Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4370
Hei, jeg hadde bilen min på EU kontroll for noen dager siden, under denne oppdaget de mange småfeil som til sammen endte opp på en nokså stor sum.
Økonomisk sett lønner det seg ikke å reparere disse feilene, og jeg har bestemt meg for å selge denne før den blir avskiltet om noen måneder.
Jeg vet at selger er pliktig til å oppgi alle kjente feil når en selger en bil og vil havne i saksa om man blir tatt for å leke lur.
Da denne bilen var inne til EU-kontroll, registrerte de avvikene på en pc. Jeg fikk en utskrift over avvikene, og dermed må dette ligge i noen systemer allerede.
Dette lurer jeg på: Kan en evt. kjøper sjekke at bilen har vært inne til EU-kontroll og ikke blitt godkjent, og hvis ja, kan kjøper sjekke hva som var grunnen(e) til at bilen ikke ble godkjent?
Har ikke tenkt til å svindle noen eller skjule noe her, er bare nysgjerrig og vil som alle andre selgere her i verden: pynte littegran på sannheten.

Takker for svar
Er i samme situasjon selv og er usikker på hvordan det faktisk funker.
For min del er det ikke verdt å få tilstanden til bilen å høres bedre ut enn den faktisk er da det kan bli så sykt mye styr om kunden føler seg lurt, ikke verdt et par lapper ekstra imo. Men lykke til med salget!
Sist endret av Lyra; 15. mars 2017 kl. 23:00.
dersom (eller rettere sakt NÅR) kjøper spør om bilen er eu godkjent så er du pliktet til og svare nei på dette spørsmålet, videre vil kjøper spørre om hva som er galt med bilen må du enten svare nøyaktig punkt for punkt hva som er galt med bilen (glemmer du f,eks og nevne den sprukkne bremseskiva bak er det grunn nokk til og heve kjøpet) dette er grunnen til at de fleste bare tar bilde av kontrollseddelen og legger ut sammen med bildene av bilen på finn, dersom du selger bilen som delebil så er det mulig de som kjøper bilen driter i kontrollseddelen da de bare skal plukke deler av bilen og vrake den til slutt alikevell
Uvaksinert 👍
Selges den som delebil bør den plukkes fra hverandre slik at den i hvertfall er i noen deler. Ellers sitter man i saksa
"En delebil er ikke deler, men en bil. Det slår forbrukertvistutvalget fast i denne saken. "
http://www.dinside.no/motor/risikabe...e-bil/61195944
De fleste som er interesert i å kjøpe en bil som ikke er godkjent er folk som mekker selv. Disse folkene kan som regel bil og vil la seg lure.

Folk som ikke mekker selv vil ikke engang tenke på å kjøpe en bil som ikke er godkjent.
Mahognygolfer
koop's Avatar
90 0
Når EUkontrollen utføres og feilene registreres i systemet, så blir kontrollen sendt inn til vegvesenet, uansett.
"Øko-Terrorist"
Verkstedene har vel felles database nå? Så når nye eier skal godkjenne bilen vil verkstedet finne den gamle mangellappen.
Trådstarter
Da er det ikke noen grunn til å prøve seg på noe fanteri, får bare legge alt fram
http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop...8yopplysninger slike verktøy som dette feller deg også ganske fort om du f,eks har tukkla med km stand (gjelder da biler uten servicehefte)
Sist endret av freebird; 16. mars 2017 kl. 17:25.
Trådstarter
Sitat av freebird Vis innlegg
http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop...8yopplysninger slike verktøy som dette feller deg også ganske fort om du f,eks har tukkla med km stand (gjelder da biler uten servicehefte)
Vis hele sitatet...
Her kommer du faktisk med fasiten på spørsmålet mitt. Hvis man søker opp reg.nr på hvilken som helst bil ser man kilometerstand, som kun blir hentet fra EU-kontroll, selv om bilen ikke blir godkjent (source: har nettop prøvd). På denne måten kan man se at noen har vært inne og fått en sjekk

Kilometerstand er innrapportert fra verksted/kontrollorgan ved EU-kontroll.
Vis hele sitatet...
EU kontroll er minimums krav. Husk at kjøper har reklamasjonsrett! Mye bedre å liste opp alle feilene du vet om pent og pyntlig.

En mekaniker som liker å skru har bare dele kostnader ��