Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3280
Hei!

Canon EOS 600D TIL 7300kr eller 60D til 5000kr?
Slik jeg har forstått det er 60D hovedsaklig et filmkamera.
Kilden min er medielæreren min som er fotograf/journalist for en lokalavis.
Trådstarter
10 0
Skal bruke det til filming. Så jeg burde kjøre for en 60d?
Har ikke noe erfaring selv med 600D, men 60D er et utrolig bra kamera.
Du må jo også tenke på at det er en stor prisforskjell for en grunn. Mange bruker 60D på et profesjonelt nivå, blandt annet Anders Øvergaard.
Det er faktisk ikke en megastor forskjell mellom 60D og 600D. Fordelen med 60D er at bildene er litt bedre enn på 600D, men den store forskjellen er byggkvalitet. Du vil etter noen månder faktisk ønske litt bedre byggkvalitet vis du ofte er "on the go" med kameraet, derfor ville jeg faktisk ha gått for 60D'et. Begge kameraene er kjempegode, men vist du regner med å bruke dem mye og over lengre tid så er som sagt 60D et bedre valg pga. byggkvaliteten.

Har du små hender kan du vudere 600D, men som du sier skal du bruke det til filming, så du vil nok bruke et ekstra håndtak.
Trådstarter
10 0
Trur jeg heller går for 600d og kjøper en bedre objektiv. Når du nevner byggkvaliteten blir jeg litt usikker, siden jeg har tenkt å ta vare på kameraet lenge. Det med filmingen har jeg en hjemmelaget dslr rig.
Sist endret av jkyer; 5. januar 2012 kl. 21:04.
Jeg sitter med 60D forran meg her, det er et UTROLIG godt kamera, filming er en veldig smal sak! 600D er utrolig lett i forhold, og du får ikke helt holdt det stille når du filmer/fotograferer, det er også veldig godt håndtak.

gå får 60D uten å blunke.
Trådstarter
10 0
Hva slags optikk har du cmoen11? Jeg skal ihvertfall ta enten 60d eller 600d med Samyang 14mm 2.8 Canon.
Mange som sier den er bra til filming, noen som har efaring?
18-135mm er det jeg fikk med, jeg har også kjøpt en del andre.
Har 60D selv og er veldig fornøyd, men filmfunksjonene mellom 60D og 600D er minimal.
Bruk pengene du sparer ved å kjøpe 600D på et bedre objektiv.

Her er en ganske grundig gjennomgang av begge kameraene.
Sist endret av Sigøynerblod; 5. januar 2012 kl. 21:26.
Kit objektiv er ok for å teste litt og slik, men ikke noe som funker i lengden. Så dropp det, heller les deg opp på hvilkene objektiv du trenger. Foreste IS eller VC er et must til filming, IS og VC er enkelt og greit bildestabelisering bygd inn i objektivet! Du kan kanskje greie deg uten, men det er virkelig verdt å betale det det koster ekstra for bildestabelisering.

Jeg kan foresten annbefale Tamron 17-50mm f2.8 VC som et meget bra startobjektiv,det koster i underkant av 3500 kr. Vist du ikke vil betale så mye for et objektiv i starten, kan du kjøpe deg en såkalt "nifty fifty" Canon 50mm f1.8 for rett under tusenlappen.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Har ikke noe erfaring selv med 600D, men 60D er et utrolig bra kamera.
Du må jo også tenke på at det er en stor prisforskjell for en grunn. Mange bruker 60D på et profesjonelt nivå, blandt annet Anders Øvergaard.
Vis hele sitatet...
Hvor får du det her fra? Anders bruker vell 550D og 5DMk2.

til TS:
Har du råd til 60D hadde jeg valgt det. Byggekvalitet og hvor robust ett kamera er mener jeg har ganske mye og si. 550D kameraet mitt begynner og føles veldig billig og lite-robust ut når jeg har prøvd kameraer som 7D, 5D og 60D. Kvalitet er ihvertfall lik på 550D,600D,7D, og 60D.

Lykke til
Sist endret av snickersogtwist; 5. januar 2012 kl. 21:37.
Sitat av snickersogtwist Vis innlegg
Hvor får du det her fra? Anders bruker vell 550D og 5DMk2.
Vis hele sitatet...
Ja, men han har brukt 60D på noen av kortfilmene sine.
60D og 600D har så og si nesten samme bilde, men hadde jeg vært deg hadde jeg ikke investert i Cannon uansett.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Ja, men han har brukt 60D på noen av kortfilmene sine.
Vis hele sitatet...
Send en link da, isåfall har jeg ikke sett det.

Sitat av nightrazor Vis innlegg
60D og 600D har så og si nesten samme bilde, men hadde jeg vært deg hadde jeg ikke investert i Cannon uansett.
Vis hele sitatet...
What, hva er det du mener han skal investere i?

Til trådstarter:
Ifølge canonrumors kommer det ett nytt rebel kamera i februar, så vet du det.
Sist endret av snickersogtwist; 5. januar 2012 kl. 22:05.
Sitat av snickersogtwist Vis innlegg
Send en link da, isåfall har jeg ikke sett det.
Vis hele sitatet...
Kan ikke finne den, men handlingen er en "SWAT" patrulje som inflitrerer ett gammelt hus eller slott, husker ikke helt. Den var på youtube.
Sitat av nightrazor Vis innlegg
60D og 600D har så og si nesten samme bilde, men hadde jeg vært deg hadde jeg ikke investert i Cannon uansett.
Vis hele sitatet...
Om TS skal bruke speilrefleks hovedsakelig til film så ser jeg ingen grunn til å ikke velge Canon. Canon satser tyngre på videofunksjoner enn f.eks. Nikon, derfor fler funksjoner og muligheter. Nikon har en maks grense på 24fps i 720p, noe som ikke er imponerende i dag.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Kan ikke finne den, men handlingen er en "SWAT" patrulje som inflitrerer ett gammelt hus eller slott, husker ikke helt. Den var på youtube.
Vis hele sitatet...

Her har du den: http://www.youtube.com/watch?v=66MWz...el_video_title

Skutt på 550D/7D.
Sitat av jkyer Vis innlegg
Hva slags optikk har du cmoen11? Jeg skal ihvertfall ta enten 60d eller 600d med Samyang 14mm 2.8 Canon.
Mange som sier den er bra til filming, noen som har efaring?
Vis hele sitatet...
Vel, nå har jeg ikke filmet noe med min, men jeg har en Samyang 14mm/2.8 UMC med Nikon-fatning, og den er superduper. Veldig fornøyd, det eneste er den litt rare bartefortegningen som mange ikke liker, som jeg ikke bryr meg mye om. På stillbilder finnes det mange fine lens-profiles til Lightroom som korrigerer. Ellers er det veldig skarpt og fint, særlig rundt /4 eller /5.6 hvis jeg ikke husker feil.
Trådstarter
10 0
Hvis det kommer en ny kamera i februar så er det helt sikkert med same sensor, men bedre byggkvalitet, og annerledes av knapper vil jeg tro. Uansett når den tiden jeg virkelig vil filme da har det sikkert kommet mange fine kameraer.
CES er vel neste uke. At det kommer mer nytt og hot shit kan du skrive opp Kjøp det du trenger, når du trenger det.