Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  279 50830
Sitat av Franklin
Du har sett altfor mye på cheezy action-filmer av typen Seagal. Det er -ikke- mulig å slå nesebeinet opp i hjernen til noen, dette er et idiotisk "triks" oppfunnet av regissører med liten kjennskap til menneskelig anatomi.

http://www.fightingarts.com/reading/article.php?id=511

Det er mulig at disse triksene fungerer for deg, men det finnes uendelig mange teknikker som er langt mer effektive. Vil du stille godt i en slosskamp, hjelper det ikke å skulle begynne med knivhåndslag og andre overavanserte teknikker.
Vis hele sitatet...

hm, det fins en første gang for alt :P Sjekket opp litt og fant fort ut at artikkelen er korrekt, I withdraw my statement regarding the nose ^^
Men i henhold til en knivhåndsslag vil jeg si meg uenig i at dette skal være spessielt komplisert da de eneste kriteriene du trenger å utfylle for at det skal være effektivt er styrke og en smule presisjon. kan også utføres med knyttet hånd om man benytter nok kraft.

btw kiddies: sårbare punkter: http://www.textfiles.com/survival/streetfi
Nå har ikke jeg lest mange av svarene, så jeg kommer bare med mine få egene råd...

Som andre er sagt er det best å holde seg unna bråk, men blir du nødt til å slå fra deg (og du vet at bråk er uungåelig) så slå først... Jeg leste også en som tipset om å slå på haken, noe som bare er helt bull... Det viktikste er at du slår så hardt at han ikke kommer for mye til skade, men han kan ikke løpe etter deg og han blir for redd til å fortsette kampen...

Det er flere punter på kroppen som er så sykt mye mer efektive enn ansiktet (og genitalene, selv om dette er et godt alternativ), jeg lager denne lille lista (som dere kan diskutere så mye dere vil :P )

1. Halsen... Det er det beste og mest effektive treffpunktet på hele kroppen... Det fins heller ingen forsvar mot det. Det er bare å teste mot en kammerat det, det første de beskytter når du kommer raskt mot dem er skrittet, og kommer du med et slag mot halser er det ren refleks å gå bakover, ikke å blokke. Derfor sier en at det ikke er noe forsvar mot halsen.

(Resten er plasert i random rekkefølge)

-Kne, er utrlig effektivt hvis vekten er på et ben. Spark med tåballene (helst med sko) rett under kneskålen. Han vil knekke sammen og jeg garanterer deg at han ikke klarer å reise seg opp igjen.

-Solar plexus, IKKE brystet, men solar plexus. IKKE magen, men solar plexus. Dette er sykt effektivt hvis du vil komme deg unna ettersom de mister pusten i en del minutter...

-Lår og legger. Spark, slag mot lår er også veldig effektivt hvis du vil stikke av...

De fleste av disse punktene er åpenbare, og det kommer helt ann på hvordan du utnytter menneskekroppens svakheter om du vinner eller taper. Er du utrent vil jeg fraråde og bruke neve og føtter, ettersom det nesten gjør mer vondt for deg enn for han hvis du treffer feil. Bruk heller knær og albuer.

Og en viktig ting: har du trent noen form for kampsport (og har dan/sort belte spesielt) så ALDRI slå først. Kroppen din blir da regnet som et våpen og du blir derfor hardere straffet.

Det er også veldig viktig at kampen ikke dras ut. Sett han ut av spill så raskt som mulig, gjerne med ett slag eller spark for så å løpe som helvette.


EDIT: Slår du mot halsen så slå ikke rett frem. Du vil knuse evt. adamsepplet og vedkommende vil i værste fall dø. Prøv heller å få hendene/fingrene i posene på siden av adamseplet. så går han heller ned for telling
Sist endret av THBVampire; 12. september 2007 kl. 16:43.
Altså når det gjelder vanlig slagsmål på gata slår man jo ikke noen i halsen eller prøver å drepe noen ved å slå eller stikke ellernoe som helst i vitale punkter.Btw THBvampire du kan jo prøve å sparke som du skriver noen i kneet når de skal slåss mot deg.Høres ut som du har vært på ett harry selvforsvars kurs for kvinnfolk.
Sitat av StaiN
Altså når det gjelder vanlig slagsmål på gata slår man jo ikke noen i halsen eller prøver å drepe noen ved å slå eller stikke ellernoe som helst i vitale punkter.
Vis hele sitatet...
Hva med å forklare du mener at man gjør? Spark i nyrene, slag mot nese, kjeve, tinning og slag og spark i magen og solar plexus er jo nettopp det gateslagsmål gjerne består av. Når vi ser bort i fra alle mulige obskure clincher og bakkekamp.
Sitat av StaiN
Btw THBvampire du kan jo prøve å sparke som du skriver noen i kneet når de skal slåss mot deg.Høres ut som du har vært på ett harry selvforsvars kurs for kvinnfolk.
Vis hele sitatet...
Og det høres ut som du har vært alle andre steder enn i et ordentlig gateslagsmål. (Kan godt hende dere ikke har gater i "Mo i Ræva", hva vet jeg?) Spark i kneet er en av de mest effektive teknikkene i et gateslagsmål.
Sist endret av milo9000; 12. september 2007 kl. 22:22.
Sant det du sier om spark/slag mot ansiktet osv menne tviler på du prøver å treffe folk i solar plexus eller prøver å slå folk i halsen eller prøver å "Spark med tåballene (helst med sko) rett under kneskålen. Han vil knekke sammen og jeg garanterer deg at han ikke klarer å reise seg opp igjen." du kan jo prøve det mens en kommer mot deg å tar deg i en clinch som ofte skjer mens han holder i klærne/håret osv se om du får nokk krefter i ett spark med tåballene til å få en til å dette om av å sparke han under kneskålen.Med tanke på du sier om att jeg ikke har vært i så mange slåsskamper osv så har du rett i det menne uansett de fleste slagsmål havner i en slags clinch uansett.Det er ikke som boksing vettu milo.Å selvfølgelig viss du havner i slåsskamp om livet ditt på gata er jo alt lov menne enkelte ting gjør du ikke fordet om du havner i bråk på byen med noen som har drukket for mye og kødder med deg.Her prøver vi ikke å drepe folk med å slå dem i halsen osv.
Sist endret av StaiN; 13. september 2007 kl. 00:35.
Riktig

Vi er da ikke stanere. Det er bare de som prøver å drepe folk som ikke ser på dama deres.

Hvis man havner i slåsskamp på "ordentlig", er det beste våpenet vilje til å gå på med alt man har og ikke gi seg før motstanderen ligger livløs på bakken og helst død da.
Eller klikk klikk bang bang.
Sitat av blabla9mm_osv
Hvis man havner i slåsskamp på "ordentlig", er det beste våpenet vilje til å gå på med alt man har og ikke gi seg før motstanderen ligger livløs på bakken og helst død da.
Eller klikk klikk bang bang.
Vis hele sitatet...
Du er ikke den smarteste gangsteren i gjengen din, er du vel?
Sitat av blabla9mm_osv
Riktig

Hvis man havner i slåsskamp på "ordentlig", er det beste våpenet vilje til å gå på med alt man har og ikke gi seg før motstanderen ligger livløs på bakken og helst død da.
Eller klikk klikk bang bang.
Vis hele sitatet...

Vis du mener at på "ordentlig" er en "meg eller deg" situasjon så forstår jeg deg tildels, men det beste er vel og slå han til drømmeland?
Og drepe noen i en sloskamp er både idiotis og feil.
Det jeg går mest for i en sloskamp er vel knyttneven i tryne på motstanderen, min panne vs hans nese, (stikke fingra i øya på han vis muligheten byr seg) spenne etter han når han prøver og komme ut av rekkevidde for nevene mine og et pung spark/slag.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Skulle gjerne likt å vite litt om generellt selvforsvar i forhold til streetfighting jeg også. Jeg ble angrepet og sparket mens jeg lå nede av 6 stykker i helgen, de sparket og slo heldigvis ikke så hardt, men det som irriterte meg var at jeg bare fikk slått han ene i ansiktet en gang før jeg ble hivd i bakken og fikk en runde til med sparking. Selvfølgelig vet jeg at jeg ikke hadde hatt noen sjangse til å vinne, men jeg hadde vært litt mer tilfreds dersom jeg kunne gjort litt mer skade på dem. Jeg prøvde jo også selvfølgelig å stikke av, men det var heller ikke så lett. Så har noen noen tips til å lære seg å sloss effektivt og lære noen teknikker uten å begynne på noen kampsport?
Sitat av Madock
Skulle gjerne likt å vite litt om generellt selvforsvar i forhold til streetfighting jeg også.
Vis hele sitatet...
Du også? Hva skiller deg fra helt vanlige mennesker som rådene i denne tråden er rettet til? Det er bare å lese, ikke noe hokus pokus. Det er ikke akkurat som om vi gjør en profesjonell analyse av folk som spør om noe. Ergo hvis noen stiller samme spørsmål to ganger, så vil svarene/konklusjonen mest sannsynlig bli den samme begge gangene. Dette er også grunnen til at man skal søke før man lager en ny tråd. Og grunnen til at man skal lese hele tråden før man spør om noe så generelt.
Sitat av milo9000
Du også? Hva skiller deg fra helt vanlige mennesker som rådene i denne tråden er rettet til? Det er bare å lese, ikke noe hokus pokus. Det er ikke akkurat som om vi gjør en profesjonell analyse av folk som spør om noe. Ergo hvis noen stiller samme spørsmål to ganger, så vil svarene/konklusjonen mest sannsynlig bli den samme begge gangene. Dette er også grunnen til at man skal søke før man lager en ny tråd. Og grunnen til at man skal lese hele tråden før man spør om noe så generelt.
Vis hele sitatet...
Tenkte egentlig ikke på noen personlig analyse, det jeg egentlig mente var om noen hadde noen tips eller noe for å komme seg opp, og eventuelt dra noen ned, når du ligger nede med folk rundt deg som sparker deg. Etterson denne tråden kun inneholder om forskjellige slag og sånt fra stående posisjon, og majoriteten av tråden omgår forskjellige kampsporter.
Sitat av Madock
Tenkte egentlig ikke på noen personlig analyse, det jeg egentlig mente var om noen hadde noen tips eller noe for å komme seg opp, og eventuelt dra noen ned, når du ligger nede med folk rundt deg som sparker deg.
Vis hele sitatet...
Det var ikke akkurat klart ut i fra måten du utformet innlegget ditt. Men hvis du vil lære mer om bakkekamp, så kan du ta en titt på Bas Rutten's Big Book of Combat vol. 2.
Jeg ser personlig liten vits i å lese seg frem til teknikker og utføringer. Den eneste måten å lære på er å gjøre det.

Du sier du ikke har lyst å begynne på kampsport, men gjerne bli bedre til å kunne forsvare deg. Det kan sammenlignes med å ville lage et OS, men uten å lære deg å programmere.

Det eneste du kan lese deg frem til for å forsvare deg bedre er dette:
Ballespark på førstemann som kommer, så løper du kjappere enn dem. Funker ikke dette så bør du enten kutte ut festinga eller begynne på kampsport.

Om du ønsker tips til hva som passer for deg og eventuelt hvor er jeg mer enn behjelpelig med det, men vit at du ikke kommer noe særligt langt med å lese.
Sitat av duxo
Jeg ser personlig liten vits i å lese seg frem til teknikker og utføringer. Den eneste måten å lære på er å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Han var ute etter tips, og jeg skrev med rene ord "hvis du vil lære deg". Jeg er mer enn fullt klar over at han ikke kan regne med å bli noe slosskjempe av å lese, men jeg har gitt opp å forklare alle og en hver på internett at de tar feil, og dessuten var han fast bestemt på å droppe noe form for kampsport. Da får han heller lære det the hard way.
Sitat av milo9000
Han var ute etter tips, og jeg skrev med rene ord "hvis du vil lære deg". Jeg er mer enn fullt klar over at han ikke kan regne med å bli noe slosskjempe av å lese, men jeg har gitt opp å forklare alle og en hver på internett at de tar feil, og dessuten var han fast bestemt på å droppe noe form for kampsport. Da får han heller lære det the hard way.
Vis hele sitatet...
Posten var ikke retta til deg, men til han som lurte på "om noen hadde noen tips eller noe for å komme seg opp, og eventuelt dra noen ned, når du ligger nede med folk rundt deg som sparker deg."
Går selv på kickboxing, men etter og ha sett dette klippet på youtube begynner jeg å lure på om kansje det er Muai thai man bør lære seg om man vil bli "kongen av gata"
http://www.youtube.com/watch?v=v2mm2-9JQ-I

Selv er jeg ikke den som lager bråk på byen, men har ufrivillig havnet i bråk opptil flere ganger og da er det greit og ha litt kampsport erfaringern.

Det man bør huske på er om man bruker kampsport eks på byen når det ikke er selvforsvar kan man risikere og bli kastet ut av klubben og blir man anmeldt så ser politiet på dette som bruk av våpen i slosskamp og du vil bli straffet hardere. Kampsport er et våpen man lærer seg

Kan godt hende at dette er skrevet før, har ikke lest igjenom hele tråden.

Beklager for evnt skrivefeil, er jo langt på natt!
Sitat av EXzlator
Går selv på kickboxing, men etter og ha sett dette klippet på youtube begynner jeg å lure på om kansje det er Muai thai man bør lære seg om man vil bli "kongen av gata"
http://www.youtube.com/watch?v=v2mm2-9JQ-I
Vis hele sitatet...
Vernon White har MMA og TKD-bakgrunn, ikke ren kickboksing.

K-1 har forresten fint lite med gateslagsmål å gjøre.
Et triks som funker jævelig bra er å trampe motstanderen hardt på foten det gjør jævelig vondt og han blir satt ut et kort øyeblikk, nok til at du får gitt ham et slag eller spark midt i trynet.

Spark mot knoklene på siden av foten, de to kulene du har på hver siden av beinet gjør også vondt nok til at han blir satt ut.

Er din motstander rusa på ryphonol og amfetamin bør du enten skyte ham eller løpe som bare faen. De gutta merker ikke smerte og du kan knekke armer og bein på dem uten at de reagerer.

Du bør faen ikke sloss med noen med mindre det er helt nødvendig. Kjør gjerne på med ryphonol og amfetamin selv så tåler du mye mer.

Små korte møbelbein er fine å gjemme i beltet og kan være helt sinnsyke å slå med. Husk å treffe alle steder det er knokler.

Vil igjen nevne kulene på foten. Får du gitt din motstander en 4-6 harde slag her med et balltre eller møbelbein vil han ikke stå på beina på flere uker kanskje måneder.
Sist endret av MazeKing; 4. oktober 2007 kl. 16:25.
MazeKing, er du nFFs svar på David Toska? Nå har du snart postet i samtlige emner i Undergrunn. Ikke veldige informative sådan heller.
Sitat av wkL
MazeKing, er du nFFs svar på David Toska? Nå har du snart postet i samtlige emner i Undergrunn. Ikke veldige informative sådan heller.
Vis hele sitatet...
Vel ikke veit jeg hva du mener med informativt men jeg forsøker nå å bidra litt her. Tipsene mine om hæltramping på motstanderens fot i denne tråden bør du forsøke selv før du uttaler deg.
begynn på krav maga.der får du lært effektivt self-defense)
sjøl driv eg me kyokushinkai og de du sier om at kampsport ikke virker
er feil.Noe av de virker faktisk som thaiboksing,krav maga(regnes som kampsort faktisk)
kyokushin,kickboxing,judo,brazilian jiu jitsu,ju jitsu ,jun fan jeet kune do



men husk:slå ham ned før han slår deg ned
Sist endret av fighting4life; 11. oktober 2007 kl. 11:54.
Sitat av MazeKing
Et triks som funker jævelig bra er å trampe motstanderen hardt på foten det gjør jævelig vondt og han blir satt ut et kort øyeblikk, nok til at du får gitt ham et slag eller spark midt i trynet.

Spark mot knoklene på siden av foten, de to kulene du har på hver siden av beinet gjør også vondt nok til at han blir satt ut.

Er din motstander rusa på ryphonol og amfetamin bør du enten skyte ham eller løpe som bare faen. De gutta merker ikke smerte og du kan knekke armer og bein på dem uten at de reagerer.

Du bør faen ikke sloss med noen med mindre det er helt nødvendig. Kjør gjerne på med ryphonol og amfetamin selv så tåler du mye mer.

Små korte møbelbein er fine å gjemme i beltet og kan være helt sinnsyke å slå med. Husk å treffe alle steder det er knokler.

Vil igjen nevne kulene på foten. Får du gitt din motstander en 4-6 harde slag her med et balltre eller møbelbein vil han ikke stå på beina på flere uker kanskje måneder.
Vis hele sitatet...

Hvem faen går rundt med møbelbein?
Noen som vet om det er noen kurs i Telemark? Muai thai, thaiboksing,krav maga,
kyokushin,kickboxing,judo,brazilian jiu jitsu,ju jitsu ,jun fan jeet kune do?
Ta det som en mann og få deg en på trynet. Annmeld etterpå om du kjenner vedkomne...
Lære deg å sloss?
Last ned noen UFC kamper. Jeg anbefaler kamper med folk som: Ken Shamrock, Vitor Belfort, og spesielt Tito Ortiz.
▼ ... over en uke senere ... ▼
søk rundt på nettet,så finner du nok noen klubber som driver med noen av disse kampsportene mcmaarud
Sitat av Mcmak
Lære deg å sloss?
Last ned noen UFC kamper. Jeg anbefaler kamper med folk som: Ken Shamrock, Vitor Belfort, og spesielt Tito Ortiz.
Vis hele sitatet...
Haha... dummeste jeg har hørt... Det eneste som hjelper er og trene, trene, trene og ikke minst trene... Du blir ikke god som ufc gutta av å se på de, Du må trene som de.
Desutten så nevnte du bare fightere som suger balle for tiden.
Jeg gikk på Ninjutsu halvt - ett års tid elns. Vet det ikke er mye, men man får ett ganske bra innblikk i hvordan kampsporten fungerer på den tiden. Han instruktøren der sa rett ut at de teknikkene vi lærte der må man kunne bra for å kunne bruke de på gata.. I selvforsvar som var hovedhensikten med den kampsportens etikk osv. Han sa det var mange teknikker som er blitt utelatt nettopp pga. dette og dette ville vi ikke lære med det samme..
Det vi lærte var ganske bra egentlig og jeg tror den kampsporten kan bli brukt hvis man lærer seg noen av de grepene skikkelig.. Det gikk mest på å underverge seg selv å bli slått, enkle metoder for å komme seg ut av kveletak for så å bruke noen enkle metoder for å brekke ben, armer, ledd osv. Vi lærte også hvordan man kan kunne seg ut av forskjellige situasjoner når man ligger på bakken (som de fleste slosskamper ender opp i) og andre ting.
Vi øvde med våpen (ett tre-sverd) og lange pinner. Lange pinner/sverd kan f.eks. være en kjepp du finner, en kost, ett rør alt ettersom hva man finner. Vi øvde på smidighet, det å kunne bruke kroppen til masse rart ettersom man aldri vet hvilke situasjoner man ender opp i, enten det er i forhold til slosskamper eller ikke. Hadde jeg fortsatt med dette vil jeg nok tro at dette ville vært noe av den viktigste lærdommen livet mitt kunne fått, men den korte tiden jeg var der ga meg også veldig mye.

Jeg gikk også på Tae Kwondo (elns ) ett års tid og det eneste jeg egentlig tror jeg kan få bruk for derfra er vel egentlig det basiske sparket mot mage og ett enkelt blokk fra slag for så å gi ett slag på nakke/hode/nyrer. Alt etter det er mest teknikker som funker i konkurranser og turneringer etc. Hvem faen er det som bruker 15 kombo husketeknikk på gata? Å kunne knuse mursteiner er også bare teknikk, ikke noe man får bruk.

Kickboksing/boksing, Ninjutsu (o.l.) + litt erfaring tror jeg skal være en ganske genial kombinasjon. Det at kampsporter etc. skal kun brukes til selvforsvar syns jeg er helt genialt.. Ser ikke vitsen med å lære seg kampsporter kun for å drepe/yppe seg mot andre..
Sitat av Tensor
Det at kampsporter etc. skal kun brukes til selvforsvar syns jeg er helt genialt.. Ser ikke vitsen med å lære seg kampsporter kun for å drepe/yppe seg mot andre..
Vis hele sitatet...
Hva med de som konkurerer i kampsport? Jeg ville mye heller blandet feks kickboxing med krav maga eller ju jitsu en ninjitsu.
Sist endret av nerga; 20. oktober 2007 kl. 18:06.
nerga: Nå var ikke dette snakk om de som konkurerer i kampsport så jeg lot det utebli.. Jeg aner ikke hvordan Krav maga eller Ju Jitsu fungerer så da skriver jeg selvsagt ikke om det heller..
Sitat av nerga
Haha... dummeste jeg har hørt... Det eneste som hjelper er og trene, trene, trene og ikke minst trene... Du blir ikke god som ufc gutta av å se på de, Du må trene som de.
Desutten så nevnte du bare fightere som suger balle for tiden.
Vis hele sitatet...

Okei, du har tydligvis ikke trent så mye sjøl merker jeg. Har trent kamsport i 9 år nå og jeg merker tydlig at om man ser mye på profesjonelle kamper, så får man veldig god innsikt i hvilke teknikker som går igjen å fungerer bra, og hvilke som sjelden funker osv.
Sitat av Mcmak
Okei, du har tydligvis ikke trent så mye sjøl merker jeg. Har trent kamsport i 9 år nå og jeg merker tydlig at om man ser mye på profesjonelle kamper, så får man veldig god innsikt i hvilke teknikker som går igjen å fungerer bra, og hvilke som sjelden funker osv.
Vis hele sitatet...
Man ser hva som fungerer i turneringskamper med profesjonelle, ikke hva som fungerer på gata..
Sitat av Mcmak
Okei, du har tydligvis ikke trent så mye sjøl merker jeg. Har trent kamsport i 9 år nå og jeg merker tydlig at om man ser mye på profesjonelle kamper, så får man veldig god innsikt i hvilke teknikker som går igjen å fungerer bra, og hvilke som sjelden funker osv.
Vis hele sitatet...
Sorry, men jeg har trent juijitsu og kickboxing i litt over 8 år nå så kom ikke her og si at jeg ikke har trent selfølgelig lærer man bittelitt av og se på kamper akkurat som man lærer bittelitt av å se på fotballpå tv man lærer hvilke finter osv som funker. Det er veldig lett og bruke teknikker feil når man bare har sett de og ikke utført de.
Jeg har holdt meg til det jeg har lært av Tae-Kwon do og boksing de gangene jeg er å slåss. Har lært at de gjelder å få slått først. Men hvis du har slåss ofte veit du jo sikkert dette. Men som sagt Kickboksin, boksing har alltid funket på meg. Men jeg skal ikke si at jeg aldri har fått juling! Men en knekt nese gjør mer skade enn en vill finte mer armer og bein som spinner rundt i lufta i noe som skal likne en baklengs salto-mortale Jeg gjør som Kiwi reklama, det enkle er ofte det beste
Sitat av Talberz
Jeg gjør som Kiwi reklama, det enkle er ofte det beste
Vis hele sitatet...
Kjapt trygt og billig mener du vel...
Ja, hehe sorry. Mente Rema 1000 :P.


Haha my bad
Unnskyld hvis dette er sagt før, har ikke lest hele tråden.

Det beste man kan gjøre er å sparre med noen, prøve noen teknikker på noen. Finn en gymsal og trene i osv ta med noen kamerater der dere kan utvikle egne teknikker og deretter øve refleksene. Få tak i noen matter da, kan være vondt og falle, og skaff puter, punching-bag og alt du trenger.

Men det viktigste: sparre med en kamerat (lekeslossing for voksne) eller gå på gata og terg på deg noen som ser ut som ligger på ditt nivå innenfor slagsmål
Hmm har sett folk som har gådd kampsport i mange år. Men når de havner i slagsmål blir de rett og slett så redd at de glemme hva de skal gjøre.
For å kunne bruke kampsport må man overkomme frykten man får når man havner i ett slagsmål
Sitat av Sigurd4u
Hmm har sett folk som har gådd kampsport i mange år. Men når de havner i slagsmål blir de rett og slett så redd at de glemme hva de skal gjøre.
For å kunne bruke kampsport må man overkomme frykten man får når man havner i ett slagsmål
Vis hele sitatet...
Du tar nok veldig feil her. Poenget med enhver form for teknikktrening er å trene automatisering (refleks) i bevegelsene.
Bevegelser som er automatisert utføres med svært liten involvering av hjernen. Derfor er bevegelsene svært hurtige og korrekte. Korrekt utførte blokker, slag og spark er eksempler der en kampsportutøver vil være overlegen en utrent i nødvergesituasjoner.

Når det er sagt, vil jeg understreke viktigheten av å trene allsidig, der en har automatisert tilgjengelig et reportoar av både myke og harde teknikker. Boksing, karate og TK er blant kampsportene som kommer til kort med myke teknikker. Ju Jitsu, judo og tidels Krav maga har et større spillerom.

I "street fight" er vinneren den som behersker "det gyldne vakum" som er den som oftest korte tidsluken fra en tilspisset og amper situasjon oppstår og til det første slaget faller. Korrekt reaksjon er vil sikre en seier, men bruk av en hard teknikk blir ikke annet enn blind vold.

Bruk av myk teknikk i rett tid vil gir både moralsk, juridisk og fysisk seier. En kampsportutøver som kun har automatisert inn harde teknikker, vil kunne reagere for kraftig i forhold til trusselsituasjonen.
Sist endret av Kaunda; 30. oktober 2007 kl. 21:26.
Den beste form for selvforsvar er rett og slett å ta beina fatt..
Sånn ellers er nyrene og nesa fine mål. Husk for all del å ikke ha tommelen inni hånda når du slår, det gjør vondt!
Sett fiskerbein (Om dere vet hva det er..) sånn at du står så stabilt som mulig og kan gjenvinne balansen lett.
Håper dette hjalp deg..
Bortsett fra et år på Judo har jeg ingen erfaring med kampsport. Lære gjør du av å sparre med en kompis eller evt. slåss. bare du husker at du ikke er lagd av glass går det bra.
Jeg gikk selv på tae kwondo en stund, har ikke sloss så alt for mye, men merker at med mindre du er sikkelig skilled er det ikke så lett. Du kan ikke regne med at motstanderen din står sånn som man skal stå osv,"Dude, kutt ut a.. du står helt feil! jeg får faen ikke tak!"

Eneste jeg kunne bruke taekwondoen på var lillebroren min når jeg bodde hjemme, mindre enn meg, mye lettere å få tak på

EDIT: Mulig jeg staver kampsport navnet feil.
Sist endret av Knowledge; 6. november 2007 kl. 11:08.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Knowledge
Jeg gikk selv på tae kwondo en stund, har ikke sloss så alt for mye, men merker at med mindre du er sikkelig skilled er det ikke så lett. Du kan ikke regne med at motstanderen din står sånn som man skal stå osv,"Dude, kutt ut a.. du står helt feil! jeg får faen ikke tak!"

Eneste jeg kunne bruke taekwondoen på var lillebroren min når jeg bodde hjemme, mindre enn meg, mye lettere å få tak på

EDIT: Mulig jeg staver kampsport navnet feil.
Vis hele sitatet...
Det gjør du nok (Taekwon-do) (bortsett fra det skriver du "kampsportnavnet" feil ) Har opplevd dette på demonstrasjoner også, men mer på den måten at man ville måttet skade motstanderen fordi han/hun ikke er i riktig posisjon. Bortsett fra det vil man gjøre teknikkene _mye_ raskere og mer kraftfullt i real-life enn i demonstrasjoner, nettopp for ikke å skade motstanderen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av StaiN
Sant det du sier om spark/slag mot ansiktet osv menne tviler på du prøver å treffe folk i solar plexus eller prøver å slå folk i halsen eller prøver å "Spark med tåballene (helst med sko) rett under kneskålen. Han vil knekke sammen og jeg garanterer deg at han ikke klarer å reise seg opp igjen." du kan jo prøve det mens en kommer mot deg å tar deg i en clinch som ofte skjer mens han holder i klærne/håret osv se om du får nokk krefter i ett spark med tåballene til å få en til å dette om av å sparke han under kneskålen.Med tanke på du sier om att jeg ikke har vært i så mange slåsskamper osv så har du rett i det menne uansett de fleste slagsmål havner i en slags clinch uansett.Det er ikke som boksing vettu milo.Å selvfølgelig viss du havner i slåsskamp om livet ditt på gata er jo alt lov menne enkelte ting gjør du ikke fordet om du havner i bråk på byen med noen som har drukket for mye og kødder med deg.Her prøver vi ikke å drepe folk med å slå dem i halsen osv.
Vis hele sitatet...
Heh, jeg må si meg helt enig her.

Hvis man først havner i en slosskamp, så er det ikke om å gjøre å drepe vedkommende som nettopp klinka til deg.
Det er seff lov å vinne, men å bruke feige triks som å slå dem i strupehodet, stikke kniver i øynene på dem eller å skyte dem er litt feigt.

Hvis slosskampen derimot utarter seg kolossalt (noe den i 98% av tilfellene ikke gjør, fordi det vil bli stoppet av tilskuerne), så er det på tide å begynne å tenke på selvforsvar for livet, men selvforsvar i den forstand betyr ikke at om, du får vedkommende i bakken, skal fortsette å slå og sparke når'n ligger på bakken.

Å slå/sparke noen som ligger nede er patetisk, krenkende og helt æresløst

Det beste er egentlig å bare komme seg unna spør man meg
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Å slå/sparke noen som ligger nede er patetisk, krenkende og helt æresløst, men veldig effektivt...
For dere som ikke tror at f.eks Kung-fu funker på gata, da har dere aldri møtt noen som har trent wing-tsung, jeg har nå trent dette i ett par år og det har hjulpet meg MYE når en eller annen broiler skal banke meg fordi han mener jeg har vært frekk(sett på dama hans/whatever. Chain punches og albuer er meget effektivt Emin boztepe kan være ett stikkord og søke etter på google/youtube. men som de fleste her sier, man MÅ trene for og kunne bruke noe som helst effektivt (streetfighting er også trening)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Emin Boztepe har jeg hørt om ja, han feiga ut mot en av Gracie gutta aaanyways så kan man egentlig ikke si noen stil er best til det og det for alle folk er jo forskjellige.For alle dere som er intressert i Martial arts og historien bak de forskjellige kampsportene så kan dere sjekke ut:Fight quest/Human weapon og the science of martial arts/mma, du finner de på de fleste torrent sider.

EDIT:Hva heter den nye stilen til boztepe?
EDIT:Just for fun http://www.youtube.com/watch?v=jB3sfXnZyyA
Sist endret av StaiN; 11. februar 2008 kl. 05:34.
For det første er ikke ninjutsu en kampsport da man ikke har konkurranser i ninjutsu.
Å blande ninjutsu med kickboksing er heller ikke en god kombinasjon da selve basis prinsippene for hvordan du beveger deg , slår osv er vidt forskjellige.
Ninjutsu er VELDIG effektivt i "ekte fight" hvis du først kan det, men det er ett veldig omfattende system som krever mange års trening før du kan mestre det, så det er ikke å anbefale hvis du bare vil lære å forsvare deg litt og ikke har planer om å dedikere store deler av livet ditt til trening.
Ellers tror jeg at i street fight sammenheng, er det viktig å legge fra seg ufrivillge "innlærte" forestillinger om hvordan en slåsskamp skal være(to folk som står i bokseguard å slår hverandre annenhver gang i huet til en faller), da dette begrenser mulighetene dine.
Lær deg å løpe fort , unngå trøbbel og ikke tro at du har noen sjans til å jule opp fem stykker alene uten mange års trening, en haug med erfaring fra gateslagsmål og en kald psyke.

Den beste måten å lære seg å slåss på er å slåss desverre.
Jeg skulle bare si til alle som tror Krav Maga er en kampsport det er det ikke, det er nemlig kun til selvforsvar.Og til dere som vil lære deg en kampsport til selvforsvar finn deg en kampsport der det er mye sparring.
Sist endret av StaiN; 13. februar 2008 kl. 18:13.
Krav maga er nok ikke noen "kampsport" hvis man tenker på hva kampsport betyr nei. Krav maga går ut på å rett og slett "vinne" over motstanderen(e) dine.
Det er ikke utvikla originalt som en "sport", men som en måte for israelske militære å overleve uten våpen.
Kampsporter derimot er jo selvfølgelig også originalt lagd for å klare seg, men i løpet av århundrene har de fleste blitt utvanna til det vi har rundt omkring i dag. Man har regler å holde seg til som ikke de du eventuelt sloss mot på gata følger.
Det er klart at mange av teknikkene man lærer seg i en kampsport kan brukes på gata.
Jo flere forskjellige kampsporter du kjenner jo bedre mulighet har du fordi du da har oversikt over mange flere måter å angripe på og du kan øve på å blokkere de også.

Men hvis du blir angripi helt uventa går pulsen gjerne på 160+ og finmotorikken på alle de fine teknikkene er helt umulig å utføre i tillegg til at du glemmer dem. Hvis du er god på grunnleggende ting har du større sjangse enn hvis du har konsentrert det meste av treninga di på avanserte fiffige greier.

Hvis noen kommer etter deg med balltre, lønner det seg gjerne å fly på motstanderen før han rekker å svinge noe særlig. Det er mye vanskeligere å komme seg unna å bli treft hvis balltreet svinger rundt omkring.(Selvfølgelig er det beste å løpe som et uvær)
Jeg tyr til vold, BARE når jeg må. Og for de som sier at man aldri må, eller at det alltid er en utvei: dere tar feil.
Vold mot familiemedlemmer, eller kjærester er utilgivelig.
Når noen har dratt til deg, eller trekker kniv er det bare å ødelegge.

Så til det jeg syns fungerer best.
Jeg bruker bare det hardeste jeg er utstyrt med. Skalle, kne og albuer.
Har aldri opplevd en slåsskamp som har vart i mer enn maks 10 sekunder på den måten.
Så, det er mitt tips.
De som kommer opp i ansiktet ditt gjør det for å tøffe seg. Ville de gjort deg noe hadde de gjort det. Så det er bare å nikke til.
Og jeg sparker aldri høyere enn midt på låret. Da føler jeg at jeg har lite kontroll. og hvis de da skal være så dumme at de prøver å få tak i beinet ditt når du kommer med et lavt spark, er ansiktet deres jævlig utsatt. ChokeHold er også en favoritt. Da er d bare å klemme til på sidene av halsen, IKKE foran. Du har fulstendig kontroll, og det tar bare et par sekunder før motstanderen døser av.

Det var mitt bidrag. Takk. ^^