Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4823
Fant oppgaven til tentamen på nettet, så jeg skrev den hjemme og tok med meg på minnebrikke på tentamen dagen. Alt gikk fint og jeg leverte den.

Så fikk jeg tentamen tilbake etter en måned's tid og fikk jeg stryk fordi hun sa at jeg kunne ikke ha skrevet det så bra, også spurte hun meg om hva den siste delen handlet om og jeg sa det jeg husket, noe hun mente at jeg ikke viste det fordi det var ikke jeg som skrev den.

Så jeg spurte læreren om hva som skjer videre og hun sa at jeg får stryk på denne tentamen, men om jeg fremfører en annen muntlig oppgave vi skal ha så skal det gå bra over karakteren i engelsken(at jeg ikke for stryk i faget).

Så hadde jeg nå elevsamtale med kontakt læreren min og han sa hva jeg lå på i de forskjellige fagene, men ikke i engelsk siden jeg hadde blitt tatt for juksing og fikk sendt varsel brev hjem om atferd eller noe sånt.

Så spørsmålet mitt er, får jeg stryk i faget? Hva kan konsekvensene være for at jeg jukset?

Og oppgaven lå helt fritt fram på nettet, så var ikke bare jeg som gjorde det slik. Btw dette er snakk om VG2 på yrkesfag.
Sist endret av Dr.Feelgood; 11. mai 2011 kl. 12:26.
Ølglad nordlænning
Standare konsekvenser for å bli tatt for juks på en tentamen er vel at du stryker på tentamen og går ned i oppførsel.
Alltid kjipt å bli busta for slikt.
Så lenge du ikke jukset, eller brukte ulovelig virkemiddler så skal du ikke få stryk.

Lærere kan være veldig sære på slikt, imo.
Skrev du selve svaret du leverte inn selv, eller kopierte du det? Hvis du skrev det selv hadde jeg aldri innrømma å ha juksa, og hadde de gitt noen konsekvenser for det hadde jeg kontakter rektor for å klage på avgjørelsen.
Би-2
Dr.Feelgood's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Skrev du selve svaret du leverte inn selv, eller kopierte du det? Hvis du skrev det selv hadde jeg aldri innrømma å ha juksa, og hadde de gitt noen konsekvenser for det hadde jeg kontakter rektor for å klage på avgjørelsen.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skrev hele greia hjemme og sendte det til min x som retta alt og sånt, men problemet var at læreren spurte meg om hva det handlet om og jeg svarte bare at det handlet om Nelson Mandela og en film, men så husket jeg faen ikke meg navnet på filmen, datt helt ut av hodet mitt(hadde gått 4-5 uker siden jeg hadde skrevet den), og da tok læreren det som at det var ikke jeg som skrev den.

Går greit så lenge jeg for stryk på denne tentamen og går ned i oppførsel, så lenge jeg ikke for stryk i faget.
Sist endret av Dr.Feelgood; 11. mai 2011 kl. 12:35.
Nekt for at du jukset, så lenge læreren ikke finner teksten ligge på nettet så er du trygg.
Би-2
Dr.Feelgood's Avatar
Trådstarter
Sitat av Larsiii Vis innlegg
Nekt for at du jukset, så lenge læreren ikke finner teksten ligge på nettet så er du trygg.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det er dumt å nekte for at man ikke har jukset når man glemmer det man har skrevet om, fordi læreren tror bare at det er en annen som har skrevet for deg da
Sist endret av Dr.Feelgood; 11. mai 2011 kl. 12:57.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Problemet er at det er dumt å nekte for at man ikke har jukset når man glemmer det man har skrevet om
Vis hele sitatet...
Neida, bare si at du fikk jernteppe.
Slikt skjer med de fleste i eksamenstiden...

en.wikipedia.org/wiki/Mental_block
Skal man jukse så må man også forbrede seg på comeback tilfelle nazilærer spør deg noen spørsmål. Livet er kjipt vett
Jeg vet ihverfall at jeg ikke husker hva jeg selv har skrevet veldig godt, selv samme dag som jeg skrev det.
Hadde tentamen idag og må tenke meg veldig godt om nå for å huske noe av det, og det er svært få detaljer som sitter igjen.
Har du innrømmet å ha jukset?
Hvis ikke så nekter du.
Du husket vel å endre "opprettet" og "dato endret" på filen?
Må nesten spørre, hvor fant du oppgava?
Sitat av A2532 Vis innlegg
Må nesten spørre, hvor fant du oppgava?
Vis hele sitatet...
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Ja, jeg skrev hele greia hjemme og sendte det til min x som retta alt og sånt, men problemet var at læreren spurte meg om hva det handlet om og jeg svarte bare at det handlet om Nelson Mandela og en film, men så husket jeg faen ikke meg navnet på filmen, datt helt ut av hodet mitt(hadde gått 4-5 uker siden jeg hadde skrevet den), og da tok læreren det som at det var ikke jeg som skrev den.

Går greit så lenge jeg for stryk på denne tentamen og går ned i oppførsel, så lenge jeg ikke for stryk i faget.
Vis hele sitatet...
titegngangertjue
Би-2
Dr.Feelgood's Avatar
Trådstarter
Sitat av zulle Vis innlegg
Jeg vet ihverfall at jeg ikke husker hva jeg selv har skrevet veldig godt, selv samme dag som jeg skrev det.
Hadde tentamen idag og må tenke meg veldig godt om nå for å huske noe av det, og det er svært få detaljer som sitter igjen.
Har du innrømmet å ha jukset?
Hvis ikke så nekter du.
Du husket vel å endre "opprettet" og "dato endret" på filen?
Vis hele sitatet...
Glemte å skrive det her, men ja, innrømte delvis, fordi læreren var så sikker på at jeg jukset, også når jeg ikke klarte å svare på hva jeg skrev om siden jeg ikke husket, så tenkte jeg at jeg er fuck'd uansett. Ang det med dato endret på filen så lagde jeg en helt ny fil
Fortell at du fant en gammel eksamen på nettet som du forberedte deg på.
Regner med at det var det dere fikk som tentamen.
Би-2
Dr.Feelgood's Avatar
Trådstarter
Sitat av A2532 Vis innlegg
Må nesten spørre, hvor fant du oppgava?
Vis hele sitatet...
Vi fikk forberedelse ark med navn på tema vi skulle ha om, så jeg søkte på det på google og fant den fram etter litt søking.
Du har jo tråkket i salaten, og det skal vel godt gjøres at det får ytterlige konsekvenser å endre forklaring nå.
Prøv med det gode gamle trikset; Du følte deg presset til å innrømme, men har tenkt over det i ettertid og at du kan ha kommet med uttalelser som ikke nødvendigsvis var korrekte. Og nekt for at du gjorde det, og at du er uskyldig inntil det motsatte er bevist osv.

Godt gjort at du opprettet ny fil forresten, ikke alle hadde kommet på det ;P
Би-2
Dr.Feelgood's Avatar
Trådstarter
Sitat av zulle Vis innlegg
Du har jo tråkket i salaten, og det skal vel godt gjøres at det får ytterlige konsekvenser å endre forklaring nå.
Prøv med det gode gamle trikset; Du følte deg presset til å innrømme, men har tenkt over det i ettertid og at du kan ha kommet med uttalelser som ikke nødvendigsvis var korrekte. Og nekt for at du gjorde det, og at du er uskyldig inntil det motsatte er bevist osv.

Godt gjort at du opprettet ny fil forresten, ikke alle hadde kommet på det ;P
Vis hele sitatet...
Men som sagt, så lenge jeg ikke for stryk i faget, så går det greit. Og nekte for det er jo forseint uansett, så jeg for heller legge meg flat og håpe på det beste.
Altså, bevisbyrden ligger ikke på din side! Det er umulig for deg å bevise at du ikke har jukset. På tentamen er alle hjelpemidler tillatt, altså, du har fullt belegg i skoleregelverket for å ta med alle tekster du ønsker. Jeg gjorde dette selv på engelsk-eksamen i tiende og jeg fikk 6

Jeg hadde ALDRI gitt meg på dette, snakk med rektor, snakk med folk høyere opp!
Lærerne våre truer i hvert fall med utvisning fra kommende tentamener, sterkt nedsatt i oppførsel og stryk i faget. Hvorvidt de faktisk gjør det vet jeg jo ikke.
Ville vist oppgaven på internett, og sagt akkurat som det var
Det der hadde jeg nekta for. Det eneste lærerne har er antagelser, involver rektor og ledelsen på skolen så får du sikkert endra på det.
Enig med hva de andre har sagt.

Jeg synes ikke du skal bli straffet for å være godt forbredt, og fordi læreren din har manglende med bevis.

Du står, så vidt jeg ser, ganske sterkt i denne saken.
Har gjort nøyaktig det samme som deg, Dr. Feelgood. Å finne en tentamen med identisk tema, og skrive en av oppgavene derifra er jo en del av vår forberedelse? At de velger å gi en matchende oppgave er jo deres feil.
Okei, slik som jeg leser det har du skrevet oppgaven selv.

Da kan du bare be læreren din ta plagiat kontroll av oppgaven din, noe som utelukker at du har tatt noe fra internett.
Det at du fikk x'n din til å skrive det for deg skal ikke ha noe å si. For hun hjalp deg på forberedelses dagen din, noe alle kan få hjelp til.
Slik vi har det her på skolen, er alle hjelpemiddler lov utenom kommunikasjon og internett.

Ser man på det slik har du ikke gjort noe galt, for du brukte hverken Internett eller Kommunikasjon på tentamensdagen din. Bare dagen før. Det at du har fått oppgavene på nettet sier bare litt om hvor slappe de som faktisk lagde prøven din er.

Si til læreren din, OM du ikke har innrømt hva du har gjort, at hun kan bare sjekke det opp. Det er normalt å prestere over normalt på en eksamen, så å bruke dette som argument mot deg blir feil.

Ellers så er konsekvensene:
- Nedsatt adferd eller orden, helt ann på skolen.
- Stryk på den prøven du har.

Så om du har noen andre prøver i faget hvor du fikk karakter 3 eller over, er sjansen for at du stryker i faget minimalt. Skulle du stryke, ta kontakt med Elevorganisasjonen og klag.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Så jeg spurte læreren om hva som skjer videre og hun sa at jeg får stryk på denne tentamen, men om jeg fremfører en annen muntlig oppgave vi skal ha så skal det gå bra over karakteren i engelsken(at jeg ikke for stryk i faget).
Vis hele sitatet...
I følge regelverket (for to år siden da jeg jobbet som lærer iallefall, har ikke oppdatert) var det rimelig entydig at juks på en vurderinsituasjon skulle bety at du ikke ble vurdert, da det kun var gyldige vurderingsituasjoner som kunne legges til grunn for karakter. Mange lærere fikk dog aldri dette med seg, og noen skjønner til og med ikke forskjellen på stryk og IV (ikke vurdert). Det har gjort til at det er veldig forskjellig praksis fra skole til skole. En juks skal ikke kunne trekke ned karakteren, men du kan risikere at læreren ikke har grunnlag for å sette karakter i faget (som er mye verre enn stryk).
Så spørsmålet mitt er, får jeg stryk i faget?
Vis hele sitatet...
Det skal overhodet ikke skje noe automatisk her. Læreren er pålagt å gjøre en helhetsvurdering på slutten av året for å finne ut hvilken karakter du skal ha.
Hva kan konsekvensene være for at jeg jukset?
Vis hele sitatet...
Skal du søke jobb direkte utifra vitnemålet ditt, vil arbeidsgivere i praksis kun se på atferd/orden og fraværet ditt. Nedsatt i atferd er ikke bra.

Hvis du går andreklasse yrkesfag, regner jeg med du skal ta fagbrev neste år.. så dette er vel det som havner på vitnemålet mao (er ikke spesielt kjent med yrkesfag).

Det har derimot absolutt ingenting å si for opptak til høyskoler og universitet. Da er det kun karaktersnitt og ekstrapoeng som teller.
Og oppgaven lå helt fritt fram på nettet, så var ikke bare jeg som gjorde det slik. Btw dette er snakk om VG2 på yrkesfag.
Vis hele sitatet...
Det har ingenting å si at du ikke er eneste. Synes du det er blodig urettferdig at du er den eneste som får straff kan du alltids sladre på de andre.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Altså, bevisbyrden ligger ikke på din side! Det er umulig for deg å bevise at du ikke har jukset. På tentamen er alle hjelpemidler tillatt, altså, du har fullt belegg i skoleregelverket for å ta med alle tekster du ønsker.
Vis hele sitatet...
Du har lov til å ta med hva du vil, ja... men å framlegge andre sitt arbeid som sitt eget er fortsatt juks, på nøyaktlig lik måte som om det var en hjemmestil han gjorde det samme på. Hvis du er i tvil om dette, så anbefaler jeg særdeles sterkt at du leser deg opp det, fordi gjør du noe sånn skit på universitet blir du utestengt tvert.

Det er forøvrig opp til faglærer og rektor å gjøre en helhetsvurdering på om noe er juks eller ikke. Det er ingen formelle krav til bevisbyrde eller den slags skit.
Jeg hadde ALDRI gitt meg på dette, snakk med rektor, snakk med folk høyere opp!
Vis hele sitatet...
Rektor er høyeste autoritet når det kommer til saker internt på skolen. Desverre er ikke alltid rektorene de som er best oppdatert på regelverk heller. Det er kun på eksamener at ekstern klagerett kommer inn. Det er dermed ikke spesielt interessant om alle vi synes du har en sterk sak, hvis rektor ikke synes du har det er du fortsatt screwed.


Rådet mitt er ta den muntlige prøva læreren sa du kunne ta. Vær snill, godsnakk og lat som om du har lært en lekse. Lærere er bare mennesker, og de har alltids en del fleksebilitet til å være å snille hvis de ønsker.
Sist endret av DumDiDum; 11. mai 2011 kl. 14:39.