Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  93 17319
Sitat av sniper1986 Vis innlegg
Jeg reagerer egentlig mer på dette "kravet" om å få dekket strømutgifter ved å ha en kompis på besøk.

Usikker på hva du definerer som en venn, men jeg synes ikke det ligner på noe reelt vennskap.

Når det gjelder skyss til/fra flyplassen så ville jeg nok uoppfordret betalt for dette, men hadde vel blitt litt overasket over å blitt avkrevd disse på forhånd.
Vis hele sitatet...

Jeg reagerte også det med strømutgifter osv. Får jo bedre gjestfrihet enn det på coutchsurfing! Da hadde jeg faktisk heller tatt inn på hotell, eller revurdert om jeg i det hele tatt haddet giddet å reise.
Enkelt sagt: bare betal det.. Han må kjøre 30 mil, og tar kun betalt for bensinen..
Sitat av Relevant Vis innlegg
Enkelt sagt: bare betal det.. Han må kjøre 30 mil, og tar kun betalt for bensinen..
Vis hele sitatet...
Jeg har vondt for å tro at han har et kjøretøy som bruker bensin for 500 kr på den distansen, uansett om det er 15 eller 30 mil som er riktig...

Hvis det uansett er billigere, og ikke altfor mye vanskeligere, å ta kollektivtransport, så ville jeg heller gjort det, enn å innfri et krav fra en "kompis" som omtrent sender faktura med KID-nr for en slik tjeneste han selv tilbyr...
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg har vondt for å tro at han har et kjøretøy som bruker bensin for 500 kr på den distansen, uansett om det er 15 eller 30 mil som er riktig...

Hvis det uansett er billigere, og ikke altfor mye vanskeligere, å ta kollektivtransport, så ville jeg heller gjort det, enn å innfri et krav fra en "kompis" som omtrent sender faktura med KID-nr for en slik tjeneste han selv tilbyr...
Vis hele sitatet...

Nå vet ikke jeg bensinprisen der nede, men hvis vi regner 1 liter på mila så har man dekt endel biler, og 30x 15 som er ca bensinpris i Norge hvertfall så havner man på 450kr. Og litt for slitasje og sånt er vel ikke mye for langt?
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Nå vet ikke jeg bensinprisen der nede, men hvis vi regner 1 liter på mila så har man dekt endel biler, og 30x 15 som er ca bensinpris i Norge hvertfall så havner man på 450kr. Og litt for slitasje og sånt er vel ikke mye for langt?
Vis hele sitatet...
Så må du også ta i betraktning at mennesket skal jo kjøre denne avstanden. Er det 15 mil hver vei, eller 7,5 mil hver vei, vet jeg ikke. Det er fremdeles 2-4 timer i bil.

Men det må da gå an å betale det her, like dyrt som med buss, samt det er noe sosialt med det. Det at kompisen hans har sagt han kan hente han ved flyplassen, og at vedkommende skal takke nei, og heller ta bussen til samme pris blir feil.
Slik jeg forstår det så tror jeg at TS ikke har problemer med å gi bensinpenger, MEN kravet/forespørselen om det. Mitt tips er å enten bestemme deg for at du betaler med glede(tenk på hvor kjekt dere skal ha det, kansje han har lite penger for tiden) eller om du vet at problemet kommer til å gå ut over turen så ta en prat med han om det på forhånd. Kansje du kan gi litt mindre, eller ta kollektiv transport.

Men bli ferdig med det før du drar så slipper det å ligge og gnage i barken. Lykke til.
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Nå vet ikke jeg bensinprisen der nede, men hvis vi regner 1 liter på mila så har man dekt endel biler, og 30x 15 som er ca bensinpris i Norge hvertfall så havner man på 450kr. Og litt for slitasje og sånt er vel ikke mye for langt?
Vis hele sitatet...
Ja, hvis du regner 1 liter på mila på engelske motorveier, så har du også dekket gaffeltrucker og semitrailere. Bensinprisen i England ligger gjerne på rundt 12-13 kr/L. Hvis "kompisen" kjører noe som er i nærheten av det forbruket, så bør han enten være så stinn av gryn at utgiftene ved en slik henting er neglisjerbare, eller så burde han ikke tilbudt seg å kjøre så langt for å hente. Dette lukter dårlig løsning uansett.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Så må du også ta i betraktning at mennesket skal jo kjøre denne avstanden. Er det 15 mil hver vei, eller 7,5 mil hver vei, vet jeg ikke. Det er fremdeles 2-4 timer i bil.
Vis hele sitatet...
Du tenker på tidsbruket? Det er ingenting jeg liker bedre enn å kompensere kompiser som bruker tid og bensin på å hente meg på byen og flyplasser og lignende, men hvis det er en kompis som tilbyr seg å hente meg, så kompenserer jeg utgiftene hans, og kjøper ham en middag eller øl eller lignende, som takk. Jeg betaler ham da ikke timeslønn for at han gjør meg en tjeneste.

Slik jeg forstår førsteposten, er det forresten 15 mil t/r, men om det så var 30 mil t/r, så tar ikke det 4 timer å kjøre. Med mindre han kjører en trailer som har en speed limiter til lavere hastigheter, da, noe som jo forsåvidt kan samsvare med bensinsregnestykkene til enkelte over her.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Men det må da gå an å betale det her, like dyrt som med buss, samt det er noe sosialt med det. Det at kompisen hans har sagt han kan hente han ved flyplassen, og at vedkommende skal takke nei, og heller ta bussen til samme pris blir feil.
Vis hele sitatet...
Hvis det er snakk om 3-4 timer, så vil jo det si at TS ikke engang er kommet halvveis når han lander i London. Da kunne jo kompisen like gjerne tatt fly til Norge og hentet ham tilbake, når de først er i gang med denne ekstreme "sosiale hentingen". Reisen fra flyplassen til kompisens hjem er jo en minst like lang del av reisen som flyturen, og bør jo da fikses av TS som faktisk reiser. Hvis Mr English hadde tilbudt seg å hente meg på flyplassen, så hadde jeg takket ja, og selvfølgelig kompensert rikelig, slik at både bensin og slitedeler er dekket og vel så det. Men når kompisen tilbyr seg å profitere på å være betaltaxi, så takker jeg heller nei. Da er det plutselig business, og da får han bare ha det så godt. Da støtter jeg heller den lokale drosjenæringen, så kan kompisen bruke tiden sin til noe mer fornuftig, så snakkes vi når jeg kommer frem.

Sitat av bjørneklem Vis innlegg
Slik jeg forstår det så tror jeg at TS ikke har problemer med å gi bensinpenger, MEN kravet/forespørselen om det.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er av samme oppfattelsen. At man kompenserer for bensinpenger er en selvfølge. Men at en kompis krever at man betaler, er så lite hyggelig og vennlig at hele den sosiale hygge-delen forsvinner. Da er det ikke noen vennetjeneste lenger. Jeg hadde takket nei på flekken.
Jeg tror de fleste her trenger å spørre seg selv hva vennskap egentlig er. Er du glad i en person som en venn, ser du ikke noe problem i å bruke "resurser" på denne personen. Tvert imot, du gjør det med glede fordi du er glad i nærværet hans og ser på han som en innflytelse av glede å ha rundt seg, og ikke som en "utgift".
Sitat av Bearberry Vis innlegg
Jeg tror de fleste her trenger å spørre seg selv hva vennskap egentlig er. Er du glad i en person som en venn, ser du ikke noe problem i å bruke "resurser" på denne personen. Tvert imot, du gjør det med glede fordi du er glad i nærværet hans og ser på han som en innflytelse av glede å ha rundt seg, og ikke som en "utgift".
Vis hele sitatet...
Helt enig. Og når man gleder seg til å besøke en venn, som plutselig krever betalt for noen vennetjenester, da blir det noen skår i gleden. Hashtag uaktuelt.
Jeg hadde ikke kalt det en venn, nei.
Jeg har kjørt 30mil å henta besøk til meg... ikke falt meg inn at dem skal betale meg for turen.

En ønsker ikke sine venner velkommen på denne måten
Sist endret av thundercat; 28. april 2014 kl. 17:33.
Sitat av thundercat Vis innlegg
Jeg har kjørt 30mil å henta besøk til meg... ikke falt meg inn at dem skal betale meg for turen.

En ønsker ikke sine venner velkommen på denne måten
Vis hele sitatet...
Har du alltid vært vennen som bærer posene til de andre, og kjører dem til og fra fester, bursdager, og kinoer?
Deftones's Avatar
Trådstarter
OP her igjen... Må si det var godt å faktisk lese litt mer seriøse svar siden sist jeg var inne her. Og ikke bare fra folk som skryter av at de er verdens beste vert/kompis selv.

Uansett, det dreide seg om 15 mil hver vei, altså 30 mil tilsammen. Jeg betalte de 500kr han krevde, men det var en påminnelse hele bilturen at jeg måtte huske å dra i minibanken å ta de ut. Syns det var veldig kleint og følte meg ikke helt velkommen.
Han sa også at Hondaen hans brukte ca. 0.6l på mila på langdistanse, så 0.6l * 30 mil = 18 liter bensin, og prisen på bensin der nede er 12kr litern, så 18l * 12kr = 216kr.

Det er tydelig at han har tatt seg betalt for tjenesten med å hente meg, og for meg faller det ikke helt sammen at man skal på toppen av bensinen kreve kjøregodtgjørelse. Det blir litt på toppen når jeg har allerede brukt av ferien min og over 2000kr på å godta hans invitasjon.
Han satt også å sa at han ønsket seg en Sony Xperia z2 (5500kr) i bryllupsgave fra meg, det kan han ihvertfall glemme å få nå.

Jeg hadde ihvertfall ikke bedt om bensinpenger om kompisen min hadde brukt ferien sin og flere tusen på flybilletter på å besøke meg, det ville jeg sett på som en "ære" at jeg betyr så mye at folk vil reise så langt for å møte meg.
Hadde jeg vært lut fattig og faktisk ikke hatt råd til bensin, så hadde jeg lagt det fram på en slik måte for kompisen min og forklart settingen, men slikt er det ikke i dette tilfellet hos hverken meg eller han.

Vennskapet står det, fyren er jo grei, men han er så utrolig grådig at det er på grensen til frekkhet. Har enda ikke bestemt meg for om jeg orker å besøke han igjen, eller bare å holde han som nettvenn.
Frister jo også mye mindre å dra i det kommende bryllupet hans å bruke ca. 5000kr på fly/hotell/gave når man vet selv at jeg er en kompis som ikke er verdt å bruke ei eneste krone på av egen lomme.

Skal være her noen dager til, så reiser jeg tilbake til Norge. Var godt å se at jeg ikke var alene med å stusse på førsteposten min.

Edit: Glemte å tilføye at før turen så takket jeg nei til tilbudet om å bli hentet, at jeg så etter rimeligere alternativer, og spurte om han visste hva buss eller tog t/r kostet. Fikk da til svar at tog/buss tok mye lengre tid, og at jeg ville komme raskere frem om jeg ble hentet av han. Takket fortsatt nei og sa tid var ikke noe problem, men han svarte da med at jeg kom ikke til å være fremme til han før midnatt, og han legger seg 23:00 om kvelden for han må stå opp til jobb.

Altså, å ta buss eller tog var ingen mulighet for meg i dette tilfellet.
Sist endret av Deftones; 1. mai 2014 kl. 05:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Herregud for en sær fyr!

For det første, hvem ønsker seg en mobil i bryllupspresang? Greit nok hvis man gjør det av foreldre osv, men det er skikkelig sært å ønske seg av kompiser.

Det at han satt og stresset under turen at dere måtte i minibank så han kunne få penger virker for meg som om han kanskje har økonomiske problemer, slik at han er totalt avhengi av de pengene. Ellers hadde det nok vært sånn " oi, vi brukte ikke mer enn 200-300 på bensin, ja men hvis jeg bare får de i løpet er uken er det greit", det hadde vært det normale.

Jeg har selv "krevd" bensinpenger når vi skulle på hyttetur en vennegjeng, og jeg var eneste med bil. Da sa jeg på forhånd : blir ca 100-200 på hver, når jeg fylte på vei hjem igjen, så jeg det ble litt mindre, så da justerte vi ned det. Det er det normale tingen å gjøre.
Han er jo bare rett og slett smålig. Det er jo ikke noe fasit regel på hvordan dette skal gjøres men for min del er det naturlig at dersom jeg inviterer så betaler den andre selv reise, men jeg vil i de aller fleste tilfeller kjøre å hente denne personen på flyplassen (uten å ta betalt). Jeg stiller seff med gratis husrom og mat, men det er alltid hyggelig hvis det andre kjøper vin/øl etc til maten eller noe (dette er ganske vanlig), men det blir på eget iniativ, og blir jo ikke snytt hvis dette ikke skjer. Man gjester noen, da skal ikke gjesten betale, men transporten for å komme dit må jo den som ønsker å ta imot tilbudet betale selv. Er det så langt fra flyplassen at det tar noen timer å kjøre og det er greit med buss eller tog ville jeg nok ikke hentet, men hvis jeg ønsker å gjøre det for å være hyggelig er selvfølgelig bensinen på min regning.

Det er slik det gjøres blant mine bekjente ihvertfall =)
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ja nei høres ut som dette ikke er noe for deg. Ellers er det jo ofte slik at hvis du også er gjerrig eller opptatt av penger og "rettferdig" (som kanskje regnestykket ditt på bensinen er et bevis i retning av) så er dette et forhold det vil bli mye gnisninger av. Dere bør ihvertfall ikke henge sammen når en av dere har litt dårlig råd eller dere er i en arena der pengebruk eller sparing er fokuset (fks en tur man egentlig ikke har råd til)

Jeg har vært både snylter og snyltet på selv. Ingen av delene føles egentlig godt med mindre man ikke har noe kodeks for seg om hvordan sånt skal være. For meg er det slik at den som mangler spenn er den som blir spandert på og så får man heller håpe på bedre tider. Dette gjelder da ikke bekjente, men KOMPISER. Og for å være ærlig, måten du omtaler dette på, høres ikke ut som dere er kompiser egnetlig.
Har dere kommet så langt som og diskutere hvordan du skal komme deg til flyplassen igjen? Jeg hadde ihvertfall tatt det som en selvfølge at han kjørte meg dit ''gratis'' siden han fikk minst dobbelt så mye bensinpenger som han brukte på og kjøre en vei, når han hentet deg.

Jeg syntes egentlig det høres ut som han utnytter deg når jeg leser siste posten og som andre har sagt høres dere egentlig ikke ut som kompiser. Tror vennskapet deres fungerer bedre over nett.
Sist endret av Knarq; 1. mai 2014 kl. 14:26.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Det virker litt som han utnytter deg. Kan jeg spør hvordan dere i det hele tatt ble kjent?
Deftones's Avatar
Trådstarter
Sitat av Knarq Vis innlegg
Har dere kommet så langt som og diskutere hvordan du skal komme deg til flyplassen igjen?
Vis hele sitatet...
De 500kr skulle dekke turen tilbake til flyplassen, hence 15mil t/r.

Sitat av Olympic Vis innlegg
Det virker litt som han utnytter deg. Kan jeg spør hvordan dere i det hele tatt ble kjent?
Vis hele sitatet...
Via online gaming 6-7år siden, møttes for første gang i November i fjor.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Ja nei høres ut som dette ikke er noe for deg. Ellers er det jo ofte slik at hvis du også er gjerrig eller opptatt av penger og "rettferdig" (som kanskje regnestykket ditt på bensinen er et bevis i retning av) så er dette et forhold det vil bli mye gnisninger av.
Vis hele sitatet...
Jeg lager vanligvis ikke regnestykker, men i dette tilfellet så skurret 500kr på bensin i UK for ca. 30 mil med en lettvekter av en Honda han eier.
Sist endret av Deftones; 1. mai 2014 kl. 17:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Husk at han kan ha pengeproblemer som du ikke er klar over, kan hende han ikke hadde spurt om han ikke hadde trengt det. Men det her er jo vennen din, ikke min, så du burde jo vite hvordan han er, føler du alltid at han skviser penger ut av deg?
Deftones's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Husk at han kan ha pengeproblemer som du ikke er klar over, kan hende han ikke hadde spurt om han ikke hadde trengt det. Men det her er jo vennen din, ikke min, så du burde jo vite hvordan han er, føler du alltid at han skviser penger ut av deg?
Vis hele sitatet...
Han har allerede kjøpt seg 2 spill på Steam den korte tiden mens jeg har vært her pluss mye annet ubrukelig søppel på byen, så nei, han har god råd. Både han og dama jobber 100%.

Som sagt, hadde hatt null problemer med å betale både bensin og litt ekstra hvis økonomien hans hadde vært rassert, og hvis det så hadde vært tilfelle, så hadde jeg sett det logisk at han ikke hadde kastet bort penger på annet dritt og heller hadde brukt de pengene jeg ga han på bensin og evt. andre livsnødvendige ting.
Sitat av Deftones Vis innlegg
De 500kr skulle dekke turen tilbake til flyplassen, hence 15mil t/r.


Jeg lager vanligvis ikke regnestykker, men i dette tilfellet så skurret 500kr på bensin i UK for ca. 30 mil med en lettvekter av en Honda han eier.
Vis hele sitatet...

Regnestykket ditt blir jo litt feil, iom. at kompisen din må kjøre t/r x2.
Så han kjører vel 60 mil?
Deftones's Avatar
Trådstarter
Sitat av Penesmurfen Vis innlegg
Regnestykket ditt blir jo litt feil, iom. at kompisen din må kjøre t/r x2.
Så han kjører vel 60 mil?
Vis hele sitatet...
Reisen er 30 mil tilsammen, 15 mil hver vei. 500kr skulle dekke t/r.
Så regnestykket mitt er riktig.
Sitat av Deftones Vis innlegg
Reisen er 30 mil tilsammen, 15 mil hver vei. 500kr skulle dekke t/r.
Så regnestykket mitt er riktig.
Vis hele sitatet...
Men kompisen din må kjøre først 15 mil for å hente deg, så 15 mil med deg. Så 15 mil for å levere deg, så 15 mil tilbake til huset sitt?
Deftones's Avatar
Trådstarter
Sitat av nikita Vis innlegg
Men kompisen din må kjøre først 15 mil for å hente deg, så 15 mil med deg. Så 15 mil for å levere deg, så 15 mil tilbake til huset sitt?
Vis hele sitatet...
Jupp, jeg innser at jeg har dreti på draget i regnestykket mitt.
Sist endret av Deftones; 1. mai 2014 kl. 18:30.
Hvis kompisen din skal kjøre 600 kilometer, så stusser jeg ikke lengre på hvordan noen kan mene at 500 bare dekker utgifter. Nå stusser jeg heller på hvorfor i alle dager han skal kjøre 600 kilometer i det hele tatt. Det da gå an å løse det på en bedre måte i en så stor metropol som London.
Deftones's Avatar
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvis kompisen din skal kjøre 600 kilometer, så stusser jeg ikke lengre på hvordan noen kan mene at 500 bare dekker utgifter. Nå stusser jeg heller på hvorfor i alle dager han skal kjøre 600 kilometer i det hele tatt. Det da gå an å løse det på en bedre måte i en så stor metropol som London.
Vis hele sitatet...
Som tidligere sagt, så tilbydde jeg han å ta kollektivtransport, men jeg ville ha kommet for sent hjem til han (rundt midtnatt), da han må opp kl. 07:00 for jobb.
Jeg mener da at hvis han ikke gir meg noen valg, så burde han heller ikke kreve inn penger.
500kr ser jeg nå dekker bensin for 30 mil t/r, så jeg vet mesteparten av pengene vil gå til bensin da jeg totalt glemte at han kjører jo til/fra flyplassen alene en vei også. Så at han har tatt betaling på toppen for bensin faller bort imo.

Men jeg står fortsatt fast på det at venner burde møtes litt på halvveien og at det er feil av han å kreve bensinpenger i dette tilfellet.
Hadde det vært en kompis som skulle ha kjørt meg til X pga. jeg måtte ditt og datt, hadde saken blitt en annen og slikt skulle dekkes helt av meg. Men det blir litt annerledes når gjesten har ofret både ferie og et 4 ganger høyere beløp for å møte deg, og da syns jeg virkelig at man kan ta minsteparten av regninga selv.
Sist endret av Deftones; 1. mai 2014 kl. 20:34.
Heisann, da har jeg lest alle innleggene!
Jeg ville ikke spurt om å bli hentet (det gjorde heller ikke du). Når det er så langt, og kameraten din bruker dobbelt så lang tid på å hente deg som reisen tar for deg så fatter jeg ikke vitsen. Det er jo bare å ta toget. Nå var det sånn at han gjerne ville hente deg for å slippe å sitte oppe å vente. Da må du jo ta i mot tilbudet.
Tilsvarende, så blir jeg bitte litt irritert når folk ber om å bli henta, når det er så lettvint å ta toget.

Så til betalingen. Jeg ville aldri spurt om å få dekket utgiftene til bensin. Men, jeg ville betalt uten å mukke hvis den som hentet meg ba om penger. Folk er forskjellige på disse tingene, så det er bare å gjøre gode miner til slett spill.

Når han presterer å si at han ønsker seg en telefon til 5k så er han skikkelig dust. Tror jeg hadde bare lagt vennskapet på is etter den turen
Sitat av Deftones Vis innlegg
Som tidligere sagt, så tilbydde jeg han å ta kollektivtransport, men jeg ville ha kommet for sent hjem til han (rundt midtnatt), da han må opp kl. 07:00 for jobb.
Jeg mener da at hvis han ikke gir meg noen valg, så burde han heller ikke kreve inn penger.
500kr ser jeg nå dekker bensin for 30 mil t/r, så jeg vet mesteparten av pengene vil gå til bensin da jeg totalt glemte at han kjører jo til/fra flyplassen alene en vei også. Så at han har tatt betaling på toppen for bensin faller bort imo.

Men jeg står fortsatt fast på det at venner burde møtes litt på halvveien og at det er feil av han å kreve bensinpenger i dette tilfellet.
Hadde det vært en kompis som skulle ha kjørt meg til X pga. jeg måtte ditt og datt, hadde saken blitt en annen og slikt skulle dekkes helt av meg. Men det blir litt annerledes når gjesten har ofret både ferie og et 4 ganger høyere beløp for å møte deg, og da syns jeg virkelig at man kan ta minsteparten av regninga selv.
Vis hele sitatet...
En bil koster ikke bare drivstoff.. slitasje deler osv .. 500 kr for 60 mil med bil er billig .. du finner ut av det selv når du en dag får deg en bil.

Tenk heller på at han faktisk gidder å sitte bak rattet i 60 mil pga deg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Han får jo ikke betalt for å kjøre! Kanskje det er du som er gnukk?
Deftones's Avatar
Trådstarter
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
En bil koster ikke bare drivstoff.. slitasje deler osv .. 500 kr for 60 mil med bil er billig .. du finner ut av det selv når du en dag får deg en bil.

Tenk heller på at han faktisk gidder å sitte bak rattet i 60 mil pga deg.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt det er gratis å ha bil. Poenget mitt var at man trenger ikke å spørre om småpenger når besøkende allerede har opparbeidet en langt større regning for å besøke deg, men det er delte meninger om dette i tråden her ser det ut som.
sitter her å leser tråden din nå - tenkte for meg selv, fra ganske tidlig i tråden .. "dette er så kjerrring" :P her står kjerringa bak og vifter med fingern "skal du ha besøk av han der, så får han jaggu betale for bensina etc.." ..
Syntes jeg hører'a :P men så leser jeg nå at han virkelig ber om en gave til 5500 kr av en cyberkompis.. da er man både frekk og godt på vei til å utnytte noe.. en bryllupsgave er jo noe som skal være til både han og dama som han gifter seg med..

Ville virkelig tenkt om dette er ett vennskap verdt å satse på!
Enig med roffern. Dette virker mer og mer som noe merkelig jeg ikke helt skal sette noe navn på. Men ekte vennskap? Nei. Bryllupsgaver skal vel være til paret? ikke personlige gaver til ene parten eller har jeg misforstått dette OGSÅ hele livet?
Fascinerende saker, overraskende nok! Er du der enda, eller hjemme i Norge? Men bryllupsgaveønsket og kravet om strøm og varmtvann var ganske hysterisk i mine øyne. Nå er det jo kulturelle forskjeller mellom Norge og England, men kan ikke tro at de er så store?
Jeg leste ikke alle innleggene i tråden her, men er det ingen som har tenkt på at han har ett smule vridd bilde av Norge?
Tror at vi alle sitter på vår egen personlige oljeformue eller noe?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Deftones's Avatar
Trådstarter
Sitat av Baguett Vis innlegg
Fascinerende saker, overraskende nok! Er du der enda, eller hjemme i Norge? Men bryllupsgaveønsket og kravet om strøm og varmtvann var ganske hysterisk i mine øyne. Nå er det jo kulturelle forskjeller mellom Norge og England, men kan ikke tro at de er så store?
Vis hele sitatet...
Nå er jeg hjemme i Norge igjen.
Jeg har bestemt meg for å ikke dra i bryluppet, regningen på fly/hotell/gave/dress ville havnet på nesten 10.000kr.
Slik som det har vært på turen mellom oss, så føler jeg ikke at jeg vil bruke 10.000kr på å komme i et bryllup som er over på få timer, jeg føler ikke at vennskapet er verdt 10 høvdinger når jeg ikke er sikker på om dette er en kompis jeg kommer til å orke å besøke mer, og heller bare ha han som nettvenn.
Muligens senere at jeg vil ta meg en tur igjen til UK for 2000kr, men da kommer jeg til å stille betingelser om å ha mulighet til å ta kollektivtransport, eller å bli hentet på flyplassen (Jeg vil fortsatt tilby å slenge opp noen sedler tilsvarende det det koster for kollektivtransport tho).

Syns dere valget mitt virker fornuftig? Noen som har noen innsigelser?
Alt i alt tror jeg du har gjort en god beslutning til slutt.

Det kan nok være litt annen kultur i England, men jeg har venner fra flere steder i verden, og det har aldri vært snakk om å oppføre seg på den måten. Blir jeg invitert så ordner jeg selv med fly ol, men om jeg må hentes på en flyplass eller togstasjon så er det aldri snakk om at jeg skal betale for det. Selvfølgelig tilbyr jeg meg å betale noe dersom det er en lang tur, men det har vi da ordnet ved at jeg betaler når han fyller eller hvis vi stopper og spiser.

Hadde du spurt om han kunne hentet deg hadde det vært noe annet, men når han tilbyr seg å hente deg fordi han ikke vil være lenge oppe blir det bare smålig av han å -kreve- betalt.

Og bryllupsgave til 5500??? Hadde du vært faren hans så...
Hadde aldri snakka med fyren igjen. Det er jo helt sykt.
Sitat av Deftones Vis innlegg
Jeg har bestemt meg for å ikke dra i bryluppet,[...]
Muligens senere at jeg vil ta meg en tur igjen til UK for 2000kr, men da kommer jeg til å stille betingelser om å ha mulighet til å ta kollektivtransport, eller å bli hentet på flyplassen (Jeg vil fortsatt tilby å slenge opp noen sedler tilsvarende det det koster for kollektivtransport tho).

Syns dere valget mitt virker fornuftig?
Vis hele sitatet...
Synes dette høres fornuftig ut.
Herre, så komplisert det er å være norsk... og engelsk for den saks skyld :P jeg hadde aldri krevd bensin penger for noe som helst :P kommer det en gjest til meg, er det en selvfølge at han / hun blir hentet på flyplassen, og bor gratis hos meg :P

og jeg hadde forventet det samme når jeg besøker noen andre.
Sist endret av DrOctagon; 15. mai 2014 kl. 21:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DrOctagon Vis innlegg
kommer det en gjest til meg, er det en selvfølge at han / hun blir hentet på flyplassen, og bor gratis hos meg :P
Vis hele sitatet...
Også når du må kjøre 600 kilometer for å hente ham, når han utmerket fint kan ta kollektivtransport?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Også når du må kjøre 600 kilometer for å hente ham, når han utmerket fint kan ta kollektivtransport?
Vis hele sitatet...
600 km er litt drøyt, tror vedkomende hadde landet på en nærmere flyplass men hvis jeg inviterer noen, og den nermeste flyplassen er 600 km, så ja, jeg hadde hentet han / hun gratis
Hei, har ett stort internasjonalt nettverk av folk, fra barcelona, gran canaria, new york, arizona, bei jing, roma, california etc.

Når de kommer på besøk til meg fungerer det som følger: de betaler selvsagt for sin egen reise, og jeg henter de med bil på nærmeste kai som er bare kilometer unna. Jeg betaler for bilen uten å tenke noe mer over det, de betaler reisen. Deretter bor de hos meg og min familie i x antall dager ( noen ganger uten at vi veit hvor lenge de blir) alltid har de med gaver til ungene og vin til oss voksne, ofte også taxfree røyk. De fyller kjøleskapet en gang ( style 1500 ish) og vi koser oss og spiser middag sammen og drikker sammen og røyker eventuelle tax free sigs de måtte ha med. Alle er happy og ingen KREVER noe av hverandre eller føler m an skylder hverandre noe.

Synes det er smålig å skulle kreve ting av vennene sine. Enten så er du storsinnet nok til å dele eller du er det ikke. Your win or your loss. Det å være generøs er en styrke i seg selv.

Håper du klarer å finne deg selv TS, og at du finner fine venner. Lykke til i livet.

Må få si at denne tråden er fylt av smålighet. Om du ikke klarer å dele eller gi noe bort gratis har du virkelig ett fattig liv. My 50 pence, take it or leave it.
Hvis du skal bo hos han og han dekker kost og losji syntes jeg det er rett og rimlig at du betaler for å komme deg frem og tilbake. Hvis du derimot må betale for dette, foreslår jeg at du konfronter han med dette og forklar han på en pen måte at du ikke har verdens beste økonomi, og at du trodde han kunne hente deg uten at du måtte betale for bensin. Dersom han stiller seg på bakbeina kan du lufte idèen om å dele på utgiften. Om dette ikke er på tale, så får du bare bite i det sure eplet, betale reisen selv, ha et trivlig opphold, og aldri spandere noe som helst på han i fremtiden, i og med at han ikke spanderer noe på deg. Problem solved!

Så ikke at du allerede var tilbake. Med det du har opplevd så må du bare se objektivt på hele greia. Du trives med han som nettvenn, så behold han som det. Men ikke faen om jeg ville besøkt han igjen dersom jeg var deg. Og det ønsket hans om en mobil til 5000,- ville jeg besvart med å be han dytte bryllupsinvitasjonen langt opp i rektum, selvsagt på en litt penere måte. Man går ikke rundt og skriver ønskelister til kompiser. Det sømmer seg bare ikke i min bok!
Sist endret av nilsern; 16. mai 2014 kl. 00:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.