Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 885
Hey

Har seg nå slik at begge mine ASUS-pcer bestemte seg for å bryte sammen med mindre enn én ukes mellomrom, og det er til og med samme error! Har ingen datakunnskaper whatsoever, så jeg skjønner meg fint lite på selve erroret. Har dog prøvd å åpne den ene pcen for å se om det var noen duppedingser som var åpenbart feilplassert eller ødelagt, men så ikke noe unormalt.

Her er et bilde av faenskapen: https://imma.gr/57309

Har noen noe forslag på hva jeg kan gjøre for å fikse det selv, eller blir en tur til pc-reparatør nødvendig?

Takktakk!
Sist endret av Entourage; 21. desember 2013 kl. 14:45.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
The error message relates to a hardware error pertaining to your computer's BIOS. Basically it is telling you that the computer is not able to reliably communicate with the hard drive.

As you have no external device plugged in to your computer, there might be some drivers conflicting. You might need to remove sound card etc.. from BIOS.
Vis hele sitatet...
Sakset fra microsoft, ang feilkoden din.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Sakset fra microsoft, ang feilkoden din.
Vis hele sitatet...
Skal prøves, takk!
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Vi har nesten samme PC, vi! Jeg ser at du har PC-en på fanget ditt. Det er første feil. Denne PC-en har en roterende harddisk (vanlig HDD, ikke SSD) og ikkeholder bevegelige deler. Sørg for at harddisken er på et rett underlag. Deretter kan du ta backup av harddisken og så ta en ren installasjon. Er masse bloatware på maskinene. Når du har gjort det installerer du selv ting som Java, Flash player og lyddrivere (på min trengte jeg bare installere Java og Flash), lyddrivere osv var der.
Men er også mulig det er fysisk som at komponenter har dårlig kontakt - har du satt PC-en hardt ned på bordet eller noe? Hatt den i en sekk du ikke har vært så forsiktig med?
Sitat av Duckie Vis innlegg
Vi har nesten samme PC, vi! Jeg ser at du har PC-en på fanget ditt. Det er første feil. Denne PC-en har en roterende harddisk (vanlig HDD, ikke SSD) og ikkeholder bevegelige deler. Sørg for at harddisken er på et rett underlag. Deretter kan du ta backup av harddisken og så ta en ren installasjon. Er masse bloatware på maskinene. Når du har gjort det installerer du selv ting som Java, Flash player og lyddrivere (på min trengte jeg bare installere Java og Flash), lyddrivere osv var der.
Men er også mulig det er fysisk som at komponenter har dårlig kontakt - har du satt PC-en hardt ned på bordet eller noe? Hatt den i en sekk du ikke har vært så forsiktig med?
Vis hele sitatet...
Den sto faktisk på et bord, men det er sant at den har vært bruk i både seng og på fanget tidligere. Batteriet er ødelagt, så laderen må være i, men det har det vært lenge. Har kanskje vært litt røff med de, så jeg heller mot at det er grunnen. Noen måte å fikse det på selv, eller trengs det en pc kyndig?
Under pc'n er det ofte flere deksler som kan skrus av. Dersom en av lukene er merka HDD så sjekk der først :P Koble ifra HDD og prøv å starte opp PC'n med en bootbar cd som feks ei windows plate eller en valgfri Linux Live skive. Funker det så kan du prøve med hdd i pc'n igjen. Nekte ann då så kjøp ny HDD/SSD.
På den ene pc'en var det først et annet error, "could not load operating system", så en windows plate hadde nok vært en mulig løsning der ja. Problemet er at jeg ikke kan finne en slik en i huset.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av suppesos Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Skjønte lite. Får vel prøve å levere de til der jeg kjøpte de fra, takk for hjelpen folks!
Du laster ned et gratis operativsystem der. Dei er i form av en ISO fil som du brenner ut på en cd plate. Bruk feks CDBurnerXP (direktelink) og så velger du "Burn ISO image" og velger iso fil som du laster ned her Linux Mint (direktelink) eller her Ubuntu (direktelink) så starter du PC'n fra CD plata og velger "Try without installing"

Edit: Du kan jo se om du kan prøve å se om det finnes en recovery på Pc'n, prøv da å hamre på F9 (eller den tasten som stemmer med din modell) når du slår på pc'n for å se om du kommer inn i recovery og stille maskinen tilbake til fabrikkoppsett. Du har også mulighet til å bruke feks DiskMan i linux til å sjekke SMART status på din harddisk for å se om den holder på å ryke eller om den tilsynelatende er i fin form, med siste versjon av Ubuntu (se link) så får ihvertfall jeg opp advarsel om dårlige hardisker når jeg starter opp Ubuntu så da trenger du ikke å leite fram DiskMan.