Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 852
Jeg har tre WRT54GL hvor jeg har installert DD-WRT og kjører WDS. Så slo det meg at de kanskje støtter WDS fra bunnen av. Merk at det er WRT54GL v1.1 og ikke WRT54G/WRT54GS.

Det skal se omtrent sånn ut på ruterkonfig hvis den støtter det (bildet er fra en WRT54G)
Etter hva jeg finner av informasjon rundt der ute, ser det ut til at routeren har hardwaren som fungerer til det, men du må installere DD-WRT for å få softwaren som kjører dette.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Etter hva jeg finner av informasjon rundt der ute, ser det ut til at routeren har hardwaren som fungerer til det, men du må installere DD-WRT for å få softwaren som kjører dette.
Vis hele sitatet...
+1

Det samme fortalte google meg også.
Det samme fortalte google meg også, men det hadde vært fint hvis noen som har denne ruteren kunne gått inn og sjekka.
Hvorfor flasher du den ikke til Tomato? Tomato har mulighet for WDS, og er antageligvis at av de sikreste router OS-ene som finnes!
Leste litt om Tomato nå. Den har visst et mye enklere interface enn både dd-wrt og original firmware. Men jeg leser om noen som syns Tomato er tregere og har lavere rekkevidde (link) stemmer dette? Posten er riktig nok over 6 år gammel men Tomato har ikke blitt oppdatert på over 3 år.
Sitat av Lur N. Dreier Vis innlegg
Leste litt om Tomato nå. Den har visst et mye enklere interface enn både dd-wrt og original firmware. Men jeg leser om noen som syns Tomato er tregere og har lavere rekkevidde (link) stemmer dette? Posten er riktig nok over 6 år gammel men Tomato har ikke blitt oppdatert på over 3 år.
Vis hele sitatet...
Kjører tomato på en rt-n66u. Kunne ikke funnet bedre firmware...
Sitat av Lur N. Dreier Vis innlegg
Leste litt om Tomato nå. Den har visst et mye enklere interface enn både dd-wrt og original firmware. Men jeg leser om noen som syns Tomato er tregere og har lavere rekkevidde (link) stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Jeg ser faktisk ikke hvorfor det kan stemme. Tomato er open source, så det er noen spesielt interesserte, som utvikler denne.
Posten er riktig nok over 6 år gammel men Tomato har ikke blitt oppdatert på over 3 år.
Vis hele sitatet...
Det er totalt feil. Det har kommet flere småoppdateringer de siste 3 årene. Bl.a. en de siste månedene. Husk du har andre oppdateringer enn de store, disse tetter oftest sikkerhetshull og/eller retter opp bugs. Nor som gjør Tomato en av de sikreste å bruke. Husk det første du gjør, er å skru av UPnP under "Port Forwarding. UPnP var noe Microsoft lagde, for å gjøre brannvegger mere lette å operere, men det ga også trojanere og annet ondsinnet programvare fri tilgang til internett. Og det er da en spøk å ha brannvegg funksjonen som blokkerer utgående nettforbindelser. Så dette er også grunnen til, at UPnP er det første du bør deaktivere i Windows, etter dette er nyinstallert. Dette kan lett gjøres med "Unplug and Pray", skrevet av Steve Gibson.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Husk det første du gjør, er å skru av UPnP under "Port Forwarding. UPnP var noe Microsoft lagde, for å gjøre brannvegger mere lette å operere, men det ga også trojanere og annet ondsinnet programvare fri tilgang til internett. Og det er da en spøk å ha brannvegg funksjonen som blokkerer utgående nettforbindelser. Så dette er også grunnen til, at UPnP er det første du bør deaktivere i Windows, etter dette er nyinstallert. Dette kan lett gjøres med "Unplug and Pray", skrevet av Steve Gibson.
Vis hele sitatet...
Kvifor? UPnP har relativt lite med utgåande trafikk å gjere - det er alltid tillete i alle heimerutere eg har sett omtrent. Det opnar derimot for innkommande trafikk, som gjer at ein del typer malware kan utrette marginalt større skade, men samtidig har det ein nytteverdi i at ein slepp å dille med portforwarding for torrentklienter. Så for mange er nytteverdien større enn sikkerhetsrisikoen ein tek.

(Steve Gibson framstår forøvrig meir og meir som tulling, med ymse rare utsagn).
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor? UPnP har relativt lite med utgåande trafikk å gjere - det er alltid tillete i alle heimerutere eg har sett omtrent. Det opnar derimot for innkommande trafikk, som gjer at ein del typer malware kan utrette marginalt større skade, men samtidig har det ein nytteverdi i at ein slepp å dille med portforwarding for torrentklienter. Så for mange er nytteverdien større enn sikkerhetsrisikoen ein tek.
Vis hele sitatet...
UPnP er jo en gedigen sikkerhetsrisiko. Det stemmer at ved en feiltagelse (tror jeg det er), UPnP kan også åpne porter for innkommende trafikk. Men det verste er at alle programmer som maser om utgående trafikk, får dette. Det ser jeg på som en sikkerhetsrisiko! Hvis en sliter med å åpne porter, kan en gå til:
http://portforward.com/
Etter litt klundring, skulle en klare å skjønne dette.

(Steve Gibson framstår forøvrig meir og meir som tulling, med ymse rare utsagn).
Vis hele sitatet...
Noen få utsagn gjør det. Men dem, har etter det jeg har hørt, ikke vært noe innen dataverdenen! Der vil jeg si han har mer peiling enn de fleste!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av amdb73 Vis innlegg
UPnP er jo en gedigen sikkerhetsrisiko. Det stemmer at ved en feiltagelse (tror jeg det er), UPnP kan også åpne porter for innkommende trafikk. Men det verste er at alle programmer som maser om utgående trafikk, får dette. Det ser jeg på som en sikkerhetsrisiko!
Vis hele sitatet...
Kva tilgangsregler køyrer du for utgåande trafikk? Eg trur du tar feil her, for det høyrest ganske urimeleg ut. Dei færraste gjer det heime.

By default har alle tilgang til alt på utsida med det samtlige norske ISPer eg har sett leverer. UPNP påverkar ikkje eventuell brannmur du måtte ha på pcen, som kan blokkere på applikasjonsnivå.

UPNP er laga m.a. for å enkelt portforwarde ting, andre funksjoner er annonsering av tenester.
Fant til slutt ut at WRT54GL ikke støtter WDS med standard firmware.