Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2519
La oss si at du sitter i leiligheten din, og det er dritkaldt. Du bestemmer deg for å pakke deg inn i et pledd for å holde varmen.

Er det mest effektivt å ha pleddet tett inntil kroppen, som om at du pakker deg inn som en burrito, eller er det mer effektivt å ha pleddet løst rundt deg?
Fyrer opp 15 stearinlys, tar av klær, finner pleddet og pakker meg godt inn.
Sørg bare for å få beina dine godt pakket inn og at det ikke er åpninger hvor kald luft kan slippe inn.

Ja, og om du har kalde klær på deg, av med dem og kom deg inn noen varme klær..

Dongeri og sånn dritt f.eks er dårlig sort, bomullsjoggebukser er konge
Takk for svar! Svigers blir ikke dritfornøyd om jeg røsker av meg buksa tror jeg.

Men dere som kan fysikk – er det bedre med litt mellomrom mellom meg og pleddet, sånn at luften får varmet seg opp? Eller ha pleddet helt inntil meg sånn at pleddet varmer meg opp, men lite luft?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Løst er bedre i teorien: luft er ikke spesielt bra på å flytte varme rundt, og isolerer greit så lenge den står stille. Klær, isolasjon ol. er ment å begrense bevegelsen til luft slik at den ikke kan utveksle varme. Dette er også grunnen til at man pakker på seg flere lag når det er spesielt kaldt.

Et pledd er vel realistisk vanskelig å pakke seg såpass inn i at luftlommene forsvinner, uansett - så i praksis gjør du det enkleste/mest komfortable.
Sitat av robhol Vis innlegg
Løst er bedre i teorien: luft er ikke spesielt bra på å flytte varme rundt, og isolerer greit så lenge den står stille. Klær, isolasjon ol. er ment å begrense bevegelsen til luft slik at den ikke kan utveksle varme. Dette er også grunnen til at man pakker på seg flere lag når det er spesielt kaldt.

Et pledd er vel realistisk vanskelig å pakke seg såpass inn i at luftlommene forsvinner, uansett - så i praksis gjør du det enkleste/mest komfortable.
Vis hele sitatet...
Tøft – jeg har visst sett på vinterjakker på feil måte før. Alltid tenkt at de hindrer kald luft fra å beføle meg, men aldri tenkt over at den også hindrer min egen varme luft fra å stikke av. Veldig kult – takk for svar!
Lifehack på vinteren: onepiece holder bra på varmen. Sitter å svetter i 19 grader med kaldtrekk på bena.
Varmeteppe på black week. Beste investeringen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Dongeri og sånn dritt f.eks er dårlig sort, bomullsjoggebukser er konge
Vis hele sitatet...
Bare det ikke er vått, da er bommulsjoggebukse som å kle på seg en svamp.
Hold deg varm sentralt og der de store arteriene går (De er mest eksponert rundt hals, under armer og i lyskene)
Vil du bli raskt varm, la kroppen generere varme, ta pushups til du ikke orker mer og hold deg varmt sentralt. Du kan også legge varmeputer under armene, da varmer du opp store arterier som sirkulerer det oppvarmede blodet rundt i kroppen og du blir "varm fra innsiden".

Hilsen en som jobber innenfor akuttmedisin og som kan alle triksene med å kjøle ned/varme opp pasienter så raskt som mulig.
Sist endret av Cheese; 15. desember 2023 kl. 21:05.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Ta av deg klærne og pakk deg inn i et godt og tjukt ullteppe
Ha det litt løst så det er rom for at kroppen kan varme opp lufta inni teppet som igjen varmer deg

Tips: fyll opp en flaske med varmt vann, ta et håndkle rundt flasken og legg flasken mellom låra dine nesten helt opp til testiklene
Dette varmer opp blodsirkulasjonen som går ned fra overkroppen og ned til låra og beina og opp igjen


Dette har hjulpet meg når det har vært iskaldt inne på rommet mitt om vintern
Slightly off topic, men noen andre som sliter med å forstå om tykke ullsokker utenpå vanlige sokker hjelper eller ikke? Ofte ender jeg opp med klamme føtter og sokkene under blir nesten våte og ikke lengre særlig varme.
Og jeg svetter veldig rundt venstre håndledd av en eller annen grunn selv om jeg ikke har hatt armbåndsur på tjue år. Noen anelse om hva det kan være? Burde jeg være bekymra?
Sitat av Cheese Vis innlegg
Hold deg varm sentralt og der de store arteriene går (De er mest eksponert rundt hals, under armer og i lyskene)
Vil du bli raskt varm, la kroppen generere varme, ta pushups til du ikke orker mer og hold deg varmt sentralt. Du kan også legge varmeputer under armene, da varmer du opp store arterier som sirkulerer det oppvarmede blodet rundt i kroppen og du blir "varm fra innsiden".

Hilsen en som jobber innenfor akuttmedisin og som kan alle triksene med å kjøle ned/varme opp pasienter så raskt som mulig.
Vis hele sitatet...
Er det slutt på dette med og varme sterkt nedkjølte personer langsomt opp??
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Slightly off topic, men noen andre som sliter med å forstå om tykke ullsokker utenpå vanlige sokker hjelper eller ikke? Ofte ender jeg opp med klamme føtter og sokkene under blir nesten våte og ikke lengre særlig varme.
Og jeg svetter veldig rundt venstre håndledd av en eller annen grunn selv om jeg ikke har hatt armbåndsur på tjue år. Noen anelse om hva det kan være? Burde jeg være bekymra?
Vis hele sitatet...


Ull må være inntil kroppen
Fordi ull drar vekk fuktighet fra kroppen og varmer det opp så det fordamper

Så neste gang du bruker ullsokker så bør du ha dem på først og ikke bomulls sokker fordi hvis du har på dem og ull på utsiden så vil du svette (som man gjør uansett) og det vil gjøre bomullsokkene klissvåte og du blir iskald
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Er det slutt på dette med og varme sterkt nedkjølte personer langsomt opp??
Vis hele sitatet...
Nei, men det er forskjell på om du har ligget under isen i 30 minutter og i praksis død og om du fryser litt og vurderer å finne frem et pledd eller to for å holde varmen
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Nei, men det er forskjell på om du har ligget under isen i 30 minutter og i praksis død og om du fryser litt og vurderer å finne frem et pledd eller to for å holde varmen
Vis hele sitatet...
Hehe ja den ser jeg. Ble bare nysgjerrig og valgte og spørre en som tydeligvis jobber innenfor akuttmedisin. Fikk beskjed på ett kurs jeg var på en gang. At vist du finner noen sterkt nedkjølt, så skal man varme dem sakte opp.var ikke meningen og spamme tråden. Grep bare muligheten.

Men Ett triks til deg som fryser. vist dere har vedovn, legg en murstein på ovnen. Når den har blitt god og varm. Så pakker du denne inn i avis papir og tar den med deg under teppet. Evt ha flere Stener på ovnen så har du altid en varm sten klar. Evt kjøp en varme flaske. Eller fyll en 1.5 liter flaske gjerne plasser dette i mellom lår. Da blir man fort varm