Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1186
hei, fikk ny linse til hul og ville teste denne med og ta bilde av solen lurte på hva dere syntes var bra og hva jeg gjorde feil..Name:  dfdsfds.jpg
Views: 455
Size:  74,1 KB
Det treet i midten er relativt plagsomt.
Treet som stikker opp rett ved siden av solen er veldig forstyrrende. Irriterte meg og litt at solen er midtstilt...
Det at halve bilde er svart er også dårlig, prøv å kapp litt av bunnen.

Ellers var det utrolig kult bilde, likte veldig godt fargen på skyene og solen.
Skoglinjen skulle gått helt parallelt med bilde!
Sist jeg hadde mulighet til å sjekke solen så var den rund, som en sirkel f.eks.
Under sola er jo alt svart, alså 1/3 av bildet er helt svart.
Hva objektiv var det du tok med da?
Sitat av Kolobok Vis innlegg
Hva objektiv var det du tok med da?
Vis hele sitatet...
Hvis du skal pirke på korrekt bruk av ord, så kan du med fordel begynne hos deg selv. =)
Sist endret av mentalmelt; 9. januar 2012 kl. 00:06.
neeeh.....
Sist endret av Paratus; 9. januar 2012 kl. 00:46.
Prøv å få til "Det gyldne snitt" Da blir det ofte mer behagelig å se på. Synes kanskje det virket en smule uskarpt? Ville i så fall prøvd med en mindre blenderåpning (alt over 7 tror jeg vil funke bedre) Da må du selvfølgelig justere lukkertiden.

Hadde vært fint å se exif informasjonen til bildet. lettere si noe om innstillingene da. Ellers fint bilde. Fine farger. Bra stemning i bildet
Jeg synes treet i midten var kult. Blir som en "fuck you" til alle som irriterer seg over det. Da spesielt fordi det er så fremtredende. Ser mer ut som om du har gjort det med vilje.
Sist endret av alexguge; 9. januar 2012 kl. 01:19.
Det er gjort med vilje at tre er i mitten der. At sola ikke er helt rund er min skyld pga jeg måtte forminske bilde og det ble mere dratt i en det skulle vært.

Lukkerhastighet er jeg litt usikker på men den er rimelig høy
Blender opning er på 4,5
Og iso på 100

Objektive er et tamron af70-300mm f/4-5,6 di med ld macro 1:2

Jeg prøvde ikke og ta et kunstværk her var mest for og teste ut Linsa. Skal laste opp noen bedere bilder når jeg kommer hjem i dag
Høres du har fått deg et fint objektiv. Legg gjerne ut flere bilder etterhvert. Alltid gøy å se bildene til andre mennesker.

Litt off topic kanskje: Vil også minne om at det kan være lurt å tenke på blenderåpningen når du tar bilder. Vet ikke hva dere vet fra før, men slik funkerer det i praksis, kort sagt

Dersom du har en mengde med mennesker som står samlet i en gruppe. Du har fokus på personen nærmest kamera. Med en blender på f.eks f/3.5 eller lavere vil du få skarphet kun på personen nærmest deg. Med en blender på f.eks f/13 vil du se at alle menneskene blir skarpe.

Sier det i sammenheng med bildet ditt, dersom du hadde hatt en lavere lukkertid kunne du hatt en blender på f/9 kanskje (?) og da fått trærne foran skarpere. Men igjen, Fint bilde.
Bare ikke blend for langt ned, det er ikke vits. Antar ar diffusjonsuskarphet gjør seg gjeldende i det objektivet, som "alle" andre. Vet ikke hvor sweetspot ligger på det der, men det er vel generelt rundt midten av "blenderskalaen"-
Sist endret av Gerbizzle; 9. januar 2012 kl. 10:23.