Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1686
Er på AAP og kommer trolig til å få en uføregradering under utredning. Har nå vært på sosial kontoret og fått forvaltningskonto. Og skal få hjelp av sosial kontoret i April/Mai ca. til å kontakte namsmann for gjeldshanering på studielån som jeg aldri kommer til å få råd til å betale ned.

Situasjonen er at jeg har sånn 3000kr til mat i mnd. Sosial kontoret sier at de ikke kan dekke den månedlige regningen min til lånekassen, fordi at det ikke faller innenfor noe de dekker så den regningen må betales av livsopphold (sosial kontoret kan ikke betale studiegjelden din).

Så jeg spør saksbehandleren min; "hva gjør jeg da? Jeg kan ikke betale lånekassen med matpengene mine". Og får da som svar at jeg kan velge å ikke betale.

Dette har aldri falt meg inn. At man kan velge å ikke betale. Men slik jeg forsto det så kan de ikke trekke meg under tvang med så lite penger som jeg har. Og siden jeg ikke har bil, hus, leilighet, hytte, båt, eller noe som helst av verdier. Så er det egentlig ingenting lånekassen eller statens innkrevningsentral kan gjøre.

Så er det da ingen faktiske konsekvenser om jeg velger å ikke betale regningen til lånekassen nå i Feb+Mars+April i det hele tatt?

Slik jeg forsto det, siden jeg ikke har noen ting av verdi, og har så lite penger. Så er det ikke noe kreditor kan gjøre i påvente av evt. gjeldshanering.

Jeg har levd hele livet der jeg alltid har gjort opp for meg og betalt alt av regninger. Så jeg vet ikke hva/hvordan ting fungerer om man velger å ikke betale. Noen her som har slitt hardt med gjeld og har valgt å ikke betale kreditor?

Vil bare forsikre meg om at dette stemmer. Kreditor kan ikke tvangstrekke deg om du er så fattig at du er under grensen for livsopphold (ingen overskudd). De er også maktesløse til å ta i bruk andre metoder som å ta pant i eiendeler - om man ikke HAR eiendeler eller eiendom av verdi.

Så... jeg kan altså bare... VELGE å ikke betale lånekassen eller statens innkrevningsentral uten konsekvenser de neste månedene til jeg sender søknad til namsmannen for gjeldshanering?
Sist endret av Abishgal; 1. februar 2024 kl. 15:10.
Du kan jo søke om betalingsutsettelse hos Lånekassen. Det gjør jeg, tror det er 6 mnd i slengen man får utsettelse.
Ta kontakt med kreditor asap, forklar situasjonen og be om betalingsutsettelse..

Jeg er usikker på om skyldig beløp begynner å rente seg når det er snakk om Lånekassen, men det hadde ikke overasket for å si det sånn..

Konsekvensen av å ikke betale kan fort bli at gjelden øker, du får betalingsanmerkninger, inkasso osv..
Av steder å skylde penger til er ikke Lånekassen det verste stedet. Ta kontakt med de og forklar situasjonen, de vet nok den beste måten du kan komme fra det. Sånn stort sett når det gjelder slikt, så vil de fleste kreditorer sette pris på å få beskjed på forhånd om at du ikke skal betale.
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Du kan jo søke om betalingsutsettelse hos Lånekassen. Det gjør jeg, tror det er 6 mnd i slengen man får utsettelse.
Vis hele sitatet...
Jeg også, det gjøres enkelt på lanekassen.no og du kan gjøre dette i 36 måneder. https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og...ngsutsettelse/

Selvfølgelig har det konsekvenser å ikke betale regningene dine også studielån. Se link over, det ender til slutt med oppsigelse av lånet.

Får du ufør kan du få slettet studielån. https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/
du har krav på utsettelse når du er på aap, og om du blir ufør så kan du søke om og få slettet hele studielånet.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Av steder å skylde penger til er ikke Lånekassen det verste stedet. Ta kontakt med de og forklar situasjonen, de vet nok den beste måten du kan komme fra det. Sånn stort sett når det gjelder slikt, så vil de fleste kreditorer sette pris på å få beskjed på forhånd om at du ikke skal betale.
Vis hele sitatet...
Har sendt lånekassen flere emails om dette, men de gir meg kun noe som ser ut som et standard reply svar som om de ikke bryr seg. Har høflig spurt om løsninger eller dialog. Men lånekassen sine svar er basically i retning av "Zzz", "whatever" og lignende. Det er som å prøve å snakke med en vegg.

Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg også, det gjøres enkelt på lanekassen.no og du kan gjøre dette i 36 måneder. https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og...ngsutsettelse/

Selvfølgelig har det konsekvenser å ikke betale regningene dine også studielån. Se link over, det ender til slutt med oppsigelse av lånet.

Får du ufør kan du få slettet studielån. https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/
Vis hele sitatet...
Bruk opp alle utsettelser. Regningen nå kan ikke lenger stoppes via videre utsettelser.
Sist endret av Abishgal; 1. februar 2024 kl. 15:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan søke om å få slettet studielånet. Jeg gjorde det.
Skylder du staten noe som helst, forvent trekk om du skulle få tilbake 10k på skatten. Lånekassa og innkrevnings sentralen er de eneste aktørene som kan direkte trekke kontoen din om du ikke har stort annet av verdier.
The world is my enem
Konsekvensene er å ikke være kredittverdig og at det vokser med reginger og purringer som du drømmer om. Men visst du takler å leve slik i rundt fem år. Så kan du bli så heldig at de sletter gjelden. Men husk du kan ikke tjene noe som helst med penger på denne tiden.

Så vil absolutt anbefale å ordne opp i regninger så fort du får dem. Da sparer du deg for enorme summer i renter og purringer. Det finnes folk som har skyldt tusenlapper til kreditorer som etter noen år vokser til over 100,00. Da er det virkelig bedre å bare betale dritet med en gang
Kan tjene svart da cash og Monero problem solved
Du har jo bedre alternativ å velge ifra først. feks ta kontakt og forklar situasjonen, se om dere finner en midlertidlig løsning før du tar valget om å ikke betale.

Gjelden forsvinner ikke så fort det er lett å fantasere den skal gjøre.

Har noen noengang skyldt deg penger? Ikke lett å gi slipp på.

Legger til et skriv ifra lånekassen ang å ikke betale regninger.

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og...erfort-til-si/

Tldr: Betaler du ikke, tar statens innkrevingsentral over gjelden. Vet ikke om de har noen syke renter men dem kan uansett ikke trekke deg noe som helst så lenge du ikke har mer penger enn "livsopphold".
Bare la vær å betal nå og når du får innvilget ufør så kan du søke om å få slettet alt av studielån.
Sitat av something Vis innlegg
Bare la vær å betal nå og når du får innvilget ufør så kan du søke om å få slettet alt av studielån.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så lurt. Når du ikke betaler Lånekassen, så blir lånet sendt til inkasso og dermed sagt opp. Når du så blir ufør, så er saken i inkassosystemet, Lånekassen eier ikke saken lenger, og dermed er det ingenting å slette, og man må likevel betale gjelden til inkassoselskapet.
Sitat av Borderline Vis innlegg
Det er ikke så lurt. Når du ikke betaler Lånekassen, så blir lånet sendt til inkasso og dermed sagt opp. Når du så blir ufør, så er saken i inkassosystemet, Lånekassen eier ikke saken lenger, og dermed er det ingenting å slette, og man må likevel betale gjelden til inkassoselskapet.
Vis hele sitatet...
Nei da har man et stort dilemma her.
For å svare på spørsmålet i tittelen først. Nei en kan ikke droppe å betale kreditor uten at det får konsekvenser, konsekvensen vil være alt fra økte gebyrer, til inkasso og anmerkning, eller lønnstrekk, eller tvangssalg av formue. Dersom en ikke har formue, og inntekten er så lav at det ikke er mulig å foreta lønnstrekk ihht satser for livsopphold, vel da løper det fortsatt kostnader. Renter, gebyrer osv.

Det sagt, det å havne i en situasjon der en ikke har mulighet til å betale kan skje alle. Og som du sier, en kan ikke betale regninger om alternativet er at en går sulten til sengs.

Du bør kontakte dine kreditorer og forklare situasjonen, be om betalingsutsettelse og forklare at du per tiden ikke har råd til å betale hverken avdrag eller renter.

Blir du ufør kan du søke lånekassen om å få slettet studielånet.
Sitat av Borderline Vis innlegg
Det er ikke så lurt. Når du ikke betaler Lånekassen, så blir lånet sendt til inkasso og dermed sagt opp. Når du så blir ufør, så er saken i inkassosystemet, Lånekassen eier ikke saken lenger, og dermed er det ingenting å slette, og man må likevel betale gjelden til inkassoselskapet.
Vis hele sitatet...
Lånekassen selger ikke ikke kravet ditt til et random inkassoselskap, de bruker Statens innkrevingssentral, slik alle andre offentlige etater gjør. Når du ikke betaler Lånekassen uten kontakt, havner saken midlertidig hos Statens innkrevingssentral. Det betyr at de neste tre årene beholder du dine fulle rettigheter hos Lånekassen. Etter tre år uten betaling, overtar Statens innkrevingssentral permanent, og da mister du rettighetene dine hos Lånekassen, inkludert sletting av gjeld ved uførhet. Men du kan fortsatt søke om sletting av kravet hos Statens innkrevingssentral (Ettergivelse). Med op sin inntekt vil ikke dette være noe problem, da han oppfyller alle kravene.

Sitat av meitemark Vis innlegg
Av steder å skylde penger til er ikke Lånekassen det verste stedet. Ta kontakt med de og forklar situasjonen, de vet nok den beste måten du kan komme fra det. Sånn stort sett når det gjelder slikt, så vil de fleste kreditorer sette pris på å få beskjed på forhånd om at du ikke skal betale.
Vis hele sitatet...
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Er på AAP og kommer trolig til å få en uføregradering under utredning. Har nå vært på sosial kontoret og fått forvaltningskonto. Og skal få hjelp av sosial kontoret i April/Mai ca. til å kontakte namsmann for gjeldshanering på studielån som jeg aldri kommer til å få råd til å betale ned.

Situasjonen er at jeg har sånn 3000kr til mat i mnd. Sosial kontoret sier at de ikke kan dekke den månedlige regningen min til lånekassen, fordi at det ikke faller innenfor noe de dekker så den regningen må betales av livsopphold (sosial kontoret kan ikke betale studiegjelden din).

Så jeg spør saksbehandleren min; "hva gjør jeg da? Jeg kan ikke betale lånekassen med matpengene mine". Og får da som svar at jeg kan velge å ikke betale.

Dette har aldri falt meg inn. At man kan velge å ikke betale. Men slik jeg forsto det så kan de ikke trekke meg under tvang med så lite penger som jeg har. Og siden jeg ikke har bil, hus, leilighet, hytte, båt, eller noe som helst av verdier. Så er det egentlig ingenting lånekassen eller statens innkrevningsentral kan gjøre.

Så er det da ingen faktiske konsekvenser om jeg velger å ikke betale regningen til lånekassen nå i Feb+Mars+April i det hele tatt?

Slik jeg forsto det, siden jeg ikke har noen ting av verdi, og har så lite penger. Så er det ikke noe kreditor kan gjøre i påvente av evt. gjeldshanering.

Jeg har levd hele livet der jeg alltid har gjort opp for meg og betalt alt av regninger. Så jeg vet ikke hva/hvordan ting fungerer om man velger å ikke betale. Noen her som har slitt hardt med gjeld og har valgt å ikke betale kreditor?

Vil bare forsikre meg om at dette stemmer. Kreditor kan ikke tvangstrekke deg om du er så fattig at du er under grensen for livsopphold (ingen overskudd). De er også maktesløse til å ta i bruk andre metoder som å ta pant i eiendeler - om man ikke HAR eiendeler eller eiendom av verdi.

Så... jeg kan altså bare... VELGE å ikke betale lånekassen eller statens innkrevningsentral uten konsekvenser de neste månedene til jeg sender søknad til namsmannen for gjeldshanering?
Vis hele sitatet...


Det første du gjør er å sende det du skriver her til Lånekassen, med dokumentasjon på inntekt og utgifter. Som en Meitemark sier, er faktisk ikke Lånekassen de verste du kan skylde penger. Så lenge du opprettholder en åpen kommunikasjon med Lånekassen angående din situasjon, og dokumenterer alt, tror jeg dette løser seg for deg!

Det er heller ikke slik at selv om du har gjeldsordning, så kommer namsfogden og tar alt av ekstra inntekt i fremtiden. Du har minimum krav på 10 400 kr å leve for etter at leie er betalt. Hvis du går til psykolog eller har ekstra utgifter på grunn av psykiske/fysiske vanskeligheter, vil denne summen øke umiddelbart. Når en sak havner hos namsfogden, får du et brev der du skal dokumentere utgiftene dine før de gjør utlegg. Det er viktig å svare på dette brevet med dokumentasjon på eventuelle ekstra utgifter.





Aktuelle lenker som dokumenterer det jeg skriver:

https://www.sismo.no/no/pub/tema/sletting-av-krav
https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og...erfort-til-si/
https://www.regjeringen.no/no/tema/f...tser/id691824/
Sist endret av Papzor; 2. februar 2024 kl. 01:27.
Om du kun har 3000kr igjen i mnd, så er det ingen som kan trekke deg i trygd. Alle som prøver vil få beskjed om at du har intet til utlegg. Du har krav på en vis sum i mnd til livsopphold. Det som er viktig er at du kontakter kreditorer og forklarer situasjonen i håp om å få fryst gjelden. Selv om de ikke kan ta utlegg nå, så legger de det til langtidsovervåkning å rentene løper så det griner. 5000kr blir fort til 10000kr osv. Bare det at kreditor sender kravet til namsmannen koster fort 2000-2500kr ekstra. Å skylde statens innkrevingssentral er ingen ting i forhold til inkasso gjeld!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Husk gjerne at når økonomien din blir bedre så vil Namsmannen mest sannsynligvis trekke fra lønnet hvis ikke man infrier gjelden. Da gjelder det og sette opp en betalingsløsning hos f.eks Kredinor, for du kan få betalt 1000,- i måneden imotsetning til hva Namsmannen vil trekke. Der kan han gjerne trekke 4000 eller mer hvis han mener du "klarer det".

Og kan tenke meg det er kjipt of få 20k i uføre og sitte igjen med 16k. Nå vet jeg jo ikke hvor mye eller om hvis du får noen etterbetalinger, men hvis du skulle få en betydlig sum ville jeg prøvd og få brukt en del av de mot disse regningene så de ikke henger over hodet i lengere periode som de har gjort.