan921 Vis innlegg
På ubuntu? Har ikke noe os installert
Vis hele sitatet...
Jeg mente at du skulle putte disken i en annen maskin og i dette tilfellet en windows maskin.
En ny disk har ikke noe filsystem i det heletatt, derfor vil all plassen fremstå som unallocated space. Det skal da bare være og opprette en (eller flere) partisjon(er) og formatere disse i et passende format. Du kan f.eks formatere hele greia som FAT32 (Linux har litt problemer med NTFS). Når du starter Windowsinstallasjonen, bør windows se at hele harddisken er formatert som FAT32, og du kan da slette denne og oprette en NTFS i stedet.

Uansett, så bør windows finne harddisken uansett om den er formatert eller ikke, og foreslå og formatere hele disken som NTFS. Dette gjelder nye og uformaterte disker også.

EDIT: Vil forsten tippe at siden du bruker en live-USB så er /dev/sda1 USB-pinnen. Denne vil du trolig få I/O-error på siden linux vil ikke tillate og partisjonere mediet som den kjører i fra, med mindre du tvinger den til det