Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  111 12566
Sitat av SilentKick Vis innlegg
er under atten så får ikke vært med på dette desverre.
Vis hele sitatet...
Null problem, er selv under 18 og null problem å være med. Tviler på at jeg vinner noe, hvis det faktisk skjer så får jeg bare sende fullmakt fra foreldre da.


Kan anbefale Nordnet Under 18 for alle mindreårige her på forumet som er interresert å handle i aksjer, fond og valutaer. Har selv opprettet en slik konto og kjøpt aksjer for noen tusenlapper. Første aksjen jeg kjøpte har jeg faktisk 100% fortjeneste på.
Hoppet opp ganske mange plasser nå! Nr. 200 atm med 3% avkastning. RECSOL <3
Sist endret av Spirituell; 30. januar 2014 kl. 09:43.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Hoppet opp ganske mange plasser nå! Nr. 200 atm med 3% avkastning. RECSOL <3
Vis hele sitatet...
Gikk fra -5% til -1%
Jeg driver å prøver litt selv. +3% til nå. Men jeg sliter med det at jeg ikke hele tiden får med meg "peaks" i aksjene og får ikkje kjøpt billig. Er det ulovlig å benytte seg av program der du legger inn aksjene og kjøper/ selger automatisk ved oppgitt verdi? Blir dette sett på som juks?
Tok en råsjans og kjøpte inn Funcom for 25k under åpning i dag. Profit!
Sitat av Mirriran Vis innlegg
Tok en råsjans og kjøpte inn Funcom for 25k under åpning i dag. Profit!
Vis hele sitatet...
sjæl

....
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rexer Vis innlegg
Jeg driver å prøver litt selv. +3% til nå. Men jeg sliter med det at jeg ikke hele tiden får med meg "peaks" i aksjene og får ikkje kjøpt billig. Er det ulovlig å benytte seg av program der du legger inn aksjene og kjøper/ selger automatisk ved oppgitt verdi? Blir dette sett på som juks?
Vis hele sitatet...
Njei. Har du koda selv eller?
tenkte å lage noe i kveld. Ser for meg at om jeg har 3-4 aksjer som jeg vet er veldig turbulente. Så kan jeg lett skaffe meg noe enkel profit om jeg er heldig. Heller invistere på penny stocks utenom.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rexer Vis innlegg
tenkte å lage noe i kveld. Ser for meg at om jeg har 3-4 aksjer som jeg vet er veldig turbulente. Så kan jeg lett skaffe meg noe enkel profit om jeg er heldig. Heller invistere på penny stocks utenom.
Vis hele sitatet...
Da må du ha en form for innlogging hos f.eks. nordnet slik at du får rtkurser.

God idè, del den gjerne. Vet ikke hvor greit det er, men men...
Nei, går nok for det meste på flaks uansett. Men i og med at jeg ikke får tradet optimalt pga jobb, osv. Så tenker jeg det kan være en god erstatning. Har ingenting å tape

Vist det er nok etterspørsel så kan jeg nok dele den, må bare optimalisere den skikkelig.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rexer Vis innlegg
Nei, går nok for det meste på flaks uansett. Men i og med at jeg ikke får tradet optimalt pga jobb, osv. Så tenker jeg det kan være en god erstatning. Har ingenting å tape

Vist det er nok etterspørsel så kan jeg nok dele den, må bare optimalisere den skikkelig.
Vis hele sitatet...
Kan godt være med på testinga
god avkastning idag eller hva syns folket?

og noen som vil lage en freak- gruppe?
Sist endret av Thrashcan; 30. januar 2014 kl. 15:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Relativt dårlig her, tapte mye i går pga. dårlige aksjer, ligget på rundt -2% hele dagen.

Klarte å ta meg opp litt nå på slutten, tok en sjans og inversterte i Funcom etter fallet og klarte å hente noen kroner der i dag. Ellers var jeg heldig med å investere i Yara i 14.00-tiden, rett før det begynte å stige. Forhåpentligvis er det ikke bare en boble.

Ellers har jeg investert i Relativt dårlig her, tapte mye i går pga. dårlige aksjer, ligget på rundt -2% hele dagen.

Klarte å ta meg opp litt nå på slutten, opp til 0,60% nå. Tok en sjans og inversterte i Funcom etter fallet og klarte å hente noen kroner der i dag. Ellers var jeg heldig med å investere i Yara i 14.00-tiden, rett før det begynte å stige. Forhåpentligvis er det ikke bare en boble.

Ellers har jeg troen på InterOil Exploration and Production (IOX). Risky, men håper det gir avgastning uti februar.
Sist endret av TaterKjell; 30. januar 2014 kl. 15:25.
begynt idag, har fått meg 1,5 prosent avkastning, ganske fornøyd men vet ikke om flaksen varer
Sist endret av Thrashcan; 30. januar 2014 kl. 15:25.
Ser Magnus carlsen skal vinne aksjevm også.

er selv opp 1% håper på en god dag i morgen.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Henta inn tapet på 5000 kroner i dag.

Er endelig i pluss igjen!

Blir gøy i morgen.

Solene har lyst opp børsen i dag Og FRO har fosset fram
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Må man betale avgift (noe ekstra) når man kjøper og selger aksjer i Aksje-NM?
Sist endret av Zarlach; 30. januar 2014 kl. 16:43.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zarlach Vis innlegg
Må man betale avgift (noe ekstra) når man kjøper og selger aksjer i Aksje-NM?
Vis hele sitatet...
Nei, men som sagt. RT kurser er alfa og omega hvis du skal handle i aksjer som endrer seg med .x NOK.
Sitat av Rexer Vis innlegg
Jeg driver å prøver litt selv. +3% til nå. Men jeg sliter med det at jeg ikke hele tiden får med meg "peaks" i aksjene og får ikkje kjøpt billig. Er det ulovlig å benytte seg av program der du legger inn aksjene og kjøper/ selger automatisk ved oppgitt verdi? Blir dette sett på som juks?
Vis hele sitatet...
Dette hørtes veldig interesant ut.
Sitat av Rexer Vis innlegg
Jeg driver å prøver litt selv. +3% til nå. Men jeg sliter med det at jeg ikke hele tiden får med meg "peaks" i aksjene og får ikkje kjøpt billig. Er det ulovlig å benytte seg av program der du legger inn aksjene og kjøper/ selger automatisk ved oppgitt verdi? Blir dette sett på som juks?
Vis hele sitatet...
Det er helt lovlig. Bare ikke manipuler markedet med superraske roboter, da vil du bli etterforsket. (evnt eid av "Robotdôdaren" hahah..) hehe, tviler på at du har kompetansen til det men..

hehe uansett;
Den vanlige plattformen min er Pluss500, men kikker på å gå over til IG trading. Her ligger det slike funksjoner du etterspør
Sist endret av visualn00b; 30. januar 2014 kl. 21:06.
Han tenker vel på innad i aksje nm?
Er allerde folk som har blitt diska for det i Akjse-NM.
Avsluttet dagen med 250 plass. WRL og RECSOL har vært inne siden start, god avkastning! To aksjer har gått ned, de eneste jeg ikke har peil på... kjipern
Sitat av MemoryCard Vis innlegg
Er allerde folk som har blitt diska for det i Akjse-NM.
Vis hele sitatet...
Kilde?
Finner ingenting i reglene som tilsier at dette ikke skal være lov. Er også null problem å få boten til å virke mennesklig så dem ikke kan finne ut av det.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Er klar for ny dag.

Kanskje blir det en rolig fredag, men jeg er klar for en eksplosiv fredag

Skal ha minst 2000 i avkastning i dag.
Er børsen åpen i helgene?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Er børsen åpen i helgene?
Vis hele sitatet...
Nei. Den er ikke det.
Forsov meg til børs åpningen idag. Gikk nettopp til innkjøp av HEX og NAUR, ser ut som de kan stige fremm til deadline.
kommer FRO til å stige noe? eller burde jeg selge?
Sitat av roybjarte Vis innlegg
kommer FRO til å stige noe? eller burde jeg selge?
Vis hele sitatet...
hva skjer i morgen?
har kjøpt i blo å dat
Er børsen oppe på lørdag og søndag?

Når slutter egentlig Aksje-NM?

EDIT: fant svar på det ene sprøsmålet:

Aksje-NM 2014 går av stabelen den 27. januar og varer frem til børsslutt fredag 7. mars.
Vis hele sitatet...
Sist endret av MemoryCard; 31. januar 2014 kl. 18:44.
Børsen er som tidligere sagt i tråden, stengt i helgene
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Da var uke #2 i gang.

Svak start på uken for min del.
Hvordan tjener bedrifter penger på akjser egentlig?

Om jeg kjøper aksjer i f.eks FUNCOM for 10 millioner, får Funcom disse 10 millionene i EK da?

Hva om jeg bestemmer meg for å selge ALLE aksjene mine for 11 millioner til jesus, er det jesus som betaler meg eller er det Funcom?

Har funcom tjent penger på at jeg solgte de for 11 millioner da?
Sitat av MemoryCard Vis innlegg
Hvordan tjener bedrifter penger på akjser egentlig?

Om jeg kjøper aksjer i f.eks FUNCOM for 10 millioner, får Funcom disse 10 millionene i EK da?

Hva om jeg bestemmer meg for å selge ALLE aksjene mine for 11 millioner til jesus, er det jesus som betaler meg eller er det Funcom?

Har funcom tjent penger på at jeg solgte de for 11 millioner da?
Vis hele sitatet...
Utsteder FUNCOM 10 mill aksjer a 1 kr hver, får de 10 mill i kapital som kan brukes til investeringer. La oss si at du kjøpte for 1 mill, og FUNCOM gjør det hypotetisk sett jævlig bra: de tjener 2 mill på ett år, og det ventes at de kommer til å tjene mye mer ettersom de har inngått noen kontrakter som vil gi dem 2 millioner neste år dersom alt går etter planen. FUNCOM blir verdsatt for den inntjeningen man tror de vil gi de neste 10 årene (her bruker analytikere ganske avanserte modeller, f.eks. DCF-analyse). Det vil si at de kan verdsettes til 2 millioner + 2,5 millioner + 3 millioner (...ganger 10 år), det vil si kanskje 40 millioner. Folk blir da villige til å betale 40 millioner for de 10 millioner aksjene, det vil si 40/10=4 kr per aksje. Kjøpte du på 1, kan du nå selge til Ola Normann for 4 kr, og du har tjent 400% på investeringen.

FUNCOM-ledelsen eier kanskje aksjer (i tillegg til lønn såklart), og vil tjene penger dersom selskapet tjener gode penger og blir verdsatt av investorer etter forvetninger til inntjening. Betaler investorer mer per aksje i dag enn i går, har kursen gått opp. Ledere og ansatte kan få opsjoner på aksjer, det vil si en rett til å kjøpe aksjer til en på forhånd avtalt pris.

For å se hvordan et sleskap er priset kan du gå inn rapportene (ligger på nettsidene under Investor Relations), se hvor mange aksjer de har og f.eks. hvor mye de tjener. P/E er pris på aksjen delt på resultatet. FUNCOM tjener ikke en dritt i dag, men dersom et spill blir en syk hit kan de plutselig tjene 100 millioner. Risikoen er at noe går til helvete, noe som kan skje i alle selskaper.
Sist endret av Spirituell; 3. februar 2014 kl. 16:41.
La oss si at jeg starter et AS alene og spytter inn 100k i aksjekapital. Senere velger jeg å selge 50% av aksjene til Jesus.

hvor mange aksjer i volum har jeg og Jesus hver da?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MemoryCard Vis innlegg
La oss si at jeg starter et AS alene og spytter inn 100k i aksjekapital. Senere velger jeg å selge 50% av aksjene til Jesus.

hvor mange aksjer i volum har jeg og Jesus hver da?
Vis hele sitatet...
Kjem an på. Du kan ha 100k aksjer på ei krone kvar, eller to aksjer på 50k kvar. I volum har de 50% kvar, gitt at du sel 50%.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kjem an på. Du kan ha 100k aksjer på ei krone kvar, eller to aksjer på 50k kvar. I volum har de 50% kvar, gitt at du sel 50%.
Vis hele sitatet...
Men hvor mange aksjer har vi i tall slik som det står på børsen?

http://puu.sh/6IBbM.png
Sitat av MemoryCard Vis innlegg
Men hvor mange aksjer har vi i tall slik som det står på børsen?
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt an på hva kursen på aksjen er.
Den som du linket har en kurs på 4,80, altså vil du kunne kjøpe 20833 aksjer for 100k.
Sitat av MemoryCard Vis innlegg
Men hvor mange aksjer har vi i tall slik som det står på børsen?

http://puu.sh/6IBbM.png
Vis hele sitatet...
Volum er hvor mange aksjer som er blitt omsatt i dag.
Sist endret av Spirituell; 3. februar 2014 kl. 18:19.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Hvis du vil lære om aksjer så har Khan Academy 45 videor om det emnet: https://www.khanacademy.org/economic...tock-and-bonds.
er ca 140 kr i minus med royal caribean cruise.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
140 i minus er ikke mye. Eller, det er relativt.

Her er listen med nullposisjoner so far inn i spillet:
http://puu.sh/6IKxN.png

Som dere ser har jeg gått på en del smeller. La meg nevne den største: Funcom.

På en god andreplass KOA og tredjeplass IOX.
Sitat av uaexed Vis innlegg
140 i minus er ikke mye. Eller, det er relativt.

Her er listen med nullposisjoner so far inn i spillet:
http://puu.sh/6IKxN.png

Som dere ser har jeg gått på en del smeller. La meg nevne den største: Funcom.

På en god andreplass KOA og tredjeplass IOX.
Vis hele sitatet...
Gikk på samme smell som deg, IOX og Funcom. Har ikke klart å jobbe meg opp fra det igjen. Har tapt rundt 4k siden start.

Hvordan kommer dere frem til de aksjene dere vil satse på? Hver gang jeg finner noe som ser lovende ut, kjøper noen aksjer, så synker de
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Gikk på samme smell som deg, IOX og Funcom. Har ikke klart å jobbe meg opp fra det igjen. Har tapt rundt 4k siden start.

Hvordan kommer dere frem til de aksjene dere vil satse på? Hver gang jeg finner noe som ser lovende ut, kjøper noen aksjer, så synker de
Vis hele sitatet...
Gambler.


Neida, ser om de kommer med resultater o.l.

Stå opp før klokken 09:00 gå til Newsweb, se om noen slipper tall etc. kjøp den aksjen med en gang klokken 09:00 = profitt.
Aksje-NM følger den ekte prisen for aksjen, og et børsnotert selskap har et visst antall aksjer ute for salg, og på aksje-NM kjøper man aksjer for fiktive penger. Men om man hadde kjøpt de aksjene for ekte penger, ville ikke da prisen på aksjen bli regulert fordi det blir færre eller flere aksjer, og hvis flere vil ha den aksjen, går ikke den opp i pris (Supply and demand)? Altså spørsmålet mitt er; kan å trade på Aksje-NM ses på som helt likt som å trade på børsen med ekte penger eller ikke?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MisterMedister Vis innlegg
Men om man hadde kjøpt de aksjene for ekte penger, ville ikke da prisen på aksjen bli regulert fordi det blir færre eller flere aksjer, og hvis flere vil ha den aksjen, går ikke den opp i pris (Supply and demand)?
Vis hele sitatet...
I praksis er ikkje 100k nok til å vippe ein børsnotert aksje i spesielt merkbar grad. For å ta eksempel frå tidlegare i tråden, med Funcom. Volumet er grovt sagt fem millioner aksjer, og prisen er 5,-. Det gir samla omsetning på 25M. 100k er 0.4% av det.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Gambler.


Neida, ser om de kommer med resultater o.l.

Stå opp før klokken 09:00 gå til Newsweb, se om noen slipper tall etc. kjøp den aksjen med en gang klokken 09:00 = profitt.
Vis hele sitatet...
Gitt at resultatet er positivt vel og merke Ofte er jo også aksjen overpriset på forhånd slik at en korreksjon er nødvendig.

Se heller etter nyheter som nye kontrakter eller annet some er positivt.
Slik som i dag kom det ut en nyhet om at Biotech hadde testet en ny vaksine på et menneske for første gang. steg 16% i dag!!
Denne turneringen er bare for Nav klienter og folk som jobber i staten eller? D: lagde meg bruker, og når det bare er norske aksjer får jeg jo ikke handla når børsen stenger 16.30 :/ har jo en jobb, uten tilgang til PC. Er det ikke murlig å sette en tid til "åpne / stenge aksje" på tid, eller når den når en viss stigning / synking? sånn som pluss500, og diverse andre aksje programmer?