Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3360
Hei, jeg skal i 12-trinnsbehandling og har ikke hatt noe med NAV og gjøre tidligere, hvordan er det å få dekt utgifter, telefonregning etc.? Noe jeg burde gjøre i forkant?
tror man har krav på AAP når man er i behandling, uten at jeg vet helt hva en 12 trinnsbehandling er.
Kan bekrefte at du har rett på arbeidsavklaringspenger når du er i behandling. Betaler du husleie kan du også søke om bostøtte fra Husbanken når du begynner å få AAP.

Så er bare å konakte NAV og be om et møte.
Du kan ha krav på AAP mens du er i behandling. De fleste som er i behandling har aap, dagpenger eller ufør.
Har du bodd på samme sted de siste 3mnd. Har du krav på å få husleie dekt mens du er innlagt. Dette er hvis du legger deg inn på døgnbehandling. Altså at man er på en klinikk eller avrusningsanstalt 24/7.
Det er mye å sette seg inn i å det er mye som ikke kan besvares da hver enkelt person har forskjellig plan/løp mot rusfrihet.

Skal du inn på en klinikk å bo der lever du ganske fett på nav. Der får man mat, drikke, medisin, vitamin osv. Så man lever helt gratis. Du har MASSE tid på å finne ut å søke på riktig stønad. de hjelper deg sikkert der du skal også.
NAV er som regel veldig greie når man er i døgnbehandling.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du har krav på AAP når du er i behandling. Etter 3-4 måneder, vil NAV automatisk redusere AAP (vanligvis 50%), hvis du ikke har faste utgifter som bolig eller forsørger egne barn.