Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1854
Hei. Jeg er på jakt etter mange eventyr/fantasy sanger. Er egentlig ikke sikker på hva sjangeren heter, hvis det i det hele tatt er en sjanger da.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive eventyr/fantasy sanger, men jeg kan gi noen eksempler, som f.eks. Dragon Force, og Black Tide - Warriors of Time.
Jeg trenger nemlig å fylle opp min Ipod med sanger, og håper derfor på at dere kan komme med mange gode forslag.
Hvert forslag takkes med et stort takk, og KP.

Mvh. Stigi
Hammerfall kommer vel under katagorien. Låta Ravenlord er ganske bra.
Test
Trådstarter
Tusen takk :-)
Her er bandet for deg.
Rhapsody.
også kjent som Rhapsody of fire.

Rhapsody - Dawn of Victory <- ett random exempel.

De har bortimot veldig mange sanger, å alt handler om eventyr, svert, riddere, magi. osv.
Selv digger jeg de.
Avantasia og Blind Guardian har en del fantasy-tekster i alle fall.
Test
Trådstarter
Tusen, tusen takk
Sist endret av stigi; 2. oktober 2009 kl. 00:08.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Her er bandet for deg.

De har bortimot veldig mange sanger, å alt handler om eventyr, svert, riddere, magi. osv.
Vis hele sitatet...
Regelen min når eg høyrar på Rhapsody er å ikkje høyra etter lyrics. Det er heilt jævligt. Eg trur ordet "Camelot" blei nemnd GODT over 20 gonger i ei song.
Eg har ingenting imot at andre likar tekstane deira, men be thy warned

Sitat av Random Rhapsody sang.
Welcome to Camelot evil will rule us
not welcome to Camelot
Fighting, Killing, Raging, Attacking,
Destroying, Defending the land
love
called Camelot
Vis hele sitatet...
!
Sist endret av Sio; 2. oktober 2009 kl. 00:11.
Avantasia <- absolutt favorittbandet innen den type musikk. cd 1 og 2 er magisk (3`cder)
Blind Guardian
Edguy
Rhapsody
Tidlig Sonata Arctica (Epica skiva)
Falkenbach
Luca Turilli har mange fete låter innenfor samme sjanger!
Sitat av Morgul Vis innlegg
Avantasia <- absolutt favorittbandet innen den type musikk. cd 1 og 2 er magisk (3`cder)
Blind Guardian
Edguy
Rhapsody
Tidlig Sonata Arctica (Epica skiva)
Falkenbach
Vis hele sitatet...
Ettersom du nevner Edguy kan du ta med Dream Evil også, som har samme vokalist (?) og ganske samme sjanger.

Sorry, forvekslet Avantasia og Dream Evil et sekund.
Men Dream Evil er verdt å ta en kjapp runde innom.
Sist endret av Grimdoc; 2. oktober 2009 kl. 00:37.
Edguy, Kamelot, Masterplan, Jorn Lande(han var vokalist i Masterplan ^^)

Det er mine favoritter ihvertfall, om du vil ha mer så: Wikipedia
Manowar er også relativt bra (selv om de kan tenkes å være hatet). Ligner en del på Hammerfall etter min mening.

Sjangeren heter forøvrig "Power Metal". Håper dette hjalp.
Demons & Wizards (som består av vokalisten fra Blind Guardian og gitaristen fra Iced Earth) er vel også aktuelle.
Sitat av REMsøvn Vis innlegg
Manowar er også relativt bra (selv om de kan tenkes å være hatet). Ligner en del på Hammerfall etter min mening.

Sjangeren heter forøvrig "Power Metal". Håper dette hjalp.
Vis hele sitatet...
Er jo så mange sjangre innen metal dette kan gjelde for da; Power, epic, symphonic, melodic og det som er. Ikke lett å holde øra tørre :P

Bra at Jorn Lande nevnes, fyren har en helt sinnsyk stemme
Wonderboy med Tenacious D er vel mer en parodi på slike sanger, men fortsatt dritbra:
http://www.clevver.com/music/video/2...wonderboy.html
http://www.youtube.com/watch?v=5gJ3qHyqCa4 Hør den, vet ikke om det er under din katerogie, men den er sykt kul : )
Test
Trådstarter
Tusen, tusen hjertelig takk alle sammen
Har dessverre ikke muligheten til å høre alle nå, men kommer til å høre dem alle innen kort tid
Hør Emerald Swords av Rhapsody of fire

Det meste av det jeg hører på innen slik ridder/viking-rock er vel allerede nevnt, men Stratovarius har et par fete sanger. Sjekk ut Eagleheart og speed of light f.eks.
Sjekk ut Glass Hammer - Dward and Orc

Progrock-folk som tydeligvis digger Tolkien...

http://www.youtube.com/watch?v=olNrIYf2sV8
Ensiferum, Finntroll, Mastodon

Mye eventyr/fantasi innen folk metal, så du hadde gjort lurt i å søke etter folk metal på metal archives og wikipedia
Test
Trådstarter
Tusen, tusen takk alle sammen Dere har vært til stor hjelp. Begynner nedlastingen i morgen. Nå bærer det vell i seng. Vil prøve å bli litt friskere til i morgen.

Hørte litt på Trollhammaren av Finntroll. Begynnelsen hørtes ut som en Skotsk/Irsk musikk. Liger både "eventyr/fantasy (Det var Power Metal det het?) og skotsk/irsk musikk.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Finntroll
lumsk
Valkyria
Tuatha de Danann
Echo Of Dalriada
Storm - Nordavind
Wongraven
Eluveitie
DOOM OF VALYRIA + folk metal/celtic/pagan/irish/ søk på den sjangern om du liker den type musikk og visst du er usikker så er det bare å ta kontakt ,)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Slenger meg på å anbefaler Eluveitie. Fått skikkelig sansen for dette bandet og albumet "Evocation 1 - The Arcane Dominion" er noe som absolutt er verdt å høre. Om du liker eventyr musikk vel og merke. De synger mye på gallisk på den plata.

Ellers så er jo også Finntroll, Lumsk og Gåte flott eventyrmusikk.