Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1025
Scooteren min har stått hele vinteren nå, derfor er det vanskelig å få start nå. Sjokken(om det er sånn det skrives) er dårlig om den en gang fungerer. Kick starten fungerer heller ikke, hvordan kan jeg få varme i scooteren da? Sette den ute i solen??!?!
Du har nok flatt batteri. Kjøp deg en billig batterilader på Biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bilb...4-a-2000040412
Staves "Choke" fra engelsk. https://sv.wikipedia.org/wiki/Choke (fant ingenting på norsk)
Sette den i solen er ikke en dum ide.
Beste er startgass rett i luftinntaket.
Vist batteriet ditt er gammelt. Så kjøp ett nytt på Biltema. Det er lurt og sette den i solen vist du har mulighet. Men regner med du får start på den, med ett friskt batteri
Gode ide å sjekke batteriet.
Ville ikke brukt startgass, det skaper bare mer problemer.
Bytt gjerne til ny og frisk bensin. Kjør helst 98, spesielt siste tanken før du setter den ifra deg om vinteren.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
I det minste bland ut den gamle bensinen med ny. Gi litt gass i mens du prøver å få start. Prøv startgass.

Startgass er ikke farlig når det brukes med skjønn.
Kanskje prøve å lade batteriet hvis du har eller kjenner noen du kan låne av.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Staves "Choke" fra engelsk. https://sv.wikipedia.org/wiki/Choke (fant ingenting på norsk)
Vis hele sitatet...
Ordlyden på norsk er i hvertfall " Shåk"

Eller er jeg enig med alle her.
1. Nytt batteri
2. Ny bensin, sørg for å få ut alt gammel fra systemet.
3. Liten dæsj startgass inni luftfilteret.
Kan å være dysene i forgasseren som er litt tett i tillegg hvis den har stått med drivstoff gjennom vinteren, kort fiks for å varme sylinder er en blåselampe/butan brenner og varme opp. kan å for den del åpne tennplugg å sprute inn litt bensin med olje direkte inn. Enda mere ghetto er er å ta en snor rund blåseviften evt pipe på bolten og en drill og starte derfra
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Kan å være dysene i forgasseren som er litt tett i tillegg hvis den har stått med drivstoff gjennom vinteren, kort fiks for å varme sylinder er en blåselampe/butan brenner og varme opp. kan å for den del åpne tennplugg å sprute inn litt bensin med olje direkte inn. Enda mere ghetto er er å ta en snor rund blåseviften evt pipe på bolten og en drill og starte derfra
Vis hele sitatet...
Vist den er tom for strøm og kicken ikke virker. Så er det neppe dyse/ rusk i forgasser. Enten så låner du deg en batteri lader/ kjøper en batteri lader. Evt kjøp ett nytt batteri. Uansett om bensinen har stått en sesong så burde den starte med ett ferskt batteri.
Trådstarter
2 1
Jeg har ganske nytt batteri of har ladet batteriet før jeg prøvde å få start! Til alle dere som sa det(jeg skulle sagt det i innlegget). Og det er slik at kickstarten rett og slett bare sitter fast, det har den gjort siden jeg kjøpte den haha, men skal dykke dypere inn i alle tips og tricks dere foreslo! Tusen takk
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Vist den er tom for strøm og kicken ikke virker. Så er det neppe dyse/ rusk i forgasser. Enten så låner du deg en batteri lader/ kjøper en batteri lader. Evt kjøp ett nytt batteri. Uansett om bensinen har stått en sesong så burde den starte med ett ferskt batteri.
Vis hele sitatet...
Bare nevner det, hatt forgassere som har blitt tette etter en vinterlagring, vil si værre jo mere etanol som kommer med de nye typene, men går jo ok med e5 værre med e10 som kommer vel snart , starter veldig tungstartet med gammel bensin ofte men ja går ofte men mindre stress å bytte ut ei slipper du å slite ut starteren så mye
Bytt bensin. Den nye e10 trekker vann etter ca 2-3 mnd og er elendig til vinterlagring. Den er også årsaken til innvendig delaminering i drivstoffslanger om de ikke er godkjent for E10. Så kollapser de på innsiden og du får ikke gjennomstrømning. Verifiser at du har flow til forgasser. Så drenerer du forgasseren og setter inn ett friskt batteri. Ny Bensin på tanken og sansynligvis tut&kjør om alt var ok i fjor.
Sist endret av mr.roundtree; 13. mars 2024 kl. 17:53.