Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 931
Hei!

Håper en flink person kan hjelpe meg her..
Jeg har trådløst internett fra globalconnect, og det var så tregt da jeg streamet. Kontaktet da kundeservice, og fikk beskjed om å resette routeren for å oppdatere. Det ble gjort, og internett er bra.
MEN nå vil ikke de to livsviktige tingene mine fungere!! Lydplanke til tven og robotstøvsuger.
Roboten vil ikke koble seg på i det hele tatt på wifi. Prøvd både 5 og 2,4 ghz.
Lydplanken har koblet seg på noen ganger (Bowers and wilkins formation bar). Jeg legger den jo til i appen for å lage en bluetooth-kontakt. Tven kobler seg til denne, men ingen lyd. Pluss at planke og subwoofer forsvinner tidvis fra appen også. Slik at jeg må legge den til igjen.

Det MÅ jo være internett det er noe galt med?!
Kontaktet kundeservice 100 ganger, men de har tydeligvis ingen god løsning eller erfaring med dette.
Har prøvd 20 ganger å restarte internett, restarte og resette devicene, slette apper, reinstallere osv osv.

BER TIL GUD, TAKK PÅ FORHÅND. <3
Hvis du har internett inn til huset ditt (via modem eller hussentral) så får du hva du betaler for. Linje inn til huset!

Har du ip adresse så har du også et logisk sted med å starte feilsøkingen..
Sist endret av Superspurv; 7. april 2023 kl. 21:37.
Trådstarter
3 0
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hvis du har internett inn til huset ditt (via modem eller hussentral) så får du hva du betaler for. Linje inn til huset!

Har du ip adresse så har du også et logisk sted med å starte feilsøkingen..
Vis hele sitatet...
Ja, det kan du si.. Det er borettslaget da vettu.
Både lydplanke og støvsuger gikk iallefall knirkefritt før denne resettingen.

Men jeg vet ikke hvordan jeg feilsøker IP-adresse eller hva jeg skal se etter.
du kan gå inn i routern din, og se hvilke enheter som er koblet til. om mulig prøv å koble til via kabel.
Vil vel tro at dette ikke har noe og si ettersom det har fungert før, men kan hende GC har resatt noe i forbindelse med feilsøking - kan du gå inn på ruter administrasjon og sjekke at man har tilgang til Lokalt LAN når man er koblet på Wifien, det kan jo hende det er sperret, vet at det er default skrudd på i Meraki løsninger, men nå er det vel tvilsomt at du har det.

Ville uansett fått sjekket ut om man får tilgang på enheter i LAN-et.
Trådstarter
3 0
Sitat av TAketbrett Vis innlegg
Vil vel tro at dette ikke har noe og si ettersom det har fungert før, men kan hende GC har resatt noe i forbindelse med feilsøking - kan du gå inn på ruter administrasjon og sjekke at man har tilgang til Lokalt LAN når man er koblet på Wifien, det kan jo hende det er sperret, vet at det er default skrudd på i Meraki løsninger, men nå er det vel tvilsomt at du har det.

Ville uansett fått sjekket ut om man får tilgang på enheter i LAN-et.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Logget på routeren og ser at LAN er oppe og går. Men det er annen IP-adresse på den enn på wifi. Har det noe å si?

Sitat av TAketbrett Vis innlegg
Vil vel tro at dette ikke har noe og si ettersom det har fungert før, men kan hende GC har resatt noe i forbindelse med feilsøking - kan du gå inn på ruter administrasjon og sjekke at man har tilgang til Lokalt LAN når man er koblet på Wifien, det kan jo hende det er sperret, vet at det er default skrudd på i Meraki løsninger, men nå er det vel tvilsomt at du har det.

Ville uansett fått sjekket ut om man får tilgang på enheter i LAN-et.
Vis hele sitatet...
Eller WPA innstillinger!?
Sist endret av 19irma91; 8. april 2023 kl. 17:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så vidt jeg forstår, er det normalt at LAN og Wi-Fi har ulike IP-adresser, ettersom de tilhører forskjellige nettverkssegmenter.

Det kan være lurt å sjekke WPA-innstillingene. Se om du bruker WPA2 eller WPA3, som er de nyeste/vanligste protokollene(?)

Har du både 2.4 GHz og 5 GHz med ulike SSID-er? Eller har du bare byttet mellom dem for å prøve? Det kan være en god idé å ha begge frekvensene tilgjengelige med forskjellige SSID-er samtidig.

Det kan også være nyttig å bytte Wi-Fi-kanal dersom det er mange forskjellige Wi-Fi-nettverk i nærheten.

Om mulig, oppdater lydplanken og robotstøvsugeren.