Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2073
Hey!

La oss lage en lovdatatråd. En tråd hvor vi publiserer lover som er verdt å kunne. Jeg er i gang og bokmerker alle lovene jeg kommer over som er av interesse. Kan vi ikke samle dem her?

Jeg begynner: Politiloven - Med fokus på §8.3
Politiet kan innbringe til politistasjon, lensmannskontor eller annet lokale som benyttes under polititjenesten den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av
Vis hele sitatet...
Hva lærer vi av denne? Jo, det eneste du er pliktig til å fortelle politiet er navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel. Altså, ikke hvor du jobber, kun stillingen din.

Jeg er sikker på at det finnes drøssevis av lover som er veldig nyttige å kunne. Personlig syns jeg dette skulle vært pensum i ungdomsskolen (da man blir over den kriminelle lavalder), men siden det ikke er det får vi drive med litt opplysning selv. Kan du ikke rettighetene dine er det ikke sikkert de blir ivaretatt heller

Kjør på freaks! La oss drive litt folkeopplysning her
Nå har jo politiet tilgang til aa-registeret så med en gang de har navn og fødselsnummer så finner de arbeidsgiver.
I tillegg har de ett opplegg som heter samkrim som er ett samarbeid mellom nav, skatteetaten og politiet så du tjener lite på å nekte å oppgi arbeidsgiver.