Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5953
En ting jeg har lurt på veldig lenge, nesten hver morgen hvor hvert minutt er verdt gull: Hva er raskest måte å få kaffen i en drikkbar temperatur..
La meg utdype, jeg drikker pulver kaffe med melk og vann fra vannkoker. Vill kaffen synke i temperatur raskest om jeg putter i kald melk fra kjøleskapet først? eller vill den synke fortere om jeg lar det kokende vannet stå i koppen (med kaffe pulveret) i rom temperatur helt til jeg skal drikke den, og så tilsette den kalde melken?

Jeg vet det er en minimal forskjell hvis det i det hele tatt er noen, det er bare en morsom ting jeg har fundert på lenge, og aner ikke hvordan man kan gå frem for å regne det ut.
Sist endret av DrOctagon; 11. september 2013 kl. 13:18.
Varmetapet er proporsjonalt med forskjellen i temperatur på kaffen og omgivelsene. Når du blander de to væskene vil resultattemperaturen bli et gjennomsnitt av temperaturen til kaffen og melken vektet med mengdene. Så den vil nå en bestemt nedre temperatur raskest dersom du venter med å helle i melken til det tidspunkt hvor temperaturen akkurat nås av at du heller den i.
Det var det jeg egenterlig trodde, at jo mer forskjell temperaturen er fra omgivelsene, jo raskere synker den? når den nermer seg rom temperatur, går det saktere? er det riktig?
Takker for svar!
Sist endret av DrOctagon; 11. september 2013 kl. 13:34.
Legg koppen i fryseren over natta! Og sett den i et åpent vindu på vinterstid.
Burde hjelpe litt ihvertfall
Sitat av valentino_942 Vis innlegg
Legg koppen i fryseren over natta! Og sett den i et åpent vindu på vinterstid.
Burde hjelpe litt ihvertfall
Vis hele sitatet...
Da sprekker den nok når du heller kokende vann i den. Hvis den er lagd av glass eller porselen/keramikk.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Hva med en isbit oppi?
har tenkt på det lenge, men aldri orket å gjennomføre.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Da sprekker den nok når du heller kokende vann i den. Hvis den er lagd av glass eller porselen/keramikk.
Vis hele sitatet...
Omtrent samme oppvåknings effekt! om du lager kaffe med instant pulver så kan du jo like godt blande det i lunkent vann vell. Får jo i deg det samme.
Sitat av sam500 Vis innlegg
Hva med en isbit oppi?
har tenkt på det lenge, men aldri orket å gjennomføre.
Vis hele sitatet...
Funker greit det, gjort det et par ganger alt som skjer er at isbiten sprekker.
Hvis du virkelig har liten tid kan du jo bare sluke valgt mengde nescafe og skylle ned med vann.

Jeg pleier alltid å trakte kaffen min, og setter på trakteren før jeg hopper i dusjen osv, og kan nye en kopp kaffe etterpå.
Lag kruttsterk kaffe, og tapp litt iskald vann i koppen.
Deretter tilsetter du ønsket mengde melk i kaffen!
Voilà
Sist endret av Slett1; 11. september 2013 kl. 19:36.
Kok opp vann. Fyll koppen halvfull med det kokende vannet og fyll opp presten med kaldt springvann/kald melk.

Vips så har du ønsket mengde drikkeklar kaffe!
Joa tror alle er klar over sånt :P som å helle kaldt vann / putten koppen i frysern, whatever.
og er ikke sånn at jeg ikke har tid til å vente, er bare en liten ting jeg har lurt på en stund og tenkt "hmm skal jeg helle melk oppi først, eller la den stå til jeg skal drikke den" :P
Sist endret av DrOctagon; 11. september 2013 kl. 21:01.
Ja, strø pulverkaffe i barten og drikk varmt vann fra springen...
Om det er koffeinen du er ute etter så ville jeg anbefalt deg å kjøpt noen koffeinpiller.
Sitat av ormebol Vis innlegg
Ja, strø pulverkaffe i barten og drikk varmt vann fra springen...
Vis hele sitatet...
Jeg ler enda :P takk as!
Sitat av t_ben Vis innlegg
Om det er koffeinen du er ute etter så ville jeg anbefalt deg å kjøpt noen koffeinpiller.
Vis hele sitatet...
Hva har dette med posten å gjøre?
Presskanne og ti minutt med venting. Funker fjell.
Sitat av Kriis Vis innlegg
Hva har dette med posten å gjøre?
Vis hele sitatet...
Jeg syntes det hørtes ut som om han ikke brydde seg så veldig om hvordan kaffen smaker da han er ute etter raskest mulig kaffe. Mange drikker kaffe om morgenen for å få i seg koffein, så derfor anbefale jeg han koffeinpiller om dette var tilfellet.
Tror folk har misforstått greit :P jeg bare lurte på den lille tingen som Provo svarte på Melk først vs etterpå fordi dette er noe jeg har fundert på mange ganger, når brødskiva er klar, mens kaffen fortsatt er glodvarm og jeg pleide altid å putte melk i først, selv om jeg har tenkt den blir kaldere fortere om jeg tar det etterpå. har ikke så dårlig tid at det gjør noe, og er absolutt ikke vill nok til å drive å tygge kaffe pulver i dusjen
Du burde helle melken oppi kaffen først. Dette er fordi det konduktive og konvektive varmetapet fra kaffen er proporsjonal med temperaturforskjellen mellom den varme drikken og bakgrunns-temperaturen, mens varmetapet fra varmestråling er proporsjonalt med kaffetemperaturen i fjerde potens. Alle tre former for varmetap øker derfor med økende kaffetemperatur. Ettersom melken ved romtemperatur ikke tilføres eller mister noe energi hvis den står for seg selv i fem minutter, så mister kaffe-med-melk-kombinasjonen minst energi når det holder lavest temperatur.
Sist endret av Nabbkake; 11. september 2013 kl. 23:28.
Sitat av Nabbkake Vis innlegg
Du burde helle melken oppi kaffen først. Dette er fordi det konduktive og konvektive varmetapet fra kaffen er proporsjonal med temperaturforskjellen mellom den varme drikken og bakgrunns-temperaturen, mens varmetapet fra varmestråling er proporsjonalt med kaffetemperaturen i fjerde potens. Alle tre former for varmetap øker derfor med økende kaffetemperatur. Ettersom melken ved romtemperatur ikke tilføres eller mister noe energi hvis den står for seg selv i fem minutter, så mister kaffe-med-melk-kombinasjonen minst energi når det holder lavest temperatur.
Vis hele sitatet...
TS vil at den skal miste energi, fordi kaffe rett ut fra trakteren er for varm til å drikkes. Kaffe --> melk er derfor rett vei å gå
Personlig har jeg problemer med å la kaffen trakte mens jeg er i dusjen, for trenger morgenkaffe for å få fart på tarmen, og liker å bæsje før jeg dusjer...
Sitat av ormebol Vis innlegg
Personlig har jeg problemer med å la kaffen trakte mens jeg er i dusjen, for trenger morgenkaffe for å få fart på tarmen, og liker å bæsje før jeg dusjer...
Vis hele sitatet...
Da er vi to
Nå er jeg heldigvis ikke avhengig av morgenkaffen på samme måte som jeg var før..

Men det jeg gjorde da var å koke 2 dl vann i vannkokeren (tar under 1 min) helte vannet i en shaker der jeg fra før har 2 spiseskjeer pulverkaffe og 2 spiseskjeer sukker. Shaker dette, og tilsetter deretter 2dl h-melk.

Dette drakk jeg i bilen på tur til jobb..og det fungerte for min del isåfall.

Dette var mitt morgenritual hver ukedag i 2 år, og det er sprøtt hvor nøye jeg kom inn i rutinen. Tok med meg shakeren inn fra bilen når jeg var ferdig på jobb og vasket den, og klargjorde deretter to nye skjeer med kaffe og sukker, fylte vannkokeren med 2dl vann før jeg kunne legge meg for å sove.
Husk at "instant" kaffe liker vann som holder ca 80ºC. Ta litt kaldt vann i vannkokeren før du blander!
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Kok opp vann. Fyll koppen halvfull med det kokende vannet og fyll opp presten med kaldt springvann/kald melk.

Vips så har du ønsket mengde drikkeklar kaffe!
Vis hele sitatet...
Dette blir jo altfor kald kaffe.
Sitat av valentino_942 Vis innlegg
Legg koppen i fryseren over natta! Og sett den i et åpent vindu på vinterstid.
Burde hjelpe litt ihvertfall
Vis hele sitatet...
Da vil jo kopppen knuse når man heller varm kaffe oppi