Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2685
Hei. Jeg prøver meg litt på elektrolyse av kobber. Jeg har blandet 100gram kobber sulfat per liter dest. Vann. Har hatt oppi litt eddik og salt. Bruker en batterilader med 6v ca 1 amper
Bruker en kobberbit som anode+
Tester først på noen stålbiter jeg har.

Problemet er at kobberet setter seg på bitene uten at jeg har koblet på noe strøm. Hvis jeg setter på strøm så koker det heller ikkenoe.
Får det ikke til å sitte fast

Hva gjør jeg galt? Må jeg ha oppi noe mer?
Har laget ca 8 liter.
Hvis jeg ikke husker feil så kan du ikke få kobber rett på stål, du er nødt til å fornikle stålstykket først for å få feste. Mener og å huske at dette er en prosess som utvikler svært giftige gasser, altså ikke noe en bør gjøre hjemme på kjøkkenbenken.
ville prøvd å google "copper plating" elns så finner du helt sikkert mange guides
Trådstarter
2 0
Ja. Vet at det kan bli litt klorgass. Men er i ubetydelige mengder. Har også et avsug over badet. Bruker også tettsittende vernebriller og gummihansker. Jeg mener det er kobber først også nikkel oppe på. Skal lage nikkel bad også.
Resten har jeg ikke svar på, men grunnen til at kobber setter seg rett på stålet uten strøm er jonebytte - jernet er mindre edelt enn kobber, og gir bort elektroner til kobberjonene slik at kobberet felles ut og jernet går i oppløsning.