Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4336
Jeg ble andmeldt for å ha røyket hasj en gang i vinter.

Var ute på en pub et sted å drakk på lørdagen.
Noen hadde mekket hasj på dassen.
Så er det en fyr som har et eller annet imot meg, kaller meg hasjrøyker å slenger dritt.
Regner med det er han som har anmeldt.

Våknet av at det banket på døren et par dager senere.
Tenkte at det bare var noen som skulle ha meg med å drikke, så jeg ignorerte det å sovnet igjen.
En stund etter, kanskje en halvtime står to politi betjenter i soveroms døra mi og spør om de kan få et ord meg meg nede på stasjonen.

Da hadde de har vært å henta nøkler hos husvert (leier kommunalt) å bare låst seg inn sånn helt uten videre.
De hadde ikke ransakelses ordre eller noen papirer å vise til.

Tenkte ikke så mye mer over det, groggy og omtåket som jeg var, og ble med ned på stasjonen.
Der ble jeg satt i glattcelle og ble bedt om å ta urinprøve, noe jeg godtok. Da jeg viste at jeg var clean uansett.

Det gikk ca 1 time så var de tilbake og ville ha meg i avhør på kontoret.
Noe jeg gikk med på.

Der ville de vite om min rushistorie. Jeg fortalte i korte drag at jeg eksperimenterte med ymse stoffer fra tenårene til fylte 19 år, der jeg stoppet pga bivirkninger bad trips osv. OG at jeg ikke hadde brukt noe siden. er 28 nå.

Da sier hun at de har ransaket leiligheten min mens jeg satt på cella og spør om jeg har noen ide om hva de har funnet. Jeg sier uvitende, hva skal det være da? "sure sokker og tomme ølflasker" ...

Da drar hun frem en merskum pipe som de hadde funnet hjemme hos meg.

Jeg studerer pipa litt å sier , åja den der, den hadde jeg helt glemt av. Har tatt vare på den som et minne.

De har altså ransaket leiligheten min mens jeg satt på cella. Igjen uten mitt samtykke eller ransakelses ordre.


Noen uker senere kommer det brev fra politiet i posten med skjema for og godta eller ikke godta forelegg.
Jeg velger å ignorere det, da fristen på 5 dager allerede er gått ut.

2 måneder senere kommer det nytt brev.
"Berammelse av hovedforhandling på grunnlag av ikke vedtatt forelegg"

De underrettes herved om at saken vil bli oversendt tingeretten med anmodning om berammelse av hovedforhandling.

I medhold av straffeprosessloven paragraf 267 Kan de få gjøre Dem kjent med sakens dokumenter.
Dokumentene kan etter avtale fremlegges for gjennomsyn hos politiet.

Dersom de ønsker å føre andre bevis en de som fremgår av bevisoppgaven, oppfordres De innen 3 -tre- dager å gi beskjed om dette. Når fristen er utløpt, vil saken bli oversendt domstolen.

Politiet vil normalt i slike saker legge ned påstand om at tiltalte blir ilagt saksomkostninger.

Hovedforhandlingen i saken kan påregnes som frafalt dersom forelegget vedtas i god tid før rettsmøtet.

----
Lurte på om noen vet sånn ca hva det blir å koste i saks omkostninger? og om det er noen vits å ta det til retten?

Tenkte at saken kanskje kunne anses som foreldet pga pipa ikke har vært brukt på over 10 år.
Og det faktum at de har ransaket bopellen min uten samtykke eller ransakelses ordre.
Hadde vært fint å fått tatt de for ulovlig inntregning i privat (kommunal) bolig.

Mye styr bare for brukerutstyr.
Vil helst ha den her saken ut av verden.
kontakt en advokat og kjør sak mot disse idiotene
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Jeg skjønner ikke hvorfor det er opprettet sak mot deg. De har ikke noen konkrete beviser som bryter norsk lov. Om pisseprøven var clean, og de ikke fant noe narkotika hos deg, så har de ikke noe. Kan jeg spørre hvilke § du er anmeldt for?
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor det er opprettet sak mot deg. De har ikke noen konkrete beviser som bryter norsk lov. Om pisseprøven var clean, og de ikke fant noe narkotika hos deg, så har de ikke noe. Kan jeg spørre hvilke § du er anmeldt for?
Vis hele sitatet...
Som skal stå i forelegget, så jeg håper at du, TS, fortsatt har forelegget.
Du innrømte bruk.. synd for deg.
Ellers kan du saksøke siden de kom inn uten
Noen papirer.
Skjønner ikke hvordan politiet kan bruke så mye tid og ressurser på en sånn fille sak for så å klage på at de mangler ditt og datt, jævlig kjipt for din del..

edit: med "ditt og datt" sikta jeg til ressursmangler, gikk litt fort i svingene
Sist endret av BareAnders; 22. juli 2013 kl. 12:16.
Learning by doing
Undef's Avatar
Man trenger ransakelseordre i England så vidt jeg vet, men ikke i Norge.

Politiet har mer enn nok makt til å gjøre dette, er det mistanke så kan de faktisk gjøre nesten hva de vil.
De få tingene politiet trenger tillatelse til er å bære/bruke pistoler og gevær i det offentlige.
Sitat av theskiesareblue Vis innlegg
Ellers kan du saksøke siden de kom inn uten
Noen papirer.
Vis hele sitatet...
Dette er Norge, ikke usa. Man kan ikke saksøke på slikt grunnlag. Hvis politiet hadde fått tips om at fyren drev med knark er nok det grunn nok til at de kan ta seg inn i leiligheten lovlig...
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av theskiesareblue Vis innlegg
Du innrømte bruk.. synd for deg.
Ellers kan du saksøke siden de kom inn uten
Noen papirer.
Vis hele sitatet...
Skjellig grunn til mistanke. En liten spesial som norske myndigheter har, dom lar dem gjøre slikt uten konsekvenser.
Og hvis jeg ikke husker feil, er det forbudt å oppbevare brukerutstyr. Det er vel egentlig bare vannpipe o.l., som beviselig er ubrukt, som er lov å oppbevare hjemme.

Ellers kan du jo dampe og røyke, og bare si det samme som deg:
åja den der, den hadde jeg helt glemt av. Har tatt vare på den som et minne.
Vis hele sitatet...
. Selv om jeg vet selvsagt det om hår-, urin- og blodprøver.

Og når du har gitt f... i dette, blir det rettssak. Noe som for ditt vedkommende, antageligvis fører til rettsomkostninger og merknad i rullebladet. Noe som du hadde sluppet, hvis du hadde betalt boten med en gang.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Ubrukt brukerutstyr er vel fullt lovlig å oppbevare... så lenge det er ubrukt og ikke har spor av thc eller andre ulovlige rusmidler.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Forelegget er nok fordi du innrømte bruk, stdet skal stå på forelegget hvilke lover de mener du har brutt.
Bruk går under legemiddelloven: Lovdata link.
De har full rett til å ta seg inn i leiligheten pga skjellig grunn til misstanke som flere nevner her.

Du skulle ha nektet bruk, sagt at pipen er brukt til tobakk/urteblandinger.
Men gjort er nå gjort, jeg ville ha betalt forelegget og fått saken ut av hverden.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Forelegget er nok fordi du innrømte bruk, stdet skal stå på forelegget hvilke lover de mener du har brutt.
Bruk går under legemiddelloven: Lovdata link.
De har full rett til å ta seg inn i leiligheten pga skjellig grunn til misstanke som flere nevner her.

Du skulle ha nektet bruk, sagt at pipen er brukt til tobakk/urteblandinger.
Men gjort er nå gjort, jeg ville ha betalt forelegget og fått saken ut av hverden.
Vis hele sitatet...
Men hvis han ble vekket etter kun et par timers søvn etter en kveld på byen, så kan han argumentere for at han ikke var edru da han innrømmet forholdet.
kjedelig streiting
Så det de har anmeldt deg for er at du tilsto å ha røyket for 9 år siden?

Uten at jeg er noen jurist så har du vel isåfall gjort deg skyldig i brudd på straffeloven §162 1. ledd samt legemiddelloven § 31. De to paragrafene har vel strafferamme ifra 6mnd-2 år, og bør dermed være foreldet da foreldelsesfristen for lovbrudd med strafferamme på opptil 3 år er 5år.

Men ta kontakt med advokat du. Ved et søk på google ser det ut som det er vanlig å idømme saksomkostninger på 500-2000kr for slike saker som dette, avhengig av tiltaltes økonomi.

Når det kommer til pipa er jo cluet at dem må være helt ren. Hvis ikke er du jo teknisk sett i besittelse av en minimal mengde med ulovlige stoffer dersom de har lite å gjøre, og velger å skrape den.
Sist endret av legalize_it; 22. juli 2013 kl. 13:30.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Men hvis han ble vekket etter kun et par timers søvn etter en kveld på byen, så kan han argumentere for at han ikke var edru da han innrømmet forholdet.
Vis hele sitatet...
Står i TS sin post at det var et par dager, ikke timer
Jeg ble og tatt for at jeg innrømte hasjbruk for lenge siden. Prøver var cleane og alt det der, men de ga meg bot for å være ærlig. ALDRI vær ærlig med politiet, de får statestikken sin på uærlig vis.

Jeg spurte advokaten min hvorfor ikke jens stoltenberg får bot for at han har innrømmet hasjbruk i tidligere alder. Han sa at det er nok mer enn 5 år siden og har derfor ikke noe å si.

Det er forøvrig mer enn 5 år siden du var 19 så jeg skjønner ikke helt.. Møkkapoliti, skulle ønske de brukte skattepengene våres på noe litt mer fornuftig.
kjedelig streiting
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Skjellig grunn til mistanke. En liten spesial som norske myndigheter har, dom lar dem gjøre slikt uten konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Om politiet har skjellig nok grunn til mistanke er det da opp til en dommer å bestemme. De kan dog følge hete spor, men det var det da ikke i dette tilfellet.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og hvis jeg ikke husker feil, er det forbudt å oppbevare brukerutstyr. Det er vel egentlig bare vannpipe o.l., som beviselig er ubrukt, som er lov å oppbevare hjemme.

Ellers kan du jo dampe og røyke, og bare si det samme som deg:
. Selv om jeg vet selvsagt det om hår-, urin- og blodprøver.

Og når du har gitt f... i dette, blir det rettssak. Noe som for ditt vedkommende, antageligvis fører til rettsomkostninger og merknad i rullebladet. Noe som du hadde sluppet, hvis du hadde betalt boten med en gang.
Vis hele sitatet...
*Brukerutstyr i seg selv er ikke ulovlig.
*Man får også merknad på rullebladet ved å akseptere forelegget.
*THC kan man finne i blodet inntil 9-14 timer etter bruk. I urin så kan det påvises inntil ca. to måneder etter bruk. Politiet tar ikke hårprøver.

TS:
Gå til advokat. Mange advokater tilbyr en gratis førstekonsultasjon. Dersom det eneste du er anmeldt for er bruk for 10 år siden, så har de ingen sak. Du må jo også si at pipa sist ble brukt for 10 år siden. Dersom saken er slik du forteller det, så kan jeg ikke forstå noe annet enn at denne vil bli henlagt.
Sist endret av caperno; 22. juli 2013 kl. 15:05.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Om politiet har skjellig nok grunn til mistanke er det da opp til en dommer å bestemme. De kan dog følge hete spor, men det var det da ikke i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
Så langt jeg vet kan faktisk en anmeldelse være nok til at det blir "skjellig grunn".
Hva er de ute etter? Du var clean, og alt de fant var en gammal merskum-pipe... er vel faktisk ikke ulovlig å ha en pipe, selv om du har røyka weed på den. I teorien er det vel "ulovlig" å ha brukt narkoutstyr, men hvordan skal de bevise at du ikke har brukt den til KUN tobakk?

Tviler på at de sender den inn til analyse, men samtidig skulle det faen ikke forundre meg. Herregud så latterlige politiet er når det kommer til narko ass
ignorer de, ikke faen om de har resurser til å kjøre sak mot deg. Ble stoppa me tjall i bilen, pisse på bæret og rett på glatten, fikk masse brev, ignorerte de totalt i 2 år, så vips, brev med saken henlagt grunnet bevisets stilling.

Er iallefall bra at de kler idiotene i blått, og gir de biler med lyd og lys, alltid bra å vite hvor man har ett rasshøl.

Stå på krava, lat som ikkeno, for du har ikkje gjort noe gale!
ALDRI innrøm noe til politiet uansett hva de sier, de lyver så mye de vil bare du blir en del av statistikken deres. Gå til sak mot dem, de har som mange sier ikke resurser til å plage stakkere som deg om du setter ned foten.

Jeg vil også annbefale at du skal ta en telefon til politikontoret, be om politimesteren. Til han skal du forklare på en SAKLIG måte at du føler deg urettferdig behandlet og krenket. Be også om at de gjennomgår prosedyrene sine på huset så andre kanskje slipper samme behandlig som du fikk.

Dette skal IKKE være en hevnaksjon, men kanskje de behandler den neste stakkaren bedre.
Nå ser jeg at TS skriver at han innrømte bruk etter fylte 15, men om man hadde innrømmet som 25-åring bruk av hasj som 14-åring, ville man kunne vente seg straff? (Eller telefon fra barnevernet? *Humre*)
Sitat av Ramses Vis innlegg
Nå ser jeg at TS skriver at han innrømte bruk etter fylte 15, men om man hadde innrømmet som 25-åring bruk av hasj som 14-åring, ville man kunne vente seg straff? (Eller telefon fra barnevernet? *Humre*)
Vis hele sitatet...
Jeg og har gjort dette både hos lege og psykolog i forbindelse med utredning av ADHD osv, var ikke noe problem overraskende nok.

Man kan ikke bli straffet for noe som er såppas lenge siden.
– "Den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år.".
Regner da med at det er muligheter for å dra det opp til 5 eller 6 år tror jeg i forhold til hvilke saker det gjelder.

Ref: http://www.lovdata.no/all/nl-19790518-018.html
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Jeg blir helt oppgitt. At de har brukt tid og ressurser på dette kan jeg ikke fatte