Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1183
Jeg er 21 år, og har studert et år på NTNU.
Jeg kom inn på 2'valget mitt i år, og er igrunn ikke så fornøyd med det.
Jeg leter derfor etter andre alternativer og bruke dette året på.
Selvsagt kan man kjøre den gamle linja, og jobbe et år i Norge, men jeg føler meg klar for noe annet.
Jeg vil oppleve noe annet enn Norge. Og kunne godt tenke meg et år i USA.
Jeg stiller ikke så altfor store krav, og er verken kresen eller lite glad i å arbeide.
Så det jeg ønsker å få ut av denne posten, er å høre hvor jeg burde dra, og hva jeg burde gjøre..
Jeg vil høre fra folk med erfaringer, som kanskje har jobbet eller bodd et år i utlandet.
Jeg har verken erfaringer eller gjort det selv, men synes det høres ut som en veldig god ide.
Kan forestile meg at du er mye mer klar for et år til etter et år i utlandet.

Jeg har snakket med venner som har gjort det, altså venner jeg har truffet i Malaysia som reiste ditt, betalte et par tusenlapper og et per uker og ble profesionelle dykkere.
Så reiste de rundt på alle de forskjelige øyene og jobbet som dykkerinstruktører, en helt UTROLIG opplevelse, spessielt den jobben, og du kan være mobil, da nesten alle øyene har ledige jobber for dykkeintruktører samt at du kanskje får øyene åpne for en av de beste hobbiene i verden.
Ingenting mer befriende en og gå langs sandbunnen med vekter på og alt luften ute av "boiency vesten" så du veier ca det du gjør på månen og håppe og ta saltoer
Alt sammen er så deeeilig og befirende.

Kveldene på stranda, festene, folkene du jobber sammen med, vennene du får, det er bare en helt utrlog tid som du kommer til og huske resten av livet ditt og kommer til og gjøre deg til en bedre person.
Dra et sted som det, ikke en stoor turist by\plass hvor amerikanerene har intatt området og mcern er og finne på hvert gatehjørne, det er ikke, kommer aldri til og være, det samme.

Uansett hva du gjør, lykke til!
Sist endret av torsken; 19. juli 2007 kl. 00:14.
Jeg skrivde et langt innlegg her, men så gikk strømmen. Skal prøve å oppsumere i korthet:

Jeg vil foreslå Argentina eller Australia framfor Usa, men skal du først dit så er California et must. Og hold deg til de store byene. Det er byer i California som er helt spansktalende. I LA kan du sove i et telt på en strand. Mange backpackers som gjør det. Flytt deg 10meter hver dag og du er safe. Hvis det regner eller du er drittlei kan du jo bare pakke inn på et hotel i nærheten. Det er som regel god service og kvalitet til en billig penger hvor enn du går i USA. Andre nevneverdige backpacker steder for folk i tjueåra er India og Frankriket. Språk er som regel aldri et problem, heller en morsom utfordring. Men er du var ovenfor kulturforskjeller og matvaner burde du korigere reisesteder deretter
Vil også anbefalle Australia.
Har bodd her i over 6 mnd nå, er riktignok 5. gangen jeg er her, men bestemte meg for å bli en stund nå.
Er du glad i å reise og jobbe litt samtidig ville jeg anbefalt å starte i Cairns i nord, alt fra fruktplukking (veldig vanlig "backpacker-jobb") til saueklipping til forholdsvis simple IT-relaterte jobber.
Derfra kan man egentlig dra hvor man vil, fortsette sørover langs kysten eller dra innover i landet.
Har selv jobbet lite i nord, men ble boende ca. 2 måneder i Byron Bay, delvis i telt, delvis på diverse hosteller/backpackers og jobbet for opphold (2-3 timer om dagen, ikke veldig krevende arbeid).

I storbyene er det alltid behov for arbeidskraft, så om du ikke er veldig kresen, tror jeg ikke du hadde hatt noe vanskelighet med å klare deg her nede.

Forøvrig er ikke Canberra en by jeg vil anbefalle...
Men sånn bortsett fra det er alt veldig enkelt og greit, laid-back folkeslag, laaaange strender, stort sett sommer hele året om du er villig til å reise litt (Buss er et greit alternativ om man ikke har bil, og man kan kjøpe kilometer-pass, som er veldig greit om man vil stoppe et sted, og reise videre seinere), språket er enkelt, godt utvalg i stort sett hva det måtte være av mat og drikke, og et land man fort føler seg hjemme i!
Noen venner av meg kom nettopp hjem fra en 6mnds rundtur i Australia+Asia (Australia, Kina og rundt omkring i Sør-Østasia (thailand, kambodsja ++)).
De jobbet et halvt år før de dro for å spare opp penger og jobbet også noe i Australia i januar-februar. Høres ut som en fantastisk tur, de har opplevd mye spennende og møtt mange interessante folk.

I Australia kan man leie seg en litt eldre bil til en billig penge og bensinen ligger vel på 5-6kroner/lite så hvis man ønsker å reise litt rundt burde jo det være et godt alternativ. (Forutsatt at man har førerkort). De overnattet stort sett på hosteller, kostet vel ikke akkurat mye penger. Så kan jo være et alternativ hvis man ikke er så lysten på telt. Tror det var i Cairns de jobbet, det var ihvertfall ikke noe problem å få seg jobb som f.eks. fruktplukker.

I Asia er det vel liten vits å jobbe noe særlig da lønningene vel ikke er all verden.

Reisen ble ordnet via Killroy, de ordnet flyreisene og hjalp også til med å finne jobb. Vet ikke så mye mer om tilbudene fra dem men vennene mine var ihvertfall svært fornøyd.
Du kan også sjekke ut www.x-plore.no som ordner ett år i utlandet med jobb, f.eks Australia, New Zealand, Storbritannia, USA og noen til.

De har noen forskjellige programmer, men Work & Travel tilbys kun i Storbritannia, Australia, NZ og Sør-Afrika.
Sist endret av Zahremar; 21. juli 2007 kl. 11:53.
Du trenger MYE penger. søstra mi hadde 50 000 med seg på 1 år, og hun levde i fattigdom og bodde i telt ute de stedene det var mulighet for det.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av sauistorby
Du trenger MYE penger. søstra mi hadde 50 000 med seg på 1 år, og hun levde i fattigdom og bodde i telt ute de stedene det var mulighet for det.
Vis hele sitatet...

Ikke noe sjokk der igrunn med tanke på at jeg bruker gjerne 10-20k i mnd, å forvente å overleve på 50k på ett år er dårskap.

Eller kan jeg anbefale UK&Ireland, her kryr det over av jobber for norsktalende folk.
Sitat av AtXbYeA
Ikke noe sjokk der igrunn med tanke på at jeg bruker gjerne 10-20k i mnd, å forvente å overleve på 50k på ett år er dårskap.

Eller kan jeg anbefale UK&Ireland, her kryr det over av jobber for norsktalende folk.
Vis hele sitatet...
Hva slags type jobber er det?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
IT-Support, kundebehandlere, selgere, lignende.
Sitat av sauistorby
Du trenger MYE penger. søstra mi hadde 50 000 med seg på 1 år, og hun levde i fattigdom og bodde i telt ute de stedene det var mulighet for det.
Vis hele sitatet...
Hvor var det hun var på "tur" da ? =)
Sitat av AtXbYeA
IT-Support, kundebehandlere, selgere, lignende.
Vis hele sitatet...

Hva trenger de normenn til det for egentlig? Ikke misforstå, jeg er ikke kritisk til det du sier, jeg syns bare det er interresant og kunne gjerne tenkt meg UK selv


Edit: Kom på at jeg hadde webhotell hos et engelsk firma før, der min kontaktperson snakket norsk. Er det sånt du mener?
Sist endret av Romanowa; 21. juli 2007 kl. 14:52.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Romanowa
Hva trenger de normenn til det for egentlig? Ikke misforstå, jeg er ikke kritisk til det du sier, jeg syns bare det er interresant og kunne gjerne tenkt meg UK selv


Edit: Kom på at jeg hadde webhotell hos et engelsk firma før, der min kontaktperson snakket norsk. Er det sånt du mener?
Vis hele sitatet...
F.eks HP-Dell-IBM-Google etc. har sine hovedkontor for support i europa i Dublin\Galway\Cork\Edinborogh\London og de trenger skandinaviske og nordeuropeiske folk til å supportere landene herifra.