Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 5620
Hei folkens! Jeg har i lang tid fulgt med på leilighetsmarkedet, da jeg er en av de som ser etter et sted å kjøpe. Dette er såklart en utfordring, spesielt da jeg ønsker å bo i/nær Oslo fordi det er her mitt liv befinner seg.

I den forbindelse dukker det opp den ene latterlige annonsen på finn etter den andre! Tenkte det kunne være litt artig å dele de ulike annonsene man finner her, spesielt de som virkelig har noe sært å by på. Et fint lite avbrekk fra hva man skal ruse seg på, hvor mye man skal ta for å ruse seg, og hvordan man kan ta ut penger av AS som går konkurs


Ikke begrenset til hovedstaden!


Begynner med en liten en - dyrt å bo i Oslo, men her er en selger så generøs at han har pusset opp en leilighet 'perfekt for 2 personer'

https://www.finn.no/realestate/homes...kode=332900021
Bra initiativ, det der ser vel faktisk ut til å være privat selger men altså 23kvm for 2 pers med 3 soveplasser.. Har tenkt det samme om en sånn tråd når jeg ser litt på bolig. Ikke rart man får forakt for eiendomsmeglere når en ser alle de kjipe triksa i boka de får seg til å gjøre for å selge i stedet for å gjøre et ordentlig ærlig og rederlig dagsverk til en forandring. Men sånt lærer de tydeligvis ikke på meglerskolen. Makan til møkkafolk. Det er mer betryggende å handle bruktbil på Ensjø enn bolig på finn.

Her er en av mine favoritter som fortsatt ligger ute. Her har altså megleren tatt seg bryet med å rydde unna hagemøbler for å gi plass til sofa og bålpanne. Drittsekken gadd ikke ta seg bryet med å sette møblene inne i eller bak garasjen, burde fortjent idiotprisen.



https://www.finn.no/realestate/homes...e=323475564&ci
Personlig så fatter jeg ikke at noen ønsker å bo i Oslo. Glad jeg ikke bor i by lengre. Kjøpte hus med 5 mål tomt for 2 mill på landet. 2 garasjer + carport på kjøpet. Gir ingen mening å betale mange milloner for ett kott i byen og slave hele livet for å betale ned. Ikke hsr man ressurser tilgjengelig heller. Her kan jeg gå ut i skogen og fiske, hogge ved og rådyr/elg er det massevis av her.
Sitat av Dough Vis innlegg
Bra initiativ, det der ser vel faktisk ut til å være privat selger men altså 23kvm for 2 pers med 3 soveplasser.. Har tenkt det samme om en sånn tråd når jeg ser litt på bolig. Ikke rart man får forakt for eiendomsmeglere når en ser alle de kjipe triksa i boka de får seg til å gjøre for å selge i stedet for å gjøre et ordentlig ærlig og rederlig dagsverk til en forandring. Men sånt lærer de tydeligvis ikke på meglerskolen. Makan til møkkafolk. Det er mer betryggende å handle bruktbil på Ensjø enn bolig på finn.

Her er en av mine favoritter som fortsatt ligger ute. Her har altså megleren tatt seg bryet med å rydde unna hagemøbler for å gi plass til sofa og bålpanne. Drittsekken gadd ikke ta seg bryet med å sette møblene inne i eller bak garasjen, burde fortjent idiotprisen.



https://www.finn.no/realestate/homes...e=323475564&ci
Vis hele sitatet...
Det er mye rart å finne der ute ass, ja! Ser for meg at det kan dukke opp mye morsomt her etter som tiden går

Sitat av FriFugl Vis innlegg
Personlig så fatter jeg ikke at noen ønsker å bo i Oslo. Glad jeg ikke bor i by lengre. Kjøpte hus med 5 mål tomt for 2 mill på landet. 2 garasjer + carport på kjøpet. Gir ingen mening å betale mange milloner for ett kott i byen og slave hele livet for å betale ned. Ikke hsr man ressurser tilgjengelig heller. Her kan jeg gå ut i skogen og fiske, hogge ved og rådyr/elg er det massevis av her.
Vis hele sitatet...
Godt å høre at du har funnet stedet for deg Byen har mye annet å by på som man ikke får i skogen/bygda, som andre er ute etter. Det er rett og slett smak og behag. Man får mindre areal å bo på til en dyrere penge, men man får mye annet.
Sist endret av Tresmågriser; 21. januar 2024 kl. 10:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tresmågriser Vis innlegg
Hei folkens! Jeg har i lang tid fulgt med på leilighetsmarkedet, da jeg er en av de som ser etter et sted å kjøpe. Dette er såklart en utfordring, spesielt da jeg ønsker å bo i/nær Oslo fordi det er her mitt liv befinner seg.

I den forbindelse dukker det opp den ene latterlige annonsen på finn etter den andre! Tenkte det kunne være litt artig å dele de ulike annonsene man finner her, spesielt de som virkelig har noe sært å by på. Et fint lite avbrekk fra hva man skal ruse seg på, hvor mye man skal ta for å ruse seg, og hvordan man kan ta ut penger av AS som går konkurs


Ikke begrenset til hovedstaden!


Begynner med en liten en - dyrt å bo i Oslo, men her er en selger så generøs at han har pusset opp en leilighet 'perfekt for 2 personer'

https://www.finn.no/realestate/homes...kode=332900021
Vis hele sitatet...
Da jeg jobbet utenlands var de såkalte studioleilighetene slik som denne ofte inngangsbiletten til å komme inn i boligmarkedet. Slik som prisene er om dagen så er det nok virkeligheten for mange også i Norge nå.

Prisen høy tenker du? I forhold til hva da må jeg spørre? Det er jo faktisk slik at mange ønsker å bo i denne delen av byen, og om de er med opptatt av adresse enn av ant kvm så blir sikkert leiligheten solgt.

Til den prisen er det også endel som kan kjøpe den alene. Dessuten har boligen svært lave felleskostnader, og da øker fort antall kjøpere som blir sugen.

Ja høy kvm pris, men det har blitt solgt færre kvm til høyere pris i Oslo.

Hva folk/meglere skriver for sminke objektet er det mange år siden jeg sluttet smile av. Omtrent annenhver annonse bruker ord som sjøgløtt, de sier ikke at du må være minst 205 cm høy eller stå på stige på balkongen.

For selgere er det jo bare å starte så høyt som de tørr, også kan de heller senke prisen om de skyter over mål. Slik har det vært i årevis. Og greia er jo at om adressen er riktig så er det alltids noen som har eller skaffer pengene.

Sitat av FriFugl Vis innlegg
Personlig så fatter jeg ikke at noen ønsker å bo i Oslo. Glad jeg ikke bor i by lengre. Kjøpte hus med 5 mål tomt for 2 mill på landet. 2 garasjer + carport på kjøpet. Gir ingen mening å betale mange milloner for ett kott i byen og slave hele livet for å betale ned. Ikke hsr man ressurser tilgjengelig heller. Her kan jeg gå ut i skogen og fiske, hogge ved og rådyr/elg er det massevis av her.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo an på hvem en er. Noen versetter livet i byen, kulturen, tilbudene og mulighetene. Og siden byen har netto tilflyttere så blir prisene galne.

5 måls tomt, 2 garasjer + carport høres for meg ut som stress, mye vedlikehold og langt mer bygningsmasse enn jeg behøver. Ønsker friluftsliv kan jeg ta T banen til sognsvann og fiske og se både elg og rådyr, så kan jeg dra på konsert eller en kunstutstilling eller lyrikk-kveld når turen er over.

Nei klarer ikke få til noen latter over dette her.
Sist endret av _abc_; 21. januar 2024 kl. 21:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Her er en av mine favoritter som fortsatt ligger ute. Her har altså megleren tatt seg bryet med å rydde unna hagemøbler for å gi plass til sofa og bålpanne. Drittsekken gadd ikke ta seg bryet med å sette møblene inne i eller bak garasjen, burde fortjent idiotprisen.



https://www.finn.no/realestate/homes...e=323475564&ci
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt problemet her...(?)
Kan man ikke ha to forskjellige utemøbler, en sofa og en gruppe?
Hvorfor stolene stå i en garasje?
Sitat av Dough Vis innlegg
Bra initiativ, det der ser vel faktisk ut til å være privat selger men altså 23kvm for 2 pers med 3 soveplasser.. Har tenkt det samme om en sånn tråd når jeg ser litt på bolig. Ikke rart man får forakt for eiendomsmeglere når en ser alle de kjipe triksa i boka de får seg til å gjøre for å selge i stedet for å gjøre et ordentlig ærlig og rederlig dagsverk til en forandring. Men sånt lærer de tydeligvis ikke på meglerskolen. Makan til møkkafolk. Det er mer betryggende å handle bruktbil på Ensjø enn bolig på finn.

Her er en av mine favoritter som fortsatt ligger ute. Her har altså megleren tatt seg bryet med å rydde unna hagemøbler for å gi plass til sofa og bålpanne. Drittsekken gadd ikke ta seg bryet med å sette møblene inne i eller bak garasjen, burde fortjent idiotprisen.



https://www.finn.no/realestate/homes...e=323475564&ci
Vis hele sitatet...
Har titta på denne før og ser ikke problemet?
Studioleiligheten i #1 er kanskje perfekt for en som nylig er blitt single, der kanskje barnemoren og barna overtok boligen og far trenger krypinn som også har soveplass til barna annenhver helg og høytid. Kanskje barna og moren bor i samme gate eller i bydelen og det er således enkelt for barna og fortsatt ha kontakt med far.

Eller et ungt par som med litt hjelp hjemmefra har EK nok til å klare prisen men som har lav nok løpende inntekt til at de må gå for objekter med lave fellesutgifter.

Og helt sikkert en haug andre mennesker og livssituasjoner jeg ikke har fantasi til å tenke på akkurat nå.

Til deg som er glad i fiske, det er leiligheter i oslo der du kan fiske fra altanen eller rett ut vinduet, du kan få både ørret og laks. Og du kan plukke sopp, bær og nyte skogens ro bare et lite kvarter med t-banen. Da slipper du også å måke snø, make hus og 2 garasjer og hagearbeid og luking og klipping trenger du ikke tenke på. Det gjør parkvesenet og når du er ferdig i parken så er parken like fin neste gang du rusler ned til parken.

Hva skal feks jeg med en hel enebolig og et par garasjer? Det blir jo bare mer plass til å samle ting jeg egentlig ikke trenger. Skrot og rask akkumulerer og ja det er kanskje billig å bo der, men gir det meg økt livskvalitet på noe vis å ha 2 garasjer stapp full av dritt jeg strengt tatt ikke trenger? De må males, om vinteren må det måkes, og kanskje må taket måkes før det kneler. Og her jeg sitter kan jeg finne frem en god bok og en kopp kaffe og kan sitte under pleddet til uværet gir seg, og etterpå trenger jeg ikke måke oppkjørsel, grave frem garasjeportene, eller risikere livet oppå taket. Jeg kan bare rusle ned til trikken og er fremme der jeg skal før du har fått fjernet snøen fra trappen, og er kanskje hjemme igjen før du har måkt frem garasje og rensket innkjørselen fri for snø.

Det er godt å bo sentralt, og man trenger egentlig ikke svære areal for å ha et kjekt liv. For det skjer jo noe utenfor døren min hele tiden. Og det er jo det som gir livet krydder.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Studioleiligheten i #1 er kanskje perfekt for en som nylig er blitt single, der kanskje barnemoren og barna overtok boligen og far trenger krypinn som også har soveplass til barna annenhver helg og høytid. Kanskje barna og moren bor i samme gate eller i bydelen og det er således enkelt for barna og fortsatt ha kontakt med far.

Eller et ungt par som med litt hjelp hjemmefra har EK nok til å klare prisen men som har lav nok løpende inntekt til at de må gå for objekter med lave fellesutgifter.

Og helt sikkert en haug andre mennesker og livssituasjoner jeg ikke har fantasi til å tenke på akkurat nå.
Vis hele sitatet...
"Studioleiligheten" er det vi kaller hybel på norsk, ferdig. Vi har større studenthybler.

Har aldri hørt om hybler som er perfekte for 2 med sengeplass til 3.

Sitat av moret Vis innlegg
Jeg ser ikke helt problemet her...(?)
Kan man ikke ha to forskjellige utemøbler, en sofa og en gruppe?
Hvorfor stolene stå i en garasje?
Vis hele sitatet...
Sitat av Willyknickers Vis innlegg
Har titta på denne før og ser ikke problemet?
Vis hele sitatet...
Alt er relativt, det får bli opp til hver enkelt hvor trivielt man synes det er med sånn åpenbar manipulasjon fra kyniske meglere. Jeg for min del hadde nok tatt annonsen mer seriøst om det ikke var for et sånt åpenbart dårlig forsøk på "styling" som de kaller det så fint og sikkert andre fjonge navn. På andre dronebilder ser du tydelig at hagemøblene står i hagen der hvor hagemøbler pleier å stå, ikke foran garasjen. På google maps så er det merkelig nok parkert biler foran garasjen, forstå det den som kan.
Sist endret av Dough; 22. januar 2024 kl. 18:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Studioleiligheten i #1 er kanskje perfekt for en som nylig er blitt single, der kanskje barnemoren og barna overtok boligen og far trenger krypinn som også har soveplass til barna annenhver helg og høytid. Kanskje barna og moren bor i samme gate eller i bydelen og det er således enkelt for barna og fortsatt ha kontakt med far.

Eller et ungt par som med litt hjelp hjemmefra har EK nok til å klare prisen men som har lav nok løpende inntekt til at de må gå for objekter med lave fellesutgifter.

Og helt sikkert en haug andre mennesker og livssituasjoner jeg ikke har fantasi til å tenke på akkurat nå.

Til deg som er glad i fiske, det er leiligheter i oslo der du kan fiske fra altanen eller rett ut vinduet, du kan få både ørret og laks. Og du kan plukke sopp, bær og nyte skogens ro bare et lite kvarter med t-banen. Da slipper du også å måke snø, make hus og 2 garasjer og hagearbeid og luking og klipping trenger du ikke tenke på. Det gjør parkvesenet og når du er ferdig i parken så er parken like fin neste gang du rusler ned til parken.

Hva skal feks jeg med en hel enebolig og et par garasjer? Det blir jo bare mer plass til å samle ting jeg egentlig ikke trenger. Skrot og rask akkumulerer og ja det er kanskje billig å bo der, men gir det meg økt livskvalitet på noe vis å ha 2 garasjer stapp full av dritt jeg strengt tatt ikke trenger? De må males, om vinteren må det måkes, og kanskje må taket måkes før det kneler. Og her jeg sitter kan jeg finne frem en god bok og en kopp kaffe og kan sitte under pleddet til uværet gir seg, og etterpå trenger jeg ikke måke oppkjørsel, grave frem garasjeportene, eller risikere livet oppå taket. Jeg kan bare rusle ned til trikken og er fremme der jeg skal før du har fått fjernet snøen fra trappen, og er kanskje hjemme igjen før du har måkt frem garasje og rensket innkjørselen fri for snø.

Det er godt å bo sentralt, og man trenger egentlig ikke svære areal for å ha et kjekt liv. For det skjer jo noe utenfor døren min hele tiden. Og det er jo det som gir livet krydder.
Vis hele sitatet...
ja men så må du også huske på "mørkeredslen" mange har. å få tak i noe billig i oslo betyr også at du må bo i mer "fargerike" nabolag og det tror jeg svært mange ikke tørr og for noen kan det være mentalt belastende å se "fremmede" som bor og jobber i sitt kjære fedreland. for dem er kost nytten høyere å bo mer landlig og med sine "egne" selvom det blir mye arbeid fra dems side mtp vedlikehold og skit
Ser at folk er engasjert og boligmarkedet generelt kan være ganske betent.

Falt over en annen annonse med det som er topp-klasse kvm pris på 174000kr... Mye man kan ta for 16kvm (som er 2kvm mindre enn studentleiligheten jeg en gang i tiden bebodde)
https://www.finn.no/realestate/homes...kode=335621839
Jeg fatter ikke hvorfor du laget denne tråden, seriøst. Du snakker om kostbare objekter, også legger du 1 på beste vestkant og den andre midt i sentrum innenfor ring 1. Vel skal du bo så sentralt og i spaseravstand til absolutt alt i byen så må du betale prisen, sånn er det og slik har det egentlig alltid vært. Bortsett fra rett etter boligkrakk, da kan folk gjøre kupp til gibort-pris. Men da har de færreste råd og mulighet og det er jo det som gjør at prisene blir veldig lave ved boligkrakk.

"Studioleiligheten" er det vi kaller hybel på norsk, ferdig. Vi har større studenthybler.

Har aldri hørt om hybler som er perfekte for 2 med sengeplass til 3.
Vis hele sitatet...
Studio eller hybel? Vel en hybel er det jo ikke, for det er en komplett leilighet med egen alt. En med delt omsorg for 2 små vil sikkert kunne få mange fine stunder sammen med barna i en slik studioleilighet.
Sist endret av _abc_; 22. januar 2024 kl. 22:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg fatter ikke hvorfor du laget denne tråden, seriøst. Du snakker om kostbare objekter, også legger du 1 på beste vestkant og den andre midt i sentrum innenfor ring 1. Vel skal du bo så sentralt og i spaseravstand til absolutt alt i byen så må du betale prisen, sånn er det og slik har det egentlig alltid vært. Bortsett fra rett etter boligkrakk, da kan folk gjøre kupp til gibort-pris. Men da har de færreste råd og mulighet og det er jo det som gjør at prisene blir veldig lave ved boligkrakk.



Studio eller hybel? Vel en hybel er det jo ikke, for det er en komplett leilighet med egen alt. En med delt omsorg for 2 små vil sikkert kunne få mange fine stunder sammen med barna i en slik studioleilighet.
Vis hele sitatet...

Helt lov å ikke forstå det - Mange tråder som ikke faller i smak for alle brukere.

Baktanken var i utgangspunktet å løfte frem annonser som jeg selv syntes var til en viss grad 'tåpelige' eller 'urimelige'. Du kan godt si at den ene "leiligheten" befinner seg i det mest sentrale eller beste område i byen, men det rettferdiggjør ikke alt som rusler og går på boligmarkedet av den grunn.

Du kan vri og vende på synspunktet til de som spiller inn tankene sine her, men "mange fine stunder sammen med barna" er å tøye strikken i din egen favør, for å si det mildt. Barnefamilier burde (i en ideell verden) ha plass til å utfolde seg. Den leiligheten er jo et klassisk eksempel på å tyne ut penger ved å presentere den som noe den ikke er - altså en leilighet for 3 (eller 2) personer.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg fatter ikke hvorfor du laget denne tråden, seriøst. Du snakker om kostbare objekter, også legger du 1 på beste vestkant og den andre midt i sentrum innenfor ring 1. Vel skal du bo så sentralt og i spaseravstand til absolutt alt i byen så må du betale prisen, sånn er det og slik har det egentlig alltid vært. Bortsett fra rett etter boligkrakk, da kan folk gjøre kupp til gibort-pris. Men da har de færreste råd og mulighet og det er jo det som gjør at prisene blir veldig lave ved boligkrakk.



Studio eller hybel? Vel en hybel er det jo ikke, for det er en komplett leilighet med egen alt. En med delt omsorg for 2 små vil sikkert kunne få mange fine stunder sammen med barna i en slik studioleilighet.
Vis hele sitatet...
Skjer med fiendtlighetene til en utrolig morsom post? Leste du i det hele tatt posten?

Jeg fikk meg hvertfall en god latter der av sen første leiligheten ��
Sist endret av Ramboblazer; 22. januar 2024 kl. 23:16. Grunn: La til en setning
Var på ingen måte ment som fiendtlighet. Jeg sa vel egentlig bare at jeg tenker at for meg var ikke humoren i innlegget åpenlyst.

Når det kommer til eiendom så er en god gammel tommelregel at beliggenhet veldig ofte avgjør både pris og interesse for objektet.

For de som har bodd i Oslo en stund, vet de også at parkering er blitt en hodepine, og at parkeringsplass koster en arm og en fot. Og de som gateparkerer har gjerne enten selv opplevd at bilen plutselig er tauet inn, eller i det minste hørt om andre det skjedd med. Legg til stadig økende bompriser, drivstoffutgifter osv. og mange vil finne at bolig på vestkanten eller dønn i sentrum faktisk er en ok løsning selv om boligen er noe trangbodd.

Jeg påberoper meg ingen fasit her, jeg tror også jeg skrev tidligere at behov og smak er forskjellig. Jeg bare forklarte at det ts anser som humor er det mange som ikke ikke engang drar på smilebåndet fordi en av ulempene med å bo i Oslo er prisnivået. Og når prisnivå er høyt, vel da er det mange mennesker som velger å heller bo trangere slik at de kan prioritere feks fritid, hobby, kultur osv. Og en veldrevet bygård eller sameie som har lave felleskostnader det er for mange attraktivt.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Studio eller hybel? Vel en hybel er det jo ikke, for det er en komplett leilighet med egen alt. En med delt omsorg for 2 små vil sikkert kunne få mange fine stunder sammen med barna i en slik studioleilighet.
Vis hele sitatet...
Greit nok jeg var litt rask der med å kalle det hybel, uansett er det jo ikke nødvendigvis noe mer studio enn en vanlig ettroms. Det er jo poenget mitt her. Å hele tiden pushe grensene for hva som er greit å selge for noe det ikke er. Nå har vi siden 80-tallet snakket nedlatende om innvandrere som bor store familier sammen i en leilighet og polakker som stuer seg sammen på små areal. Og her sitter du i 2024 og rettferdiggjør å oppdra barn på en 23kvm ettroms. Hvor går grensa for denne delte omsorgen, annenhver uke? For når du skriver delt omsorg regner jeg med at denne løsningen fordrer at barnet får litt mer "space" hos den andre omsorgspersonen? Eller er det greit også å være alenemamma/pappa? Nå sier jeg nødvendigvis ikke at det ikke er noen løsning, jeg sier bare at man trenger ikke å selge det som en sånn dårlig løsning. Det legger jo også klare begrensninger på barnets alder. Jeg har som ung ungdom bodd på 30kvm med alenemor, nå overlevde jeg riktignok men det er ikke dermed sagt at det er noe jeg på noen som helst måte kan anbefale hvis ikke man må.

Derav mitt bidrag med forsøk på manipulering med enkel "styling" av uteområdet, alle vet at denne type fotomanipulering skjer men når du legger så utrolig lite innsats i det så vitner det om en megler som gir en lang flying f*ck fordi han har allerede dratt i land sin del av avtalen, nemlig det å få avtalen som megler. Det er dit det norske eiendomsmarkedet er gått fordi de alltid har fått solgt sin sand i Sahara. Men nå svetter de litt for nå må de plutselig jobbe for lønna og får baksmellen for at de selv står som hovedmistenkt etter å ha pushet boligprisene kunstig høyt over flere tiår. Fotografering av eiendom med drone er fort noe som alene koster 10 lapper, det er i mitt hode ett par dagsverk og noe billig utstyr men dette skal de gjøre på så kort tid at de ikke har tid til å arrangere uteområdene på en måte som gjør uteområdene konsekvente på bildene. Det er rett og slett et makkverk av en tjeneste som er levert. Det blir som å rydde vekk spisestuemøblene for å gi mer "space" i stua mens spisestuemøblene fortsatt står stablet med på bildene, og på et annet bilde så står spisestua der møblert, nei det er ikke ulovlig bare en veldig uryddig og tåpelig fremstilling av objektet.

Og en veldrevet bygård eller sameie som har lave felleskostnader det er for mange attraktivt.
Vis hele sitatet...
Naturligvis. Og det motsatte med ekstreme felleskostnader der har du noe av det andre svineriet de holder på med som de selger fritt uten hemninger. Rimelige leiligheter med enorme felleskostnader. Rart det ikke er noen øvre grense der for når man ikke lenger kan kalle det vanlig salg. Lurer på hvor mange desperate "må bare eie" nordmenn som havner i den ulykka der.

Hva folk/meglere skriver for sminke objektet er det mange år siden jeg sluttet smile av. Omtrent annenhver annonse bruker ord som sjøgløtt, de sier ikke at du må være minst 205 cm høy eller stå på stige på balkongen.
Vis hele sitatet...
Deg om det, jeg synes det er ugreit og særlig ugreit at det er grenser for hva som er greit som stadig pushes uten at noen bryr seg.

For selgere er det jo bare å starte så høyt som de tørr, også kan de heller senke prisen om de skyter over mål. Slik har det vært i årevis. Og greia er jo at om adressen er riktig så er det alltids noen som har eller skaffer pengene.
Vis hele sitatet...
Nettopp, og derfor står i hovedsak meglerne selv igjen som hovedmistenkt for de kunstig høye boligprisene.
Nå har vi siden 80-tallet snakket nedlatende om innvandrere som bor store familier sammen i en leilighet og polakker som stuer seg sammen på små areal. Og her sitter du i 2024 og rettferdiggjør å oppdra barn på en 23kvm ettroms. Hvor går grensa for denne delte omsorgen, annenhver uke? For når du skriver delt omsorg regner jeg med at denne løsningen fordrer at barnet får litt mer "space" hos den andre omsorgspersonen? Eller er det greit også å være alenemamma/pappa? Nå sier jeg nødvendigvis ikke at det ikke er noen løsning, jeg sier bare at man trenger ikke å selge det som en sånn dårlig løsning. Det legger jo også klare begrensninger på barnets alder. Jeg har som ung ungdom bodd på 30kvm med alenemor, nå overlevde jeg riktignok men det er ikke dermed sagt at det er noe jeg på noen som helst måte kan anbefale hvis ikke man må.
Vis hele sitatet...
Vel vi får vel være såpass ærlige at sier det som det er. Nordmenn flest har i overkant mange kvm bolig. Enten det er leilighet eller enebolig om en sammenlikner med veldig mange andre land. Og det er jo ofte slik det blir når økonomien til folk flest er ok. I Norge er det jo fortsatt slik at de aller fleste eier egen bolig.

I mange andre land er det hverken en selvfølgelighet å eie egen bolig eller noe som helt vanlig. Og både i Asia og i europeiske storbyer er det mange som bor trangt og studioleiligheter er godt etablert som en rimelig inngangsport til boligmarkedet.

Jeg har selv bodd i studioleilighet tidligere når jeg jobbet utenlands og det var for meg null stress og jeg var glad jeg fikk leid billig slik at jeg fikk mer disponibelt til reiser, opplevelser og kultur.

Mitt inntrykk er at de som raljerer mest over studioleiligheter ikke selv har forsøkt å bo slik, og de har kanskje heller aldri vært i en studioleilighet. Ofte er jo folk veldig kreative når de innreder slik små boliger. Det kan være alt fra hems til seng som klapper opp til veggen når en står opp og som gjør om rommet til kontor når sengen blir slått opp. Andre heiser kanskje sengen opp i taket og vipps er soverom blitt til stue med sofa og bord. Og bonusen er at en aldri trenger re opp sengen en bare slår den opp til veggen eller heiser den opp i taket.

Prisene er som prisene er, hverken du eller jeg får gjort noe med det. Vi kan enten leie eller vi kan kjøpe, men tak over hodet trenger vi uavhengig av hvem eller hva som har drevet opp prisene. Og da er vil tilbake til at beliggenhet dikterer prisen og banksjefen dikterer størrelsen vi klarer finansiere. Vi kjøper jo ikke i et dårlig strøk om vi kan unngå det, for boligen skal jo en dag selges og da ønsker vi jo mest mulig igjen når vi selger. Altså ender vi opp med å gjøre som de fleste andre, vi kjøper bolig på ettertraktet adresse, selv om arealet vi da kan få råd til blir betydelig lavere.
3 mill for ,16kvm hva faen?
Finner den ikke igjen, men husker Misjonen tok for seg en boligannonse i Oslo der megleren beskrev at grusplassen illuderer havet og mye sånt tull.
Sitat av BadtotheBone Vis innlegg
3 mill for ,16kvm hva faen?
Vis hele sitatet...
Det er chill, perfekt for samboere. Så kan de leie ut en madrass til en bisex venn(inne) så kan det bli veldig kozelig.
Tipper den er solgt innen et par uker jeg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er chill, perfekt for samboere. Så kan de leie ut en madrass til en bisex venn(inne) så kan det bli veldig kozelig.
Vis hele sitatet...
Faen. Nå spruta jeg kaffe utover tastaturet. Fuck you

Ellers føler jeg at leilighetene i Oslo er de som har morsomt annonse. Jeg husker fra tidligere fra Misjonen på P4 at de jevnlig leste opp sånne annonser slik at lytterne kunne få seg litt giggle.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Her er ikke finn.no men burde jo kvalifisert til eiendomssvindel.

Her belønnes overflateoppussing av et 27 år gammelt bad, malt og lagt fliser på fliser for noen titusener, øker i følge megler verdien med flere hundre tusen. Megleren jubler selvfølgelig. De eier jo ikke skam, gir langt f i kvalitet, holdbarhet og levetid bare det ser bra ut der og da og øker verdien.

Tjener 40k dagen på dette
Sitat av Dough Vis innlegg
Her er ikke finn.no men burde jo kvalifisert til eiendomssvindel.

Her belønnes overflateoppussing av et 27 år gammelt bad, malt og lagt fliser på fliser for noen titusener, øker i følge megler verdien med flere hundre tusen. Megleren jubler selvfølgelig. De eier jo ikke skam, gir langt f i kvalitet, holdbarhet og levetid bare det ser bra ut der og da og øker verdien.

Tjener 40k dagen på dette
Vis hele sitatet...
Hvorfor blir dere sjokkerte? Både fagfolk, hobby-spekulanter og profesjonelle boligsminkere som lever kun av dette har holdt på slik i over 20 år. Med varierende grad av suksess men frem til i fjor kanskje så har det jo vært nesten umulig å tape penger. Bortsett fra en kort periode i 08 og litt i 09 da rentene økte pga finanskrisen, men de fleste bare ventet litt med salget også var optimismen tilbake i boligmarkedet og folk stod igjen i kø på visning, og det ble ofte budrunder og kupping av boliger før visning.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hvorfor blir dere sjokkerte? Både fagfolk, hobby-spekulanter og profesjonelle boligsminkere som lever kun av dette har holdt på slik i over 20 år.
Vis hele sitatet...
Er ikke sjokkert og veldig klar over at dette foregår men her er det noe med hvordan de står frem. Å flekke over et utdatert bad som har tekniske krav har litt andre konsekvenser enn å "sminke" over noen hull på veggen i stua. Dette er jo på nivå med å flekke over litt rust på bilen, det blir ikke bedre uten å gå grundig til verks. Det jeg reagerer på er hvordan de står frem og da særlig med støtte fra megler. som jeg har sagt tidligere bidrar meglere til kunstig prisøkning og det er jo det hin gjør her. Den prisøkningen megleren jubler over tilsvarer en renovasjon av badet, det henger bare ikke på greip. Her betaler man for badet to ganger, den kunstige prisøkningen for deretter å måtte renovere. Det er jo på mange måter svindel selv om det er "lovlig".

Om, det er noe positivt i denne galskapen så er det nye regler som krever tilstandsrapport. Så her vil de ikke slippe unna mangel på badet uansett hvor sminket det er.
Sist endret av Dough; 5. februar 2024 kl. 07:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Den prisøkningen megleren jubler over tilsvarer en renovasjon av badet, det henger bare ikke på greip. Her betaler man for badet to ganger, den kunstige prisøkningen for deretter å måtte renovere. Det er jo på mange måter svindel selv om det er "lovlig".

Om, det er noe positivt i denne galskapen så er det nye regler som krever tilstandsrapport. Så her vil de ikke slippe unna mangel på badet uansett hvor sminket det er.
Vis hele sitatet...
(min utheving)

Det kan ikke være både svindel og lovlig, det blir en drøy selvmotsigelse. Jeg ser ikke problemet her. Ved mindre man forfalsker tilstandsrapporten ser jeg ikke noe problem med å "flippe" hus på denne måten.

Badet ser unektelig vesentlig bedre ut og er, som megleren sier, "noe man kan leve med" uten å måtte renovere hele badet.

Jeg ser det samme på mitt hus som jeg pusser opp. Nå har jeg tenkt å bli boende her, så jeg gjør ting vesentlig mer "omfattende og langsiktig" enn hva som strengt tatt er nødvendig, men det er ikke tvil om at jeg kunne fått samme verdistigning som jeg gjør nå med vesentlig lavere kostnader.

Det er tilstandsrapporten som sier noe om tilstanden, og huset er bare verdt det folk er villig til å betale. Så lenge Ola Dunk er fornøyd med fine overflater og ikke er så opptatt av hva som ligger under flisene, så er det nettopp det han får.
▼ ... over en måned senere ... ▼
"Hyggelig oppholdsrom med åpen stue-/kjøkkenløsning."



Her er det bare å slå seg løs med froksot på senga!

https://www.finn.no/realestate/homes...kode=334128841
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
7 3
Jeg fant noen artige gullkorn for de som er på utkikk etter "det perfekte førstegangskjøpet"!

Dagens nøkkelord er "arealeffektiv". Dessverre for megler så spiller det liten rolle med god takhøyde, når man kan strekke ut armene og ta på veggene. Eller lage frokost fra senga.

Småsynsing fra min side her, men høy kvm. pris burde vel i utgangspunktet reflektere høy standard. Rart hvordan man får så veldig mye mindre for pengene når man skal kjøpe smått kontra stort.

1.
https://www.finn.no/realestate/homes...328064753&ci=3

2.
https://www.finn.no/realestate/homes...kode=323656178

3.
https://www.finn.no/realestate/homes...kode=344308309

4.
https://www.finn.no/realestate/homes...kode=346145487
Ikke rart det blir dyrt med megler når de skal dekorere fellesarealer. Det var så mange bilder av bakgården at jeg mistet tellinga..

Ikke rart det blir dyrt med megler når de skal dekorere fellesarealer. Det var så mange bilder av bakgården at jeg mistet tellinga..
Vis hele sitatet...
Var det en eksklusiv bruksrett til bakgården eller var det en fellesbakgård alle kan bruke? Om det var det første er naturligvis temmelig unikt og må promotores. Det kan gjøre en trang (studio)leilighet til en liten skatt i det minste i sommerhalvåret.Og det vil garantert drive prisen opp, er selger heldig blir det budkrig og det kan gjerne være at det skyldes promoteringen av bakgården.
Sist endret av _abc_; 3 uker siden kl. 20:14.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Var det en eksklusiv bruksrett til bakgården eller var det en fellesbakgård alle kan bruke? Om det var det første er naturligvis temmelig unikt og må promotores. Det kan gjøre en trang (studio)leilighet til en liten skatt i det minste i sommerhalvåret.Og det vil garantert drive prisen opp, er selger heldig blir det budkrig og det kan gjerne være at det skyldes promoteringen av bakgården.
Vis hele sitatet...
No shit. Bortsett fra at det ikke er noe som tilsier eksklusiv bruksrett her så er dette en felles bakgård. Det er vel ryddet unna noen søppelcontainere for anledning også.
Som sagt så mange bilder av bakgården at jeg valgte å ikke spamme ned tråden. Eksklusivt?

Sitat av Dough Vis innlegg
No shit. Bortsett fra at det ikke er noe som tilsier eksklusiv bruksrett her så er dette en felles bakgård. Det er vel ryddet unna noen søppelcontainere for anledning også.
Som sagt så mange bilder av bakgården at jeg valgte å ikke spamme ned tråden. Eksklusivt?

Vis hele sitatet...
Du skjønte vel hva jeg mente? Som i at den nevnte leiligheten er den eneste som disponerer bakgår/uteplass? Det finnes jo en og annen som har en slik eksklusiv bruksrett og da er det naturligvis noe som er temmelig godt promotert fordi det driver prisen på objektet opp.

Om det er en eksklusiv bruksrett står det nok i prospektet. Men det kan naturligvis være at megleren har dratt en veldig sleip en og forsøker å fremstille det som noe annet enn det er. Jeg aner jo ikke for du linket ikke til annonsen og jeg kjenner at det er ikke så viktig for meg at jeg orker å scrolle side opp og ned på finn for å finne akkurat denne leiligheten.